IBM vyzývá zdravotnická zařízení k přijetí nových modelů poskytování péče a novému přístupu k zákazníkům

05. srpen 2008 12:59 0 komentářů

IBM
Společnost IBM (NYSE: IBM) vydala novou ze své série dokumentů „Healthcare 2015“, ve kterých se snaží nově definovat budoucí modely poskytování zdravotnické péče a potřebné kompetence poskytovatelů. Ve studii nazvané „Healthcare 2015 and care delivery: Delivery models refined, competencies defined“ (Zdravotnictví 2015 a poskytování péče: Zdokonalené modely poskytování péče, definované kompetence) vyzývá společnost ke spolupráci na dosažení nových milníků v definování, měření a poskytování zdravotnické péče včetně možnosti zapojení občanů, kteří bývají ve stále větší míře spoluodpovědní za svou zdravotní péči. Na druhé straně tyto procesy probíhají v prostředí, kde se zdravotnické systémy s rostoucími obtížemi vyrovnávají s jejich udržitelností a dalšími výzvami.

IBM se zaměřuje na hybné síly, které staví současné systémy poskytování zdravotní péče do složité situace, včetně globalizace, konzumerismu, měnících se demografických charakteristik a životních stylů, nákladné léčby, rozšiřování lékařských technologií a léčebných postupů, finančních omezení, nedostatků lidských zdrojů anebo nerealistických sociálních očekávání a norem i absence informačních systémů. Jediným lékem pro zdravotní systémy po celém světě je podle IBM zásadní transformace zdravotnictví.

Studie však uvádí, že v krátkodobém hledisku bude takovou zásadní transformaci brzdit řada naléhavých opatření, jež však příliš nepodporují systémové změny:


  • roztříštěné, dílčí přístupy ke změnám zdravotnictví, často s chabými výsledky a nechtěnými vedlejšími důsledky,

  • potíže s hledáním realistické rovnováhy veřejných a soukromých výdajů za zdravotní péči,

  • rostoucí osobní podíl finanční zainteresovanosti přesouvané na jednotlivce,

  • objevují se nové, netradiční místní a globální konkurenční subjekty a na druhé straně nově spolupracující poskytovatelé,

  • rozšiřování propagace zdravého životního stylu a odvozených modelů poskytování péče

„V minulosti mohli být poskytovatelé zaměření na široké rozpětí typů péče pro každého a přitom zůstat konkurenceschopní,“ řekl Jim Adams, výkonný ředitel IBM Center for Healthcare Management. „Nyní jsme ale přesvědčeni, že v budoucnu bude těžší udržet jiný model než více specializované poskytování péče, ať už v rámci veřejného nebo soukromého zdravotnictví.“

Adams řekl, že čím dál větší důraz na hodnotu ve zdravotnictví, posílená role pacienta a měnící se přístup ke zdravému životnímu stylu a na to navazující zdravotní péče donutí řadu zdravotnických organizací vytvořit a používat modely poskytování péče s užším strategickým zaměřením. Bez ohledu na zvolený model poskytování služeb IBM předpovídá, že zdravotnické organizace budou také potřebovat přesněji definovat a systematicky rozvíjet sady základních a rozšiřujících kompetencí a specializace.

Podle IBM většina současných zdravotnických organizací spadá do jednoho (či více) z následujících čtyř obecných modelů poskytování služeb:


  • Regionální sítě zdravotnických zařízení, které se soustředí na optimální dostupnost v určené geografické oblasti

  • Specializovaná centra, která se soustředí na optimalizaci kvality špičkové péče a bezpečnosti pacientů pro specifické lékařské specializace

  • Lékařské asistenční služby, které se soustředí na optimalizaci komfortu občanů/pacientů a jejich orientaci ve zdravotnickém systému

  • Poskytovatelé zaměření v prvé řadě na provozní efektivitu a nízkou nákladovost péče

IBM však předpovídá, že změny nároků na poskytovatele a důraz na prevenci vyvolají také změny modelů poskytování péče. Zdravotnické organizace a lékaři budou muset rozvíjet a zdokonalovat klíčové kompetence, aby mohli úspěšně implementovat očekávané modely poskytování služeb. Nová studie jmenuje pět takových strategických kompetencí: přesun odpovědnosti a aktivního přístupu na spotřebitele-občany; spolupráce a integrace; inovace; optimalizace provozní efektivity a v neposlední řadě schopnost podpořit tyto kompetence prostřednictvím informačních technologií.

Na závěr studie nabízí zdravotnickým organizacím tipy pro další rozvoj:


  • Plně si uvědomit nutnost a aktivně spoluvytvářet podobu systému zdravotní péče, který bude více soustředěn na pacienta, bude založen na vytváření hodnoty, bude vykazatelný, cenově dostupný a dlouhodobě udržitelný.

  • Identifikovat modely poskytování služeb a kompetence potřebné k udržení prosperity poskytovatelů v rámci probíhajících změn.

  • Zhodnotit svou připravenost v kompetencích potřebných pro implementaci nových nebo nově definovaných modelů poskytování služeb.

  • Vytvořit a realizovat plány přechodu na nové modely poskytování služeb a zároveň rozvíjet nové kompetence potřebné pro jejich podporu.



„Pro zdravotnické systémy v USA a mnoha dalších zemích nepřipadá v úvahu možnost dále udržovat status quo,“ řekl Dan Pelino, ředitel IBM Global Healthcare and Life Sciences Industry. „Transformace zdravotnických systémů bude vyžadovat nasazení a odhodlání, koordinované úsilí všech zúčastněných aktérů, zejména poskytovatelů zdravotní péče a lékařů, kteří jsou klíčem v úsilí o vytvoření zdravotnictví soustředěného na hodnotu.“

Nová studie IBM navazuje na studii Healthcare 2015: Win-Win or Lose-Lose (Zdravotnictví 2015: Všichni vyhrajeme, nebo všichni prohrajeme), kde se IBM podrobně zabývala transformací zdravotnických systémů. Byla vydána v říjnu 2006.

Další studie Healthcare 2015 and U.S. Health Plans: New roles, new competencies (Zdravotnictví 2015 a americké zdravotní plány: Nové role, nové kompetence), vydaná loni v září, prezentovala prognózu nutné transformace v segmentu zdravotního pojištění.

O společnosti IBM

Další informace o společnosti IBM najdete na webu: ibm.com/cz.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů