Potřebuje vaše firma cloudovou CRM platformu nebo jen jednorázový produkt?

Petr Hájek , 04. leden 2011 10:01 0 komentářů

cloud

Na řečenou otázku by se sice dalo odpovědět rychlou formou zhruba takto: „Ano, potřebujete obě“, avšak odpověď to není tak jednoznačná, jak se dále přesvědčíte, jelikož bez výjimky vždy záleží na požadované funkcionalitě, dostupných prostředcích a své samozřejmě říkají i další faktory typu snadná rozšiřitelnost vlastním doprogramováním apod.

cloud2
Obrovský podnik spadající do kategorie největších enterprise zákazníků s velmi diferencovanými potřebami bude zřejmě potřebovat kompletní CRM aplikaci, flexibilní toolkit a solidní platformu. Ne však každý z podnikatelských subjektů na trhu je velký eneterprise zákazník a dokonce i ti, kteří pod tento štítek spadají, občas mohou ocenit (když k tomu mají dobré důvody) i rozličné CRM instance v rámci jediného podniku – nakonec proč nevyužít produkt, který má něco implementováno lépe, nežli podobný produkt původního dodavatele? Hravě se tak může stát že většina podniku používá program jeden a třeba IT nebo HR sekce klidně jiný.

Kompletní aplikaci, nebo OEM?


Situace se stává opět o krok komplikovanější v případě, že dodavatel řešení má OEM smlouvy s dalšími subjekty a prodává i jejich řešení v rámci svého. Podobná nabídka je obvykle odhalitelná tak, že nabízí opravdu kvanta funkcí, ovšem do flexibility základního řešení má daleko. Někdy to dokonce může zajít i tak daleko, že hodnota přidaná OEM pro vás naopak výhodnost celého balíku bude srážet a jeho použitelnost ve vašem podniku omezovat.

Pokud potřebujete opravdu jen sadu několika jednoduchých a konkrétních funkcí, pak je OEM řešení často relativně výhodné a obvykle spočívající v doplnění/nahrazení dřívější funkcionality původního obřího CRM řešení. I OEM totiž má svoje světlé stránky – často produkt zpřehlední, „pročistí“ pro potřeby podnikové praxe nebo (v případě opravdu dobré práce) klidně může i zkvalitnit uživatelské rozhraní nebo třeba odstranit/změnit nějaké zbytečnosti, které se tam vloudily při vývoji s dobrým úmyslem, leč v praxi se neosvědčily.

MS Dinamics

Jestliže se rozhodnete pro podobné OEM řešení, pak ale musíte počítat s tím, že další úpravy OEM jsou typicky dražší, nežli modifikace standardního CRM řešení. Také je potřeba zohlednit to, že v podobných případech nemusí být podpora poskytovaná OEM stejně na výši, jako u tvůrců CRM (čest výjimkám). U dvou (a více) subjektů stojících za produktem se rovněž zvyšuje pravděpodobnost potenciálních budoucích problémů – některý zanechá podnikání, jiný změní portfolio služeb atd. A v neposlední řadě je třeba zdůraznit i to, že migrace mezi OEM a původním CRM bývá málokdy zdarma. A ať máme zápory pěkně pohromadě,
pokud je řešení původního CRM dodavatele open-source a OEM poté proprietární, nebudete mít přístup do kódu OEM samozřejmě.

Licence na platformu a moduly z naší vlastní stáje


Druhou možností je pořídit pouze licenci na platformu + nějaké open-source řešení a požadovanou funkcionalitu zkrátka nechat doprogramovat vlastním IT týmem nebo opět nějakou externí firmou. Pochopitelně jen vy totiž víte nejlépe, jaké speciální funkce a
vlastnosti potřebujete. Jak je nicméně jistě všem dobře známo, extenze cizích programů je drahá, málokdy zcela bezbolestná (platí speciálně u takového moderního programátorského postupu, jako je programování v cloudu). Je faktem, že v podobném případě byste platili méně měsíčně za pronájem cloudové služby, na druhou stranu ale, pokud dodavatel zkrachuje nebo s produktem zkrátka jednou skončí, pak vám budou všechny nadstavby samy o sobě málo platné.

Vše lze samozřejmě řešit i formou oblíbených pluginů a pořizovat pouze ty, pro které má podnik využití a pozor – výhradně (!) pro osoby, které cloudové služby potřebují. Řešení ve formě pluginů také nemusí být úplně nejlevnější (pro někoho možná překvapivá informace), jelikož dodavatel CRM řešení musí počítat s tím, že většina firem si nezakoupí
kompletní sadu funkcí, jako dříve u krabicového produktu, takže aby vydělal stejné peníze, musí jít na věc jinak (zdražit podporu, měsíční poplatky klíčových pluginů, nebo zkrátka navýšit obrat prodejů). Mimochodem, jestliže i vy zvažujete aplikaci nějakého open-source cloudového řešení ve formě pluginů, vyplatí se zjistit si, jestli se otevřenost vztahuje i na tyto pluginy, jelikož ani to není vždy pravidlem.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů