Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00 0 komentářů

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků do obchodních řetězců.

Z hlediska provozovatele, jak alespoň tvrdí Shooraj Shah na The Register, poskytují dnes věrnostní karty informace, které lze v éře internetu věcí celkem snadno získávat i jinak. U zákazníků pak v současné podobě věrnostní programy zrovna nezvyšují ochotu utrácet ani náklonnost ke značce; lidé by podle řady průzkumů ocenili spíše jednotnou mobilní aplikaci než hromadu plastu.

V současné podobě jsou klubové karty už málem předpotopní technologií; např. Tecso s nimi přišlo v roce 1995. V okamžiku, kdy podobný systém nabízí většina prodejců, se stává pro zákazníky nepohodlný (plná peněženka karet) a pro prodejce přestává znamenat konkurenční výhodu. Prodejci navíc mohou zpracovávat kamerové záznamy, mají RFID a řadu dalších možností. Rozvinuly se systémy CRM a UX, respektive CX, lidé nakupují i v internetové aplikaci běžného supermarketu, dodavatelé se jim snaží poskytovat jednotnou zkušenost napříč jednotlivými komunikačními médii. Věrnostní karty ve stávající podobě podle průzkumů poskytují spíše nedostatečnou personalizaci. Drobný detail: Lidé by třeba prý rádi viděli, kolik ušetřili a kolik mají různých bodů a slev, takže karta by třeba měla zpřístupnit příslušné informace nejen ve čtečce poskytovatele. Zákazník chce mít možnost s kartou pracovat např. i ve webovém prohlížeči nebo by měla mít přímo podobu mobilní aplikace (obdoba platební karty v mobilu).

Systémy slev zřejmě čeká konsolidace, tedy vznik konglomerátů, které budou příslušné informace sdílet mezi více značkami/řetězci. Samozřejmě se tím ještě zvýrazní otázky soukromí, nicméně pro uživatele takový systém bude pohodlnější.

Zejména lidé z generace Z (narození cca od r. 1995) jsou dle průzkumů ochotni svá data sdílet, když kvůli tomu třeba snáze najdou cestu k oblíbeným produktům v regálech. Moderní věrnostní systém bude přímo propojen třeba s bankami, geolokačními službami, společnostmi vydávajícími karty, provozovateli internetových portálů či mobilních operátorů. Obsluha v obchodu bude z těchto karet moci získávat informace o zákazníkovi a jeho preferencích v reálném čase. V minulosti prodavač ve vesnickém koloniálu většinu svých zákazníků osobně znal, měl přehled o jejich zvycích, ba i o zvycích jejich rodinných příslušníků.

Zážitek z nakupování, emoční propojení se značkou, pozitivní odezva, personalizace, loajalita – všechno jsou to samozřejmě trochu klišé. Jde o to, nakolik jednotlivé systémy budou opravdu fungovat. Technologie to umožňují (a to i když pomineme módní strojové učení/umělou inteligenci nebo rozšířenou/virtuální realitu), jde o to je dostatečně chytře nasadit. Skeptik nepatřící ke generaci Z může namítnout, že pomineme-li fronty a vůbec davy lidí, nákup je dostatečně bezproblémový už teď, totéž platí pro objednávku po internetu, není na tom zase tolik co vymýšlet a koupi rohlíků si není třeba ani nějak speciálně užívat. Jenže zdaleka nejen z útrat sucharských skeptiků živ je dnes prodejce...


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak probíhá adopce cloudu

Pavel Houser , 16. únor 2018 09:45
Pavel Houser

Cloud už neznamená jen SaaS, jenže… K dispozici je řada analýz i prognóz, které dokládají, jak se po...

Více








RSS 

Zprávičky

E-shopy likvidují už i kamenné obchody s obuví

ČTK , 19. únor 2018 13:13

Problémy mají i řetězce. Lidé si on-line objednávají šest párů bot, jedny si nechají a ostatní pošlo...

Více 1 komentářů

O2 navrhne valné hromadě výplatu akcionářům 21 Kč na akcii

ČTK , 19. únor 2018 08:00

Celkově by firma vyplatila na dividendách 5,274 miliardy Kč, tedy 98 % loňského čistého zisku....

Více 0 komentářů

Piezoelektrický jev u jednotlivých molekul umožní nanogenerátory elektrické energie

Pavel Houser , 18. únor 2018 08:00

Piezoelektrický jev odpovídá za vznik elektrického napětí v závislosti na vnějším mechanickém namáhá...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Také USA obvinily Rusko, že má na svědomí velký loňský kyberútok

ČTK , 17. únor 2018 08:00

Po Británii i Spojené státy obvinily ruskou vládu, že stojí za vlnou kybernetických útoků, která lon...

Více 2 komentářů

Lékařům nebudou letos hrozit pokuty za předpis papírového receptu

ČTK , 16. únor 2018 10:00

"Chceme mít rok na odladění systému a jeho vylepšení," řekl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch....

Více 0 komentářů

Jourová: Facebook a Twitter musejí v ochraně spotřebitelů přidat

ČTK , 16. únor 2018 09:00

Nedostatky prý neodstranil zejména Twitter, naopak změny Google+ se zdají být v souladu s unijními p...

Více 0 komentářů

Senátoři se postavili proti nadměrným sankcím kvůli GDPR

ČTK , 16. únor 2018 08:00

Pokuty musí být vždy přiměřené s tím, že dolní sazba pokuty přitom zcela jistě bude nulová," uvedl m...

Více 0 komentářů