Potřebuje vaše firma cloudovou CRM platformu nebo jen jednorázový produkt?

Petr Hájek , 04. leden 2011 10:01 0 komentářů

cloud

Na řečenou otázku by se sice dalo odpovědět rychlou formou zhruba takto: „Ano, potřebujete obě“, avšak odpověď to není tak jednoznačná, jak se dále přesvědčíte, jelikož bez výjimky vždy záleží na požadované funkcionalitě, dostupných prostředcích a své samozřejmě říkají i další faktory typu snadná rozšiřitelnost vlastním doprogramováním apod.

cloud2
Obrovský podnik spadající do kategorie největších enterprise zákazníků s velmi diferencovanými potřebami bude zřejmě potřebovat kompletní CRM aplikaci, flexibilní toolkit a solidní platformu. Ne však každý z podnikatelských subjektů na trhu je velký eneterprise zákazník a dokonce i ti, kteří pod tento štítek spadají, občas mohou ocenit (když k tomu mají dobré důvody) i rozličné CRM instance v rámci jediného podniku – nakonec proč nevyužít produkt, který má něco implementováno lépe, nežli podobný produkt původního dodavatele? Hravě se tak může stát že většina podniku používá program jeden a třeba IT nebo HR sekce klidně jiný.

Kompletní aplikaci, nebo OEM?


Situace se stává opět o krok komplikovanější v případě, že dodavatel řešení má OEM smlouvy s dalšími subjekty a prodává i jejich řešení v rámci svého. Podobná nabídka je obvykle odhalitelná tak, že nabízí opravdu kvanta funkcí, ovšem do flexibility základního řešení má daleko. Někdy to dokonce může zajít i tak daleko, že hodnota přidaná OEM pro vás naopak výhodnost celého balíku bude srážet a jeho použitelnost ve vašem podniku omezovat.

Pokud potřebujete opravdu jen sadu několika jednoduchých a konkrétních funkcí, pak je OEM řešení často relativně výhodné a obvykle spočívající v doplnění/nahrazení dřívější funkcionality původního obřího CRM řešení. I OEM totiž má svoje světlé stránky – často produkt zpřehlední, „pročistí“ pro potřeby podnikové praxe nebo (v případě opravdu dobré práce) klidně může i zkvalitnit uživatelské rozhraní nebo třeba odstranit/změnit nějaké zbytečnosti, které se tam vloudily při vývoji s dobrým úmyslem, leč v praxi se neosvědčily.

MS Dinamics

Jestliže se rozhodnete pro podobné OEM řešení, pak ale musíte počítat s tím, že další úpravy OEM jsou typicky dražší, nežli modifikace standardního CRM řešení. Také je potřeba zohlednit to, že v podobných případech nemusí být podpora poskytovaná OEM stejně na výši, jako u tvůrců CRM (čest výjimkám). U dvou (a více) subjektů stojících za produktem se rovněž zvyšuje pravděpodobnost potenciálních budoucích problémů – některý zanechá podnikání, jiný změní portfolio služeb atd. A v neposlední řadě je třeba zdůraznit i to, že migrace mezi OEM a původním CRM bývá málokdy zdarma. A ať máme zápory pěkně pohromadě,
pokud je řešení původního CRM dodavatele open-source a OEM poté proprietární, nebudete mít přístup do kódu OEM samozřejmě.

Licence na platformu a moduly z naší vlastní stáje


Druhou možností je pořídit pouze licenci na platformu + nějaké open-source řešení a požadovanou funkcionalitu zkrátka nechat doprogramovat vlastním IT týmem nebo opět nějakou externí firmou. Pochopitelně jen vy totiž víte nejlépe, jaké speciální funkce a
vlastnosti potřebujete. Jak je nicméně jistě všem dobře známo, extenze cizích programů je drahá, málokdy zcela bezbolestná (platí speciálně u takového moderního programátorského postupu, jako je programování v cloudu). Je faktem, že v podobném případě byste platili méně měsíčně za pronájem cloudové služby, na druhou stranu ale, pokud dodavatel zkrachuje nebo s produktem zkrátka jednou skončí, pak vám budou všechny nadstavby samy o sobě málo platné.

Vše lze samozřejmě řešit i formou oblíbených pluginů a pořizovat pouze ty, pro které má podnik využití a pozor – výhradně (!) pro osoby, které cloudové služby potřebují. Řešení ve formě pluginů také nemusí být úplně nejlevnější (pro někoho možná překvapivá informace), jelikož dodavatel CRM řešení musí počítat s tím, že většina firem si nezakoupí
kompletní sadu funkcí, jako dříve u krabicového produktu, takže aby vydělal stejné peníze, musí jít na věc jinak (zdražit podporu, měsíční poplatky klíčových pluginů, nebo zkrátka navýšit obrat prodejů). Mimochodem, jestliže i vy zvažujete aplikaci nějakého open-source cloudového řešení ve formě pluginů, vyplatí se zjistit si, jestli se otevřenost vztahuje i na tyto pluginy, jelikož ani to není vždy pravidlem.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

21. 10. WordCamp Brno 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Dohoda o ochraně dat mezi EU a USA prošla první kontrolou

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Cílem dohody je chránit osobní údaje osob v EU předávané společnostem v USA. ...

Více 0 komentářů

Operátoři: Metro by mohlo být signálem pokryté do konce roku 2018

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Operátoři mají enormní zájem na pokrytí pražského metra, a to na vlastní náklady....

Více 0 komentářů

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů

Podnikové služby tvoří už 5 % českého HDP

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:00

Podnikové služby v ČR rostly o 19 %, největší boom zažívají centra poskytující IT služby....

Více 0 komentářů

Komárkova KKCG koupila 70 % firmy AutoCont

ČTK , 19. říjen 2017 08:00

Důvodem k prodeji byla možnost expanze AutoContu na další trhy....

Více 0 komentářů