Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00 0 komentářů

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků do obchodních řetězců.

Z hlediska provozovatele, jak alespoň tvrdí Shooraj Shah na The Register, poskytují dnes věrnostní karty informace, které lze v éře internetu věcí celkem snadno získávat i jinak. U zákazníků pak v současné podobě věrnostní programy zrovna nezvyšují ochotu utrácet ani náklonnost ke značce; lidé by podle řady průzkumů ocenili spíše jednotnou mobilní aplikaci než hromadu plastu.

V současné podobě jsou klubové karty už málem předpotopní technologií; např. Tecso s nimi přišlo v roce 1995. V okamžiku, kdy podobný systém nabízí většina prodejců, se stává pro zákazníky nepohodlný (plná peněženka karet) a pro prodejce přestává znamenat konkurenční výhodu. Prodejci navíc mohou zpracovávat kamerové záznamy, mají RFID a řadu dalších možností. Rozvinuly se systémy CRM a UX, respektive CX, lidé nakupují i v internetové aplikaci běžného supermarketu, dodavatelé se jim snaží poskytovat jednotnou zkušenost napříč jednotlivými komunikačními médii. Věrnostní karty ve stávající podobě podle průzkumů poskytují spíše nedostatečnou personalizaci. Drobný detail: Lidé by třeba prý rádi viděli, kolik ušetřili a kolik mají různých bodů a slev, takže karta by třeba měla zpřístupnit příslušné informace nejen ve čtečce poskytovatele. Zákazník chce mít možnost s kartou pracovat např. i ve webovém prohlížeči nebo by měla mít přímo podobu mobilní aplikace (obdoba platební karty v mobilu).

Systémy slev zřejmě čeká konsolidace, tedy vznik konglomerátů, které budou příslušné informace sdílet mezi více značkami/řetězci. Samozřejmě se tím ještě zvýrazní otázky soukromí, nicméně pro uživatele takový systém bude pohodlnější.

Zejména lidé z generace Z (narození cca od r. 1995) jsou dle průzkumů ochotni svá data sdílet, když kvůli tomu třeba snáze najdou cestu k oblíbeným produktům v regálech. Moderní věrnostní systém bude přímo propojen třeba s bankami, geolokačními službami, společnostmi vydávajícími karty, provozovateli internetových portálů či mobilních operátorů. Obsluha v obchodu bude z těchto karet moci získávat informace o zákazníkovi a jeho preferencích v reálném čase. V minulosti prodavač ve vesnickém koloniálu většinu svých zákazníků osobně znal, měl přehled o jejich zvycích, ba i o zvycích jejich rodinných příslušníků.

Zážitek z nakupování, emoční propojení se značkou, pozitivní odezva, personalizace, loajalita – všechno jsou to samozřejmě trochu klišé. Jde o to, nakolik jednotlivé systémy budou opravdu fungovat. Technologie to umožňují (a to i když pomineme módní strojové učení/umělou inteligenci nebo rozšířenou/virtuální realitu), jde o to je dostatečně chytře nasadit. Skeptik nepatřící ke generaci Z může namítnout, že pomineme-li fronty a vůbec davy lidí, nákup je dostatečně bezproblémový už teď, totéž platí pro objednávku po internetu, není na tom zase tolik co vymýšlet a koupi rohlíků si není třeba ani nějak speciálně užívat. Jenže zdaleka nejen z útrat sucharských skeptiků živ je dnes prodejce...


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

21. 10. WordCamp Brno 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Dohoda o ochraně dat mezi EU a USA prošla první kontrolou

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Cílem dohody je chránit osobní údaje osob v EU předávané společnostem v USA. ...

Více 0 komentářů

Operátoři: Metro by mohlo být signálem pokryté do konce roku 2018

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Operátoři mají enormní zájem na pokrytí pražského metra, a to na vlastní náklady....

Více 0 komentářů

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů

Podnikové služby tvoří už 5 % českého HDP

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:00

Podnikové služby v ČR rostly o 19 %, největší boom zažívají centra poskytující IT služby....

Více 0 komentářů

Komárkova KKCG koupila 70 % firmy AutoCont

ČTK , 19. říjen 2017 08:00

Důvodem k prodeji byla možnost expanze AutoContu na další trhy....

Více 0 komentářů