Robert Červenák: bezplatné navigace nejsou pro TomTom plnohodnotnou konkurencí

ITbiz.cz, 19. květen 2010 08:00 0 komentářů

Byznys
Trh s navigacemi prožívá období transformace. Jak ovlivnila nabídka navigačních podkladů zdarma, se kterým přišla v únoru Nokia zbytek trhu?

cervenak
Robert Červenák, Senior Account Manager Czech Republic, TomTom


Jakou strategii TomTom používá/plánuje použít s cílem konkurovat bezplatným navigacím pro mobilní telefony (Google, Nokia…)?

Ve skutečnosti vidíme pouze zvýšený zájem o lokalizační a navigační řešení od dodavatelů handset zařízení, síťových operátorů a internetových společností, které nastartovaly sponzorované projekty od Googlu a Nokie. Vidíte, že většina chytrých telefonů a/nebo operačních systémů stále není ani Nokia ani Android. Z pohledu příjmů naopak nevidíme žádný dopad konkurence na prodeje naší navigační aplikace pro iPhone. Poptávka po aplikacích, které používají zjišťování polohy roste na celém trhu ve všech kontinentech.

Jaké byly hlavní faktory formující trh s navigacemi v roce 2009? Byl tento rok dobrý nebo špatný pro společnost TomTom?

V roce 2009 jsme změnili strukturu naší společnosti tak, abychom byli schopni nabízet novátorské produkty a řešení i v roce 2010. Nyní můžeme z této výhody těžit a jsme schopni přinášet na trh nové a přelomové produkty rychleji a efektivněji, zároveň můžeme i více investovat do marketingu. Náš trh se vyvíjí neuvěřitelnou rychlostí a konkurenční prostředí se neustále mění. I přes poslední vývoj v oblasti mobilních aplikací máme stále vedoucí pozici a zachováváme si vliv na trhu - i díky vlastnictví firmy Tele Atlas vyvíjející mapy, cože je více než kdy dříve velká strategická výhoda.

Jakých obchodních cílů chce TomTom dosáhnout do konce roku 2010 celosvětově a v České republice?

Chceme přinášet vylepšení především pro PND – osobní (kapesní) navigační přístroje, pokračovat v rozšiřování našich služeb a vidíme šanci pro růst ve všech oblastech. V minulém roce jsme zvýšili náš podíl na trhu v evropském automobilovém průmyslu z 0 na 10 procent nabídkou kompletních palubních řešení. Naše nabídka automobilových navigací roste v Evropě nejrychleji. Chceme více investovat do marketingu a vylepšení. Pracujeme na tom, abychom do konce roku byli schopni nabízet aktualizované mapy každých 48 hodin. Snažíme se maximálně zkrátit čas, kdy se nový obsah dostane trh.

Kde vidí společnost TomTom největší příležitost na trhu s navigacemi pro následujících pár let?

V oblasti PND, ve zvýšené spolupráci s výrobci automobilů, v aktuálních dopravních informacích, také poroste důležitost a pokrytí LIVE služeb.

Kdy očekáváte masové pokrytí mobilních telefonů s GPS navigací?

Je těžké tohle odhadnout. Když se podíváte na trh celkově, uvidíte, že navigace pro mobilní telefony jsou jen malou částí trhu. PND a vestavěné systémy budou i nadále sehrávat hlavní roli v automobilové navigaci.

Jak úspěšná je vaše navigační aplikace pro iPhone co se týká počtu jejího stažení z obchodu s aplikacemi iTunes?

K 31. prosinci 2009 jsme zaznamenali 100 tisíc stažení. Kromě toho jsme pravidelně mezi neprodávanějšími aplikacemi ve všech lokálních obchodech.

Co je hlavní výhodou společnosti TomTom oproti ostatním konkurentům?

To, že se zaměřujeme na funkce, které jsou podstatné pro navigování a vše s tím spjaté. Nechceme, aby zařízení TomTom obsahovaly zbytečné funkce, které jsou nepodstatné pro navigování. Zaměřujeme se na perfektní nasměrování k cíli, přesné mapy a aktuální dopravní informace. Díky tomu jsme výjimeční.

Neuvažuje TomTom o rozšíření svých aktivit na jinou část trhu s navigacemi (jako je turistika, letectví, námořní navigace)?

Soustředíme se pouze na silniční navigaci.

Je už pravidlem, že platí jeden automobil=jedno navigační zařízení (pokud se týká počtu prodaných kusů)?

V České republice zatím toto pravidlo neplatí. V současnosti je nasycenost českého trhu 12%, takže je stále velký prostor na prodej PND.

Který výrobek z nabídky TomTom je nejprodávanější?

Naše řada kapesních navigací (PND). V České republice patří dlouhodobě mezi nejprodávanější modely na trhu GO 750 Traffic s dvouletou aktualizací map a XL IQ Routes Edition EU Traffic.

Jakým způsobem doporučujete aktualizovat mapy v navigacích (online, zakoupením na CD nebo paměťové kartě…)?

Cesty se rok od roku mění a společnost TomTom by proto ráda poskytla zákazníkům co nejpřesnější a nejspolehlivější mapy, které jsou cenově dostupné a lze je snadno používat. Každý uživatel zařízení TomTom může využít naši chytrou službu TomTom aktualizace map. Tato služba vám zpřístupní každé vydání vaší mapy v pevně daném období za pouhých 9,95 € na čtvrtletí. Vždy, když bude prostřednictvím aplikace TomTom HOME zpřístupněno nové vydání mapy, obdržíte upozornění. Mezi jednotlivými vydáními navíc můžete svou mapu upravovat – například zanášet uzavírky a body zájmu – prostřednictvím technologie Map Share.

Jak často vycházejí aktualizace map TomTomu a které části Evropy obsahují?

Nejméně čtyřikrát za rok pro většinu částí Evropy.

Jsou body zájmu (POI) součástí vydání aktualizací map?

Ano.

Kolik jsou zákazníci ochotní platit za nové mapy a jejich aktualizace?

To záleží na regionu a typu mapy.

Jakým způsobem umisťujete své produkty na trh – pomocí specializovaných prodejních kanálů nebo maloobchodním prodejem/e-prodejem? Podporuje nějak prodejce?

TomTom jako lídr na českém trhu je zastoupen ve všech prodejních kanálech. Máme nejširší prodejní síť ze všech značek prodávaných na trhu. Náš zákazník si může vybrat, zda si koupí zařízení TomTom v maloobchodní síti u specializovaného prodejce, nebo dá přednost koupi přes internet. Pokud si chce někdo kupit nové auto, má možnost zakoupení PND přímo u dealera, který mu prodává auto. Máme množství motivačních programů pro naše partnery. Naši zákazníci se pravidelně setkávají s různými akcemi, které připravujeme ve spolupráci s našimi prodejci.

Víte, které prodejní kanály jsou nejúspěšnější vzhledem k množství prodaných kusů?

TomTom zaznamenává výrazný nárůst (navzdory vedoucímu postavení na trhu) ve všech prodejních kanálech.

Děkujeme za rozhovor.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd

RSS 

Zprávičky

Rozhodnutí ÚS o odložení EET může vést k žalobám na stát

ČTK , 16. prosinec 2017 09:00

Tisíce a možná desítky tisíc podnikatelů a zástupců různých profesí se na třetí a čtvrtou vlnu EET u...

Více 0 komentářů

E-shopy vyjmutí plateb kartou z EET vítají, přišlo prý ale pozdě

ČTK , 16. prosinec 2017 08:00

Podle ministerstva financí ze zrušení povinnosti evidovat platby kartou pro poplatníky nevyplývá nut...

Více 0 komentářů

Nové Embarcadero RAD Studio obsahuje i licenci pro aplikační server

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 10:00

Vývojové prostředí nabízí i nové prvky knihovny vizuálních komponent a nové možnosti grafického uživ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Botnet Necurs se vrátil a šíří nový ransomware

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 09:00

V listopadu došlo k oživení botnetu Necurs v souvislosti s distribucí nového ransomwaru Scarab. ...

Více 0 komentářů

Jižní Korea zvažuje, že zdaní obchody s bitcoinem

ČTK , 15. prosinec 2017 08:00

Vláda se obává dopadů, které s sebou může přinést náhlý cenový propad kryptoměn....

Více 0 komentářů

O2 v dalších dvou letech vykoupí až 1,25 % vlastních akcií

ČTK , 14. prosinec 2017 10:00

Cílem nového programu je optimalizace kapitálové struktury, uvedla firma....

Více 0 komentářů

10 spotřebitelských trendů pro rok 2018

Pavel Houser , 14. prosinec 2017 09:00

Sluchátka budeme nosit 24 hodin denně, i během spánku. Umělá inteligence bude vytvářet reklamy. Koli...

Více 0 komentářů