SEO pro web na mobilech? A proč ne!

Martin Vinš , 11. červen 2012 08:30 0 komentářů

Google přišel nedávno s jasnými pokyny a doporučeními pro optimalizaci mobilního webu a pro nás tím s cennou informací ohledně použití webdesignu, protože, co se líbí návštěvníkům (zdá se), líbí se i Googlu.

Pokud je pro Google zásadní, aby dokázal správně interpretovat obsah stránky, je pochopitelné, že samotný obsah stránky je pro SEO zásadně důležitý. Potvrzuje, že vše směřuje k základnímu pravidlu – co je dobré pro návštěvníka (tzn., že najde na webu, co hledal, nebo dostane zajímavé, aktuální informace apod.), to je dobré pro Google.

Jedno z možných řešení, jak rozdělit a zobrazovat obsah při použití responzivního web designu pro různé druhy zařízení. (Zdroj: wikipedia.org)
Jedno z možných řešení, jak rozdělit a zobrazovat obsah při použití responzivního web designu pro různé druhy zařízení. (Zdroj: wikipedia.org)

Tento týden na konferenci Search Marketing Expo (SMX Advanced) v Seattlu, během panelu věnujícímu se SEO, oznámil Pierre Far, Analytik Google Webmaster Trends, nové a poměrně jasné pokyny a doporučení pro optimalizaci webu na mobilních zařízeních. Ve zkratce, Google doporučuje použít metodu tzv. responzivního web designu. Na vysvětlenou se jedná o způsob stylování HTML dokumentu, které zaručí, že zobrazení stránky bude optimalizováno pro nejrůznější zařízení (mobily, notebooky, netbooky, tablety, aj.). Především díky vlastnosti Media Queries, která je zahrnuta ve specifikaci CSS3, lze rozpoznat vlastnosti zařízení, na němž je stránka prohlížena a přizpůsobit tak samotnou stránku a její obsah.

Pokud však není možné využít metodu responzivního web designu, lze použít další dvě metody tvorby mobilních stránek podléhajícím určitým pravidlům při komunikaci webu s vyhledávacím robotem.

Proč je to zásadní pro budování mobilních webů?

Google v minulých letech vydával poměrně protichůdné rady, jak optimalizovat mobilní web. Nyní si konečně vzal čas na rozmyšlenou a nasbíral zpětnou vazbu od webmasterů mobilních stránek. Nyní přichází se svými oficiálními doporučeními, jak budovat mobilní webové stránky, které jsou použitelné pro uživatele a zároveň je bude mít rád i vyhledávací algoritmus a to je, myslím, velmi poučné a užitečné.

Tři metody designu mobilního webu dle Googlu

Google říká, že existují tři základní konfigurace, kdy bude web Googlebotem rozpoznán jako mobilní, ale velmi silně je doporučován tzv. responsive web design (v ČR se občas používá Responzivní web design):

  1. Stránky používající zmíněný reponsive web design. Tedy stránky, které jsou optimalizovány pro všechna zařízení (notebooky, tablety atd.) díky použití stylování CSS3. Každá stránka má jednu unikátní URL adresu a stejný HTML kód. Jen na základě použití stylování CSS3 (a zde vlastnosti Media Queries) pak web rozpozná, o jaké zařízení se jedná a tomu přizpůsobí zobrazení stránky a jejího obsahu. Toto je Googlem doporučená metoda a i v Effectixu ji používáme při tvorbě mobilních webů.
  2. Dynamické stránky. Stránka má unikátní URL, ale zobrazuje odlišný HTML a CSS kód v závislosti na tom, zda uživatel používá stolní nebo mobilní zařízení.
  3. Stránky, které mají svoji samostatnou verzi pro mobilní telefony.

Responzivní web design a SEO pro mobilní web

Google sám říká, a musím se s tím ztotožnit, že pokud je to možné, použijte responzivní webdesign. Zde pomocí CSS3 měníte způsob, jakým je stránka zobrazována na mobilních zařízeních. Tím, že je zde jedna URL a jeden HTML kód má Googlebot usnadněnou práci s rozpoznáním obsahu stránky. Proto může snadněji přiřadit ostatní SEO faktory stránky svého algoritmu k indexované stránce a zařadit ji do výsledků vyhledávání. Tento technický faktor tedy má vliv na dohledatelnost stránky ve fulltextu, což Google nyní oficiálně potvrzuje, a tím pádem na SEO.

Samozřejmě, správný výběr technického řešení je pouze jedním z mnoha kroků jak mít optimalizovaný mobilní web. Pokud však Google říká, že je pro něj zásadní, aby dokázal správně interpretovat obsah stránky, je pochopitelné, že samotný obsah stránky je pro SEO důležitý.

Proto vše, i přes tato nová doporučení vyhledávačů, jak mají webmasteři a vývojáři komunikovat s jejich vyhledávacími roboty, či poznatky agentur, stejně směřuje k základnímu pravidlu – co je dobré pro návštěvníka, to je dobré pro i Google.

Martin Vinš

Martin Vinš

Autor pracuje jako manažer konzultantů ve společnosti Effectix.com s.r.o. Firma se zabývá SEO (Search Engine Optimization) a výkonnostním online marketingem v ČR a na Slovensku a je největším poskytovatelem těchto služeb v obou zemích.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
28. 04. Oracle Code 2017
RSS 

Zprávičky

Náramky pro vězně dodá firma SuperCom za 93 milionů korun

ČTK , 23. únor 2017 10:00

Elektronické monitorovací náramky pro domácí vězně a některé obviněné dodá firma SuperCom. Vítěze so...

Více 0 komentářů

Blokování nelegálního hazardu na internetu není protiústavní

Pavel Houser , 22. únor 2017 13:22

Plénum Ústavního soudu zamítlo návrh skupiny 21 senátorů Senátu Parlamentu České republiky na zruš...

Více 0 komentářů

Amazon otevře v Polsku své páté logistické centrum

ČTK , 22. únor 2017 13:03

Česká pobočka firmy uvedla, že letos nabere v Dobrovízi u Prahy a ve své pražské kanceláři 1000 stál...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

SpaceX a Boeing se možná zpozdí s dopravou lidí na ISS

ČTK , 22. únor 2017 09:30

Společnosti SpaceX a Boeing se možná zpozdí s nasazením svých lodí pro dopravu posádek na Mezinárodn...

Více 0 komentářů

Verizon koupí aktivity Yahoo za sníženou cenu 4,48 miliardy USD

ČTK , 21. únor 2017 16:05

Americký telekomunikační operátor Verizon Communications se dohodl na nových podmínkách převzetí zák...

Více 0 komentářů

Jen desetina SMB firem těží z digitální transformace

ITBiz.cz , 21. únor 2017 09:00

Studie IDC a SAP ukázala, že čtyři z pěti SMB firem vidí v digitální transformaci značné výhody včet...

Více 0 komentářů

Trump si nechal registrovat tisíce internetových domén

ČTK , 21. únor 2017 08:30

Málokterá veřejná osoba je tak aktivní ve skupování internetových domén jako americký prezident Dona...

Více 4 komentářů