IBM vyzývá zdravotnická zařízení k přijetí nových modelů poskytování péče a novému přístupu k zákazníkům

05. srpen 2008 12:59 0 komentářů

IBM
Společnost IBM (NYSE: IBM) vydala novou ze své série dokumentů „Healthcare 2015“, ve kterých se snaží nově definovat budoucí modely poskytování zdravotnické péče a potřebné kompetence poskytovatelů. Ve studii nazvané „Healthcare 2015 and care delivery: Delivery models refined, competencies defined“ (Zdravotnictví 2015 a poskytování péče: Zdokonalené modely poskytování péče, definované kompetence) vyzývá společnost ke spolupráci na dosažení nových milníků v definování, měření a poskytování zdravotnické péče včetně možnosti zapojení občanů, kteří bývají ve stále větší míře spoluodpovědní za svou zdravotní péči. Na druhé straně tyto procesy probíhají v prostředí, kde se zdravotnické systémy s rostoucími obtížemi vyrovnávají s jejich udržitelností a dalšími výzvami.

IBM se zaměřuje na hybné síly, které staví současné systémy poskytování zdravotní péče do složité situace, včetně globalizace, konzumerismu, měnících se demografických charakteristik a životních stylů, nákladné léčby, rozšiřování lékařských technologií a léčebných postupů, finančních omezení, nedostatků lidských zdrojů anebo nerealistických sociálních očekávání a norem i absence informačních systémů. Jediným lékem pro zdravotní systémy po celém světě je podle IBM zásadní transformace zdravotnictví.

Studie však uvádí, že v krátkodobém hledisku bude takovou zásadní transformaci brzdit řada naléhavých opatření, jež však příliš nepodporují systémové změny:


  • roztříštěné, dílčí přístupy ke změnám zdravotnictví, často s chabými výsledky a nechtěnými vedlejšími důsledky,

  • potíže s hledáním realistické rovnováhy veřejných a soukromých výdajů za zdravotní péči,

  • rostoucí osobní podíl finanční zainteresovanosti přesouvané na jednotlivce,

  • objevují se nové, netradiční místní a globální konkurenční subjekty a na druhé straně nově spolupracující poskytovatelé,

  • rozšiřování propagace zdravého životního stylu a odvozených modelů poskytování péče

„V minulosti mohli být poskytovatelé zaměření na široké rozpětí typů péče pro každého a přitom zůstat konkurenceschopní,“ řekl Jim Adams, výkonný ředitel IBM Center for Healthcare Management. „Nyní jsme ale přesvědčeni, že v budoucnu bude těžší udržet jiný model než více specializované poskytování péče, ať už v rámci veřejného nebo soukromého zdravotnictví.“

Adams řekl, že čím dál větší důraz na hodnotu ve zdravotnictví, posílená role pacienta a měnící se přístup ke zdravému životnímu stylu a na to navazující zdravotní péče donutí řadu zdravotnických organizací vytvořit a používat modely poskytování péče s užším strategickým zaměřením. Bez ohledu na zvolený model poskytování služeb IBM předpovídá, že zdravotnické organizace budou také potřebovat přesněji definovat a systematicky rozvíjet sady základních a rozšiřujících kompetencí a specializace.

Podle IBM většina současných zdravotnických organizací spadá do jednoho (či více) z následujících čtyř obecných modelů poskytování služeb:


  • Regionální sítě zdravotnických zařízení, které se soustředí na optimální dostupnost v určené geografické oblasti

  • Specializovaná centra, která se soustředí na optimalizaci kvality špičkové péče a bezpečnosti pacientů pro specifické lékařské specializace

  • Lékařské asistenční služby, které se soustředí na optimalizaci komfortu občanů/pacientů a jejich orientaci ve zdravotnickém systému

  • Poskytovatelé zaměření v prvé řadě na provozní efektivitu a nízkou nákladovost péče

IBM však předpovídá, že změny nároků na poskytovatele a důraz na prevenci vyvolají také změny modelů poskytování péče. Zdravotnické organizace a lékaři budou muset rozvíjet a zdokonalovat klíčové kompetence, aby mohli úspěšně implementovat očekávané modely poskytování služeb. Nová studie jmenuje pět takových strategických kompetencí: přesun odpovědnosti a aktivního přístupu na spotřebitele-občany; spolupráce a integrace; inovace; optimalizace provozní efektivity a v neposlední řadě schopnost podpořit tyto kompetence prostřednictvím informačních technologií.

Na závěr studie nabízí zdravotnickým organizacím tipy pro další rozvoj:


  • Plně si uvědomit nutnost a aktivně spoluvytvářet podobu systému zdravotní péče, který bude více soustředěn na pacienta, bude založen na vytváření hodnoty, bude vykazatelný, cenově dostupný a dlouhodobě udržitelný.

  • Identifikovat modely poskytování služeb a kompetence potřebné k udržení prosperity poskytovatelů v rámci probíhajících změn.

  • Zhodnotit svou připravenost v kompetencích potřebných pro implementaci nových nebo nově definovaných modelů poskytování služeb.

  • Vytvořit a realizovat plány přechodu na nové modely poskytování služeb a zároveň rozvíjet nové kompetence potřebné pro jejich podporu.



„Pro zdravotnické systémy v USA a mnoha dalších zemích nepřipadá v úvahu možnost dále udržovat status quo,“ řekl Dan Pelino, ředitel IBM Global Healthcare and Life Sciences Industry. „Transformace zdravotnických systémů bude vyžadovat nasazení a odhodlání, koordinované úsilí všech zúčastněných aktérů, zejména poskytovatelů zdravotní péče a lékařů, kteří jsou klíčem v úsilí o vytvoření zdravotnictví soustředěného na hodnotu.“

Nová studie IBM navazuje na studii Healthcare 2015: Win-Win or Lose-Lose (Zdravotnictví 2015: Všichni vyhrajeme, nebo všichni prohrajeme), kde se IBM podrobně zabývala transformací zdravotnických systémů. Byla vydána v říjnu 2006.

Další studie Healthcare 2015 and U.S. Health Plans: New roles, new competencies (Zdravotnictví 2015 a americké zdravotní plány: Nové role, nové kompetence), vydaná loni v září, prezentovala prognózu nutné transformace v segmentu zdravotního pojištění.

O společnosti IBM

Další informace o společnosti IBM najdete na webu: ibm.com/cz.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ČTÚ pohrozil O2 a Vodafonu odebráním licencí na LTE kvůli cenám

ČTK , 22. leden 2017 14:00

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) znovu vyzval operátory O2 a Vodafone, aby do měsíce snížili velkoob...

Více 0 komentářů

Menší e-shopy kvůli EET zruší platbu kartou

ČTK , 22. leden 2017 07:00

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET...

Více 1 komentářů

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů