IBM vyzývá zdravotnická zařízení k přijetí nových modelů poskytování péče a novému přístupu k zákazníkům

05. srpen 2008 12:59 0 komentářů

IBM
Společnost IBM (NYSE: IBM) vydala novou ze své série dokumentů „Healthcare 2015“, ve kterých se snaží nově definovat budoucí modely poskytování zdravotnické péče a potřebné kompetence poskytovatelů. Ve studii nazvané „Healthcare 2015 and care delivery: Delivery models refined, competencies defined“ (Zdravotnictví 2015 a poskytování péče: Zdokonalené modely poskytování péče, definované kompetence) vyzývá společnost ke spolupráci na dosažení nových milníků v definování, měření a poskytování zdravotnické péče včetně možnosti zapojení občanů, kteří bývají ve stále větší míře spoluodpovědní za svou zdravotní péči. Na druhé straně tyto procesy probíhají v prostředí, kde se zdravotnické systémy s rostoucími obtížemi vyrovnávají s jejich udržitelností a dalšími výzvami.

IBM se zaměřuje na hybné síly, které staví současné systémy poskytování zdravotní péče do složité situace, včetně globalizace, konzumerismu, měnících se demografických charakteristik a životních stylů, nákladné léčby, rozšiřování lékařských technologií a léčebných postupů, finančních omezení, nedostatků lidských zdrojů anebo nerealistických sociálních očekávání a norem i absence informačních systémů. Jediným lékem pro zdravotní systémy po celém světě je podle IBM zásadní transformace zdravotnictví.

Studie však uvádí, že v krátkodobém hledisku bude takovou zásadní transformaci brzdit řada naléhavých opatření, jež však příliš nepodporují systémové změny:


  • roztříštěné, dílčí přístupy ke změnám zdravotnictví, často s chabými výsledky a nechtěnými vedlejšími důsledky,

  • potíže s hledáním realistické rovnováhy veřejných a soukromých výdajů za zdravotní péči,

  • rostoucí osobní podíl finanční zainteresovanosti přesouvané na jednotlivce,

  • objevují se nové, netradiční místní a globální konkurenční subjekty a na druhé straně nově spolupracující poskytovatelé,

  • rozšiřování propagace zdravého životního stylu a odvozených modelů poskytování péče

„V minulosti mohli být poskytovatelé zaměření na široké rozpětí typů péče pro každého a přitom zůstat konkurenceschopní,“ řekl Jim Adams, výkonný ředitel IBM Center for Healthcare Management. „Nyní jsme ale přesvědčeni, že v budoucnu bude těžší udržet jiný model než více specializované poskytování péče, ať už v rámci veřejného nebo soukromého zdravotnictví.“

Adams řekl, že čím dál větší důraz na hodnotu ve zdravotnictví, posílená role pacienta a měnící se přístup ke zdravému životnímu stylu a na to navazující zdravotní péče donutí řadu zdravotnických organizací vytvořit a používat modely poskytování péče s užším strategickým zaměřením. Bez ohledu na zvolený model poskytování služeb IBM předpovídá, že zdravotnické organizace budou také potřebovat přesněji definovat a systematicky rozvíjet sady základních a rozšiřujících kompetencí a specializace.

Podle IBM většina současných zdravotnických organizací spadá do jednoho (či více) z následujících čtyř obecných modelů poskytování služeb:


  • Regionální sítě zdravotnických zařízení, které se soustředí na optimální dostupnost v určené geografické oblasti

  • Specializovaná centra, která se soustředí na optimalizaci kvality špičkové péče a bezpečnosti pacientů pro specifické lékařské specializace

  • Lékařské asistenční služby, které se soustředí na optimalizaci komfortu občanů/pacientů a jejich orientaci ve zdravotnickém systému

  • Poskytovatelé zaměření v prvé řadě na provozní efektivitu a nízkou nákladovost péče

IBM však předpovídá, že změny nároků na poskytovatele a důraz na prevenci vyvolají také změny modelů poskytování péče. Zdravotnické organizace a lékaři budou muset rozvíjet a zdokonalovat klíčové kompetence, aby mohli úspěšně implementovat očekávané modely poskytování služeb. Nová studie jmenuje pět takových strategických kompetencí: přesun odpovědnosti a aktivního přístupu na spotřebitele-občany; spolupráce a integrace; inovace; optimalizace provozní efektivity a v neposlední řadě schopnost podpořit tyto kompetence prostřednictvím informačních technologií.

Na závěr studie nabízí zdravotnickým organizacím tipy pro další rozvoj:


  • Plně si uvědomit nutnost a aktivně spoluvytvářet podobu systému zdravotní péče, který bude více soustředěn na pacienta, bude založen na vytváření hodnoty, bude vykazatelný, cenově dostupný a dlouhodobě udržitelný.

  • Identifikovat modely poskytování služeb a kompetence potřebné k udržení prosperity poskytovatelů v rámci probíhajících změn.

  • Zhodnotit svou připravenost v kompetencích potřebných pro implementaci nových nebo nově definovaných modelů poskytování služeb.

  • Vytvořit a realizovat plány přechodu na nové modely poskytování služeb a zároveň rozvíjet nové kompetence potřebné pro jejich podporu.



„Pro zdravotnické systémy v USA a mnoha dalších zemích nepřipadá v úvahu možnost dále udržovat status quo,“ řekl Dan Pelino, ředitel IBM Global Healthcare and Life Sciences Industry. „Transformace zdravotnických systémů bude vyžadovat nasazení a odhodlání, koordinované úsilí všech zúčastněných aktérů, zejména poskytovatelů zdravotní péče a lékařů, kteří jsou klíčem v úsilí o vytvoření zdravotnictví soustředěného na hodnotu.“

Nová studie IBM navazuje na studii Healthcare 2015: Win-Win or Lose-Lose (Zdravotnictví 2015: Všichni vyhrajeme, nebo všichni prohrajeme), kde se IBM podrobně zabývala transformací zdravotnických systémů. Byla vydána v říjnu 2006.

Další studie Healthcare 2015 and U.S. Health Plans: New roles, new competencies (Zdravotnictví 2015 a americké zdravotní plány: Nové role, nové kompetence), vydaná loni v září, prezentovala prognózu nutné transformace v segmentu zdravotního pojištění.

O společnosti IBM

Další informace o společnosti IBM najdete na webu: ibm.com/cz.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







RSS 

Zprávičky

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů

Podnikové služby tvoří už 5 % českého HDP

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:00

Podnikové služby v ČR rostly o 19 %, největší boom zažívají centra poskytující IT služby....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Komárkova KKCG koupila 70 % firmy AutoCont

ČTK , 19. říjen 2017 08:00

Důvodem k prodeji byla možnost expanze AutoContu na další trhy....

Více 0 komentářů

Seznam loni zvýšil čistý zisk o 9 % na 1,1 miliardy Kč

ČTK , 18. říjen 2017 10:00

Největší podíl na tržbách měly příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik. ...

Více 0 komentářů

Dopravní podnik spustil v 6 stanicích metra wi-fi připojení k internetu

ČTK , 18. říjen 2017 08:00

Ve stanicích je rozmístěno 75 vysílačů a dodavatelská firma musela vybudovat veškerou infrastrukturu...

Více 0 komentářů

Digitální kancelář

Intexx, 18. říjen 2017 08:00

Ať už na intranetu, extranetu nebo na sociální platformě – vytvořte si s Intrexxem snadno a na míru ...

Více