Papež varuje: technologie nemohou nahradit Boha

Tereza Sýkorová , 18. duben 2011 11:24 26 komentářů

Papež Benedikt při příležitosti zahájení oslav svatého týdne připomněl shromáždění, že člověk tvrdě zaplatí za svou pýchu, domívá-li se, že mu technologie mohou propůjčit moc Boha.

Německý papež Benedikt v Římě předsedal oslavě, kde lidé v desetiticícových počtech mávali palmovými a olivolými větvemi, aby si připomněli Ježíšův vstup do Jeruzaléma týden před jeho ukřižováním.

Papež, který v neděli oslavil čtyřiaosmdesáté narozeniny, se ve svém kázání zaměřil na téma vztahu čověka s Bohem a na to, jak tento vztah může být ohrožen moderními technologiemi.

Muži a ženy jsou od samého počátku plni touhy připodobnit se Bohu, dosáhnout božích výšin svými vlastními silami, prohlásil papež. Lidstvo toho již tolik dokázalo. Vznesli jsme se i nad mraky! Můžeme spolu hovořit na dálku z opačných konců světa. A přesto nás k zemi poutá mocná gravitace. Pamatujme na to.

Přestože papež uznává roli technologií ve zlepšení kvality lidského života, vzrostly podle něj i možnosti konání zla. Nedávné přírodní pohromy jsou připomenutím toho, že lidstvo není všemocné. Pokud má člověk mít vztah s Bohem, musí se nejprve vzdát touhy sám se Bohem stát.

Zdroj: Reuters


Komentáře

Náhodný kolemjdoucí #1
Náhodný kolemjdoucí 18. duben 2011 12:16

Jde videt, ze papez je trochu mimo, nejdrive mluvi o necem co neexistuje(buh) a potom do toho taha fyzikalni zakony(gravitace). Mozna by nebylo od veci kdyby si na stara kolena doplnil zakladni vzdelani.
Nekdo proste zije v realite a nekdo si mysli, ze jeho problemy vresi nejaka fiktivni postava. Gravitace -existuje a da se dokazat.
Buh se neda dokazat a cili co se dokazat neda ze existuje tak to neexistuje.

Sten #8
Sten 18. duben 2011 14:03

Možná byste si měl doplnit vzdělání vy sám. Co se nepodařilo dokázat, že existuje, existovat může, pokud se to nepodařilo ani vyvrátit (dokázat, že to neexistuje). Podobně se v současnosti vznáší všechny moderní fyzikální teorie — nejsou dokázané ani vyvrácené.

(Btw. nejsem věřící, jen opravuji častý problém černobílého vidění pravdy.)

Náhodný kolemjdoucí #9
Náhodný kolemjdoucí 18. duben 2011 15:30

Nejsem znalec přes teologii ani přes fyziku. Myslím ale že pojem 'bůh' má poněkud abstraktnější a hlubší význam než jen jako 'postavička'. Pokud jste zkoušeli číst Bibli s doslovným výkladem, tak je to průměrné fantasy, ale myslím že jde o pokus vysvětlit celý svět co možná nejvýstižněji, proto tolik abstrakce které rozumí... no snad aspoň někdo :-)

ScoutX #10
ScoutX 18. duben 2011 15:55

Když už mluvíte o prokazování a vědeckém přístupu, pak byste měl vědět, že veškerá věda vychází pouze z hypotéz. Tudíž může tvrdit jen to co bylo spolehlivě vyvráceno nebo prokázáno, což existence boha se vyvrací poměrně těžko (pokud to vůbec lze). Rozhodně nemůžete říct, že když se něco nedá prokázat, že to neexistuje. To by pak podle vás musela ve středověku být země opravdu placatá, protože nešlo spolehlivě prokázat, že to bylo jinak.

Náhodný kolemjdoucí #2
Náhodný kolemjdoucí 18. duben 2011 14:29

Nevedel jsem, ze Nemci maji taky sveho papeze.

Ergo, byl Jan Pavel II Polsky papez? Nebo je tech papezu tolik, ze se musi jeste specifikovat, ktery to je vlastne myslen? :-D

JOny #3
JOny 18. duben 2011 15:40

Musím podpořit pravdu pisatele Stena :) Jinak k tomu papeži, myslím že se strachuje vcelku zbytečně, technologie nám dozajista může jak pomáhat tak uškodit ale tento vývoj se zastavit nedá, to bychom vše mohli spálit na hranici a včetně dalších vymožeností a vrátit se o pár století zpět,to by se myslím ani papěži nelíbolo :)a nemyslím si že by se mladá genereace snažila mobilem přiblížit k božské dokonalosti. Řekl bych že problém bude opět jinde než v technice, spíše v myšlení lidí, a je jedno jestli jsou věřící nebo ne,jestli je jim 105 nebo 16let.

ScoutX #11
ScoutX 18. duben 2011 15:48

V tomto se musím papeže zastat. Určitě nemyslel svým prohlášením to abychom se vzdali technologií, ale především to abychom si uvědomovali jak moc jsme na technologiích a moderních výdobytcích závislí. Protože používat je je skvělé a prospěšné, ale pokud se na ně plně spolehneme tak na to škaredě doplatíme až přestanou fungovat.

já #4
18. duben 2011 17:41

Souhlasím s papežovými slovy ve smyslu, že technika je vynikající věc, pokud slouží dobrým věcem... Je v pořádku, že slouží člověku, ale nikdy by se nemělo stát, že člověk bude sloužit technice.

K platnosti dnešní fyziky: S absolutní přesností (pravděpodobnost neberu, s nějakou pravděpodobostí existuje i Bůh) platí pouze to, že pokud chceme cokoli přesně fyzikálně popsat, musíme přesně vědět o všem co na to působí, následně, co působí na tyto věci atd. Pokud najdete možnost jak tohoto docílit potom můžete dokázat, že fyzika platí...(což samozřejmě stejně nevyvrátí Boha). Pokud ne tak jste na tom s fyzikou pravděpodobnostně stejně jako s Bohem.

jehovista #12
jehovista 18. duben 2011 23:09

Co je to za blabol? Fyzikalni zakony se daji overit. Spatna teorie se vyvrati, slusna teorie prokaze. I kdyz nemas treba uplne presny popis reality, tak mas popis, ktery je na 99.999% platny a ze znalosti toho popisu muzes ziskat nejaky prospech(sestrojeni uzitecneho stroje, vyleceni nemocneho, ...). Buh je zbytecna netestovatelna hypoteza a proto (ne)existenci boha nikdo prokazovat nemusi a ani nemuze(vlastne uz z definice Boha, jak chytre, ze?).

ScoutX #16
ScoutX 19. duben 2011 07:39

Tak mi prosím vysvětlete, jak to že je dnes země kulatá, když, ve středověku a dřív, všichni stejně přesvědčeně, jako vy dnes o bohu, prohlašovali že je země placatá.

jehovista #17
jehovista 19. duben 2011 09:38

Doporucuji jeste jednou a pozorne precist muj prispevek.
P.S. Zeme byla kulata uz ve staroveku.

ScoutX #23
ScoutX 19. duben 2011 09:58

Možná byste si spíš měl přečíst pořádně ten můj, jelikož jste nepochopil jeho smysl. Nejde o to, že byla kulatá, ale o to že tehdy neměli způsob jak přesvědčivě prokázat tento fakt. Stejně tak dnes neexistuje spolehlivý způsob pro všechny na prokázání/vyvrácení víry v boha. To ovšem neznamená, že je možné ignorovat svědectví nebo "vyvrácené" části bible (které ovšem většinou naráží na fakt, že symbolistické texty bible se snaží brát doslovně a často nepracují s fakty jako, že např Adam se dá přeložit v původní verzi stejně jako lidstvo.). Prostě a jednoduše. Jen jsem tím extrémním příkladem chtěl poukázat na nesmyslnost tvrzení, že něco nemůže být, pokud se to neprokázalo. Naopak, může být, pokud se to nevyvrátilo.

jehovista #24
jehovista 19. duben 2011 10:14

Moje PS bylo o tom, ze uz ve staroveku existovala teorie o kulatosti zeme, i kdyz pro to byly jen neprime dukazy. A ve stredoveku se dalo overit, ze je zeme placka/koule proste tak, ze by nekdo doplul na okraj. Ze to nikdo neudelal je vec jina, ale ta moznost tam byla. Buh je oproti tomu zbytecna teorie, ktera je samotnou svou definici netestovatelna(buh je vsemohouci a kdyz nechce byt testovan, tak to proste nejde). Buh, spagetove monstrum, Astar Seran, to je jedno a to same - proste fantazie.

ScoutX #25
ScoutX 19. duben 2011 10:25

řeknu to takhle. Vlastně sám vyvracíte svoje tvrzení. A to tím, že poukazujete na fakt, že přestože by nástroj k prokázání kulatosti Země byl, nikdo ho nepoužil. Stejně tak nemůžete čekat, že když tady máte nástroje k hledání boha a nebudete je používat, že ho najdete. Bůh není něco hmatatelného, dal by se klidně definovat jako kus každého z nás, který nás nutí být dobrým. Rozhodně bych se neodvážil, bez důkazů tvrdit, že něco není a (ne)existuje a už tím míň o tom tvrdit, že je to zbytečná věc. Ale těžko něco takového vysvětlit člověku, který má zřejmě jinou víru, neslučující se s existencí něčeho většího než je on sám.

jehovista #26
jehovista 19. duben 2011 17:42

"Vlastně sám vyvracíte svoje tvrzení"
Ne, nevyvracim.
"když tady máte nástroje k hledání boha"
A jaky? Svou fantazii? No to je dost slabe. Stejne tak mam tedy nastroj k hledani jednorozcu a spagetoveho monstra.
"dal by se klidně definovat jako kus každého z nás, který nás nutí být dobrým"
A ja muzu zase rict, ze kus kazdeho z nas, ktery nas nuti byt dobrym, je Hitleruv poltergeist.
"těžko něco takového vysvětlit člověku, který má zřejmě jinou víru"
absence viry je vira? Muj svet je zkratka tvoren jen pozorovatelnymi jevy a ne nicim, co si v praveku/staroveku vyfantazirovali mi predchudci.

Náhodný kolemjdoucí #18
Náhodný kolemjdoucí 22. duben 2011 19:57

Uplně všichni nebyli přesvědčeni o tom, že je zeme kulatá, co astronomové??? Jeden člověk by se určite našel !!!! k.avery

Náhodný kolemjdoucí #5
Náhodný kolemjdoucí 18. duben 2011 17:44

Souhlasím s tebou Stene, lidé si vlastně Boha vymysleli. Aby dokázali popsat děje, kterým nerozuměli.
Existence boha nikdy, nebyla zjištěna, nikdy se neukázal a Kristus Nazaretský, byl pouhý tesař ( nejnovější archeologické nálezy, to dosvědčují). Nemohl zmrtvých vztát, protože to nepřipouští kvantová nechanika a už vůbec ne teorie superstrun!!!!!! Nebudˇme hloupí a aspon jednou v dějinách lidstva nechme vyhrál Logiku nad Demencí lidí(Vírou). Bible je pouze filozofické vymýšlení postavené na neověřitelných faktech!!!!! Dokažte, že je to pravda!!!!!! BIG BANG je teorie života a vesmíru a néééé, že jsme tvorové, které vyrobil Bůh!!!!!! Otevřete oči!!!

doc.(MUDr.)Karel Avery. Csc

Sten #13
Sten 19. duben 2011 01:41

Koukám, že někteří nechápou, co jsem napsal. Existence Boha nebyla potvrzena, ale ani vyvrácena, tudíž nemůžete s jistotou tvrdit, že Bůh (ne)existuje; proto je křesťanství víra, stejně jako je víra ateismus (neplést s agnosticismem, jak to mnoho lidí dělá) a pastafariánství, nakonec i M-teorie (nejuznávanější z teorií superstrun) by se dala považovat za víru (stále nebyla ani prokázána ani vyvrácena). Ano, některé části Bible obsahují vyvrácené informace (zrovna zmrtvýchvstání mezi ně ale nepatří, přesněji Ježíš na kříži nemusel umřít, mohl být mrtvým jen prohlášen), ale stejně na tom jsou i Archimédovy spisy a kvůli tomu rozhodně Archimédův zákon platit nepřestal.

ScoutX #14
ScoutX 19. duben 2011 07:35

Tak pokud takovýhle hlupák může dostat tolik tak prestižních titulů, tak vědě asi pomalu začnu věřit ještě míň než víře v boha. Copak nevíte, že každou hypotézu musíte nejdřív potvrdit nebo vyvrátit? Krom toho víra je přirozenost člověka a bez víry by člověk nikdy nic nedokázal, protože by nevěřil, že existuje něco co ještě neobjevil. Víra není vědění to by si měli všichni uvědomit a přestat to plést dohromady.

ScoutX #15
ScoutX 19. duben 2011 07:55

Pokud potřebujete dokazovat důvod k tomu, aby ste se k ostatním choval ohleduplně, aby ste především začal u sebe a nečekal, že když se bude chovat jako namyšlený blbeček, že vám ostatní budou zobat z ruky a chovat se k vám hezky, možná byste se měl nad sebou dost zamyslet. Proč by to měli dělat? Obzvlášť pokud budou mít váš přístup. Přesně o tom Bible je, i takhle zjednodušeně se dá brát. Nemusíte věřit v boha jako nějakou fyzickou postavu (ostatně takovou ani není). Snad ani nečekám, že to pochopíte, ale jak si můžete myslet, že najdete něco co nehledáte? Mám snad tvrdit, že kvantová fyzika nefunguje jenom proto, že jsem se o ni nikdy nezajímal a nikdy jsem se nepokusil najít vysvětlení jakéhokoli jejího pochodu? Vždyť je to hloupost. Nechápu proč člověk musí mít vždycky vysvětlení i k tomu o co se nezajímá a co se ani nesnaží pochopit (tím pádem o tom ani nemůže nic vědět).

doc.(Mudr) Karel Avery. atd.. #19
doc.(Mudr) Karel Avery. atd.. 22. duben 2011 19:45

uživateli ScoutX, nejsem odborník na poli antropologie ani mezilidských, či evolučních vztahů.I když vlastním doktorát z mediciny a pokouším se o doktorat z fyziky aj.. Adama a Evu, zname všichni. Měli děti, moje otázka!!! Jejich děti se tedy musely spářit mezi sebou !! Ty zase mezi sebou. A tak až do dnes??? Jak vznikl život??? Bible je filozofie. Filozofie rovná se dohady a výmysly!!! Můj otec vždy říkaval (doc.prof.Jan Avery DrSc.), nidy nevěř dvěma faktům : 1)Věřícím a bibly
2) filozofii (fyzika je budoucností lidstva spolu s robotikou)

liek #6
liek 18. duben 2011 18:52

hlavny problem nie je ani tak pojem boha ktory by sa zdalo ze vypliva z clanku ale problemom je pycha cloveka. problem nie je ani tak ze ludstvo vyuziva techniku vsak povedzme si rovno Boh povedal ze dvaam vam celu zem aby sme nad nou vladli tym urcite myslel aj na vydobytky techniky ktore vytvorime svojim rozmom.. problem spociva v tom aby clovek "nepovysil" to co stvoril nad seba a aj nad boha.. staci sa len pozriet jak je kopec ludi priputanych telkam, mlady ludia k pocitacom a nevidia ani zivot okolo seba.. a dalsia vec je ze toto ani nie je tak podstatne lebo sa jedna o jednotlivcoch skludom to mozme rozvinut dalej do inych sfer ktore mozu nastat staci si pozriet film ako terminator, Battlestar Gall.. a ine. ale iny pohlad je aj ten ze ludia si povedia presne ako tuna v diskusii naco nam boha vsak aj keby bol mi si vystacime samy ale prave v tom je to diabolstvo "sme lepsi ako boh"... a presne o tom tento papez katolickej cirkvi hovori...

Náhodný bůh #7
Náhodný bůh 19. duben 2011 08:23

Pánbíčkaření do dnešní doby už nepatří. Naštěstí !

ScoutX #20
ScoutX 19. duben 2011 08:37

1) patří stejně jako po celou historii člověka.
2) nevím proč "naštěstí". Spíš bohužel většina lidí je "nevěřící", třeba by se lidi přestali vyjadřovat, k věcem o které nemají zájem a tudíž o nich téměř nic neví.

jehovista #21
jehovista 20. duben 2011 00:46

Ano. "Buh to tak chtel" je univerzalni odpoved na vse, s tou se dostaneme daleko.

Karel Avery #22
Karel Avery 22. duben 2011 19:52

ScoutX a Vy jste odborníkem na poli teologie? Máte titul, či nejaké jiné osvedčení? Na tuhle logii :-)


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů

Akcie Samsungu stouply na nový rekord

ČTK , 01. prosinec 2016 12:00

Akcie jihokorejské společnosti Samsung Electronics dnes stouply o více než čtyři procenta na nový re...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

FBI bude moci s povolením soudu pronikat do jakýchkoli počítačů

ČTK , 01. prosinec 2016 10:30

V americkém Senátu dnes selhal poslední pokus o zablokování rozšířených policejních pravomocí, které...

Více 2 komentářů

Gartner:Prodej tabletů v ČR letos klesne o osm procent na 1,1 mil

ČTK , 30. listopad 2016 14:00

Zájem o tablety letos dále klesá. Prodej tabletů a hybridních notebooků na českém trhu se letos sníž...

Více 0 komentářů

Grafen opracovaný laserem

Pavel Houser , 30. listopad 2016 11:00

Na Iowa State University přišli s další metodou pro tištění grafenových součástek. V tomto případě j...

Více 0 komentářů

GFI Software přichází s beta verzí pokročilé cloudové ochrany e-mailu

Petr Velecký , 29. listopad 2016 18:00

Beta verzi své nejnovější cloudové platformy pro zajištění bezpečnosti a kontinuity provozu podnikov...

Více 0 komentářů