IBM vyzývá zdravotnická zařízení k přijetí nových modelů poskytování péče a novému přístupu k zákazníkům

05. srpen 2008 12:59 0 komentářů

IBM
Společnost IBM (NYSE: IBM) vydala novou ze své série dokumentů „Healthcare 2015“, ve kterých se snaží nově definovat budoucí modely poskytování zdravotnické péče a potřebné kompetence poskytovatelů. Ve studii nazvané „Healthcare 2015 and care delivery: Delivery models refined, competencies defined“ (Zdravotnictví 2015 a poskytování péče: Zdokonalené modely poskytování péče, definované kompetence) vyzývá společnost ke spolupráci na dosažení nových milníků v definování, měření a poskytování zdravotnické péče včetně možnosti zapojení občanů, kteří bývají ve stále větší míře spoluodpovědní za svou zdravotní péči. Na druhé straně tyto procesy probíhají v prostředí, kde se zdravotnické systémy s rostoucími obtížemi vyrovnávají s jejich udržitelností a dalšími výzvami.

IBM se zaměřuje na hybné síly, které staví současné systémy poskytování zdravotní péče do složité situace, včetně globalizace, konzumerismu, měnících se demografických charakteristik a životních stylů, nákladné léčby, rozšiřování lékařských technologií a léčebných postupů, finančních omezení, nedostatků lidských zdrojů anebo nerealistických sociálních očekávání a norem i absence informačních systémů. Jediným lékem pro zdravotní systémy po celém světě je podle IBM zásadní transformace zdravotnictví.

Studie však uvádí, že v krátkodobém hledisku bude takovou zásadní transformaci brzdit řada naléhavých opatření, jež však příliš nepodporují systémové změny:


  • roztříštěné, dílčí přístupy ke změnám zdravotnictví, často s chabými výsledky a nechtěnými vedlejšími důsledky,

  • potíže s hledáním realistické rovnováhy veřejných a soukromých výdajů za zdravotní péči,

  • rostoucí osobní podíl finanční zainteresovanosti přesouvané na jednotlivce,

  • objevují se nové, netradiční místní a globální konkurenční subjekty a na druhé straně nově spolupracující poskytovatelé,

  • rozšiřování propagace zdravého životního stylu a odvozených modelů poskytování péče

„V minulosti mohli být poskytovatelé zaměření na široké rozpětí typů péče pro každého a přitom zůstat konkurenceschopní,“ řekl Jim Adams, výkonný ředitel IBM Center for Healthcare Management. „Nyní jsme ale přesvědčeni, že v budoucnu bude těžší udržet jiný model než více specializované poskytování péče, ať už v rámci veřejného nebo soukromého zdravotnictví.“

Adams řekl, že čím dál větší důraz na hodnotu ve zdravotnictví, posílená role pacienta a měnící se přístup ke zdravému životnímu stylu a na to navazující zdravotní péče donutí řadu zdravotnických organizací vytvořit a používat modely poskytování péče s užším strategickým zaměřením. Bez ohledu na zvolený model poskytování služeb IBM předpovídá, že zdravotnické organizace budou také potřebovat přesněji definovat a systematicky rozvíjet sady základních a rozšiřujících kompetencí a specializace.

Podle IBM většina současných zdravotnických organizací spadá do jednoho (či více) z následujících čtyř obecných modelů poskytování služeb:


  • Regionální sítě zdravotnických zařízení, které se soustředí na optimální dostupnost v určené geografické oblasti

  • Specializovaná centra, která se soustředí na optimalizaci kvality špičkové péče a bezpečnosti pacientů pro specifické lékařské specializace

  • Lékařské asistenční služby, které se soustředí na optimalizaci komfortu občanů/pacientů a jejich orientaci ve zdravotnickém systému

  • Poskytovatelé zaměření v prvé řadě na provozní efektivitu a nízkou nákladovost péče

IBM však předpovídá, že změny nároků na poskytovatele a důraz na prevenci vyvolají také změny modelů poskytování péče. Zdravotnické organizace a lékaři budou muset rozvíjet a zdokonalovat klíčové kompetence, aby mohli úspěšně implementovat očekávané modely poskytování služeb. Nová studie jmenuje pět takových strategických kompetencí: přesun odpovědnosti a aktivního přístupu na spotřebitele-občany; spolupráce a integrace; inovace; optimalizace provozní efektivity a v neposlední řadě schopnost podpořit tyto kompetence prostřednictvím informačních technologií.

Na závěr studie nabízí zdravotnickým organizacím tipy pro další rozvoj:


  • Plně si uvědomit nutnost a aktivně spoluvytvářet podobu systému zdravotní péče, který bude více soustředěn na pacienta, bude založen na vytváření hodnoty, bude vykazatelný, cenově dostupný a dlouhodobě udržitelný.

  • Identifikovat modely poskytování služeb a kompetence potřebné k udržení prosperity poskytovatelů v rámci probíhajících změn.

  • Zhodnotit svou připravenost v kompetencích potřebných pro implementaci nových nebo nově definovaných modelů poskytování služeb.

  • Vytvořit a realizovat plány přechodu na nové modely poskytování služeb a zároveň rozvíjet nové kompetence potřebné pro jejich podporu.



„Pro zdravotnické systémy v USA a mnoha dalších zemích nepřipadá v úvahu možnost dále udržovat status quo,“ řekl Dan Pelino, ředitel IBM Global Healthcare and Life Sciences Industry. „Transformace zdravotnických systémů bude vyžadovat nasazení a odhodlání, koordinované úsilí všech zúčastněných aktérů, zejména poskytovatelů zdravotní péče a lékařů, kteří jsou klíčem v úsilí o vytvoření zdravotnictví soustředěného na hodnotu.“

Nová studie IBM navazuje na studii Healthcare 2015: Win-Win or Lose-Lose (Zdravotnictví 2015: Všichni vyhrajeme, nebo všichni prohrajeme), kde se IBM podrobně zabývala transformací zdravotnických systémů. Byla vydána v říjnu 2006.

Další studie Healthcare 2015 and U.S. Health Plans: New roles, new competencies (Zdravotnictví 2015 a americké zdravotní plány: Nové role, nové kompetence), vydaná loni v září, prezentovala prognózu nutné transformace v segmentu zdravotního pojištění.

O společnosti IBM

Další informace o společnosti IBM najdete na webu: ibm.com/cz.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Telefony vodní i podvodní

Pavel Houser , 16. červen 2017 13:00
Pavel Houser

Jako zajímavou technickou kuriozitu lze uvést, že všech 28 států NATO schválilo protokol Janus, kter...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

Operátoři díky výměně kmitočtů zrychlí mobilní internet

ČTK , 23. červen 2017 12:36

Mobilní operátoři O2, T-Mobile a Vodafone si vyměnili kmitočty v pásmu 1800 MHz pro provoz rychlých ...

Více 0 komentářů

Toshiba a Western Digital stále ve sporu

ČTK , 23. červen 2017 08:39

Toshiba chce prodat čipovou divizi skupině, za kterou stojí vláda. ...

Více 0 komentářů

CETIN vyplatí PPF za loňský rok dividendu 2,36 miliardy Kč

ČTK , 23. červen 2017 08:00

CETIN loni zvýšil čistý zisk o 16 % na 2,26 miliardy Kč....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

VMware Horizon v cloudu Microsoft Azure

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:50

Řešení pro poskytování desktopu jako služby za poslední roky vyzrála....

Více 0 komentářů

Akcelerátor StartupYard získal 26 milionů Kč

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:00

Pražský startupový akcelerátor společně s Fundliftem oznámil investici, kterou získal formou neveřej...

Více 0 komentářů

Česká asociace pojišťoven k pojištění kybernetických rizik

Pavel Houser , 22. červen 2017 10:00

Policie ČR v roce 2016 šetřila 5 344 kybernetických zločinů, což je o 321 (resp. 6,4 %) více než v p...

Více 0 komentářů

Soud řešil krádež bitcoinů. Znalec řekl, že obžalovaný je vinen

ČTK , 22. červen 2017 09:00

Tržiště vykradli dva Američané, převedli z něj bitcoiny asi za 100 milionů korun. Jiříkovský následn...

Více 2 komentářů