Smlouva: uživatel versus poskytovatel?

Michal Polák , 18. březen 2009 06:00 0 komentářů

Unicorn
Podmínky užívání a jiné další smlouvy nezřídka vytvářejí rozpor mezi uživatelem a společností nabízející software nebo službu. Často se jedná o zbytečná nedorozumění, někdy obsahují záměrné kličky v naději, že zákazník odškrtne souhlas bez přečtení smlouvy. Uživatel se tak může ocitnout pod tlakem či v komplikované situaci.

souhlas
Risknout to?

Známé příklady

Asi nejznámější příklad kontroverzní licence v minulém roce se týkal problému s odstoupením od smlouvy v případě operačního systému Microsoft Windows. Samotný text nebyl zavádějící či nepochopitelný. Vyskytly se však potíže s jejím nedodržením ze strany prodejců, kteří daný produkt nabízeli se svým produktem.

Dalším případem byla licenční smlouva, kterou uživatelé často bez přečtení odsouhlasili v instalaci internetového prohlížeče Google Chrome. Obsahovala totiž část, jenž výslovně tvrdila, že společnost Google si činí právní nárok na úplně všechno co v ní zobrazíte, odešlete nebo přijmete. Pro připomenutí cituji: „(...)odesláním, zveřejněním nebo zobrazením obsahu udělujete společnosti Google trvalou, neodvolatelnou, celosvětovou, bezplatnou a nevýhradní licenci k reprodukování, přizpůsobování, upravování, překládání, publikování, veřejné prezentaci a šíření jakéhokoli Obsahu (...)“. Sama společnost na to rychle zareagovala zanedlouho poté tyto podmínky změnila.

O poznání horší situace nastává v situaci, kdy jste nuceni uzavřít smlouvu, a to i přesto, že s ní nesouhlasíte. Operační systém, internetový prohlížeč či aplikace si můžete vybrat jiné, existuje spousta alternativních možností. O poznání jiná situace nastává u webových systémů, které využívá ústav, ve kterém pracujete nebo studujete. Sám jsem se s tím setkal, když jsem pročítal podmínky používání u systému společnosti Unicorn, konkrétně služby Unicorn Universe.

Podmínky nastavené studentům

Předem jsem věděl, že říct ne by pro mne znamenalo řadu problémů. O to větší zděšení přišlo po důkladném prostudování obsahu smlouvy. Závažné je už povolení automatických aktualizací a stahování vašeho softwaru, ani dále to však není o moc lepší. Nejvíce jsem se podivil nad částí, kde se říká, že poskytovatel nenese žádnou odpovědnost za případný únik informací, ztrátu nebo poškození dat. Nejedná se však o to nejhorší, co vás může při používání služby potkat. Citace ze samotných smluvních podmínek, které jsou dostupné na webové stránce, je dosti výmluvná: „Souhlasíte s tím, že Poskytovatel je oprávněn Vám zasílat a vkládat informace, např. reklamní sdělení, nabídky, odkazy, nabídky výrobků a služeb a zasílání obchodních sdělení v rámci Služeb Unicorn Universe." Pokud vezmeme obsah doslova, pak vám provozovatel může na základě vašeho povolení posílat denně neomezeně reklamních sdělení. Ještě horší je upozornění na úplném konci: „Provozovatel si vyhrazuje právo na změnu těchto Podmínek, změnu užití Služeb, a to i bez předchozího upozornění.“.

Nemám v úmyslu házet na společnost Unicorn špínu, ale podle mého názoru jsou uvedené podmínky nepřípustné, především ve světle skutečnosti, že se podobný systém využívá pro virtuální školy a student nemá možnost s uvedenými podmínkami nesouhlasit. Samotný systém Unicorn Universe působí kvalitním dojmem a nabízí řadu užitečných funkcí, o to větší je škoda, že sám sebe prezentuje takto extrémní licencí.

Podělte se pod článkem o své zkušenosti s podmínkami použití.

Přečtěte si také

Google začíná cílit reklamu na základě online aktivit uživatelů
Hodí se netbooky pro byznys?
Ochrana webového provozu firemní sítě
IT byznys: na začátku února dosahovala nevyžádaná pošta až 79,5 %


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Virtuální realitou proti strachu ze smrti

Pavel Houser , 18. červenec 2017 07:00
Pavel Houser

Lidé, kteří reportují „zážitky blízké smrti“, pak mnohdy mají ze smrti menší strach. Nedalo by se to...

Více






Kalendář

22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
RSS 

Zprávičky

Vodafone pokračuje v implementaci NB-IoT

Pavel Houser , 26. červenec 2017 13:29

Vodafone spolu se společnostmi Jablotron, Landis+Gyr a Ústavem telekomunikací VUT Brno testuje proto...

Více 0 komentářů

SoftBank usiluje o získání podílu v Uberu

ČTK , 26. červenec 2017 12:45

Celková hodnota Uberu údajně dosahuje až 69 miliard dolarů....

Více 0 komentářů

LG Display prudce zvýšila zisk, chce investovat do obrazovek OLED

ČTK , 26. červenec 2017 09:00

LG Display je dodavatelem společnosti Apple....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

APMS varuje před nevyžádanými hovory ze zahraničních čísel

ČTK , 26. červenec 2017 08:00

Podvodníci tzv. wangiri organizují skrze alternativní či IP operátory, jimž je ukraden číselný rozsa...

Více 1 komentářů

Firmy se při přeshraničním prodeji přes Internet bojí podvodů

ČTK , 25. červenec 2017 16:27

Prodejci se obávají, že pokud lidé z jiného unijního státu za zboží nezaplatí, bude složité peníze v...

Více 0 komentářů

Zákazníci preferují biometrii, ale její zavádění je pomalé

Pavel Houser , 25. červenec 2017 12:50

Manažeři v bankách, kteří jsou zodpovědní za zavádění biometrie, připouštějí nedostatek zkušeností....

Více 1 komentářů

Malware Stantinko napadl více než půl milionu uživatelů ve východní Evropě

Pavel Houser , 25. červenec 2017 10:36

Těžce identifikovatelný nový kmen malwaru se šíří prostřednictvím dvou plug-inů pro prohlížeč Chrome...

Více 0 komentářů