Proč dnes lidé v IT tak často mění práci?

Klára Antošová, 11. květen 2011 11:00 4 komentářů

Byznys1
V minulých letech si firemní HR náboráři mohli oddychnout. Nábory nových zaměstnanců byly často pozastaveny, či utlumeny. Nejistota a nestabilita trhu, odrazovala mnoho kandidátů od úvah měnit práci. Motto dne bylo: „Hlavně že mám práci.“ Headhunterům se moc nedařilo ulovit někoho, kdo by v této nejisté době poslechl a využil „lákavé nabídky“.



Online1
Od konce roku 2010 se obavy postupně vytrácejí a IT specialisté se pouštějí do změny práce. Často to primárně není jejich myšlenka, ale hozená udička „lovců hlav“. Trh práce v oblasti ICT se tedy dostává do pohybu.

Proč dnes „ajťáci“ mění práci?

Stále platí, že nejčastějším rozhodovacím faktorem jsou finance. Kandidáti se často porovnávají s kolegy, či spolužáky a lehko zjistí, zda jsou na nebo pod úrovní platové úrovně. V mnoha případech je to tak, že plat, který si domluví při nástupu na danou pozici se hýbe jen jednou ročně a to často jen o míru inflace. Opět se vracíme ke zvykům z roku 2008, kdy změna pracovní pozice u ICT specialisty znamenala nárůst platu o 10 – 20%. Nižší finanční ohodnocení lze vykompenzovat jinými výhodami, jako například možnost pracovat home office.

Pro zaměstnance je důležitá možnost rozvoje a profesního růstu. Pokud byla specialistovi přislíbena možnost růstu, povýšení na manažerskou roli a nebylo to splněno, může to opět vést k odchodu. ICT školení nejsou nejlevnější záležitostí a proto jsou jedním z důležitých benefitů zaměstnanců. Certifikace IT odborníků je jedna z cest, jak může zaměstnavatel motivovat zaměstnance a ukázat mu, že si cení jeho kvalit a počítá s ním do budoucna.

EU

Technicky zdatní lidé oceňují možnost rozvoje, profesního růstu a možnosti poznávat ty nejnovější technologie. Pokud mají pocit, že jejich současný zaměstnavatel technologicky nejde s dobou snaží se udržet krok dynamického trhu sami. Využívají informací na internetu. V některých případech ale touha po „ošahání“ nové technologie je tak silná, že se poohlídnou po firmě, která novinky již používá. Často to není jen o technologiích, ale i atraktivnosti projektů či klientů.

Třetím nejčastějším faktorem pro změnu práce jsou lidé samotní. Může se jednat o neshody se členy týmu, či dokonce s šéfem. Někdy mají zaměstnanci pocit přetíženosti a zároveň nevytíženosti ostatních kolegů. U projektových managerů je rozhodujícím faktorem i styl vedení projektů ve firmě. Zejména projektoví manageři, kteří jsou zvyklí řídit projekty dle metodologií a jsou silně procesně orientování, jsou citliví na styl řízení. Interpersonální neshody jsou těžko řešitelné a jako důvod zaměstnání jsou i hůře obhajitelné. Není jednoznačné kde je pravda, kdo je viník a u potencionálních zaměstnavatelů může tento důvod znamenat otazníky kolem přijmutí takového zaměstnance. Sílí obavy, že pokud měl zaměstnanec problémy s týmem či šéfem, že to bude opakovat.

Cesty headhuntingu jsou spletité


Jak již bylo v úvodu zmíněno, setkává se stále více specialistů s přímým oslovením, jak přes telefon, přes sociální sítě, či přes jiná doporučení. Oslovit konkrétního kandidáta s konkrétní pozicí je jednou z nejefektivnějších cest, jak zaujmout. Přece jen je to projev určitého obdivu zkušeností, kterým si headhunter získává i důvěru osloveného. Často je to tak, že kandidát je v kontaktu jen s jedním konkrétním headhunterem a aktivně sám práci nehledá. Pokud tedy dojde k úspěchu a kandidát dostane nabídku, není pravděpodobné, že by dostal i jiné, konkurenční nabídky. Spolupráce kandidátů s headhuntery pak bývá dlouhodobá není výjimkou, že přes daného lovce změní zaměstnání i vícekrát za život.

Méně častým faktorem pro změnu jsou rodinné důvody, jako stěhování do jiného regionu, či touha po získání pracovních příležitostí v zahraničí.

Faktor pohodlnosti


Stejně tak málo častým faktorem je určitá pohodlnost a míra standardu zaměstnance. Mladí lidé po škole jsou plni elánu a touží po služebních cestách a pracovních příležitostech v zahraničí. Tuto možnost považují jako benefit. Po určité době, často je to po třicítce, ale otočí a začnou si vážit času tráveného doma, s rodinou.

V posledních dvou letech byl nejčastějším důvodem hledání práce z důvodů restrukturalizace, v současnosti tento důvod rychle ustupuje.

Nejčastěji mění studenti a absolventi. Tento fakt je způsoben tím, že studenti mají často domluvenou práci na dobu určitou nebo na konkrétní projekt. Často ukončí pracovní poměr s důvodů zahraničního studijního či pracovního pobytu. Absolventi často musí teprve zjistit, jaká práce a pracovní prostředí jim vyhovuje.


Komentáře

Náhodný kolemjdoucí #1
Náhodný kolemjdoucí 11. květen 2011 13:00

S headhuntery se bavím, je to pro mě naopak přínos. S personalistkami se naopak nebavím, většinou to k ničemu nevede, protože jsou ve vleku svých nejvyšších šéfů (ti si vybírají) nebo headhunterů (ti nejvyšším šéfům doporučují).

Pavel Šimerda (pavlix) #2
Pavel Šimerda (pavlix) 11. květen 2011 11:56

„míra standartu zaměstnance“

Míra standartu je prosím co? Má to něco společného s vlajkami?

Karel Wolf 11. květen 2011 12:17

Za preklep se omlouvame.

- Karel Wolf -

Pavel Šimerda (pavlix) #3
Pavel Šimerda (pavlix) 11. květen 2011 12:12

Nevím, no. S headhuntery se nebavím, je to pro mě ztráta času. S personalistkami výjimečně a většinou ani to k ničemu nevede.

Hledám si zajímavé projekty a na to se mi zatím nejlíp osvědčila živnost, kde žádná překvapivá fluktuace neexistuje, naopak přesun mezi projekty různých firem je nedílnou součástí práce.


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů