Základem řešení Tracking Protection je možnost doplnit si do seznamu (Tracking Protection List) webové adresy, se kterými nechce uživatel sdílet svá data a osobní informace. Nastavením omezení požadavků na zobrazení, které z těchto webů automaticky přicházejí, uživatel zároveň redukuje množství osobních informací, které těmto serverům poskytují.
“Tracking Protection umožňuje získat větší přehled o tom, jak web funguje. Našim cílem je nabídnout všem uživatelům nástroj, který jim dá možnost se rozhodnout, komu a jaký typ informací chtějí poskytnout,“ vysvětluje Lukáš Křovák, manažer divize Windows Client ze společnosti Microsoft Česká republika.
Udržet si přehled o tom, jaké informace jsou odesílány a kam, je velmi obtížné, protože dnešní weby fungují tak, že prohlížeče při návštěvě jedné stránky stahují informace z mnoha externích serverů. Pokud potřebuje webový prohlížeč tyto informace získat a zobrazit (ať už je to obrázek, cookie či HTML kód), potom musí zase opačným směrem určité informace vyslat.
Uživatel si bude moci kdykoliv vytvořit vlastní Tracking Protection List, a tento seznam, případně seznamy, dále libovolně upravovat. Funkci bude rovněž možné nastavit tak, aby se seznam sám doplňoval o aktualizace a byl aktivní po celou dobu procházení webu až do doby, než je vypnut či jeho obsah vymazán.
O tom, že se jedná o velice citlivé a aktuální téma, svědčí také velká pozornost, které se tomuto oznámení dostalo. Komisařka Evropské komise paní Viviane Redingová, která je zodpovědná za problematiku ochrany osobních dat v rámci EU, se v průběhu své oficiální cesty do USA, kde se diskutovala vzájemná spolupráce mezi USA a EU ve vztahu k ochraně osobních dat, prohlásila: „Toto řešení považuji za správný směr a co je velice důležité, že IT průmysl porozuměl, že nelze nadále bez povšimnutí přecházet obavy spočívající v hrozbě ztráty osobního soukromí. Pokud chtějí být tyto firmy efektivní, musí mít odpovídající nástroje na ochranu soukromí již zabudované.“