SEO pro web na mobilech? A proč ne!

Martin Vinš , 11. červen 2012 08:30 0 komentářů

Google přišel nedávno s jasnými pokyny a doporučeními pro optimalizaci mobilního webu a pro nás tím s cennou informací ohledně použití webdesignu, protože, co se líbí návštěvníkům (zdá se), líbí se i Googlu.

Pokud je pro Google zásadní, aby dokázal správně interpretovat obsah stránky, je pochopitelné, že samotný obsah stránky je pro SEO zásadně důležitý. Potvrzuje, že vše směřuje k základnímu pravidlu – co je dobré pro návštěvníka (tzn., že najde na webu, co hledal, nebo dostane zajímavé, aktuální informace apod.), to je dobré pro Google.

Jedno z možných řešení, jak rozdělit a zobrazovat obsah při použití responzivního web designu pro různé druhy zařízení. (Zdroj: wikipedia.org)
Jedno z možných řešení, jak rozdělit a zobrazovat obsah při použití responzivního web designu pro různé druhy zařízení. (Zdroj: wikipedia.org)

Tento týden na konferenci Search Marketing Expo (SMX Advanced) v Seattlu, během panelu věnujícímu se SEO, oznámil Pierre Far, Analytik Google Webmaster Trends, nové a poměrně jasné pokyny a doporučení pro optimalizaci webu na mobilních zařízeních. Ve zkratce, Google doporučuje použít metodu tzv. responzivního web designu. Na vysvětlenou se jedná o způsob stylování HTML dokumentu, které zaručí, že zobrazení stránky bude optimalizováno pro nejrůznější zařízení (mobily, notebooky, netbooky, tablety, aj.). Především díky vlastnosti Media Queries, která je zahrnuta ve specifikaci CSS3, lze rozpoznat vlastnosti zařízení, na němž je stránka prohlížena a přizpůsobit tak samotnou stránku a její obsah.

Pokud však není možné využít metodu responzivního web designu, lze použít další dvě metody tvorby mobilních stránek podléhajícím určitým pravidlům při komunikaci webu s vyhledávacím robotem.

Proč je to zásadní pro budování mobilních webů?

Google v minulých letech vydával poměrně protichůdné rady, jak optimalizovat mobilní web. Nyní si konečně vzal čas na rozmyšlenou a nasbíral zpětnou vazbu od webmasterů mobilních stránek. Nyní přichází se svými oficiálními doporučeními, jak budovat mobilní webové stránky, které jsou použitelné pro uživatele a zároveň je bude mít rád i vyhledávací algoritmus a to je, myslím, velmi poučné a užitečné.

Tři metody designu mobilního webu dle Googlu

Google říká, že existují tři základní konfigurace, kdy bude web Googlebotem rozpoznán jako mobilní, ale velmi silně je doporučován tzv. responsive web design (v ČR se občas používá Responzivní web design):

  1. Stránky používající zmíněný reponsive web design. Tedy stránky, které jsou optimalizovány pro všechna zařízení (notebooky, tablety atd.) díky použití stylování CSS3. Každá stránka má jednu unikátní URL adresu a stejný HTML kód. Jen na základě použití stylování CSS3 (a zde vlastnosti Media Queries) pak web rozpozná, o jaké zařízení se jedná a tomu přizpůsobí zobrazení stránky a jejího obsahu. Toto je Googlem doporučená metoda a i v Effectixu ji používáme při tvorbě mobilních webů.
  2. Dynamické stránky. Stránka má unikátní URL, ale zobrazuje odlišný HTML a CSS kód v závislosti na tom, zda uživatel používá stolní nebo mobilní zařízení.
  3. Stránky, které mají svoji samostatnou verzi pro mobilní telefony.

Responzivní web design a SEO pro mobilní web

Google sám říká, a musím se s tím ztotožnit, že pokud je to možné, použijte responzivní webdesign. Zde pomocí CSS3 měníte způsob, jakým je stránka zobrazována na mobilních zařízeních. Tím, že je zde jedna URL a jeden HTML kód má Googlebot usnadněnou práci s rozpoznáním obsahu stránky. Proto může snadněji přiřadit ostatní SEO faktory stránky svého algoritmu k indexované stránce a zařadit ji do výsledků vyhledávání. Tento technický faktor tedy má vliv na dohledatelnost stránky ve fulltextu, což Google nyní oficiálně potvrzuje, a tím pádem na SEO.

Samozřejmě, správný výběr technického řešení je pouze jedním z mnoha kroků jak mít optimalizovaný mobilní web. Pokud však Google říká, že je pro něj zásadní, aby dokázal správně interpretovat obsah stránky, je pochopitelné, že samotný obsah stránky je pro SEO důležitý.

Proto vše, i přes tato nová doporučení vyhledávačů, jak mají webmasteři a vývojáři komunikovat s jejich vyhledávacími roboty, či poznatky agentur, stejně směřuje k základnímu pravidlu – co je dobré pro návštěvníka, to je dobré pro i Google.

Martin Vinš

Martin Vinš

Autor pracuje jako manažer konzultantů ve společnosti Effectix.com s.r.o. Firma se zabývá SEO (Search Engine Optimization) a výkonnostním online marketingem v ČR a na Slovensku a je největším poskytovatelem těchto služeb v obou zemích.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






Kalendář

25. 03. INSPO 2017
31. 03. CRA IoT Hackathon
04. 04. Affiliate konference
RSS 

Zprávičky

Bosch a IBM začaly spolupracovat na IoT pro průmysl

Pavel Houser , 24. březen 2017 13:08

Výrobci aut mohou nyní plánovat a organizovat aktualizaci softwaru u milionů vozů....

Více 0 komentářů

Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování kvůli daním

ČTK , 24. březen 2017 13:00

Americkou společnost Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování, navzdory miliardovému obratu tam totiž...

Více 0 komentářů

Huawei a SUSE spolupracují na platformě pro kritické úlohy

Pavel Houser , 24. březen 2017 11:42

SUSE Linux Enterprise Server jako preferovaný standardní OS pro KunLu umožňuje výměnu procesorů a pa...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Novela zavádí lepší užití informačních systémů veřejné správy

ČTK , 24. březen 2017 08:00

Zákon má mj. zabránit duplicitě informačních systémů a plýtvání penězi při jejich nákupu....

Více 0 komentářů

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů

Google umožní sdílení polohy přes aplikaci Google Maps

ČTK , 23. březen 2017 13:30

Uživatelé populární mapové aplikace Google Maps budou moci od příštího týdne sdílet s ostatními svou...

Více 0 komentářů