Kontroverzní INTERGRAM, kam až sahají jeho internetové kompetence?

Lubor Kopecký, 12. duben 2010 07:00 21 komentářů
Rubriky: Právo, Internet

intergram
V tomto článku se zaměřím na internetové aktivity druhého největšího českého správce kolektivních práv – sdružení INTERGRAM - nezávislé společnosti výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů. Jak přesně zde vlastně funguje?

Lubor Kopecky
Lubor Kopecký
Občanské sdružení INTERGRAM zastupuje z pověření Ministerstva kultury všechny výkonné umělce, tedy herce, interprety, zpěváky a hudebníky, stejně jako ty, kdo pořizují záznamy jejich výkonů – nahrávací společnosti, výrobce filmů a televizních pořadů a další.


V praxi jsou to členové následujících profesních organizací:


- Herecká asociace,
- Svaz autorů a interpretů,
- Umělecké sdružení ARTES,
- Unie profesionálních zpěváků ČR,
- Unie orchestrálních hudebníků ČR,
- Společnost koncertních umělců, člen AHUV.

Zastupování se neodmítá


Kterýkoliv z výkonných umělců zařazený v těchto organizacích může své zastupování odmítnout, zatím to ale nikdo neudělal. INTERGRAM proto vybírá poplatky za každé použití či zveřejnění záznamů jejich výkonů (včetně jejich umístění na internetu).

Pokud tedy například pořídíte záznam známých herců, zpěváků či hudebníků a budete ho chtít umístit na internet, měli byste nejprve kontaktovat INTERGRAM a zaplatit odpovídající poplatek, který se složitě vypočítává na základě sazebníku.

OSA nebo INTERGRAM?

Možná vás napadne otázka, jak máte například u hudebního záznamu poznat, zda zaplatit organizaci OSA nebo INTERGRAM. Často na to bohužel neexistuje jednoznačná odpověď, protože i sama tato sdružení se dlouhodobě přou o to, kam sahají jejich překrývající se pravomoci a nezřídka se stává, že je nutné pro jistotu zaplatit oběma.

Na druhé straně, živíte-li se jako umělec nebo se chcete věnovat výrobě záznamů uměleckých výkonů, stojí za to pouvažovat o členství v INTERGRAMu. Jediným kritériem pro fyzické i právnické osoby je sídlo na území České republiky a činnost odpovídající českému autorskému zákonu.



{seealso}
Profil autora
Lubor Kopecký je šéfredaktorem elektronického měsíčníku Svět hostingu společnosti IGNUM. Ve svých článcích a přednáškách se věnuje tématům internetových služeb, technologií, domén a médií, poukazuje na jejich přednosti a upozorňuje na možné budoucí hrozby. Ve volném čase se zabývá virtuální tvorbou a zajímá ho vše z historie, sociologie a myrmekologie.




Komentáře

Hilská #1
Hilská 18. srpen 2010 17:19

Jiz 2x jsem psala na Intergram dotaz: "Jak mame postupovat, kdyz si chceme k ve skole vyrobenemu filmu pridat hudbu, kterou stahneme z internetu?" Poprve neodpovedeli vubec, podruhe odpovedel nejaky pan bleskove, ze nas dotaz postupuje kompetentni osobe, ale ze to nemame delat, protoze by to asi bylo hodne drahe. Kompetentni osoba se neozvala. Jsou nejaci divni. Zastupuji asi predevsim sebe.

Náhodný kolemjdoucí #2
Náhodný kolemjdoucí 20. květen 2010 14:24

... kdyby jste raději napsali jak se podobným darmožroutům a jejich výpalnému bránit.

Náhodný kolemjdoucí #3
Náhodný kolemjdoucí 21. duben 2010 11:29

pridana hodnota clanku?

Rozhořčený platič #4
Rozhořčený platič 26. září 2010 10:19

Jsme malinký podnik ve městě (10tis.obyv.), máme kabelovou TV, kde běží MTV.Platíme poplatky UPS za kabel.TV, OSA, druhým rokem i INTEGRAM, hrozili nám obrovskou pokutou. Teď se ozvala ještě společnost OÁZA, zajímalo by mě kde jsou hranice, kolik parazitů budeme muset ještě živit!!!!!

Nedobrovolný platič. #5
Nedobrovolný platič. 04. září 2012 18:39

INTERGRAM A SPOL. je jedná velká mafie podporované Ministerstvem kultury. Kdy proti nimi nemáme tím skoro bránit, prakticky vydírají podnikatele, podniky i živnostníky. Nejlépe jak se jim bránit je přestat používat hromadně TV a rádio!!!

Nedobrovolný platič. #6
Nedobrovolný platič. 04. září 2012 18:40

INTERGRAM A SPOL. je jedna velká mafie podporované Ministerstvem kultury. Kdy proti nimi nemáme tím skoro bránit, prakticky vydírají podnikatele, podniky i živnostníky. Nejlépe jak se jim bránit je přestat používat hromadně TV a rádio!!!

Vladimír #7
Vladimír 14. květen 2013 12:19

Mám malý pension. Právě před chvilkou mi volala dcera, že se k nám dobývá jakísy mladík a ohání se průkazem INTERGRAMu.
Má vůbec tato organizace právo provádět kontroly přímo na místě?
A pokud ano tak z jakého titulu. Pořád je to jen občanské sdružení.Nebo ne?

martina #8
martina 03. duben 2014 14:08

ano, má právo, pokud se prokáže průkazem Intergramu zkontrolovat radio/tv a produkci obrazu nebo zvuku, sepíše jen protokol, vyfotí přijímače - otázka 5 minut a poradí vám co dál, to je vše, stačí jen lidský přístup z obou stran

RK #9
RK 13. červenec 2014 15:41

Nema zadne pravo. Je to jen obchodni zastupce nejake pochybne organizace. Sepise, nafoti, podepisete a prijde vam smlouva na desitky tisic kc. Kdyz odmitnete nebo budete chtit vedet podrobnosti, zacne byt vztekly, sprosty, vyhrozovat soudy apod...
Klidne ho muzete odmitnout, vyhodit. Jeho prukaz ma si takovou hodnotu jako kdyz si ho vyrobite doma na tiskarne a laminovacce.
Je to naprosto nepruhledna organizace, zivici se vydiranim a sbiranim poplatku, ktere uz stejne zaplatil nekdo jiny (radio, TV,..) Vubec Vam neposkytnou udaje kam zaplacene penize jdou, koho zastupuji,proste nic. Dle rozhodnuti FÚ, kdyz jsme meli kontrolu, musí být každa platba zdokladovana a prokazatelna, v tomhle pripade neni ani jedno. Ze zakona je nutno platit poplatek ze TV, kdyz tyhle zlocinecke organizace pozadaji opet poplatek ze TV (takto je to uvedeno ve smlouve), neni nutno jim nic platit. Uzavreni smlouvy pak podle jinych platnych zakonu musi byt ukon dobrovolny, coz v tomhle pripade rozhodne neni, nebot mate jen dve moznosti - podepsat a se vsim souhlasit (PROC ???) a nebo ocekavat zaplavu vyhruzek soudy.
Temto parazitum je treba se branit. V soucasne dobe s jinymi firmami pripravujeme nejake kroky, jak se branit zlocineckym organizacim tohoto typu. Ve hre je i zalozeni jineho sdruzeni, jehoz budeme cleny a budeme hrat a pouzivat jen hudbu vybranych autoru. Pokud se chcete pripojit, piste na antiosa@fantomas.cz

Vlastimil Štembera #10
Vlastimil Štembera 10. listopad 2014 16:14

Samozřejmě, že žádné takové právo nemá, jedná-li se o místa veřejně nepřístupná..tzn. u např. u nejrůznějších provozoven ta místa, kam není umožněn vstup zákazníkům. I policie potřebuje ke vstupu bez souhlasu vlastníka či uživatele takových prostor příkaz soudce.

Pavel Gric #15
Pavel Gric 05. duben 2015 02:16

Lidský přístup od těchto vyděračů nelze očekávat

Jana Tom #10
Jana Tom 31. červenec 2014 14:47

Mgr Lenka Heřmánková, zastupující advokát INTERGRAMU mě poslala dopis o bezdůvodném obohacení za televizi na mé bývalé provozovně (malá hospůdka na vesnici)Televize se používala jen ke sportovním přenosům. Kontrola Intergramu, která se konala 7.5.2013 sepsala protokol, do kterého tato poznámka byla zapsána. Mám platit fotbalistům nebo kokeji? Žádné poučení že se mám někde registrovat neproběhlo. Po více jak roce jenom zírám jak si nějaká Mgr a Intergram hrabe na svůj píseček na ůkor malým podnikatelů. Poradí někdo?

Roman #11
Roman 24. leden 2015 12:53

Dobrý den,včera jsem dostal stejný dopis a také používam tv pouze ke sportovní přenosům.Moc by mě zajímalo jak se bránit a jak jste situaci vyřešili.popř.jaké rady jste dostali.

Petr #12
Petr 28. leden 2015 22:09

Dobrý den, níže posílám co mi poradil advokát, uvídím, co bude dále. V našem případějde o prodejnu oblečení. Text dopisu:

Mgr. Lenka Heřmánková
Jankovcova 1518/2
Praha 7
170 00

Věc: Výzva k vydání bezdůvodného obohacení

Vážená paní Heřmánková,

obdržela jsem Váši výzvu k „Vydání bezdůvodného obohacení“, ke které uvádím následující vysvětlení.
Nejprve bych chtěla uvést, že není nijak opodstatněný Váš závěr, že došlo k bezdůvodnému obohacení za celý rok 2014, když kontrolor zjistil provozování rozhlasového vysílání pouze jediný den v roce.
Dále bych chtěla uvést, že s ohledem na charakter mého podnikání (prodej oděvů a oděvních doplňků) neměl provoz rozhlasového přijímače v prodejně na jednání a chování zákazníků žádný vliv a nepřinášel mi žádný přímý ani nepřímý obchodní prospěch, který autorský zákon při platbě poplatků předpokládá.
Dle mého názoru se o bezdůvodné obohacení ve smyslu zákona č. 121/2000Sb., autorský zákon (dále jen AZ), nejedná, neboť:
• Nešlo o veřejnou produkci děl chráněných AZ.
• Šlo o soukromé užití, neboť prodavačka v obchodě si pro zkrácení pracovní doby pouští rozhlasové vysílání. Jedná se proto o tzv. volné užití díla pro vlastní potřebu dle § 30 odst. 1 AZ.
• K užití nedošlo za účelem hospodářským či obchodním, jak vyžaduje § 23 ve spojení s § 30 odst. 1 AZ, neboť zákazníci obchodu přichází do obchodu nikoliv za poslechem rozhlasového vysílání, avšak pouze za účelem výběru a nákupu zboží. Ani nelze očekávat, že pouze díky šíření děl dojde k nárůstu zákazníků obchodu nebo že může být zvýšena cena zboží v obchodě. Provozování vysílání v obchodě proto není výdělečné povahy.
• Zákazníci obchodu nepředstavují "veřejnost" ve smyslu autorského zákona, protože o veřejnost se jedná pouze při dosti velkém počtu osob. Takový počet osob ovšem nelze spatřovat v malém či dokonce nepatrném počtu zákazníků obchodu, když se jedná o velmi malý obchod s oblečením, kam zavítá průměrně cca 10-15 lidí denně v pracovní dny (otevírací doba obchodu je Pondělí až Pátek v době od 9-12 hod. do 12:30-16:30 hod.). O veřejnost se v případě zákazníků obchodu nejedná také proto, že jejich přístup k poslechu je zcela nahodilý a nezávislý na přáních zákazníků, když závisí pouze na okamžiku jejich příchodu do obchodu, na době výběru zboží a jejich odchodu z obchodu. Nelze tak předpokládat, že by zákazníci obchodu byli k dotčenému šíření vnímaví.
Ke stejným, výše uvedeným, závěrům dospěl i Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 15.4.2014, sp. zn. II. ÚS 3076/13, či Soudní dvůr EU ve svém rozsudku ze dne 15.3.2012 ve věci Societa Consortile Fonografici (SCF) proti Marcu Del Corsovi, sp. zn. C-135/10.
Na základě shora uvedených skutečností a podaných vysvětlení, Vás žádám ustoupení od Výzvy k vydání bezdůvodného obohacení.

Michal #17
Michal 26. srpen 2015 12:51

Dobrý den,

jak to dopadlo - zabral dopis ?
Řešíme teď podobnou situaci a dopis bychom použili.
Děkuji. M

michal #20
michal 07. listopad 2017 12:38

Zdravím, zajímalo by mě,která díla nejsou chráněna autorským zákonem. Pokud vím, tak prakticky všechna - ať už z hlediska interpreta, tak z hlediska skladatele. Veřejnost, pokud se pamatuji je definována jako víc jak dva lidé na veřejně přístupném místě. Viz případ pomluva, kdy baby tlachali u kadeřnice a byl z toho docela sranda skandál. Nicméně zírám, jakým stylem se s tím kšeftuje. Jo, dejte si pozor, kdyby jste si cestou z koncertu zpívali ještě na zastávce třeba kdepak ty ptáčku hnízdo máš. (co kdyby vám za to někdo hodil 5ti korunu) To je taky za poplatek :D
I když to teda občas vůbec k smíchu není.

M. Kuchařová, čajovna Pohoda #13
M. Kuchařová, čajovna Pohoda 17. únor 2015 17:46

S pí. Heřmánkovu řeším ten dopis také. Už mi odepsala na můj první argument a v podstatě si stále trvá na svém, že zaplatit musím. Ovšem těmto vyděračům já odmítám cokoliv zaplatit. Neboť pokud člověk sklapne podpadky a zaplatí, tak není cesty zpět.
Na své provozovně hraji jen svobodnou hudbu, kterou hrát mohu i ve veřejných prostorách a jsem si jista, že proti tomu by neměli nic mít.

Pavel Gric #14
Pavel Gric 05. duben 2015 02:13

Stejný problém řeším i já. Vypadá to, že p.Heřmánková mění pouze Jména v předepsaném dopise. Integram po mě požaduje zaplacení nesmyslného poplatku za radio v malé prodejně květin. Navíc v té době byl obchod přechodně uzavřen a protokol podepsala slečna, která v té době pouze hlídala venkovní zboží. P. Heřmánková na toto vůbec nebere zřetel a stále se ohání zákony a o to, že jsem se neoprávněně obohatil. Je to do očí bijící a podle mého názoru vydírání skryté pod rouškou nesmyslného zákona. Nic platit nebudu a celou věc nechám projít soudem. Bohužel jsem si vědom i toho, že místo požadovaných cca 5 000Kč (je to včetně náhrad spojených s vydíráním) zaplatím několikrát víc. Ale aspoň se přesvědčím jaká spravedlnost v našem státě vládne. Integram, Osa a pod. vyděračské skupiny využívají špatné znění zákona. Braňme se lidi.

Andrea Johanovská #18
Andrea Johanovská 07. listopad 2015 00:02

Souhlasím. Tento problém v mém okolí řeší již několik drobných
živnostníků a nikdo z nás nemá dojem, že by hudba zvyšovala
náš zisk. Do prodejny chodí zákaznici nahodile a ne poslouchat hudbu! Jsem přesvědčená, že zástupci Intergramu jsou placeni od toho kolik uzavřou smluv! Chápu, že se umělcům snížili zisky, vždyť hudba, filmy i knížky si každá domácnost stahuje z internetu zdarma, ale za to nemůžou OSVČ. Nejvíc absurdní je, že uvedené poplatky musí platit např. i prodejci hudebních nosičů, ačkoliv umělcům ty CD,LP,DVD prodávají!?
Jsou to mafiánské praktiky a neslučují s dobrými mravy. Když jsem pátrala po tom, podle jakého klíče se poplatky rozdělují a kterým umělcům jdou na konto, nedostala jsem odpověd.
PS: hudba by nás měla hladit na duši, netušila jsem, že hudba bude také nástroj k vydírání....

Jaromír #16
Jaromír 18. srpen 2015 23:21

Dobrý den,

dnes jsem obdržel podobný dopis od paní Mgr. Lenky Heřmánkové, prosím pokud by jste se chtěli přidat k obraně před její osobu za podvodné vybírání poplatků pod rouškou bezdůvodného obohacení můžete mě kontaktovat na telefonu 777277646, jsem již domluven s jedním z velmi vlivných pražských advokátů, a když nás bude více máme reálnou šanci s tímto šikanováním malých provozoven ze strany Intergramu jednou pro vždy skončit. Jsem ochoten se soudit, za jakékoliv peníze, už jenom z principu. Jsem ochoten vše nechat podstoupit i mediím, aby další poškození věděli, jaké nekalé praktiky zde firma Intergram prostřednictví paní Heřmánkové zkouší na OSVČ s malými provozovnami. Poškození jsou dokonce i provozovatelé provozoven kde musíte zboží (TV, CD, DVD, Radio) ukázat a tím ho i zapnout jako jsou např. Bazary, zastavárny, prodejny elektro a elektroniky atd... i zde se neostýchají vás nazvat dlužníkem a sprostě si říci tímto vyděračským způsobem o nemalé peníze.

Dana Kozelská #19
Dana Kozelská 11. únor 2016 13:53

Dobrý den, pročítám příspěvky ohledně poplatků Intergramu a Ose,
ale nikde jsem se nedočetla konečný verdikt, na co kdo má nárok. Také nám přišel dopis na uzavření smlouvy a to zpětně od
r.2013 na poplatky za rádia ve firemních vozidlech, děkuji za odpověď.

RSS 

Komentujeme

AI i její tvůrci před soudem

Pavel Houser , 22. duben 2018 09:30
Pavel Houser

John Kingston z anglické University of Brighton poskytl pro The Register svůj pohled na právní odpov...

Více







RSS 

Zprávičky

Před 25 lety byl zpřístupněn webový prohlížeč Mosaic

ČTK , 21. duben 2018 15:22

Mosaic se zrodil v průběhu roku 1992 v hlavě Marca Andreessena a jeho kolegy Erica Biny....

Více 0 komentářů

Těžba bitcoinů při kurzu pod 8 600 dolarů je ztrátová

ČTK , 20. duben 2018 11:21

Analytici se domnívají, že poptávka po hardwaru pro těžbu bitcoinů dál klesne, stejně jako cena kryp...

Více 0 komentářů

Netflixu prudce stoupají příjmy i počet odběratelů

ČTK , 20. duben 2018 09:36

Čistý zisk ve čtvrtletí stoupl na 290,1 milionu dolarů, neboli 64 centů na akcii....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Zájem o přijímače s digitálním rádiem je minimální

ČTK , 20. duben 2018 08:00

Český rozhlas na konci loňského roku rozšířil pokrytí digitálním signálem na 40 % populace....

Více 3 komentářů

eMan vykupuje zpět podíl Jablotronu

Pavel Houser , 19. duben 2018 14:32

Strategie obou společností se po více než 2 letech propojení rozcházejí, kontrolu nad firmou získáva...

Více 0 komentářů

Facebook reaguje na nové normy EU, cílená reklama ale nepřestane

ČTK , 19. duben 2018 10:26

Facebook se začal dotazovat svých uživatelů, zda může v jejich fotografiích a videích používat techn...

Více 2 komentářů

Ruské úřady vs. Telegram

ČTK , 19. duben 2018 08:00

Začaly se objevovat informace o rozsáhlých výpadcích služeb, které se sporem nijak nesouvisejí....

Více 0 komentářů