Moderní distribuce software přes Internet

Ondřej Jaroš, 05. červen 2008 09:12 2 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Klic
Kupovat fyzická média a zadávat dlouhé aktivační klíče není v době rychlého a neomezeného Internetu jediná cesta. Naopak existuje mnohem elegantnější a rychlejší řešení. Steam od společnosti Valve a jeho možné klony nabízí efektivní způsob jak si rychle a s patřičným uživatelským komfortem pořídit legální software v řádu několika minut z jakéhokoliv počítače připojeného k Internetu.

Stranka-steam
Steam

Počátky distribuce softwaru byly ve znamení přenosných medií bez jakékoliv ochrany. Rychle se však začaly objevovat pirátské kopie a tak musela přijít ochrana v podobě sériových klíčů a později i aktivace přes Internet. V některých případech bylo dokonce nutné volat na zákaznickou linku a společně s operátorem produkt aktivovat po ověření totožnosti klienta.

Důvody pro takové otravování platícího zákazníka byly jasné, ztížit šíření nelegálního softwaru. Což se více méně nepodařilo a na druhou stranu spousta potencionálních zákazníků se nechala odradit povinnými registracemi, dlouhými aktivačními klíči, omezeným počtem přeinstalací nebo návaznosti licence na určitý hardware. Proč by se platící zákazník měl zabývat tolika zbytečnostmi a ještě platit, když mohl mít zdarma tentýž produkt stažený nelegálně z Internetu? Zde přichází na scénu známá americká firma zabývající se vývojem PC her.

Platba a stažení Steam

Historie Steam začíná v roce 2002, kdy byl představen na Game Developers Conference jako distribuční síť pro počítačové hry. Vše začíná stažením a instalací Steam klienta na uživatelův počítač, kde si následně vytvoří svůj účet s unikátním jménem a heslem, které budou sloužit pro přístup k celému systému. Tím je vše připraveno k okamžitému legálnímu stahovaní herních titulů.

Na domovské stránce projektu se vybere požadovaná hra a Steam klient vám nabídne výběr z možných způsobů plateb. Máte na výběr v podstatě z několika platebních karet nebo pomocí PayPal. Po vyplnění všech potřebných údajů je hra okamžitě v řádu sekund připravena ke stažení na počítač, kde po dokončení stahovaní je ihned spustitelná. Není tedy potřeba již žádná následná instalace a podobně.

Počítačové hry zakoupené přes Steam mají několik výhod. Nejsou vázány na žádné lehce poškoditelné médium, které má zablokované možnosti kopírování. Vámi zakoupené tituly nejsou vázány na jeden počítač, můžete tak svoje hry hrát na jakémkoliv PC s nainstalovaným Steam klientem, ale nikdy ne najednou na dvou a více PC zároveň ve stejnou dobu.

Žádná protipirátská omezení

Ale není problém přes den hrát v práci a večer si doma pustit tu samou hru. Zkrátka nejste omezování žádnou protipirátskou politikou jako tomu je u normálně vydávaných titulů. Počet stažení také není nijak omezen a nebudete muset zadávat žádná seriová čísla. Nemusíte se ani starat o případné aktualizace všech vašich her a Steam klienta, vše se provádí automaticky.

Koupíte-li si hru, kterou už máte nebo chcete někomu dát legální hru jako dárek, existuje pro to přímo na Steamu služba trefně nazvaná Gift, kdy titul zaplatíte a dotyčné obdarované osobě dodáte přihlašovací údaje k jeho novému Steam účtu, kde si bude moci darovanou hru stáhnout.

Steam provádí stahování z několika serverů najednou, takže nehrozí při vytížení jednoho serveru zpomalení vašeho stahování. Rychlost se neustále pohybuje u horní hranice možností vaší linky. Několika gigabajtou hru si tak i na 3 Mbps lince stáhnete do dvou hodin.

Nevýhody bych viděl jen u lidí s pomalým nebo jinak omezeným připojením k Internetu, protože velikost moderních her se pohybuje v řádu gigabajtů a tak by se lehce dala překročit měsíční FUP stažením dvou her.

Software v angličtině, placení v dolarech

Jelikož se jedná o celosvětový produkt od americké firmy, je vše v angličtině a platí se v amerických dolarech. Z toho vyplývá možnost levnější koupě softwaru při dobrém kurzu dolaru než v domácích obchodech a eShopech. V horším případě bude cena stejná, ale vetšinou je produkt stažený z Internetu levnější. Dokonce je u některých her možné si vybrat jiný jazyk. Bohužel se jedná o další světové jazyky jako Francouzština, Němčina a podobně. Češtiny se asi v nejbližší době nedočkáme.

Tento článek nemá být recenzí na výše zmíněný Steam, ale má sloužit jako ukázka jiného způsobu distribuce počítačových programů, který by více vyhovoval náročným uživatelům v 21.století, pomohl zmenšit ztráty softwarových společností kvůli pirátským kopiím a zvýšil pohodlí platících zákazníků. A přesně toto se Steamu od Valve daří. Počet uživatelů i titulů se rozrůstá a je nejspíš jen otázka času, kdy se buď přes tento nebo podobný systém začne distribuovat i klasický software, který by časem byl i lokalizovaný.

Přečtěte si také

IT byznys: NetCentrum posiluje tým, zaměří se na on-line video
Virtualizační nástroje VMWare - 2. díl


Komentáře

Baset #1
Baset 06. červen 2008 12:40

STEAM autorizaci rozumím, prostě se po inetu ověří. Falšovat takový přístup by bylo podobně hloupé, jako falšovat účet mailu - vytvoříte dojem přihlášení, ale maily tam nechodí :-).
Čemu ale nerozumím je autorizaci software (hry). Pokud vývoj nebyl zaměřen přímo na STEAM použití, tak asi bude na několika místech doplněna několikrát obměněná funkce volání STEAM autorizace. A už jsme u klasické ochrany, kde zloději vyhledávají toto volání a natvrdo mu nastaví odpověď "povedlo". A máme cracknuto. Nevidím v tom žádné vylepšení oproti klasickým ochranám.
Něco jiného by bylo, kdyby v tom zakoupeném SW chyběly celé části programu a ty se přes STEAM prováděli na vzdáleném serveru. To jde ale pouze u funkcionalit naprosto nezávislých na rychlosti.

Ondřej Jaroš #2
Ondřej Jaroš 06. červen 2008 16:36

Já ani tak neměl na mysli obtížnost cracknutí softwaru, ale hlavně to, že PLATÍCÍ zákazník není (pro něj nesmyslně) tvrdě omezován protipirátskou politikou, co se týče počtu instalací na jede, či více PC apod. Zaplatíte software a užíváte. Nemusíte se bát reinstalovat nebo si tu samou hru dát i na další vaše PC.

Např. vyšla hra Bioshock na DVD i na Steamu. Na DVD byla omezena možnost instalací hry na pětkrát. Přes Steam dle libosti.

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

Čínská ZTE přiznala nelegální zasílání zboží z USA do Íránu

ČTK , 25. březen 2017 09:00

Čínský výrobce telekomunikačního zařízení ZTE Corp. přiznal před soudem v Texasu vinu, že nelegálně ...

Více 1 komentářů

Bosch a IBM začaly spolupracovat na IoT pro průmysl

Pavel Houser , 24. březen 2017 13:08

Výrobci aut mohou nyní plánovat a organizovat aktualizaci softwaru u milionů vozů....

Více 0 komentářů

Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování kvůli daním

ČTK , 24. březen 2017 13:00

Americkou společnost Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování, navzdory miliardovému obratu tam totiž...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Huawei a SUSE spolupracují na platformě pro kritické úlohy

Pavel Houser , 24. březen 2017 11:42

SUSE Linux Enterprise Server jako preferovaný standardní OS pro KunLu umožňuje výměnu procesorů a pa...

Více 0 komentářů

Novela zavádí lepší užití informačních systémů veřejné správy

ČTK , 24. březen 2017 08:00

Zákon má mj. zabránit duplicitě informačních systémů a plýtvání penězi při jejich nákupu....

Více 0 komentářů

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů