České podniky se začínají více zabývat firemní kulturou

23. červenec 2015 09:00 0 komentářů

České firmy začínají v oblasti budování a dodržování firemní kultury dohánět zahraniční společnosti. Za nejdůležitější aspekty přitom považují kulturu pracovního prostředí, styl oblékání a způsob komunikace v rámci firmy. Vyplývá to z šetření personální agentury Grafton Recruitment mezi stovkou českých firem.

Necelá polovina (45 %) českých firem považuje atmosféru na pracovišti a firemní kulturu za základ spokojenosti zaměstnanců. Nejčastěji se přitom inspirují u zahraničních společností, které jsou v této otázce zkušenější a důslednější. Na svébytné firemní kultuře si zakládá až 70 % zahraničních a mezinárodních společností operujících v České republice.

Atmosféra na pracovišti a firemní kultura by se neměly podceňovat. Nespokojení zaměstnanci a jejich vysoká fluktuace můžou mít fatální následky na podnikání,“ říká Hana Vodičková, projektová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Každý uchazeč by se měl vždy důkladně seznámit nejen s pozicí, na kterou aspiruje, ale hlavně s hodnotovým žebříčkem potencionálního zaměstnavatele. Zaměstnanci ve firmě s nefunkční firemní kulturou jsou totiž často nevýkonní, více chybují, nekomunikují a bojí se náročnějších úkolů, neboť pracují pod stresem, v atmosféře nedůvěry a strachu, což se odráží i na prosperitě celé firmy. Naopak relativně důvěřující zaměstnanec pracuje uvolněněji, rychleji, kreativněji, jeví více zájmu o spolupráci a komunikaci, a tudíž je ve finále i produktivnější ve své práci.

Zdravá firemní kultura: spokojení zaměstnanci, pozitivní ekonomický efekt

Zatímco zahraniční firmy si uvědomují, že problémy firmy vždy netkví jen v jasně zřejmých příčinách, jako je například nehospodárnost nebo nedokonalý produkt, české podniky tomu dosud velkou prioritu nepřikládaly. Na ekonomické zdraví firmy má značný vliv přetížení majitele či manažerů, stres, nedostatek důvěry uvnitř firmy, nízká otevřenost managementu vůči zaměstnancům a vysoká fluktuace zaměstnanců, která je způsobená právě nezdravou firemní kulturou. Z toho všeho vyplývá malá ochota pracovníků se angažovat, malá ochota k zodpovědnosti nebo nízká míra organizace práce. Firemní kultura odráží každodenní atmosféru na pracovišti, vzájemnou komunikaci a způsob vedení a delegování úkolů.

Pracovní prostředí: open space odradí, přesto vítězí

Uspořádání kanceláře, použité barvy, výzdoba. Tím vším chtějí firmy působit na své zaměstnance a podporovat svou značku. Velkým tématem je v tomto aspektu open space, který řada firem zavádí za účelem zlepšení komunikace mezi zaměstnanci, ovšem pro mnoho uchazečů představuje příčinu, proč odmítnou pracovní nabídku. Ze zkušeností zahraničních firem vyplývá, že open space má velký vliv na týmovou spolupráci a zároveň i na efektivitu práce specifických pracovních pozic, jako jsou účtárny, call centra, IT podpora, apod. To je hlavní důvod, proč k budování open spaců přistupuje i čím dál více tuzemských společností. Dobrou zprávou v tomto ohledu může být zjištění Eurostatu, dle nichž nechce drtivá většina zaměstnanců do takto koncipovaných kanceláří, a nevyhovují jim. Nicméně pokud se již do tohoto typu pracovního prostoru dostanou, takřka 85 % zaměstnanců by se již nechtělo stěhovat zpět do uzavřených, malých kancelářských buněk.

Způsob oblékání: svázat či nesvázat zaměstnance regulí?

Největší důraz na styl oblékání kladou obchodní společnosti. Naopak kreativní agentury či IT společnosti vědí, že svázat programátora či grafika do předepsaného oděvu znamená, že velmi rychle odejde za jinou pracovní příležitostí, nebo nevydá stoprocentní výkon. Přesto je styl oblékání českými společnostmi vnímán jako důležitý prvek firemní kultury. I přesto, že řada firem upřednostňuje oficiální oděv, tak i tento prvek je částečně kompenzován pátečními „casual days“, což preferuje především generace Y.

Styl komunikace: roste důraz na měkké dovednosti

Třetím nejčastěji zmiňovaným aspektem firemní kultury je styl komunikace. České firmy si uvědomují, že umění komunikace je čím dál důležitější pro úspěch na trhu. Proto stále více kladou důraz na tzv. měkké dovednosti svých zaměstnanců či kandidátů o zaměstnání. „Zaměstnavatelé stále častěji vyžadují prověření měkkých schopností, tedy schopností komunikace, řešení krizových situací, flexibility, emoční inteligence a podobně,“ říká Hana Vodičková, projektová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Proto se ve stále větším měřítku využívá behaviorální a hodnotový nábor, nebo také psychometrické testování. Aktuálně tyto metody při prověřování svých kandidátů o práci vyžaduje až polovina českých zaměstnavatelů.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů