Čeští operátoři: není virtuální jako virtuální

Ondřej Pohl, 23. červenec 2010 08:00 0 komentářů

BtS - T-Mobil
Zatímco vstup prvního virtuálního operátora do U:fonovy sítě nevzbudil žádné velké pozdvižení, kolem jiných „virtuálů“ to doslova vře. Když totiž nechce operátor pustit svou síť oficiálně, vždy se najdou cesty, jak toho dosáhnout.

tmt

Spor se poprvé přiostřil už v dubnu tohoto roku. Princip šedého virtuálního operátora je vcelku jednoduchý – firma se navenek tváří jako velká korporace s tisíci telefonních čísel, na něž je schopná vyjednat sui slevu, o jaké se běžným smrtelníkům ani nezdá. Takto získané telefonní tarify ale nepoužívá pro vlastní potřebu, nýbrž je dál přeprodává a zisk si ponechává.

TMT Czech a Hermod


Přesně tak se chovaly firmy TMT Czech a Hermod se společnou vlastnickou základnou. Ovšem slavnostní otevření prodejny na hlavních třídách velkých měst by bylo příliš okaté a také nerentabilní. Společnosti se namísto toho soustředily výhradně na korporátní zákazníky. Nejedná se přitom o žádné malé ryby: mezi klienty patří například pracovníci a příbuzní v Komerční bance, pojišťovně Generali nebo stavební spořitelně Modrá pyramida.

Při pohledu na takovouto strukturu se chce vykřiknout: multi-level-marketing funguje! Zatímco zmiňované firmy nepatří k největším k česku a na maximální výši slevy by nikdy nedosáhly, zmiňovaní zprostředkovatelé mají mít pod palcem až 50 tisíc čísel, což je společně se skupinou ČEZ řadí mezi největší zákazníky. A tento rozdíl v řádu objednaných čísel umožnil profit.

Ukousnutá část koláče


Ovšem něčí zisk bývá obvykle ztráta někoho jiného, v tomto případě operátora. Startem sporu, který nakonec skončil u Českého telekomunikačního úřadu, byl okamžik, kdy Telefonica O2 převedla zhruba 1 500 zákazníků z firmy Oriflame na sebe. Krom toho zmrazila i SIM karty patřící TMT a Hermodu, aby nemohlo docházet k novým aktivacím. Zdůvodněním operátora bylo, že došlo i k prodeji mimo dopředu odsouhlasenou skupinu lidí, na což neměly firmy podle uzavřených smluv právo.

Zhruba po čtvrt roce přišel ČTÚ s rozhodnutím, které poněkud překvapivě vyznělo zcela ve prospěch virtuálních operátorů. Podle něj má společnost Telefónica O2 je v plné míře pokračovat v plnění svých povinností dle smluv, které mají společnosti TMT Czech a Hermod s operátorem uzavřeny.

hermod

Toto rozhodnutí vnímá každá ze stran sporu po svém. „Rozhodnutí mimo jiné také říká, že praktiky operátora Telefónica O2, kdy přestala aktivovat nové SIM karty našim korporátním zákazníkům a nepřímo nás tím vytlačovala z trhu, byly protiprávní,“ říká Jiří Wohlmann, předseda představenstva TMT Czech. Společnost Hermod, vyzývá O2, aby bezodkladně zahájila nápravu a opět začala poskytovat společnosti Hermod a jejím klientům smluvně zakotvené služby.

Naproti tomu O2 se jen tak zbraně složit nechystá. „Za klíčové považujeme rozhodnutí ČTÚ, že společnost TMT Czech, ani společnost Hermod, nemají statut poskytovatelů komunikačních služeb, za což se obě firmy vydávaly. TMT Czech, stejně jako Hermod jsou pouze naši účastníci na základě smlouvy, kterou opakovaně porušovaly. Proto rozhodnutí ČTÚ vítáme a považujeme ho za naše vítězství,“ komentuje rozhodnutí Martin Žabka, tiskový mluvčí Telefonica O2.

Rozhodnutí tak znamená dlouhou právní válku s nejistým výsledkem, anebo nutnost alespoň jakési shody mezi zúčastněnými stranami. Ovšem podle „ramenatých“ prohlášení z obou stran to vypadá spíše na první možnost. Společnost Hermod už vyzvala operátora, aby bezodkladně zahájil nápravu a opět umožnil Hermodu a jeho klientům využívat své služby, a to včetně vydávání nových SIM karet.

Pro koncové klienty to však neznamená, že i oni si budou někdy moci koupit služby za výhodnějších podmínek. Péče o ně je totiž celkově velmi nákladná a nejspíš by spolkla většinu zisků virtuálního operátora.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů