Krizové trendy v recruitmentu

Klára Antošová, 17. červen 2009 09:28 0 komentářů

Lupa
V únorovém článku Přišla krize i k ICT oborníkům? jsme se zamýšleli na tím, co můžeme v následujících měsících očekávat. S odstupem několika měsíců se opravdu pár věcí v recruitmentu změnilo. Jak dnes vypadají typičtí uchazeči o zaměstnání, jak se chovají a co mohou na trhu práce očekávat?

Klara-antosova
Klára Antošová, foto autor: Lucie Robinson

Kandidáti


Kandidáti jsou nejvíce motivováni jistotou, stabilitou firmy. Většinou mění práci jen ti, kteří musí, motivace jako změna, platový či kariérní postup v současnosti ustupují do pozadí.

Nejčastějším důvodem změny práce je reorganizace, zrušení pracovního místa, zánik společnosti. Tyto důvody jsou tak časté, že už personalisty nepřekvapí a tato informace pro ně neznamená, že by kandidát nebyl kvalitní.

Velká část kandidátů hledá práci proto, že cítí, že se ve společnosti něco děje, a tak se „pro jistotu“ rozhlíží po možnostech. Zároveň si velmi dobře uvědomují riziko zjištění stávajícího zaměstnavatele, že si hledají práci. Raději si proto domlouvají pohovory po emailu, než po telefonu, aby se v pracovní době neprozradili, případně požádají o kontakt v odpoledních hodinách.

Kandidáti více využívají možnost služeb personálních agentur ke konzultacím, zajímají je možnosti, změny na trhu. Nejvíce prodiskutovávají platová očekávání.

Platy a odměny


Platy manažerských a absolventských pozic se opravdu začínají snižovat. Nejenže nabídku snižují firmy, ale i ze svých platových požadavků slevují i samotní kandidáti, kteří si moc dobře uvědomují přetlak na pracovním trhu. Naopak např. poptávka po zkušených vývojářích stále trvá, krize nekrize. Trend snižování platů u vývojářů jsme zde nezaznamenali.

Pozic ubývá, kandidátů přibývá


S přebytkem kandidátů na trhu souvisí i delší výběrová řízení. Personalisté obdrží více životopisů, výběrové řízení bývá o to pečlivější. Probíhá více kol, o výběru uchazečů rozhoduje více lidí. Kandidáti jsou podrobování více metodám výběru – procházejí vícestupňovými testy či assessment centrem. Ve finálních kolech se častěji vyžadují reference. S tím souvisí delší doba celého řízení a s tím i zpětné vazby.

Absolventi


Pro čerstvé absolventy vysokých škol není lehká doba, ale mnozí si to uvědomují, jsou ochotni pracovat za nižší plat, případně účastnit se neplacených stáží za účelem získání praxe. U absolventů je více než kdy jindy důležitá pracovní zkušenost a znalost angličtiny. Existují ale i tací, kteří sice práci hledají, ale nastoupit do zaměstnání jsou ochotní až v září. S tím často nepočítají zaměstnavatelé, kteří pak mohou dát přednost flexibilnějšímu kandidátovi.

Absolventi neplánují hledat práci v Evropě či Americe, jsou si vědomi, že v zahraničí je nyní mnohem těžší prorazit.

Ostatní trendy


V době ekonomické recese se často dějí změny v organizačních strukturách. Firmy přerozdělují pracovní náplň mezi méně zaměstnanců, pozice jsou slučovány, dochází k rozšíření zodpovědností za účelem zefektivnění práce a optimalizace nákladů.

Od nového roku je pozastaveno vydávání pracovních povolení pro cizince z určitých zemí, především Ukrajiny, Vietnamu a Mongolska. V oblasti IT jsou však zahraniční specialisté vítáni; je s nimi dobrá zkušenost. Zaměstnavatelé jim rádi pomohli s vyřízením pracovních víz a relokací. Pro zahraniční odborníky je zde ještě jedna možnost, a tou je zelená karta. Pokud zaměstnavatel prokáže, že bez úspěchu hledal 30 dní uchazeče na danou pozici, může zažádat o green card pro zahraničního pracovníka. Její podmínky a možnosti jsou ale jiné než u pracovních víz. Green card se například nevztahuje na manžele/manželky odborníků.

Co poradit?


Pokud hledáte zaměstnání, doporučujeme získat co nejvíce informací, jak o trhu, tak o společnostech a samotných pracovních místech. Informace najdete v médiích nebo je získáte od bývalých kolegů a spolužáků, kteří se taktéž pohybují v IT branži.Čím více informací máte, tím lépe se můžete na pohovor připravit. I během výběrového řízení se nebojte zeptat na vše, co s nabízenou pozicí souvisí. Dalšími pomocníky uchazečů jsou platové průzkumy, inzerce, konference, internetové diskuze a sociální sítě.

Přidejte si Kláru Antošovou do své sítě pomocí služby LinkedIn[?]

Autorka článku pracuje jako recruitment consultant ve společnosti Hays Česká republika, v divizi IT/telco. Vystudovala Univerzitu Hradec Králové, obor Informační management.

Přečtěte si také:


Přišla krize i k ICT odborníkům?
Vstup zahraničních firem na český trh


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
28. 04. Oracle Code 2017
RSS 

Zprávičky

Japonská Softbank zakládá s Foxconnem společný investiční podnik

ČTK , 24. únor 2017 18:03

Japonská skupina Softbank, která investuje převážně v sektoru vyspělých technologií, a tchajwanský s...

Více 0 komentářů

3D tisk ocelových konstrukcí

Pavel Houser , 24. únor 2017 17:37

Podařilo se "vytisknout" jeřábový hák....

Více 0 komentářů

Třetina operátora mobilní sítě Sigfox je na prodej

Pavel Houser , 24. únor 2017 17:17

Zájemci o investici v oblasti internetu věcí mohou získat až 34% podíl společnosti SimpleCell Networ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Hodnota kybernetické měny bitcoin vystoupila na nový rekord

ČTK , 24. únor 2017 15:30

Hodnota kybernetické měny bitcoin se dnes zvýšila o 4,7 procenta a vystoupila na nový rekord 1218,85...

Více 0 komentářů

Apple v dubnu otevře v Kalifornii novou centrálu

ČTK , 24. únor 2017 11:30

Americká společnost Apple v dubnu otevře v kalifornském Cupertinu svou novou centrálu. Stěhování 12....

Více 0 komentářů

Ransomware funguje a generuje útočníkům zisky

Pavel Houser , 23. únor 2017 16:45

Ransomware je stále více centralizovaný a několik významných malwarových rodin dominuje celému "trhu...

Více 0 komentářů

Loni rychle rostl prodej mobilů a chytrých hodinek

ČTK , 23. únor 2017 14:43

Prodej technického spotřebního zboží v Česku loni vzrostl o 2,2 procenta na 74 miliard korun. ...

Více 0 komentářů