Metoda online psychometrie pomůže tuzemským personalistům

Jiří Kocourek , 06. leden 2010 06:10 0 komentářů

Leads
Součástí náborových metod evropských personalistů je již nějakou dobou podpůrný nástroj nesoucí název online psychometrie. Využití psychologických metod ve spojení s internetem dorazilo také do Čech. S pilotním projektem pro své klienty ho zavedla společnost LMC, vedoucí hráč na tuzemském elektronickém trhu práce.

Psychometrie
Online psychometrie dorazila do Čech

Internetový trh práce prošel v poslední době zásadní proměnou. V minulých letech chyběly na trhu práce tisíce pracovníků, firmy je hledaly drahými náborovými kampaněmi a na rozpočty se tolik nehledělo. Dnes je uchazečů o jednu pozici v průměru dvojnásobek a rozpočty jsou omezené. Firmy teď v náboru vyhledávají zejména efektivní metody. „On-line psychometrie efektivitu v náboru podporuje, a proto se na ni firmy teď dívají se zájmem,“ vysvětluje Milan Jasný, obchodní ředitel LMC.

Komunikace v reálném čase

On-line psychometrie vznikla kombinací, kdy se internet spojil s psychologií aplikovanou v náboru. Důležitým atributem nové služby je fakt, že testování probíhá on-line. Nejde jen o pohodlí testovaného uchazeče o pracovní pozici nebo personalisty. Použité dotazníky jsou takzvaně adaptivní: během testování komunikuje s centrální databází informací a v poslední třetině přizpůsobí dotazování podle toho, jak uchazeč odpovídá.

Společnost LMC v pilotním projektu spolupracovala se společností Cut-e, která je evropským lídrem v oblasti on-line psychometrie a dodavatelem řešení, které se v pilotu zkoušelo. Personalisté měli k dispozici dva typy dotazníků, jeden zaměřený na zkoumání kompetencí a druhý zjišťující motivaci uchazeče.

Cílem motivačních dotazníků je především zjistit, jaké faktory jsou pro uchazeče v práci největší pobídkou. Zda-li jde o uznání a pochvalu, finanční ohodnocení, identifikace s firemními cíli. Jak důležité jsou pro něj vztahy na pracovišti, pracovní prostředí atd. Výsledky uchazeče se porovnávají s výsledky takzvané normové skupiny. Normová skupina kopíruje vzorek obecné populace.

Kompetenční dotazníky ověřují uchazečovi společenské kompetence. Dovednost „prodat“ své nápady ostatním., sebejisté jednání a vystupování, sociální vnímavost atd. Dotazník zkoumá, jak umí kandidát pracovat v týmu, jak je kreativní nebo naopak systematický a důsledný, pokud to daná pozice vyžaduje.

Důležitý doplněk mozaiky o uchazeči

Podle Filipa Hrkala z Cut-e on-line psychometrie vyplňuje informační mezeru mezi tvrdými daty v životopisu a subjektivními dojmy z pohovoru. CV obsahuje fakta, ale o měkkých dovednostech uchazeče nic neříká.

Pohovor by je sice měl odhalit, ale personalista má málo času na to, aby si o uchazeči udělal přesnější obrázek. Jeho úsudek, tak jako úsudek liniového manažera, může zkreslit osobní projekce nebo momentální nálada. „Psychometrické dotazníky tohle riziko snižují, testují motivaci a kompetence uchazeče strukturovaným způsobem a umožňují personalistům lépe se při pohovoru zaměřit na specifické kompetence pro danou pracovní pozici,“ uvedl Hrkal. Aby personalista uměl dotazníky interpretovat, stačí krátké zaškolení, na rozdíl od hloubkové psychodiagnostiky, která vyžaduje psychologické vzdělání a praxi.

První zkušenosti a pozitivní ohlasy

Online1

V pilotním projektu LMC vyzkoušelo on-line psychometrii dvacet osm firem. K psychometrickému testování v Česku panoval donedávna dost ostražitý přístup. Mohly zato historické důvody a pak taky špatná zkušenost některých personalistů s rychle a nekvalitně zpracovanými pseudotesty, které tu zaváděli někteří lokální poskytovatelé.

Na začátku testovacího provozu služby LMC také byli personalisté nejdřív opatrní až skeptičtí, na konci pilotu se ale většina shodla, že on-line psychometrie je věrohodnou oporou pro jejich úsudek a intuici.

Společnost Sodexo rozeslala v rámci pilotního provozu asi sedmdesát psychometrických dotazníků. Použili je nejen při externích, ale i při interních výběrových řízeních. Mnohé zaměstnance personalisté znají osobně, a mohli se tak snadno přesvědčit, zda se v dotazníku jejich chování nějak promítá, nebo ne. „Shoda byla dost velká,“ říká personalistka společnosti Ivana Roštinská.

Karla Kučerová, personální manažerka Teva Czech Industries, uvedla, že dotazníky firmě pomohly identifikovat oblast, na kterou se při pohovoru zaměřit. „Zejména motivační dotazník nám určitě pomohl zpřesnit naše dojmy a udělat si strukturovanější představu o postojích a motivacích uchazečů,“ říká Kučerová.

„Nástroj je to dobrý a dodává náboru na široké spektrum pozic určitou úroveň a kompletnost,“ souhlasí specialistka náboru Jana Brčáková ze společnosti Tesco.

Historie vs. současnost

Online testování v náboru je v zahraničí běžné a má již poměrně dlouhou tradici v Německu nebo Švýcarsku, ale i v severských zemích nebo ve Velké Británii. U nás se zatím příliš neprosadilo, na rozdíl třeba od testů BOZP nebo školení řidičů.

Podle Filipa Hrkala ze společnosti Cut-e, dodavatele online testů pro nábor celkem ve dvaceti šesti zemích, firma loni otestovala v různých zemích Evropy celkem dva miliony lidí, což je čtyřikrát více než za předchozí čtyři roky. Mladší generace personalistů, která nedávno vyšla ze škol, se ale podle jeho slov k tomuto nástroji už staví nepředpojatě a ví, jak s ním pracovat.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů