• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Dalibor Z. Chvátal: kvůli mBank mohou mít některé banky oprávněný strach z úbytku klientů

Jiří Kocourek
16. 7. 2008
| Komentujeme
Trend

Na podzim minulého roku vstoupil do České republiky nový bankovní subjekt, mBank. Přišel s formou nízkonákladového bankovnictví a čekalo se, jakým způsobem na českém bankovním trhu plném tradičních bankovních domů uspěje. Sedm měsíců působení ukázalo, že mBank se svojí strategií v Česku slaví úspěch. Banka oznámila získání sta tisíc klientů a spravuje v Česku depozita v hodnotě několika miliard eur. Svůj názor na účinkování mBank v tuzemsku nám poskytl Dalibor Z. Chvátal, šéfredaktor finančního serveru Měšec.cz.

logombank

Jak byste několika větami zhodnotil dosavadní působení banky mBank na českém trhu?

Jednou větou: mBank přinesla svěží vítr do českého bankovnictví a rozvířila stojaté vody bankovních poplatků. Přestože počáteční nápor klientů o bankovní služby mBank nezvládala a dodnes se potýká s klientskou kritikou ohledně nedotažených a neaktivních služeb, vzbudila ohromnou diskuzi a některé banky mohou mít oprávněný strach z úbytku klientů.

Jakou si myslíte, že mBank zatím zaujala pozici v českém prostředí, kde se všechno více či méně točilo kolem tradičních velkých hráčů na trhu, jako jsou ČS, KB a ČSOB? A myslíte, že může mít mBank reálnou ambici být stále větším konkurentem nebo dokonce vyrovnaným hráčem mezi těmito bankovními domy?

Pozice mBank je podobná, jako když srovnáme zavedené letecké národní společnosti a lowcosty. mBank je nízkonákladová banka, a tomu odpovídá rozsah a forma poskytování bankovních služeb. Mnoho klientů stávajících bank jednoduše přišlo na to, že se klidně obejdou bez svačiny a nápoje v ceně „letenky“, rozumějte vedení účtu, protože za těch pár měsíčních plateb platit „kvalitu“ je hloupost. Musíme si však uvědomit, že alternativa bankám zde existuje již od ledna 2006, kdy začala působit s vlastním bankovním kódem Fio, družstevní záložna. Jenže v českém prostředí má z historických důvodů pojem banka vyšší váhu, než záložna. Proto byl nástup levné banky tak fenomenální a Fio záložna vůči mBank neměla šanci i přes velmi precizně postavenou nabídku, která mBank dokonce v mnohém předčí.

mBank je dobrým konkurentem mezi stávajícími bankovními hráči, ale nikoli vyrovnaným. Nabídka mBank osloví nenáročné skupiny klientů, případně je dobrou alternativou druhé banky. Ovšem současná nabídka jejich služeb i způsob, jakým oznamuje nové produkty, ji předem vyřazuje z možnosti, aby byla mBank plnohodnotnou hlavní bankou se všemi běžnými bankovními službami. Stávající banky nejsou možná levné, ale pokud jde o procesy a služby, mají je ve větší kvalitě a lépe dostupné.

Myslíte si, že může mBank svými výhodami (ať už že vše funguje přes Internet bez administrativy, nulové poplatky, úroky u účtu eMax) například odlákat tradičním českým bankovním hráčům nějaké větší či menší procento klientů?

Dlouho se mBank srovnávala s eKontem od Raiffeisenbank (resp. s bývalou eBankou), ale srovnáváme nerovnatelné. Podobně nelze mBank srovnávat s nabídkou České spořitelny, to je velmi dobře zavedená banka s komplexními produkty. Česká spořitelna měla smůlu, že byla terčem masivního útoku phishingu, ale to je důsledek její velikosti. Stejný problém denně řeší stovky bank na světě a nijak to nesnižuje jejich bezpečnost či kvalitu.

Pro kriminální živly je vždy zajímavý útok na banku s velkým počtem klientů a dokážu si představit, že v následujících měsících bude podobným útokům čelit i mBank. Pro útočníky je výzva k útoku na mBank zajímavější i proto, že mBank je řízena centrálně z Polska a útok lze cíleně řídit na její všechny klienty v Polsku, České republice, Slovensku a nově i Spojeném království. Na druhé straně, Česká spořitelna problémy phishingu zvládla excelentně a nedávno opět vylepšila zabezpečení internetového bankovnictví, které má případné útoky eliminovat. Nezapomeňme však, že proti lidské hlouposti nelze zabezpečit ani trezor v České národní bance.

Výhody současné nabídky mBank lze spočítat na prstech jedné ruky, takže tomu odpovídá i procento klientů, o které mohou přijít stávající banky. Kdo preferuje maximální bezpečnost internetového bankovnictví, toho mBank nepřesvědčí. Kdo potřebuje zahraniční platby, musí jinam. Z úvěrových produktů je dobře dostupná jen hypotéka. Z diskuzního fóra mBank vyplynuly nedávno i problémy s platebními kartami mBank. Není to sice chyba banky, ale jde o to, že v některých státech si obchodníci s kartami mBank nevědí rady a nelze s nimi provádět transakce z důvodu jiného nastavení platebního terminálu.

Klienti mBank poté referují, že jsou rádi, že ještě nezrušili starý dobrý účet v té jejich „drahé“ bance, kde mají starou kartu, se kterou lze platit bez problémů. Podle mého názoru je tak mBank stále spíše testovací bankou nebo bankou transakční, než hlavní bankou, na kterou se lze vždy spolehnout. V současné době je hrozbou hlavně pro banky, které mají nenáročné klienty s několika málo transakcemi, nejsou úvěrově s bankou svázáni a začínají si všímat, kolik platí na poplatcích za transakce.

Z ankety finančního serveru Měšec.cz vyplývá, že nejvíce klientů mBank získala z České spořitelny. Může za to paradoxně nový Osobní účet České spořitelny, který umí být velmi drahý a hodně klientů ČS už prostě nebaví platit poplatky. Dalšími dvěma bankami, které nejvíce přicházejí o své klienty, jsou ČSOB a Komerční banka, opět jde o poplatkově dražší banky. Náročné klienty mBank v současné době oslovit nemůže a kdo nechtěl platit bankovní poplatky před příchodem mBank, má už dva roky účet ve Fio záložně.

Máte osobní zkušenost s mBank, negativní nebo pozitivní? Co spatřujete za přínos dosavadního působení mBank v Česku a co naopak za negativum? Jestli Vám něco v nabídce banky chybí, nebo je nějaká služba nedokonalá, popřípadě zbytečná.

Svoji zkušenost s mBank hodnotím jako neutrální. Současné nabízené služby kvalitou odpovídají ceně, více nemohu očekávat. mBank udělala na začátku chybu, že klienty nalákala na „připravované“ služby, které stále jen plánuje. Hodně klientů si to vyložilo jinak a očekávalo jejich spuštění v době blízké po vstupu mBank. Šlo o novou banku, proto byli klienti tolerantní. Jenže hranice únosnosti tolerance končí, když ani po půl roce nejsou aktivní služby jako kontokorent, kreditní karty či zahraniční platby a termín jejich spuštění je stále v nedohlednu. Doba dovolených a absence těchto služeb se na důvěře klientů v mBank může podepsat.

Ale lze se dívat i z jiného úhlu. Pokud mBank budete vnímat jen jako další alternativu bez spásonosného očekávání nových produktů, necháte se unášet současnou nabídkou jejich služeb a ty ostatní si zajistíte jinde, nebudete mít s mBank problém a budete patřit mezi její spokojené klienty.

Pokud máte nějakou osobní zkušenost s mBank, nesetkal jste se se špatným fungováním některých služeb mBank? Údajně někomu i přes urgence nedocházely platební karty z Polska, v Česku měli mít zákazníci problém zprovoznit platební systém PayPal?

Osobně jsem řešil krádež karty mBank a nová mi přišla obratem bez komplikací. Rovněž jsem se nesetkal s komplikacemi v oblasti běžného platebního styku, to neznamená, že problémy neexistují. Na fóru mBank najdete doslova studnici problémů. Nebylo by však férové, kdybychom tvrdili, že mBank má stále nějaké problémy. Problémy, chyby, reklamace postihují všechny banky, ale jen u mBank se o nich píše veřejně.

Vámi zmiňované komplikace při zprovoznění plateb kartou mBank přes PayPal jsou způsobeny tím, že mBank byla novou bankou a reakce společnosti PayPal rovněž nebyla na tuto změnu okamžitá. Platební karty mBank fungovaly bez problému, PayPal však neznal českou mBank. Proces autorizace českého bankovního účtu u PayPal je navíc komplikovaný. Přestože PayPal platby zasílá z české UniCredit Bank, při zadávání účtu požaduje IBAN. Ten lze sice vygenerovat i u mBank, ale v praxi nemá smysl, protože česká mBank neumí zahraniční platby.

Na druhé straně, proces otevření účtu v polské mBank (tj. na polském území) byl doslova porod, i přes dodání všech podkladů byl účet aktivní až po více než měsíci a až na základě mé opakované intervence z pozice redaktora, ne klienta. V tom byla česká mBank nesrovnatelně lepší a vše proběhlo bez komplikací. V současné době mnou využívané služby fungují bez problémů a nemohu si na jejich nefunkčnost stěžovat.

Související příspěvky

Tiskové zprávy

Cirkulární ekonomika v kanceláři díky repasovaným multifunkcím od Canonu

27. 1. 2021
Tiskové zprávy

Průzkum Randstad Workmonitor: Strach o místo způsobil růst zájmu o vzdělávání v technologiích

27. 1. 2021
Zprávičky

Vláda rozšířila počet členů výboru pro kyberbezpečnost

27. 1. 2021
Zprávičky

Nejčastěji zneužívanou značkou při phishingu byl Microsoft

27. 1. 2021

Zprávičky

Vláda rozšířila počet členů výboru pro kyberbezpečnost

ČTK
27. 1. 2021

Výbor Bezpečnostní rady státu (BRS) pro kybernetickou bezpečnost bude mít nově 14 místo dosavadních

Nejčastěji zneužívanou značkou při phishingu byl Microsoft

Pavel Houser
27. 1. 2021

Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují dopravci a maloobchodní organizace.

Aplikace eRouška má citlivější algoritmus, upozornění budou častější

ČTK
26. 1. 2021

Aplikace odhaduje vzdálenost na základě útlumu signálu Bluetooth v závislosti na vzdálenosti mezi telefony

Češi jsou ohledně svých dat největší tajnůstkáři v Evropě

ČTK
26. 1. 2021

61 % Čechů nemá se sdílením dat třetím stranám špatné zkušenosti. Češi jsou ohledně

Huawei zkouší, zda chytré telefony Mate 30 mohou uspět i bez Googlu

Huawei prý jedná o prodeji značek luxusních smartphonů, firma to však popírá

ČTK
25. 1. 2021

Čínský výrobce telekomunikačních zařízení Huawei Technologies jedná o prodeji svých značek luxusních chytrých telefonů

Europoslanci chtějí zaručit zaměstnancům právo na odpojení

ČTK
25. 1. 2021

Všichni zaměstnanci v zemích Evropské unie by měli mít možnost odpojit se mimo pracovní

Trojan Triada umí modifikovat verifikační SMS

Pavel Houser
23. 1. 2021

Podle expertů lze očekávat, že stalkeware v roce 2021 vymizí z předních příček detekčních statistik. Počty

Alphabet končí s projektem internetových balónů Loon

ČTK
23. 1. 2021

Operátoři potřebují několik balónů najednou, každý z nich stojí desítky tisíc dolarů a má

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Google hrozí Austrálii zablokováním vyhledávače

ČTK
22. 1. 2021

Austrálie se chystá schválit zákon, který by donutil technologické giganty domluvit se s místními

Tiskové zprávy

Cirkulární ekonomika v kanceláři díky repasovaným multifunkcím od Canonu

Průzkum Randstad Workmonitor: Strach o místo způsobil růst zájmu o vzdělávání v technologiích

Western Digital a Qumulo umožnily institutu IHME masivní navýšení kapacity a škálování pro zdravotnickou analytiku COVID-19 a zavádění vakcíny

Dell představuje odolné notebooky pro aktivní studenty

SolarWinds MSP: důvodů k migraci na RMM řešení rychle přibývá

AEC nově poskytuje školení v kybernetické bezpečnosti

Zpráva dne

Vánoční slevy pokračují i v novém roce

Vánoční slevy pokračují i v novém roce

Redakce
20. 1. 2021

Vánoční slevy na software produktivity od Microsoftu pokračují na tržišti i v novém roce, opět...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Největší rizika umělé inteligence

Pavel Houser
26. 12. 2020

Tak jako dosud skoro každá technologie, i umělá inteligence se dostane do rukou zločincům. Jak s...

Slovník

PPM

Bonus

Sales representative

Nejpopulárnější články

Dalibor Z. Chvátal: kvůli mBank mohou mít některé banky oprávněný strach z úbytku klientů

Jiří Kocourek
16. 7. 2008

Analytici: Cena bitcoinu dál poroste, může ale přijít korekce

ČTK
17. 12. 2020

Operátoři musí nově uvádět přesnou rychlost internetu

ČTK
3. 1. 2021

Server Ulož.to prohrál spor o stahování šesti českých filmů

ČTK
21. 1. 2021

Za bezpečnostní incidenty v cloudu mohou hlavně samotní zákazníci

Německá policie odhalila zřejmě největší obchod na darknetu

ČTK
12. 1. 2021

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Marketing Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zajímavosti Zpráva dne České IT

RSS abclinuxu – čerstvé zprávičky

  • Vážná bezpečnostní chyba v utilitě sudo (CVE-2021-3156)
  • Brian Exelbierd z Red Hatu o ukončení vydávání CentOS
  • Společnost Backblaze zveřejnila statistiky spolehlivosti pevných disků za rok 2020

RSS Sciencemag.cz

  • Nejchytřejší psi se zvládnou naučit slovo už po 4 opakováních
  • Kolem flerovia nenašli žádný ostrov stability
  • Dvojitá protilátka na covid-19 funguje jako lék i prevence

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.