Banky se přiklánějí k novým technologiím. Podle některých regulátorů ale příliš pomalu

11. srpen 2014 09:39 0 komentářů

Jak vyplývá z nejnovější studie, moderní technologie ovlivňují všechny aspekty bankovnictví, největší dopad očekává celkem 77% zástupců bankovních institucí na spokojenost klientů a plnění regulatorních požadavků. Studie vznikla ve spolupráci společnosti SAP s frankfurtskou školou Financí a Managementu a univerzitami v New Yorku a Bazileji.

Většina respondentů (65 procent) nového výzkumu „Přínosy moderních technologií v bankovním sektoru“ mezi představiteli bankovního sektoru a regulátorů považuje za nejdůležitější trend následujícího období mobilitu, následovanou in-memory technologiemi (48 procent) a cloudem (47 procent). Až 25 procent uživatelů chce podle bankéřů ke svému účtu a finančním službám přistupovat prostřednictvím svého mobilního telefonu. To bankám otevírá zcela nový segment trhu a dále podporuje vývoj mobilních aplikací. Mobilní telefony umožňují přístup k finančním službám i klientům, pro které byly dosud finanční služby obtížně dostupné. Nejrychleji roste poptávka po mobilním bankovnictví v asijských zemích, ale i v evropském prostoru zaznamenávají banky dynamický růst poptávky po mobilních službách.

„Vyhovět rostoucím nárokům klientů je pro banky se stávajícími systémy stále obtížnější. Zákazníci požadují mnohem větší flexibilitu, než dovolují dosud používané IT systémy,“ říká Miroslav Červenka, FSI Business Development Manager společnosti SAP a dále vysvětluje: „Časově i finančně je při stávající technologické architektuře velmi náročné poskytovat v internetovém a mobilním bankovnictví stejné služby jako na pobočce. Jenže právě to dnes zákazníci od bank požadují, stejně jako balíčky produktů „ušité na míru“ pro jednotlivé klienty. Právě nová IT řešení umožňují jednoduše kombinovat produkty i distribuční kanály pro potřeby konkrétního klienta.“

Big Data umožní propojit informace

Velký potenciál vidí představitelé bank také v oblasti analýzy velkých dat. Právě ta by měla bankám umožnit efektivní využití stávajících informací v souvislostech a zrychlit reakci na požadavky zákazníků. Hlavními přínosy využití velkých dat pro banky je pro 84 procent respondentů propojení všech dostupných informací. Pro 64 procent z nich je pak důležitá dostupnost informací v reálném čase.

Banky očekávají, že jim využití velkých dat umožní především:

  • Připravit nabídku na míru pro konkrétního zákazníka
  • Zlepšit obchodní strategie
  • Zvýšit porozumění dynamiky trhu a lépe využít výzkum trhu
  • Zlepšit schopnost reagovat na vnitřní i vnější podněty
  • Zrychlit a zkvalitnit rozhodovací procesy
  • Identifikovat možnosti pro nárůst tržeb a snížení nákladů

Výsledky studie ukazují, že pokud chtějí banky budovat skutečně zákaznicky orientované služby, budou muset investovat do výrazného vylepšení svých back-endových systémů a jejich propojení. Jedině tak totiž budou schopny zaručit stejnou zákaznickou zkušenost prostřednictvím tradičních i nových komunikačních kanálů. Moderní zákazník totiž očekává, že bude mít k dispozici stejný rozsah i kvalitu služeb bez ohledu na to, jaký komunikační kanál využije. Banka navíc musí být schopna propojit své systémy tak, aby byly relevantní informace k dispozici napříč všemi distribučními kanály, a zákazník si mohl i v průběhu procesu vybrat, který použije.

Banky se musí připravit na to, že zákazníci po nich budou vyžadovat stále kvalitnější on-line služby, včetně toho, že budou stále častěji dávat přednost novým komunikačním prostředkům jako je chat a jiné, dnes pro banky neobvyklé, typy komunikace. Důležitým pilířem celého řešení musí být ale také propracované řešení otázek bezpečnosti a ochrany soukromí, aby nebyla narušena důvěra ze strany klientů.

Požadavky a očekávání regulátorů

Jedním ze závěrů studie je významný vliv regulatorních požadavků na změny obchodního modelu bank. Regulátoři se s bankami shodují, že dosažení požadované úrovně analýzy rizik není možné se stávající IT infrastrukturou. V této souvislosti regulátoři v některých zemích upozorňují, že banky neimplementují nové technologie dostatečně rychle, a mají tak problémy vyhovět novým požadavkům. I proto řada bank plánuje v následujícím období navýšit své rozpočty na investice do informačních technologií, které jim pomohou splnit měnící se požadavky trhu i státních orgánů.. „IT rozpočty se budou muset výrazně zvýšit, aby byly banky schopné dostát stávajícím i budoucím požadavkům,“ uvedl jeden z regulátorů. I proto 61 procent respondentů odpovědělo, že očekává nárůst rozpočtů na IT během následujících tří let alespoň o čtvrtinu.

Investice nových technologií by měly významně zkrátit čas potřebný na splnění požadavků regulátorů. V současné době očekávají regulátoři zprávy týkající se kapitálové přiměřenosti a regulatorních požadavků do 10 pracovních dní. V blízké budoucnosti se ale od bank očekává schopnost poskytnout tyto informace v čase kratším než jeden den, případně přímo v reálném čase.

„Příprava regulatorních výkazů je dnes zejména pro větší finanční instituce extrémně náročná. Banky musejí konsolidovat data z různých zdrojů, provádět datové agregace a mezisoučty aniž by měly k dispozici nástroje, které by jim umožnily zautomatizovat všechny kroky nutné pro vytvoření finálního výkazu.“ konstatuje Miroslav Červenka a dodává: „Pro banky to znamená obrovské množství neefektivně stráveného času a vysoké náklady na pořízení povinných výkazů, nemluvě o potenciálním riziku chyb.“

Studie shrnuje i doporučení regulačních orgánů, kam by banky měly zaměřit své úsilí, aby se dokázaly vypořádat s dnešními, ale i plánovanými požadavky regulátorů:

  • Vybudovat centralizovaný datový sklad
  • Zlepšit řízení procesů a správu dat
  • Zavést více automatizovaných procesů
  • Implementovat flexibilní systémy pro automatickou analýzu dat, generování scénářů pro zátěžové testování a provádění ad-hoc zátěžových testů
  • Rozšířit schopnosti datové analýzy při vyhodnocování rizik jednotlivých produktů a celé banky či finanční skupiny
  • Rozšířit možnosti přípravy výkazů specifických pro danou banku

Studie zahrnovala analýzu sekundárních dat, hloubkové rozhovory s vysoce postavenými představiteli bank a regulačních orgánů (C-level) a kvantitativní šetření. Studie vznikla ve spolupráci společnosti SAP s frankfurtskou školou Financí a Managementu a univerzitami v New Yorku a Bazileji.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Deset minut s Einsteinem

Richard Jan Voigts , 18. listopad 2017 10:45
Richard Jan Voigts

Při návštěvě Švýcarska jsme strávili den na Eidgenoessiche Technische Hochschule Zurich – Swiss Fede...

Více







RSS 

Zprávičky

Prodeje potravin přes internet jsou v ČR třetí nejvyšší v Evropě

ČTK , 18. listopad 2017 08:00

Další inovace? Nabízí se např. doručování až domů bez přítomnosti majitele......

Více 0 komentářů

Slovenské soudy zakázaly přístup k více než 30 webům s hazardem

ČTK , 17. listopad 2017 09:00

Podobnou úpravu proti nepovoleným hazardním hrám jako Slovensko uplatňují i další členské země EU....

Více 1 komentářů

Foxconnu klesl čtvrtletní zisk o 39 %

ČTK , 17. listopad 2017 08:00

V důsledku slabého zájmu o iPhone 8 a problémům při výrobě iPhone X akcie společnosti za poslední tř...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

MPSV odstoupilo od zakázky na systém dávek za stovky milionů Kč

ČTK , 16. listopad 2017 17:45

Nový systém pro vyplácení dávek za stovky milionů korun úřady práce příští rok mít nebudou. ...

Více 0 komentářů

Europoslanci schválili větší ochranu při nákupech v e-shopech

ČTK , 16. listopad 2017 09:00

Nedůvěra spotřebitelů k nákupu v zahraničí stále přetrvává....

Více 0 komentářů

Apple ovládl trh s nositelnou elektronikou

ČTK , 16. listopad 2017 08:00

Apple v počtu prodaných kusů dosud zaostával za výrobci levnějších fitness náramků....

Více 0 komentářů

Rok 2018 bude pro kontaktní centra ve znamení automatizace a IoT

Pavel Houser , 15. listopad 2017 11:00

Bosch do svých praček montuje snímače, které odhalí, že se buben otáčí 5 000 otáček za minutu namíst...

Více 0 komentářů