Máte IT pod kontrolou? - 3. díl seriálu o trendech v oblasti Správy IT

Patrik Šolc, 04. říjen 2008 11:00 0 komentářů

Trend
V předchozích dvou dílech jsme se zaměřili na trendy v oblasti outsourcingu a Správy IT a konkrétní zkušenosti se službou Správa IT. V třetím dílu si probereme novinky a technologie v oblasti vzdálené správy a monitorování IT. Nové technologie výrazně změnili způsob vzdálené správy a monitorování. Dá se říci, že dochází ke změně filozofie "co a jak se monitoruje".

AutoCont

Co je vzdálená správa a monitorování?

Výhody vzdálené správy a monitorování si uvědomuje snad každý. Z jednoho místa lze sledovat a nastavovat prvky IT. V případě nutného zásahu lze udělat tuto činnost vzdáleně, a proto není nutný zásah přímo na místě. Časová úspora pro správce IT je neoddiskutovatelná.

Doposud je vžitá představa, že monitorování IT znamená vzdálený přístup k serverům a sledování jejich event logů. Kdysi tomu tak bylo. U serverů se v event logu sledoval stav vybraných parametrů a zjišťovalo se, zda nejsou v event logu varovné hlášky apod. Pokud HW byl vypnutý, tak žádná vzdálená správa nebyla možná. Před cca 10 lety technologie serverů umožňovala vzdálený přístup, aniž by server byl zapnut. Na dálku šlo zapnout/vypnout a resetovat server.

V případě PC je historie obdobná. Intel přišel s technologií Wake-on-LAN, která umožňovala vzdáleně zapnout PC. Bohužel nevýhodou bylo, že pokud byl narušen operační systém, tak vzdálený přístup k PC nebyl funkční. Je hodně utilit pro vzdálenou správu. Všechny však vyžadovali nainstalovat "agenta" utility, v které se povoloval vzdálený přístup.

Nové technologie pro vzdálenou správu a monitorování?

Způsob monitorování a vzdálené správy se však od té doby výrazně změnil. Pro vzdálenou správu se využívají aplikace s web rozhraním bez nutnosti instalovat agenta na PC. Příkladem je SW Citrix GoToAssist. Následně lze přes web rozhraní vzdáleně přistupovat k PC.

V rámci PC je velkým hitem technologie Intel vPro. Např. při nefunkčním operačním systému uživatele můžete díky technologii vPro zotavit operační systém na dálku. Pomocí vPro lze na dálku PC zapnout, vzdáleně nastavit BIOS, sledovat po celou dobu náběhu OS jeho stav apod.

Přínosy technologie vPro v bodech:

A) Redukuje počet návštěv "on-site" u uživatele o 56% !
-- Nyní lze vzdáleně dělat činnosti, které dříve musel dělat IT správce přímo u uživatele (diagnostika HW, nastavení BIOSu, obnovení Image z skryté partice nebo obnovení Image ze sítě)
B) Umožní provést vzdáleně Inventář PC
C) Lze vzdáleně aktualizovat PC (i když PC je vypnuté) – např. bezpečnostní záplaty
D) Je zvýšená bezpečnost PC (izolace „podezřelého“/“nakaženého“ PC)
-- simultánně s prací uživatele lze zablokovat šířící se nákazu, odstavit uživatele od sítě, zotavit soubory, zjistit přítomnost škodlivého kódu apod.

Co je trendem v oblasti monitorování?

Trendem je monitorovat služby místo monitorování HW (monitorování služeb podporuje např. MS Systém Center Essentials). Monitorování služeb oproti monitorování HW umožňuje lépe předcházet problémům u kritických aplikací. V případě výskytu problému u služby dojde k rychlejší diagnostice závady a rychleji se může problém odstranit.

Co znamená "monitorování služeb"?

Služba se skládá z aplikace (je nainstalována na jednom serveru), databáze (na dalším serveru) a dalších prvků (HW – např. síť.prvky). Příkladem služby může být např. "aplikace CRM" nebo "funkční posílání/příjem e-mailu" nebo "funkční e-shop". Např. CRM aplikace komunikuje s databází, která je na jiném serveru. Přístup do CRM aplikace je možný přes web. Z toho lze vidět, že na funkčnost CRM aplikace má vliv několik prvků (HW,SW). Další velmi využívanou funkcí je monitorování funkčnosti služby "e-shop" (v rámci ní se také kontroluje, zda funguje přihlášení do e-shopu).

Monitorování služeb podporuje např. MS System Center Essentials (MS SCE).
Při konfiguraci monitorování v MS SCE se definují prvky (HW,SW,komponenty OS apod.), které ovlivňují funkčnost služby. A pak v rámci monitorování služby se monitorují jednotlivé prvky, ale s ohledem na funkčnost služby. Při monitorování služby máte možnost si zvolit globální pohled (tzn. služba jede/nejede/má problém) nebo detailní pohled (tzn. dané prvky jedou/nejedou/mají problém).

Autor článku je ředitelem podpory prodeje služeb společnosti AutoCont CZ a. s.

Přečtěte si také

Nebojte se Outsourcingu. A ještě lepší je Správa IT! - 1. díl
Nebojte se outsourcingu. A ještě lepší je Správa IT! - 2. díl, praktické zkušenosti


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů