Smlouva: uživatel versus poskytovatel?

Michal Polák , 18. březen 2009 06:00 0 komentářů

Unicorn
Podmínky užívání a jiné další smlouvy nezřídka vytvářejí rozpor mezi uživatelem a společností nabízející software nebo službu. Často se jedná o zbytečná nedorozumění, někdy obsahují záměrné kličky v naději, že zákazník odškrtne souhlas bez přečtení smlouvy. Uživatel se tak může ocitnout pod tlakem či v komplikované situaci.

souhlas
Risknout to?

Známé příklady

Asi nejznámější příklad kontroverzní licence v minulém roce se týkal problému s odstoupením od smlouvy v případě operačního systému Microsoft Windows. Samotný text nebyl zavádějící či nepochopitelný. Vyskytly se však potíže s jejím nedodržením ze strany prodejců, kteří daný produkt nabízeli se svým produktem.

Dalším případem byla licenční smlouva, kterou uživatelé často bez přečtení odsouhlasili v instalaci internetového prohlížeče Google Chrome. Obsahovala totiž část, jenž výslovně tvrdila, že společnost Google si činí právní nárok na úplně všechno co v ní zobrazíte, odešlete nebo přijmete. Pro připomenutí cituji: „(...)odesláním, zveřejněním nebo zobrazením obsahu udělujete společnosti Google trvalou, neodvolatelnou, celosvětovou, bezplatnou a nevýhradní licenci k reprodukování, přizpůsobování, upravování, překládání, publikování, veřejné prezentaci a šíření jakéhokoli Obsahu (...)“. Sama společnost na to rychle zareagovala zanedlouho poté tyto podmínky změnila.

O poznání horší situace nastává v situaci, kdy jste nuceni uzavřít smlouvu, a to i přesto, že s ní nesouhlasíte. Operační systém, internetový prohlížeč či aplikace si můžete vybrat jiné, existuje spousta alternativních možností. O poznání jiná situace nastává u webových systémů, které využívá ústav, ve kterém pracujete nebo studujete. Sám jsem se s tím setkal, když jsem pročítal podmínky používání u systému společnosti Unicorn, konkrétně služby Unicorn Universe.

Podmínky nastavené studentům

Předem jsem věděl, že říct ne by pro mne znamenalo řadu problémů. O to větší zděšení přišlo po důkladném prostudování obsahu smlouvy. Závažné je už povolení automatických aktualizací a stahování vašeho softwaru, ani dále to však není o moc lepší. Nejvíce jsem se podivil nad částí, kde se říká, že poskytovatel nenese žádnou odpovědnost za případný únik informací, ztrátu nebo poškození dat. Nejedná se však o to nejhorší, co vás může při používání služby potkat. Citace ze samotných smluvních podmínek, které jsou dostupné na webové stránce, je dosti výmluvná: „Souhlasíte s tím, že Poskytovatel je oprávněn Vám zasílat a vkládat informace, např. reklamní sdělení, nabídky, odkazy, nabídky výrobků a služeb a zasílání obchodních sdělení v rámci Služeb Unicorn Universe." Pokud vezmeme obsah doslova, pak vám provozovatel může na základě vašeho povolení posílat denně neomezeně reklamních sdělení. Ještě horší je upozornění na úplném konci: „Provozovatel si vyhrazuje právo na změnu těchto Podmínek, změnu užití Služeb, a to i bez předchozího upozornění.“.

Nemám v úmyslu házet na společnost Unicorn špínu, ale podle mého názoru jsou uvedené podmínky nepřípustné, především ve světle skutečnosti, že se podobný systém využívá pro virtuální školy a student nemá možnost s uvedenými podmínkami nesouhlasit. Samotný systém Unicorn Universe působí kvalitním dojmem a nabízí řadu užitečných funkcí, o to větší je škoda, že sám sebe prezentuje takto extrémní licencí.

Podělte se pod článkem o své zkušenosti s podmínkami použití.

Přečtěte si také

Google začíná cílit reklamu na základě online aktivit uživatelů
Hodí se netbooky pro byznys?
Ochrana webového provozu firemní sítě
IT byznys: na začátku února dosahovala nevyžádaná pošta až 79,5 %


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů