Slevové servery: nevyčerpatelný zlatý důl, nebo divoký mejdan, po kterém přijde drsná kocovina?

Karel Wolf , Michala Benešovská, 03. březen 2011 10:30 11 komentářů
Slevové servery: nevyčerpatelný zlatý důl, nebo divoký mejdan, po kterém přijde drsná kocovina?

To, co se podařilo slevovým serverům, se u nás zatím na českém Internetu nepodařilo ještě nikomu. Raketový start, šíření ve stylu nebezpečné epidemie a alespoň prozatimní velmi slušná ziskovost. Otázka zní, jak dlouho se mohou necelé dvě stovky slevových serverů u nás uživit a jak bude vypadat trh, až se situace stabilizuje.


slevomat

Obrat českých slevových serverů dosáhl v prvním roce jejich existence 330 milionů korun. Údajné úspory, které díky nim uživatelé získali, jdou do ještě astronomičtější částky (okolo 500 mil Kč). Nejvíce loni pochopitleně vydělal Slevomat.cz (120 mil Kč), za ním následuje Zapakatel.cz (53 milionů Kč) a Vykupto.cz 32 milionů Kč. Do top 10 dále patří ještě Akce Spa , BerSlevu.cz, BonyBony.cz, Cupolis, HyperSlevy.cz, MyDeals.cz, NebeSlev.cz a Slevopolis.cz.

Skrz.cz, asi nejpopulárnější agregátor, který používá jako metriku spíše popularitu serverů, uvádí žebříček následující: 1. Slevomat.cz, 2. Zapakatel.cz, 3. NebeSlev.cz, 4. Vykupto.cz, 5. Hyperslevy.cz, 6. BerSlevu.cz, 7. Cupolis.com, 8. Slevopolis.cz, 9. FajnSlevy.cz, a jako 10. BonyBony.cz.

Jak v únoru uvedl server Mediář.cz, alespoň jeden slevový server dnes sleduje 60 % české internetové populace, pravda, většina z ní používá spíše jejich agregátory. Přestože první skauti (FashionDays a BigBrands) slevového byznysu ještě sami neuspěli, proklestili cestu dalším, kteří se již mohli rozjet ve velkém. Těmito „killer slevomaty“ se stal v dubnu loňského roku Slevomat.cz a Vykupto.cz, k úspěchu stačilo relativně málo. Namísto zlevněného zboží z vlastních skladů začali nabízet zprostředkování obchodu distributorům i službám. Na služby vsadila zejména jednička co do ziskovosti, server Slevomat.cz. Ta ve své nabídce inzeruje především slevy v restauracích, kavárnách, zvýhodněné jazykové kurzy, i slevy na služby rozličných zkrášlujících zařízení. Slevomatu nejsou cizí ani příznivé slevy na zájezdy a rekreační pobyty. V současné době tento server nabízí více než 635 slev, přičemž průměrná sleva činí 53 %. Jako distribuční kanál nevyužívá s úspěchem pouze vlastní server, ale také promo sekci na zpravodajském webu iDnes.cz a sociální síti Facebook, kde se může pochlubit více jak 83 000 fanoušků.

skr.cz
Uživatelský žebříček oblíbenosti slevových serverů na Skrz.cz.

Kargo kultisti, inovátoři a ti co obcházejí mlsně okolo


Rychlé zisky (průměrná marže se u slevových serverů pohybuje okolo 20 % a náklady jsou minimální) probudily další podnikavce s vlastními nápady na vylepšení, ale také desítky plagiátorů, kteří se chtěli na nové vlně přiživit.

Enormní rozkvět tohoto odvětví využilo i několik nepoctivců, což vyústilo v iniciativu předních slevových serverů k vytvoření asociace, která bude sdružovat „poctivé“ servery, které budou vázány dodržováním etického kodexu. Není bez zajímavosti, že volání po založení Asociace slevových serverů a dodržování etického kodexu je opět práce Slevomatu. Zdali je motivací dobré PR, nebo skutečně transparentní trh, nelze z dostupných dat dostatečně posoudit, pravdou ale je, že největší hráči na trhu občas podobné kroky dělají. Vzpomeňme například na iniciativu APEK v počátcích druhé vlny elektronického obchodování v Česku, nebo na předloňskou snahu serveru Bonus.cz (vlastněným Tiscali) alespoň na oko zprůhlednit aukce s placeným příhozem (bohužel jim to nějak nevyšlo).

Slevové servery si získaly investiční důvěru dokonce i u společností, které jindy raději prodávají vlastní internetové projekty, ano, na mysli máme zejména Miton, který drží 49 % ve Slevomatu a 35 % ve Vykupto.

Zatím posledními hráči, který vstoupil na lehce přeplněné pole, jsou největší české portály, Seznam.cz se službou TIP! (jehož start se jí příliš nepovedl), Centrum Holdings s Ampliónem a Mafra, která v případě iDnesu vsadila (podobně jako u e-amilu a vyhledávání) raději na outsourceing v podobě služby Slevomat.cz.

O český slevový trh se dokonce zajímá otec slevových serverů, Groupon (ve střední Evropě zatím působí například v Polsku či Rumunsku),. Ten ale zvažuje spíše vstup do některého z již fungujících zavedených serverů. Vzhledem k ochotě Tomáše Čupra a jeho společníka zbavit se i zbývajících podílů ve Slevomatu je možné, že by mohl být adeptem právě ten.

Nemůže být pochyb o tom, že letošek bude pro slevové servery rokem zlomovým, co ale přinese? Kdo může obstát a kdo naopak ztratit svoji konkurenční výhodu? Zeptali jsme se provozovatelů tří největších slevových serverů, jaký je jejich názor. Z oslovených serverů nám odmítl odpovědět pouze Slevomat.cz, ale i to je konec konců dostatečně signifikantní odpověď.

Jaké mají slevové server nejbližší plány do budoucna?

Ing. Vladimír Hlaváček, Zapakatel.cz: Máme v plánu pomocí našich aktivit pokrýt celou Českou republiku, a dále zřídit další centrum v Žilině a Lipsku, kde nyní od dodavatelů sháníme nabídky, ale chtěli bychom zde i začít prodávat. Dále v centru Prahy otevřeme velké zákaznické centrum, kde si budou moci návštěvníci vybírat z neuplatněných voucherů, vyzvednout určitou část námi nabízených produktů, pro které dodavatel nemá výdejní místo (např. gymbally), vybírat si a platit vouchery v hotovosti a kontaktovat nás s dotazy.

Také se budeme snažit přejít na systém online voucherů (scénář nákupu: nevím, kam půjdu na rande, v tramvaji přes mobil něco vyberu, zaplatím, vyzvednu přítelkyni, dojdeme na místo, kde jsem před 15 minutami koupil voucher, a hned ho uplatním) - v tuto chvíli se na každém českém slevovém serveru dá voucher uplatnit až po ukončení akce! Mimo normální nabídku se zaměříme na tematicky laděné týdny (už proběhl valentýnský týden). Nedávno jsme také spustili speciální sekci "Hotely a cestování za pakatel.cz" - za první týden bylo prodáno přes 3.000 pobytů

Ing. Petr Šedivý, Nebeslev.cz: Chceme udržet pozici na trhu, což po vstoupení na trh dalšími velkými hráči nebude jednoduché. Na druhou stranu tyto firmy (seznam.cz atp.) mohou výrazně rozšířit potenciální trh. Podařila se nám výrazná expanze do dalších zemí, takže zajištění pozic našich partnerů v těchto zemích. Chceme se také stát generálním partnerem Nadačního fondu Kapky naděje - i za přispění našich zahraničních partnerů, kteří používají náš systém a vstoupit do asociace APEK, popřípadě dalších asociací, které ovšem nejsou založeny za účelem PR, ale za účelem opravdové ochrany našich zákazníků (celého trhu).

Groupon

Bude trh postupně konsolidovat či se dále štěpit?


Ing. Vladimír Hlaváček, Zapakatel.cz: Očekáváme, že současný stav kolem 190 slevových serverů je neudržitelný a trh se bude konsolidovat. Dále bojujeme za důvěryhodnost slevových serverů, proto se snažíme jít konkurenci příkladem a jsme jedním ze zakládajících členů Asociace slevových serverů (máme zastoupení i v řídících orgánech). Na první schůzi jsme se podíleli na tvorbě etického kodexu, který se bude dále zlepšovat a do asociace bude mít přístup pouze ten server, který bude bez výjimky plnit tento kodex.

Ing. Petr Šedivý, Nebeslev.cz: Trh se konsoliduje každým dnem, rozštěpené je jednání slevových portálů, kterému hlavně nepomáhá snaha a očerňování největšího portálu těch, kdo jim "berou" část trhu... dále raději bez komentáře.

Mohou být slevy dlouhodobě úspěšným obchodním modelem?

Ing. Vladimír Hlaváček, Zapakatel.cz: I ze zahraničí víme o tom, že tento obchodní model může fungovat dlouhodobě. Samozřejmě musí proběhnout určitá konsolidace a ustálení počtu slevových serverů.

Ing. Petr Šedivý, Nebeslev.cz: Slevy mohou být dlouhodobý artikl z toho důvodu, že je opravdu málo odvětví, ve kterých (pokud se to dělá dobře a korektně) jsou spokojeny všechny zúčastněné strany: zákazník ušetří, obchodník má relativně levnou, ale 100% účinnou reklamu, portál má výdělek z provizí.

Budoucnost?


Celkově lze usuzovat, že si přední slevové servery v dohledné době svou pozici udrží, hlad po slevách (možná i hlad jako takový) nebyl zatím plně ukojen. Existuje dokonce skupina zákazníků, „lovci slev“, kteří nabídky slevových serverů sledují a jejich výhod pravidelně využívají. Slevové servery zatím dobře slouží sektoru služeb, nejvýnosnější jsou přitom slevy do restaurací a na různé kulturní akce, svůj vzestup zažívají i zvýhodněné pobyty a dovolené. Zde je totiž nejvíce vidět, jak se tato investice vyplatí, restaurace (některé servery se dokonce zaměřují výhradně na tuto oblast) a podobná zařízení přišly rychle na to, že poskytnou-li slevu, zákazník u nich utratí beztak dost peněz, častokrát dokonce více, než kdyby přišel bez nároku na slevu. Podobně jsou na tom masážní salóny, kadeřnictví a různé služby wellness.

V případě zboží (elektronika, hračky, …) je situace komplikovanější. Ani dobrá reklama, kterou server touto prezentací firmě poskytne, zatím obchodníky s hmotným zbožím nezlákala k jejich nadměrnému využívání. V USA je situace jiná, jednak si vystačí s daleko menším počtem serverů (okolo 60) a jednak jsou jejich nabídky pestřejší.

Jedním z nejznámějších slevových magnátů v USA je groupon.com, který na sebe upozornil především velmi úspěšnou spoluprací s módní značkou GAP, kdy Groupon prodal vouchery na 50 % slevy na zboží této značky za 11 miliónů dolarů (tento rekord minulý měsíc překonal server LivingSocial, který prodal vouchery na nákup na amazon.com v hodnotě více než 26 milionů dolarů). Je jasné, že systematická spolupráce s velkými firmami činí z amerických slevových serverů prestižnější záležitost. Velký počet slevových serverů s sebou nutně nepřináší různorodé nabídky, čehož je náš trh bohužel důkazem.

{seealso}
Celkem už zákazníkům české slevové servery „ušetřily“ více než 886 916 745,- Kč (ve cca 1 637 738 10 377 slevových kupónech), při průměrné slevě 39 %, a toto číslo každý den roste. Je jen otázkou času, kolika serverům projevíme dostatečný vděk a udržíme je při životě dostatečně dlouho na to, abychom se dočkali i hromadného nákupu třeba realit a automobilů, první vlaštovkou je ostatně už i kontroverzní prodej několika modelů Škody Fabia za 25 Kč na službě TIP! od Seznamu.


Komentáře

Zdeněk #1
Zdeněk 03. březen 2011 10:59

Samozřejmě že divoký mejdan, po kterém přijde drsná kocovina. Originalita českého internetu je dávno ta tam. Nevzniká nic originálního jen se kopíruje vše ze zahraničí. Dopadne to stejně jako s tzv. aukcemi kde se platí za příhoz, i když správně by se to mělo nazývat loterijní systém, protože s aukcí jako takovou to má pramálo společného. Najednou se jich vyrojilo jako much, a stejně tak i popadají, zůstane jich jen pár. To samé lze očekávat i u všech "slevo" stránek.

František Kučera #8
František Kučera 06. březen 2011 13:26

Kocovina čeká hlavně zákazníky – aneb jak to funguje: <a href="https://frantovo.cz/blog/?q=sleva-rikate">Sleva říkáte?</a>

Martin #11
Martin 29. listopad 2011 14:41

Souhlasím, ale spolehlivé a profesionální servery jako http:://www.lotmat.cz vám vždy nabídnou víc

Náhodný kolemjdoucí #2
Náhodný kolemjdoucí 03. březen 2011 11:31

TANSTAFL - > žádné slevy neexistují, jen blbečci věří že něco nakupují levněji výhodněji. Víte kolik stojí jedny džíny v jižní Asii? Stejně jako láhev s Colou. Aha? Takže až vám za ně někdo nabídne slevu z 1400,- na 750,- tak to bude sleva jako hrom, že.

Náhodný kolemjdoucí #9
Náhodný kolemjdoucí 03. březen 2011 11:56

Kdybyste si to, vy chytraku, precetl poradne, zjistite, ze se jedna predevsim o SLUZBY, ktere vam asi zadny asiat (ze sve rodne zeme) levneji neposkytne!!!

Franta #10
Franta 06. březen 2011 11:38

U služeb se s těmi cenami hýbe ještě snadněji ;-)

Náhodný kolemjdoucí #3
Náhodný kolemjdoucí 03. březen 2011 15:14

Tak nějak jsem z článku nepochopil co to ten slevový server je. :-)

Martin #4
Martin 04. březen 2011 07:32

Jak nevíš co to je slevový server? <p><a href="http://www.anrdoezrs.net/click-4890789-10814099" target="_blank">http://www.slevomat.cz/</a></p>

Marek Turnovec #5
Marek Turnovec 09. březen 2011 10:05

Tohle se mi nějak nezdá - tak prý celkový obrat slevových serverů dosáhl za minulý rok 330 miliónů. A vzápětí se píše o tom, že Slevomat vydělal 120 miliónů Kč. Neplete si takhle náhodou autor či autorka obrat se ziskem a výnosy?

Přes tyto servery možná proteče hodně peněz - ale je to jen obrat. Jejich příjmy z toho můžou být v řádu procent z této částky - resp. nemyslím si, že by měli větší marži, než třeba 10 %. Od těchto příjmů je třeba odečíst náklady - fakt si někdo myslí, že pokud v celém tomto byznysu proteklo za minulý rok 330 miliónů, že Slevomat na tom "vydělal" 120 miliónů?

Safra a to má tenhle server ten "byznys" ještě v názvu...

Náhodný kolemjdoucí #6
Náhodný kolemjdoucí 29. březen 2011 11:19

Pan Hlaváček ze zapakatel.cz lže...cituji:"v tuto chvíli se na každém českém slevovém serveru dá voucher uplatnit až po ukončení akce!".
Není pravda, normálně funguje to co píše, koupím a jdu. akorát asi ne na jejich serveru

Náhodný kolemjdoucí #7
Náhodný kolemjdoucí 05. duben 2011 10:24

RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů

Akcie Samsungu stouply na nový rekord

ČTK , 01. prosinec 2016 12:00

Akcie jihokorejské společnosti Samsung Electronics dnes stouply o více než čtyři procenta na nový re...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

FBI bude moci s povolením soudu pronikat do jakýchkoli počítačů

ČTK , 01. prosinec 2016 10:30

V americkém Senátu dnes selhal poslední pokus o zablokování rozšířených policejních pravomocí, které...

Více 2 komentářů

Gartner:Prodej tabletů v ČR letos klesne o osm procent na 1,1 mil

ČTK , 30. listopad 2016 14:00

Zájem o tablety letos dále klesá. Prodej tabletů a hybridních notebooků na českém trhu se letos sníž...

Více 0 komentářů

Grafen opracovaný laserem

Pavel Houser , 30. listopad 2016 11:00

Na Iowa State University přišli s další metodou pro tištění grafenových součástek. V tomto případě j...

Více 0 komentářů

GFI Software přichází s beta verzí pokročilé cloudové ochrany e-mailu

Petr Velecký , 29. listopad 2016 18:00

Beta verzi své nejnovější cloudové platformy pro zajištění bezpečnosti a kontinuity provozu podnikov...

Více 0 komentářů