Microsoft závisí čím dál více na firmách, ne na koncových uživatelích

Pavel Houser , 25. červenec 2011 11:03 0 komentářů
Microsoft závisí čím dál více na firmách, ne na koncových uživatelích Tržby 17,37 miliard dolarů, zisk 5,87 miliard dolarů - taková je finanční bilance Microsoftu za poslední čtvrtletí (pro firmu šlo o 4. kvartál účetního roku 2011). Výsledky vynikající, jenže se vzápětí objevily komentáře, které budoucí vyhlídky firmy nehodnotí příliš nadějně.
Microsoft
Microsoftu by údajně mohly uškodit např. následující trendy:
  1. srovnání s Applem, který Microsoft poráží, i když z větší části na jiném hřišti.
  2. určité zadrhnutí prodejů Windows 7
  3. velmi nedobré výsledky on-line divize, kam spadá např. vyhledávač Bing; konkurovat Googlu se nedaří.

Pod lupou

Pojďme se na tyto faktory podívat postupně.Tablety i smartphony jsou pro Microsoft zatím dost zanedbatelný byznys, takže úspěch Apple firmě vlastně (z hlediska tržeb) v tuto chvíli ani skoro nekonkuruje. To, zda tablety nebo smartphony (přímo) konkurují PC, je přirozeně otázka. Zatím se ale zdá, že výkyvy na trhu osobních počítačů mají jiné příčiny, tu se zvýší nebo naopak sníží poptávka na rozvíjejících se trzích, změní se globální ekonomická situace (nebo její vnímání a mediální pojmenování).

Jistěže úspěch Applu má na Microsoft dopad v tom, že jde o "tradiční konkurenci", takže se pak může negativně projevit na vývoji cen akcií, na vnímání firem z hlediska nějaké "špičky technologických inovací" apod. Microsoft, Apple ani Google nejsou dividendové firmy, jejichž úspěšnost by šlo jednoduše poměřovat vyplaceným ziskem vztaženým k ceně akcie. Hrají především s očekáváním investorů, jak se bude cena akcií vyvíjet dál.

Pak je též možné, že tablety se s PC z hlediska poptávky přece jen překrývají, a to v oblasti netbooků. Tento segment trhu nyní zdá se poněkud strádá.

Přitom netbooky byly pokládány za tu část klientských zařízení, kde se může výrazněji uplatnit Linux, což se však nestalo. Už poněkolikáté se v rozporu s prognózami žádný masivnější nástup Linuxu na desktopy nekonal. Tablety a Chromebooky jsou ovšem něco jiného. Pravda, proti Windows zde nestojí Linux, ale Apple iOS a Google ChromeOS (jistě, lze tomu také říkat Linux), z pohledu Microsoftu je to však jedno. Tady nejde jen o to, že firma nedokáže vydělávat na výnosném, víceméně však paralelním trhu, ale i přímo o zrnka písku do soukolí jejího stávajícího podnikání.

Ostatní rizika

Druhý zdroj možných rizik: Windows 7 se prodávají dobře, ale i zde jsou patrné určité těžkosti (meziroční pokles tržeb a zisku apod.). Z toho ovšem nelze mnoho odvozovat. Vývoj tržeb za OS závisí ve firemní sféře na tom, jaká je zrovna etapa příslušného "životního cyklu" softwaru. U koncových zákazníků se z hlediska tržeb navíc jedná o vliv toho, kde k prodejům dochází (vyspělé vs. rozvojové trhy).
Windows 7
Konec konců, vždyť se již začíná mluvit o nástupci Windows 7, z čehož by logicky vyplývalo, že trh je starším OS nasycen a Windows 7 jsou teď spíše ve fázi doběhu. Na to se prodávají velmi dobře. Potíž Microsoftu ovšem je, že starší verze jeho OS výrazně konkurují těm novějším. Komu se chtělo přecházet z Windows XP na Windows Vista? Microsoft si jistěže může dovolit nějakou ne zrovna dobře prodejnou verzi Windows, již před Vista takovým otloukánkem byly např. Windows Me.

Řada podniků má navíc ve zvyku jednu z verzí přeskočit; podobně jako se přeskakovala Windows Vista, může totéž čekat i Windows 8. Samo o sobě to pro Microsoft nemusí být katastrofa, ale konkurence starších verzí vlastního softwaru zde funguje jako neustálý balvan na noze. Na příjmy z prodeje Windows 8 se teď prostě těžko spoléhat.

Třetí možný problém do budoucna, výsledky on-line divize Microsoftu, nepředstavují žádnou katastrofu samy o sobě - kdyby ale Google nebyl tak významný protihráč a nehrozil podemílat i hlavní zdroje příjmů Microsoftu. Google i Microsoft jsou zde v podobné pozici, v určitém sektoru dominují, nicméně to může být dočasné, potřebují vymyslet něco dalšího.

Prodělky on-line divize Microsoft nepoloží, stejně jako ho nespasí prodej XBoxu. Potíž je spíše v tom, že zde nejsou žádné náznaky změny k lepšímu, totiž že by investice něco přinesly. Co dál, když Bing připomíná tlučení hlavou do zdi?

Dlouhodobé smlouvy (jako u vašeho operátora)

To, co Microsoftu naopak velmi hraje do karet, jsou dlouhodobé smlouvy s řadou firem, státní správou a samosprávou na pravidelné aktualizace po celou dobu trvání kontraktu. BusinessInsider právě tento faktor pokládá za hlavní, to ostatní jsou spíše jevy dobře viditelné, ale zdaleka ne tak podstatné.

Zde pak do hry vstupuje celá řada faktorů, třeba i to, kdy tyto kontrakty končí, do kdy zákazníci musejí utrácet vyčleněné prostředky apod. Ve chvíli konce kontraktu Microsoft (respektive jeho partneři) uzavírá nové zakázky a pokud se zrovna správně "trefí", má příznivou pozici, aby se kontrakt naopak rozšířil. Právě toto nastalo podle BusinessInsider na konci posledního fiskálu. Úspěch Microsoftu do značné míry závisí na tom, že se podařilo prodloužit dlouhodobé kontrakty s velkými zákazníky, na MS Office a serverové produkty. Microsoft je z tohoto hlediska stále více B2B než B2C firma... {seealso}

Výhodou Microsoft má být i to, že v rámci těchto kontraktů získává peníze v hotovosti, které se ale v účetnictví objeví až později a prozatím lze s nimi disponovat: třeba nakupovat další firmy ve vhodné konstelaci. Nemá asi příliš význam detailně studovat, kdy se jaký příjem dostane do účetnictví, zda jedno skvělé čtvrtletí je vykoupeno následným horším. Důležitější je, že z tohoto hlediska - velkou hotovostí - pak Microsoft dnes funguje nejen jako IT firma, ale i jako něco na způsob investičního fondu či fondu rizikového kapitálu (viz. i komentář před rokem. Se všemi výhodami i nevýhodami, které to má. Pokud trh třeba nepřijme Windows 8, katastrofa pro Microsoft to nebude, na druhé straně má ale takové podnikání jiná rizika. Opravdu se třeba pro hotovost nenašlo lepší použití, než koupit Skype?

Komentáře

RSS 

Komentujeme

Sociální sítě pro B2B? Bláznovství!

Richard Jan Voigts , 17. květen 2017 07:00
Richard Jan Voigts

Agentura Ami Digital provedla průzkum ohledně využívání sociálních sítí v České republice. Ami Digit...

Více





RSS 

Zprávičky

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2100 dolarů

ČTK , 22. květen 2017 18:49

Posilování napomáhají mj. spekulace, že americká Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) by mohla změn...

Více 0 komentářů

Firewall pro koncentraci VPN

Pavel Houser , 22. květen 2017 17:29

Zyxel Communications představil hardwarový VPN firewall USG2200-VPN. Zákazníkům má toto řešení přiné...

Více 1 komentářů

ČTU hájí novelu zákona o přechodu na DVB-T2

Pavel Houser , 22. květen 2017 14:47

Přechod na nový standard bude spojen s náklady na straně spotřebitele....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

V Česku využívají satelitní pirátský příjem desítky tisíc lidí

ČTK , 22. květen 2017 10:53

Evropský soudní dvůr ale nedávno rozhodl, že prodávat multimediální přehrávače umožňující pirátský s...

Více 2 komentářů

Fond získal téměř 100 miliard dolarů pro technologické investice

ČTK , 22. květen 2017 08:00

Softbank Vision Fund chce investovat do oborů, jako je umělá inteligence nebo robotika. Peníze získa...

Více 0 komentářů

Apple I v Kolíně nad Rýnem vydražili za 110 000 eur

ČTK , 21. květen 2017 09:38

V podobně dobrém stavu se ve světě vyskytuje jen osm těchto přístrojů....

Více 0 komentářů

Rekordní pokuta za spam

Pavel Houser , 20. květen 2017 11:00

Na některé adresy byla obchodní sdělení doručena v řádech několika desítek obtěžujících e-mailů....

Více 2 komentářů