Reklamní systém BillBoardu: má v době obsahového cílení ve vyhledávačích smysl?

Vojtěch Král, 21. únor 2011 08:28 1 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet
Reklamní systém BillBoardu: má v době obsahového cílení ve vyhledávačích smysl?

BillBoard (BB), jedna z největších a nejstarších internetových marketingových společností dostupných u nás. Vedle tradiční bannerové reklamy, kterou umožňuje provozovat v základu i čistě na výměnné bázi, nabízí také originální koncept tzv. intextové reklamy. Jaké jsou jejich výhody oproti ostatním formám reklam i produktům konkurenčním společností?

Reklama intext
Ukázka intextové reklamy
Společnost BB se nesmazatelně zapsala do povědomí českého internetového světa. Obdobně, jako konkurenční systémy nabízí možnosti využití jak pro provozovatele internetových stránek (výdělky), tak i pro inzerenty, kteří mají na cílení a efektivity reklamy největší zájem.
Současné postavení společnosti ji řadí mezi stálice českého internetového marketingu a mnohokrát je oceňován jako majitele nejoblíbenějšího a nejpoužívanějšího reklamního systému v ČR.

Toto všechno jen potvrzují uváděné reference, mezi které patří i významní hráči českého Internetu. Nalezneme mezi nimi například weby skupiny Mafra a. s. (iDnes.cz, Lidovky.cz, Bonusweb.cz), IDG či současné Tiskali.cz. Celý oficiální seznam referencí naleznete zde. Budoucnost je tedy jasná, držet si své vybojované místo a nabízet inzerentům i provozovatelům co nejkvalitnější a nejefektivnější služby.

Intextová reklama BB vs. Konkurence

Nyní se tu krátce zmíním o intextové reklamě, která je největším přínosem pro provozovatele, inzerenty i propagující společnost BillBoard. Intext dnes představuje hlavní produkt společnosti a svýmzůsobem se jedná o unikátní produkt. Na mnoha webových stránkách jsme se s ní bezpochyby již setkali, vypadá jako barevně odlišný odkaz v obsahovém textu. Může vypadat jako textová, obrázková, flashová, či video-reklama. Přičemž každý jeho formát je oceňován jinou hodnotou za impresi, proklik.

Intextová reklama přinesla na české webové stránky nevtíravou inzerci ve čtyřech typech zobrazení, tzv. bublinách. Po prvním půl roce provozu na zvýrazněná slova v textu webových článků kliklo celkem 1 246 591 uživatelů, kteří si tak zobrazili 5 548 291 intextových bublin.

Konkurence dostupná na českém trhu je přitom v oblasti intextové/textové reklamy nemalá. Patří mezi ně Seznam se svým produktem Sklik, Google s AdWords, Etarget, a další. Jejich efektivnost i cílení je však v mnoha případech rozdílná a v některých případech se dokonce liší v závislosti na investované ceně. Mám na mysli právě společnost BB, která nabízí volitelné příplatky za cílení v hodnotě +25 % ( s regionálním cílením +50 %). V některých případech je toto cílení dobrý aspektem, ale vzhledem k mnohdy i vysoké ceně celé kampaně (několik tisíc Kč), toto “výrazné” navýšení nemusí být vzhledem k potencionálnímu přínosu adekvátní.

V této kategorii bych spíše doporučoval společnost Google se svým produktem AdWords, který dosahuje poměrově lepší hodnotu ceny kampaně vzhledem k požadavkům cílení. Navíc je možné se v mnoha případech setkat s promo-akcemi či akčními nabídkami této americké gigantické společnosti zvýhodňující právě zmíněny druh propagace, kredit zdarma atd.

Výměnná reklama jako zajímavý bonus

Tento druh propagace je velmi oblíbený a navíc společností BB poskytován v základu zcela zdarma. Jeho význam spočívá na výměnném principu více či méně dynamických reklamních bannerů mezi klienty vzájemně.

Podmínky a cílení bannerů této formy reklamy jsou však velmi rozličné, a ne každému zákazníkovi vyhovuje administrační rozhraní, které je, dle mého uvážení, not-user-friendly.
Pomineme-li registraci, která je primitivním aktem, naučit se orientovat v červeném systému může znamenat i několik nemálo desítek minut, případně i celých hodin.

Nejdůležitější položkou, rozhodně tedy ze začátku, bude Zásobník bannerů. Aby totiž celá reklama mohla fungovat, je potřeba mít co vyměňovat. Primární vložený banner by měl být statického rázu, někteří uživatelé totiž mají flash či javascript na svém prohlížeči zakázaný, a musí splňovat striktně dodržovaná velikostní kritéria. Jejich specifikaci naleznete v odkazu zde. Ale po schválení je už možnost měnit či vpisovat např. javascript kódy pro změnu statického banneru do podoby dynamického.

Údaje velikosti apod. hlídá systém, ale dostaneme-li se přes tyto “nutnosti”, postupuje náš výtvor do “druhého kola”, kola schvalování a přiřazení do sekce. Tuto fázi už neprovádí žádný systém, ale pověřená osoba. Tímto se doba schvalovací procesu může protáhnout až na několik hodin/dní. A určená kategorie nemusí korespondovat s našimi představami. Jediná pomoc už je pak jedině směřovat dotaz, resp. výzvu/žádost přímo do zákaznického centra. A očekávat vyřízení. Ale BB nechce skutečně nic ztratit na své popularitě a tak se snaží co nejvíce vyhovět, pokud to je tedy možné.

Po úspěšném schválení stačí pod odkazem Přehled kampaní aktivovat výměnný proces, který je, v závislosti na získávaných impresích, prakticky neomezený. Imprese získáváme napojením cizích bannerů na své stránky. Slouží k tomu kategorie administračního systému Servery se svými položkami.

Zamyšlení nad efektivností


Intextové reklamy (BillBoard, AdWords atd.) patří mezi hojně využívané, oblíbené a relativně efektivní. Mohu toto své tvrzení potvrdit například i situací z finanční krize, která v posledních několika letech postihla snad celý svět, ale Google si díky svým reklamním činnostem povýšil o více než 10%.

Také to je do jisté míry způsobeno svou “neagresivitou” a nevýrazností. Nestalo se nám totiž někdy, že jsme viděli odkaz a rychle jsme ho otevřeli, aniž bychom si počkali, co se z něho vyklube? Ale i to se počítá za otevření reklamy.

Výměnná bannerová reklama BB, které jsme se tu trochu více podívali “na zoubek”, pracuje na podobném principu, alespoň co se týče možného cílení, které zde však není v některých případech ideálně řešeno. Zde stačí pro získání imprese zobrazení reklamy a ne jen proklik. A to je jedině dobře, protože grafická bannerová reklama v posledních letech ustupuje do pozadí a mezi lidmi je tento “rušivý element” ne zrovna hezky přijímán. Obzvlášť, pokud se např. na portálu věnovaný ICT zobrazuje reklama na spodní prádlo...

Pokud se na to ale díváme z pohledu drobného provozovatele, může se jednat o zajímavou možnost propagace “zdarma”.

Závěrečná otázka

Za závěrečnou otázku si zde uložím titulní otázku, totiž tu, zda jsou BillBoard reklamy skutečně pro každého? Moje odpověď by zněla ANO, protože zde naleznou propagaci ať už provozovatelé, tak i inzerenti. A představa zobrazování reklamy na skutečně hodně navštěvovaných webových portálech je velmi lákavá.


Komentáře

Náhodný kolemjdoucí #1
Náhodný kolemjdoucí 21. únor 2011 17:47

Tak to je strašný článek, a alespoň dle mého je tento způsob reklamy(BB) pěkně otravný, zejména při hustě posetých odkazech. Fujj, zlatý Google AdWords.
Toto PR se vážně nepovedlo :(
M.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů