Pouhý týden po zahájení prodejů nové řady oblíbeného telefonu iPhone se objevují první významné problémy. Zdá se, že iPhone 4, který představuje silnou zbraň Applu proti konkurenčnímu OS Android, přinese i nevídané množství problémů.
Nový iPhone 4
Nedávno uvedený iPhone 4 přináší oproti předchozím modelům dosud nevídané množství novinek a zlepšení. Konkrétněji jsme se jimi zabývali už v jednom z minulých příspěvků, inovace lze ovšem pozorovat jak v hardwarové, tak softwarové výbavě telefonu. Co se hardwaru týká, nový iPhone je vybaven kvalitnějším displejem s vyšším rozlišením, druhým mikrofonem pro zvýšení kvality hovorů, videokamerou určenou pro videohovory a novou vysokokapacitní baterií. Oproti předchozím generacím také nový iPhone 4 pozměnil design a na první pohled je tak možné jej odlišit. Z hlediska softwaru se pak jedná o použití zcela nového operačního systému iPhone OS, který mimo jiné na platformu iPhone přináší podporu pro multitasking, stejně jako zcela nový reklamní systém iAd.
Ihned po uvedení iPhone 4 se ovšem ze strany uživatelů objevila dosud nevídaná kritika. Část z ní míří na nový design telefonu, díky kterému je zadní část telefonu vyrobena z tvrzeného a vysoce odolného skla. Jak se ovšem záhy ukázalo, povrch telefonu rozhodně není tak odolný, jak Apple propagoval, a je poměrně jednoduché jej během běžného používání poškrábat. I malý pád navíc může způsobit popraskání krytu, což v podstatě vyžaduje okamžitou návštěvu servisu.
Druhý, o poznání významnější problém se týká nového umístění antény. Ta je oproti předchozím generacím iPhonu vedena jiným způsobem přičemž její konce jsou umístěny v oblastech, kde uživatel telefon obvykle drží. To, na základě zkušeností mnoha jeho nových majitelů, vede k častým výpadkům spojení a neočekávanému ukončení hovorů. Steve Jobs, CEO společnosti Apple, na problém reagoval poměrně prostě vyjádřením „pokud vám vypadává signál, tak telefon prostě držte jinak.“ Rozzlobení majitelé iPhonu 4 se ovšem s takovým řešením odmítají smířit a rozhodli se proti Applu a mobilnímu operátorovi AT&T, výhradně s jehož datovými plány lze iPhone v USA zakoupit, postupovat soudní cestou.
„Způsob, jakým je iPhone 4 navržen a jaké nedostatky jsou s tím spojeny, byly známy společnosti Apple ještě před jeho uvedením. Firma přesto nebyla před těmito nedostatky, především problémy spojené s omezeními nebo výpadky spojení se sítí mobilního operátora AT&T, schopna zájemce varovat, nebo je včas odstranit. Stejně tak firma neposkytuje adekvátní uživatelskou podporu a řešení tohoto problému,“ stojí v žalobě proti společnosti Apple, která byla podána u okresního soudu v americkém státě Kalifornia. Další žaloba velmi podobného znění pak byla podána i u soudu ve státě Maryland.
Jediná „řešení,“ která Apple v současnosti nabízí je buď vrácení zakoupeného telefonu, přičemž zákazníci mají nárok na refundaci pouze 90% jeho pořizovací ceny, případně zakoupení ochranného krytu, který by měl problém vyřešit. Další možností je naučit se telefon držet takovým způsobem, který nebrání zakrytí antény.
Společnost Apple se k žalobě odmítla vyjádřit. Je ovšem jen velmi nepravděpodobné, že by se nespokojeným zákazníkům podařilo výrazněji uspět, nebo dokonce získat své peníze zpět.
V současnosti se každopádně zdá, že i negativní ohlasy prodejní úspěch iPhonu 4 neohrozí. Firmě se jen během prvních tří dnů podařilo prodat na 1,7 milionů kusů nového telefonu, což představuje dosud nejúspěšnější start produktu v historii Applu obecně a pravděpodobně jeden z nejrychlejších prodejů vůbec. Fenomenální úspěch je ale dán i tím, že Apple v první fázi iPhone 4 nabídl najednou v 5 zemích, zatímco minulé generace se v prvních týdnech prodávaly pouze v USA.
Zdroj: Reuters