Jak si vybrat správný CRM systém?

Petr Hampejs, 19. květen 2008 09:33 2 komentářů
Rubriky: Hardware, Byznys

Windows Vista
Kvalitní péče o zákazníky se dnes pro firmy stává důležitou konkurenční výhodou a v mnoha případech dokonce nezbytností k přežití na daném trhu. Strategii řízení zákaznických vztahů je vždy vhodné opřít o kvalitní informace, které jsou v současnosti spravovány v informačních systémech označovaných jako CRM. Jak si ale v množství CRM řešení vybrat to správné?

Podíváme-li se do statistik, zjistíme, že co se týče prodeje, daří se CRM řešením na IT trhu více než kdykoli předtím. Co však dlouhodobě zůstává problémem, je přijetí těchto systémů koncovými uživateli. Řadě firem se zakoupené řešení nepodaří vůbec zprovoznit a u celé řady ostatních analýzy ukazují, že až polovina uživatelů CRM řešení nepoužívá.

Logo-microsoft

Čím je to způsobeno? Pokud se výrobní firmě nepovede implementace výrobního systému, má to pro ni okamžité konsekvence. Pokud však stejná společnost neuspěje při nasazení CRM řešení, může ještě nějakou dobu fungovat, negativní důsledky se projeví až dlouhodobě. Koncovými uživateli CRM systémů jsou navíc pracovníci obchodu, marketingu nebo oddělení služeb zákazníkům, kteří se chtějí maximálně věnovat svým klientům a používání informačního systému vnímají jako zátěž. Pokud se ale firmě nepodaří, aby koncoví uživatelé CRM řešení využívali, má pro ně tento systém nulovou hodnotu.

Zjednodušte vašim uživatelům život a máte vyhráno

Základní charakteristikou při výběru CRM systému by jednoznačně měla být přívětivost uživatelského rozhraní a snadnost používání řešení. Vhodnou metodou může být zakomponování CRM do aplikace Microsoft Outlook – prostředí, které dnes všichni znají, denně používají a nemusejí se ho dlouze učit. Hluboký stupeň integrace těchto produktů může pak zajistit to, že uživatel při plánování svých aktivit a plnění úkolů prostřednictvím Outlooku již v podstatě pořizuje data do CRM systému. Příkladem může být plánování schůzek, které jsou automaticky přenášeny také do CRM systému. Obchodník pak není nucen jednu svou aktivitu zadávat několikrát.

Dalším příkladem může být provázání do dalších produktů, které jsou uživatelé zvyklí denně využívat. Jedná se zejména o propojení na Microsoft Excel pro vyhodnocování a analýzu dat, integraci s aplikací Microsoft Word například pro generování hromadné korespondence či tisk nabídek zákazníkům nebo na intranetové či internetové stránky společnosti. Důvodem je ponechat uživatelům možnost se pohybovat v prostředí, jež je pro ně nejvíce přirozené pro jednotlivé prováděné činnosti. Efektivní způsob jak dále ulehčit práci koncovým uživatelům je použití průvodců, jež usnadňují realizaci složitějších úloh. Jedním z příkladů je průvodce pro vytváření uživatelských sestav, který umožňuje každému zaměstnanci velmi jednoduše připravit specializovaný výstup dle vlastních potřeb.

Posuzujte cenu komplexně

Dalším důležitým aspektem při rozhodování o výběru CRM systému je samozřejmě cena. Je třeba zdůraznit, že cena je komplexní veličina a u CRM systému se skládá zejména z ceny licence, ceny implementačních služeb, ceny ročních udržovacích poplatků, ceny smlouvy o podpoře od dodavatele řešení, ceny případného dalšího HW a SW, které je nutné dokoupit, ceny interních zdrojů, jež se na implementaci musejí podílet, a dalších. Velmi vhodné je zamyslet se již při výběru systému nad tím, zda implementované řešení bude možné v průběhu používání modifikovat a jakými prostředky. Bude potřeba při změně určitého zákaznického procesu systém přeprogramovat, nebo se jedná pouze o změnu uživatelského nastavení?

Změny v obchodních procesech jsou dnes na denním pořádku a CRM systém je musí flexibilně umožňovat a podporovat. Pokud má CRM řešení pokročilý systém workflow, jež lze uživatelsky nastavit (bez programování), může většinu změn v procesech měnit administrátor společnosti a není nutné k tomu zvát implementačního partnera a investovat dodatečné prostředky. CRM workflow umožňuje modelovat procesy automatizací jednotlivých úloh – vytváření nových aktivit, aktualizace záznamů, přiřazovaní jednotlivých úkolů uživatelům či do front nebo zasílání mailů. Moderní systémy dnes také zpravidla mají rozšiřitelný datový model, takže administrátor může velmi jednoduše a okamžitě přidávat jednotlivé atributy, entity, dodatečné vztahy (relace), upravovat formuláře a připravovat specifické pohledy na data.

Jednou z důležitých složek ceny jsou také interní náklady zdrojů dedikovaných na projekt. Implementace vždy probíhá ve vzájemné spolupráci dodavatele a investora. Je žádoucí, aby se projektu věnovali nejschopnější zaměstnanci a je samozřejmě veliký rozdíl, zda tyto pracovníky vyčleníte (vždy nutno alespoň částečně) na 6 týdnů, 3 měsíce nebo celý rok. Jednou z možností urychlujících celý proces jsou projektové schůzky, na kterých se systém přímo upravuje na základě společného dialogu dodavatele a klíčových uživatelů CRM řešení. Minimalizuje se tím zdlouhavé kolečko Analýza požadavků --> Vývoj funkčnosti dodavatelem --> Testování řešení koncovým uživatelem.

Každý informační systém se dnes opírá o celou řadu souvisejících technologií – operační systém serveru, respektive klientů, databázový server, kancelářské aplikace, webový server, poštovní server a tak dále. Zbytečným komplikacím lze předejít ověřením si, jestli je výrobce či dodavatel připraven na budoucí aktualizace všech těchto technologií. CRM systém je také zpravidla nutné integrovat s dalšími business řešeními, jako jsou ERP, výrobní systém, personalistika, řešení business inteligence a další. Je nezbytné ověřit, že CRM aplikace bude s jednotlivými systémy kompatibilní.

Ověřte si reference

Snížení rizika špatné implementace můžete též zajistit, pokud se podíváte po obdobných zákaznících, kteří již produkt používají. Pokud dodavatel již realizoval projekty ve vašem odvětví, má zkušenosti s nasazením obdobného rozsahu a složitosti a jeho zákazníci jsou s řešením spokojení, určitě máte lepší vyhlídky, že se implementace povede i ve vašem případě. Navíc se budete bavit s konzultanty, kteří budou mluvit „vaším jazykem“ a budou vám schopni poradit při nastavení jednotlivých procesů. Jednou z významných výhod můž být, pokud je dodavatel z vaší lokality. Vztah mezi vámi a dodavatelem CRM řešení je totiž dlouhodobý a jeho místní přítomnost rozhodně zvyšuje flexibilitu řešení vašich změnových požadavků nebo podpory uživatelů a snižuje náklady na modifikace systému.

Konkurence na trhu CRM systémů je dnes obrovská. Věnujte proto výběru dostatečný čas, vyčleňte odpovídající zdroje a zvolte řešení, které bude nejlépe odpovídat vašim potřebám. Můžete řešení používat v kanceláři i v terénu (offline či v mobilním zařízení). Můžete CRM systém nasadit na vlastních serverech nebo ho plně využívat přes Internet jako hostované řešení, aniž byste cokoli instalovali. A můžete si samozřejmě také zvolit, zda chcete řešení zaplatit předem nebo investici rozložit v čase. Buďte nároční, protože CRM systém vám do budoucna pomůže v budování kvalitních, pozitivních vazeb s vašimi klienty a k větší podnikatelské úspěšnosti.

Autorem článku je Petr Hampejs, produktový manažer divize Microsoft Dynamics.


Komentáře

Nishkam #1
Nishkam 20. květen 2008 19:38

<a href="http://nishkam.tady.info/seminar-crm/">Seminar-CRM</a> - Specializovaný software určený pro firmy a organizace, pořádající semináře, kurzy, konference a pod. Jednoduchá, rychlá, přehledná web aplikace.

Náhodný kolemjdoucí #2
Náhodný kolemjdoucí 21. únor 2011 11:29

Díky za podnětný a komplexní článek o Microsoft Dynamics CRM. Úzká provázanost s nástroji MS Office, snadná práce s outlookem, to dělá dle mého soudu z MS Dynamics CRM systém, který pak zaměstnanci skutečně používají.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Bitcoin kvůli měnovým zmatkům v Indii dosáhl maxima za tři roky

ČTK , 11. prosinec 2016 14:00

Hodnota kybernetické měny bitcoin dosáhla dnes nejvyšší úrovně za téměř tři roky. Za poslední měsíc ...

Více 0 komentářů

Výdaje Čechů za telekomunikační služby klesly na 429 Kč měsíčně

ČTK , 11. prosinec 2016 10:55

Výdaje Čechů za telekomunikační a poštovní služby klesly za posledních šest let o čtyři procenta na ...

Více 0 komentářů

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů