Podpora DirectX 10 od nVidia a ATI

Jan Rudolf, 21. květen 2007 23:33 0 komentářů

Dne 30.ledna přestavil Microsoft oficiálně nejnovější verzi Windows s označením Windows Vista.

O vydání Windows Vista se mluví jako o největším zlomu v desktopových operačních systémech, něco jako byla změna v přechodu Windows 3.1 na Windows 95. Windows Vista provází změna softwarové architektury, vylepšení ochrany před hackerami nebo viry, nový vzhled Aero, použitelnost a DirectX 10.

S dnem vypuštění Windows Vista nastalo několik problémů. Za prvé bylo provedeno několik změň v licenční smlouvě Windows Vista. A dále uživatelé nevěděli, zda má cenu díky vysoké hardwarové náročnosti přecházet z osvědčených Windows XP na Windows Vista.

Na Windows Vista také testovali výrobci grafických karet její vlastnosti při softwarové zátěži, zejména na počítačových hrách. Díky velké změně v grafickém systému, nVidia i AMD/ATI se snaží, aby si jejich ovladače co nejvíce rozuměly s novým operačním systémem. nVidia představila světu ovladače, které jsou pro Windows Vista, nejnovější verze je ForceWare 158.18 a grafické karty s jádrem G80, které podporují DirectX 10. Společnost AMD/ATI vydala také ovladače pro nový operační systém od Microsoft s názvem Catalyst Software Suite, nejnovější verze je 7.4, které nepodporují DirectX 10. Však AMD/ATI zatím nevydala ještě grafické karty s podporou DirectX 10, spásou AMD/ATI by měly být karty s jádrem R6xx, však s jejich vydáním jsou pořád nějaké problémy a odklady. Nvidia má v tomto ohledu opravdu velký náskok oproti AMD/ATI.

Karty, které podporují DirectX 10 od nVidia:
GeForce 8500GT, GeForce 8600GT, GeForce 8600GTS, GeForceGTS (320MB & 640MB), GeForce 8800GTX, GeForce 8800Ultra.

Všechny tyto karty podporují DirectX10 a patří mezi nejlepší grafické karty na světě. Podporují přehrávání videa v HD kvalitě a vysokém rozlišení, Shader model 4. Tyto karty nesou na své krabici od výrobce logo Windows Vista, díky němu poznáte, že se jedná o grafické karty, které podporují DirectX 10 a Microsoft je doporučuje k Windows Vista.

S uvedením nových grafických karet od nVidia zároveň nVidia uvádí nové chipsety – nForce i650/i680. Vývoj nových karet započal v roce 2002. Microsoft s nVidií na vývoji DirectX 10 úzce spolupracoval. Jádro G80 je vyráběné 80nm procesem. Novou technologií je Pure Video HD - staré Pure Video s podporou HD formátů včetně ochran.

GeForce 8800GTS s jádrem G80 je vyráběné 80nm procesem, což je menší nevýhoda oproti budoucím grafickým kartám od AMD/ATI. Ale výrobní proces není vše, to ví i nVidia, díky 320MB nebo 640MB pamětem typu GDDR3 se nVidia nemusí bát žádné hanby, protože s frekvencí a celkovou propustností překoná s přehledem nejlepší karty na trhu od AMD/ATI.

Verze GeForce 8800GTX a GeForce 8800Ultra jsou v podstatě stejné, liší se pouze frekvencí. GeForce 8800Ultra je o několik desítek Mhz více přetaktovaná verze GeForce 8800GTX. Liší se také v propustnosti pamětí a to jen o 16,1GB/s, i rozdíl v ceně není až tak extrémní.

Grafické karty od AMD/ATI známe také, jenže se o nich mluví jako o „nekonečném projektu“. S příchodem jádra G80 od nVidia na trh se AMD/ATI pokouší přijít také s kartou, která by mohla překonat nebo se minimálně vyrovnat výkonově nVidia GeForce 8800Ultra. Spásou AMD/ATI by mělo být jádro R600, ale naneštěstí pro AMD/ATI R600 provází mnoho problémů a dodací lhůta se pořád prodlužuje.

Předpokládané nové grafické karty od AMD/ATI jsou Radeon 2900XT, Radeon 2600XT, Radeon 2400XT.

Jak zde můžete vidět Radeon HD 2400XT je opravdu low-end karta, důkazem toho je použití levných pamětí typu GDDR2, ale i cena $100 může vypovídat o tom, že tato karta nebude nějak závratně výkonná. Jádro RV610 bude vyráběné 65nm procesem, což má výhodu u svého konkurenta G86 od nVidie, které bude vyráběné 80nm procesem. RV610 bude ke koupení ve dvou verzích, jedna verze bude mít označení Antelope a druhá verze Falcon.
Antelope bude osazena 128MB GDDR2 paměti a bude využívat HyperMemory. Falcon bude využívat 256MB pamětí GDDR3 a bude vybaven můstkem pro CrossFire.

Karty s jádrem RV630 budou vyráběny 65nm procesem a budou vyráběné ve třech variantách – GDDR2, GDDR3 a GDDR4. Kódová označení pro tyto tři varianty jsou, pro nejrychlejší Kohinoor, využívající GDDR3 bude Orloff a nejpomalejší je Sefadu. Kohinoor a Orloff budou podporovat druhou generaci sběrnice PCI-Express, na rozdíl od Sefadu, která bude podporovat jen první generaci. Dále Sefadu nebude mít můstek pro CrossFire ani 6-pinový konektor pro přídavné napájení. Společné pro všechny tři verze je 128b sběrnice a dva výstupy HDCP. Vylepšení se bude taky týkat AVIVO, technologie ATI pro práci s videem. U nových Radeonů se to jmenuje UVD (Univerzal Video Decoder). Úkony, s kterými pracoval procesor teď převezme grafický akcelerátor.

AMD/ATI oficiálně potvrdil, že Radeon HD 2900XT bude přímím soupeřem GeForce 8800GTS, že verzi GTX neporazí. Bude vyráběné 65nm procesem a bude mít 256b sběrnici. Radeon HD2900 je zase rozdělen na dvě verze XT a XTX. XTX by měla být vlajková loď AMD/ATI a zároveň přímím konkurentem GeForce 8800Ultra. Měla by využívat 1GB pamětí GDDR4, frekvence pamětí bude 2,2Ghz, frekvence jádra bude o něco menší než ve verzi XT. TDP bude u obou karet stejné 225W. Měla by přijít ještě verze Radeon HD 2900XL, která má stejné vlastnosti jako verze XT s tím rozdílem, že verze XL má menší takty než XT, TDP je 205W. Pro Radeony HD 2900 jsou vydané ovladače ve 8.374, prý s jejich využití karty budou mít až o 5% vyšší výkon, přesto to na GeForce 8800Ultra nestačí.

Závěr je, že GeForce by byla více zajímavější kdyby nasadila 65nm proces a paměti typu GDDR4. A co se týče AMD/ATI, tak by jsme se v nejbližší době měli těšit na jejich uvedení na český trh. Na uvedení karet podporující DirectX 10 a velkého výkonu se můžou těšit herní vývojáři a s nimi samozřejmě také počítačový hráči. S těmito kartami se vydávají hry typu S.T.A.K.E.R. Shadow of Chernobyl, které využívají velkého výkonu grafických karet.

Zdroj: Pctuning.cz, Fudzila.com, Pcper.com, Nvidia.com




Komentáře

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd
RSS 

Zprávičky

Apple kupuje aplikaci pro rozpoznávání hudby Shazam

ČTK , 12. prosinec 2017 08:00

Shazam umožňuje uživatelům prostřednictvím mikrofonu chytrého telefonu identifikovat hudbu hrající v...

Více 0 komentářů

APEK: Dnes obrat za miliardu?

Pavel Houser , 11. prosinec 2017 13:04

Právě dnes očekává Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vrchol objednávek vánočních dárků na in...

Více 0 komentářů

Termínový kontrakt na bitcoin při debutu stoupl až na 18 700 dolarů

ČTK , 11. prosinec 2017 10:39

Termínový kontrakt na internetovou měnu bitcoin při svém debutu ve Spojených státech zpevnil o více ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Western Digital zruší arbitráž proti Toshibě

ČTK , 11. prosinec 2017 08:00

Japonská společnost Toshiba a americká firma Western Digital se v zásadě dohodly na urovnání sporu o...

Více 0 komentářů

Spotify a Tencent se propojují

ČTK , 10. prosinec 2017 08:00

Přední světová služba pro streamování hudby Spotify a čínská konkurenční firma Tencent Music Enterta...

Více 0 komentářů

Bezpečnostní politika firem brání plně využít potenciál IoT

Pavel Houser , 09. prosinec 2017 08:00

Tři čtvrtiny účastníků průzkumu EY Global Information Security Survey 2017 pokládají za nejpravděpod...

Více 4 komentářů

Globální výdaje na bezpečnost IT porostou v příštím roce o 8 % na 96 miliard dolarů

Pavel Houser , 08. prosinec 2017 10:57

Nejrychleji porostou řešení SIEM, testování IT bezpečnosti a její outsourcing. ...

Více 1 komentářů