Potřebuje vaše firma cloudovou CRM platformu nebo jen jednorázový produkt?

Petr Hájek , 04. leden 2011 10:01 0 komentářů

cloud

Na řečenou otázku by se sice dalo odpovědět rychlou formou zhruba takto: „Ano, potřebujete obě“, avšak odpověď to není tak jednoznačná, jak se dále přesvědčíte, jelikož bez výjimky vždy záleží na požadované funkcionalitě, dostupných prostředcích a své samozřejmě říkají i další faktory typu snadná rozšiřitelnost vlastním doprogramováním apod.

cloud2
Obrovský podnik spadající do kategorie největších enterprise zákazníků s velmi diferencovanými potřebami bude zřejmě potřebovat kompletní CRM aplikaci, flexibilní toolkit a solidní platformu. Ne však každý z podnikatelských subjektů na trhu je velký eneterprise zákazník a dokonce i ti, kteří pod tento štítek spadají, občas mohou ocenit (když k tomu mají dobré důvody) i rozličné CRM instance v rámci jediného podniku – nakonec proč nevyužít produkt, který má něco implementováno lépe, nežli podobný produkt původního dodavatele? Hravě se tak může stát že většina podniku používá program jeden a třeba IT nebo HR sekce klidně jiný.

Kompletní aplikaci, nebo OEM?


Situace se stává opět o krok komplikovanější v případě, že dodavatel řešení má OEM smlouvy s dalšími subjekty a prodává i jejich řešení v rámci svého. Podobná nabídka je obvykle odhalitelná tak, že nabízí opravdu kvanta funkcí, ovšem do flexibility základního řešení má daleko. Někdy to dokonce může zajít i tak daleko, že hodnota přidaná OEM pro vás naopak výhodnost celého balíku bude srážet a jeho použitelnost ve vašem podniku omezovat.

Pokud potřebujete opravdu jen sadu několika jednoduchých a konkrétních funkcí, pak je OEM řešení často relativně výhodné a obvykle spočívající v doplnění/nahrazení dřívější funkcionality původního obřího CRM řešení. I OEM totiž má svoje světlé stránky – často produkt zpřehlední, „pročistí“ pro potřeby podnikové praxe nebo (v případě opravdu dobré práce) klidně může i zkvalitnit uživatelské rozhraní nebo třeba odstranit/změnit nějaké zbytečnosti, které se tam vloudily při vývoji s dobrým úmyslem, leč v praxi se neosvědčily.

MS Dinamics

Jestliže se rozhodnete pro podobné OEM řešení, pak ale musíte počítat s tím, že další úpravy OEM jsou typicky dražší, nežli modifikace standardního CRM řešení. Také je potřeba zohlednit to, že v podobných případech nemusí být podpora poskytovaná OEM stejně na výši, jako u tvůrců CRM (čest výjimkám). U dvou (a více) subjektů stojících za produktem se rovněž zvyšuje pravděpodobnost potenciálních budoucích problémů – některý zanechá podnikání, jiný změní portfolio služeb atd. A v neposlední řadě je třeba zdůraznit i to, že migrace mezi OEM a původním CRM bývá málokdy zdarma. A ať máme zápory pěkně pohromadě,
pokud je řešení původního CRM dodavatele open-source a OEM poté proprietární, nebudete mít přístup do kódu OEM samozřejmě.

Licence na platformu a moduly z naší vlastní stáje


Druhou možností je pořídit pouze licenci na platformu + nějaké open-source řešení a požadovanou funkcionalitu zkrátka nechat doprogramovat vlastním IT týmem nebo opět nějakou externí firmou. Pochopitelně jen vy totiž víte nejlépe, jaké speciální funkce a
vlastnosti potřebujete. Jak je nicméně jistě všem dobře známo, extenze cizích programů je drahá, málokdy zcela bezbolestná (platí speciálně u takového moderního programátorského postupu, jako je programování v cloudu). Je faktem, že v podobném případě byste platili méně měsíčně za pronájem cloudové služby, na druhou stranu ale, pokud dodavatel zkrachuje nebo s produktem zkrátka jednou skončí, pak vám budou všechny nadstavby samy o sobě málo platné.

Vše lze samozřejmě řešit i formou oblíbených pluginů a pořizovat pouze ty, pro které má podnik využití a pozor – výhradně (!) pro osoby, které cloudové služby potřebují. Řešení ve formě pluginů také nemusí být úplně nejlevnější (pro někoho možná překvapivá informace), jelikož dodavatel CRM řešení musí počítat s tím, že většina firem si nezakoupí
kompletní sadu funkcí, jako dříve u krabicového produktu, takže aby vydělal stejné peníze, musí jít na věc jinak (zdražit podporu, měsíční poplatky klíčových pluginů, nebo zkrátka navýšit obrat prodejů). Mimochodem, jestliže i vy zvažujete aplikaci nějakého open-source cloudového řešení ve formě pluginů, vyplatí se zjistit si, jestli se otevřenost vztahuje i na tyto pluginy, jelikož ani to není vždy pravidlem.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
28. 04. Oracle Code 2017
RSS 

Zprávičky

Blokování nelegálního hazardu na internetu není protiústavní

Pavel Houser , 22. únor 2017 13:22

Plénum Ústavního soudu zamítlo návrh skupiny 21 senátorů Senátu Parlamentu České republiky na zruš...

Více 0 komentářů

Amazon otevře v Polsku své páté logistické centrum

ČTK , 22. únor 2017 13:03

Česká pobočka firmy uvedla, že letos nabere v Dobrovízi u Prahy a ve své pražské kanceláři 1000 stál...

Více 0 komentářů

SpaceX a Boeing se možná zpozdí s dopravou lidí na ISS

ČTK , 22. únor 2017 09:30

Společnosti SpaceX a Boeing se možná zpozdí s nasazením svých lodí pro dopravu posádek na Mezinárodn...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Verizon koupí aktivity Yahoo za sníženou cenu 4,48 miliardy USD

ČTK , 21. únor 2017 16:05

Americký telekomunikační operátor Verizon Communications se dohodl na nových podmínkách převzetí zák...

Více 0 komentářů

Jen desetina SMB firem těží z digitální transformace

ITBiz.cz , 21. únor 2017 09:00

Studie IDC a SAP ukázala, že čtyři z pěti SMB firem vidí v digitální transformaci značné výhody včet...

Více 0 komentářů

Trump si nechal registrovat tisíce internetových domén

ČTK , 21. únor 2017 08:30

Málokterá veřejná osoba je tak aktivní ve skupování internetových domén jako americký prezident Dona...

Více 4 komentářů

Mall Group ovládla internetový obchod s elektrem CZC.cz

ČTK , 20. únor 2017 16:39

Skupina Mall Group se stala jediným vlastníkem e-shopu CZC.cz. Od zakladatele obchodu Josefa Matějky...

Více 2 komentářů