Čeští zákazníci e-shopů preferují dobírku a převod, při doručení se ohlíží na cenu

09. listopad 2015 00:00 0 komentářů

Češi jsou při placení v e-shopech konzervativní a mezi platebními metodami je stále oblíbena dobírka, kterou využívá více než polovina lidí. Objednané zboží jim přiváží buď kurýr, nebo využívají služeb České pošty. 66 % zákazníků by se líbilo, kdyby jim e-shop doručil objednané zboží ještě týž den, ovšem jen za předpokladu, že by to nemělo vliv na cenu. Právě ta je hlavním kritériem při volbě metody doručení, tvrdí to 73 % respondentů. Zjistil to výzkum agentury Data Collect pro společnost Mail Step.

Karta a platby u předání zboží vítězí, nové metody placení se příliš nechytají

Paypal a Paysec. Zatímco v zahraničí se jedná o rozšířené platební systémy, v Česku výrazně zaostávají, využívá je jen čtvrtina nakupujících.

„Tuzemští zákazníci mají své oblíbené a ověřené metody a o nové se tolik nezajímají. 60 % využívá k odeslání platby bankovní převod, který je přitom často o dost pomalejší – než se peníze připíšou na účet, může to trvat i několik dní. Nicméně Češi mají pocit, že pak mají své peníze více pod kontrolou. Patrně není náhodou, že je tento způsob platby oblíbený hlavně u žen, upřednostňuje ho třetina zákaznic. I z toho důvodu je stále velmi oblíbená i dobírka. Volí ji 56 % zákazníků,“ říká Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step.

Podle něj vnímají zákazníci jako bezpečné, když platba proběhne zároveň s předáním zboží a oni mohou hned zkontrolovat jeho kvalitu. Z tohoto důvodu jsou oblíbeny i platby na výdejním místě, využívá je 20 % klientů a oblíbenější je naopak u mužů, kteří si zboží snadněji odnesou. Této možnosti využívá každý pátý muž.

Pokud by e shop nabízel všechny druhy platebních metod, 30 % Čechů by pro uhrazení zboží využilo platební kartu. Paypal a Paysec naprosto propadly, preferovalo by je necelých 8 % zákazníků.

Česká pošta ztrácí, kurýři jsou oblíbenější

Jen 6 % respondentů využívá možnosti nechat si zboží doručit kurýrem hned po objednání. „I zde se ukazuje, že Češi mají rádi ověřená řešení, se kterými už mají své zkušenosti. Zdaleka nejoblíbenějším je klasické doručení kurýrem, které volí 78 % zákazníků, za ním zaostává doručení balíku Českou poštou.

Vítaná je možnost zvolit si místo, kam zboží dorazí a zákazník na něj počká. Skoro 9 z 10 klientů si svůj balík nechá poslat domů, 12 % pak do kanceláře. Průzkum navíc přinesl jedno zajímavé zjištění: ve velkých městech nad 100 000 obyvatel klesá podíl respondentů, kteří si nechávají posílat balík domů, činí jen asi 73 %,“ uvádí Rozlivka.

Upozorňuje na zajímavý fakt, že podle průzkumu i nejmladší klienti e-shopů preferují pro doručení zboží služby tradiční České pošty.

Tuzemským zákazníkům se také líbí představa převzít zboží na místě, které si určí a nikam se za ním nehonit. Kdyby si Češi mohli určit, jak zboží převzít, jen každý desátý by byl ochoten vydat se pro balík na výdejní místo nebo přímo do výdejny e-shopu.

Mohu mít zásilku už dnes? Dobře, ale ať to nezvedne cenu

Naprosto klíčovou informací je pro spotřebitele cena. Za nejdůležitější kritérium při rozhodování, jak si nechat balík doručit, ji považuje 73 % respondentů, mezi respondenty do 24 let pak dokonce představuje zásadní faktor pro čtyři z pěti.

„Právě zde se pro e-shopy otevírá možnost, jak ušetřit. Vhodným řešením mohou srazit náklady na logistiku, tedy uskladnění a výdej, takže mohou v porovnání s konkurencí nabídnout nižní ceny,“ myslí si Rozlivka z Mail Step.

Ostatní faktory, například rychlost doručení zásilky či předchozí zkušenost s přepravní společností, jsou pro zákazníky podružné. Zato ovšem očekávají, že jim zásilka přijde rychle. Více než polovina Čechů si myslí, že by měl balík dorazit do tří dnů od odeslání objednávky, každý třetí by ho netrpělivě vyhlížel už druhý den. Náročnější požadavky přitom mají muži. 72 % respondentů by se líbilo, kdyby jim e-shop zboží dodal jen pár hodin po odeslání objednávky.

„Jenže jen 6 % zákazníků by bylo ochotno si za takovou nadstandardní službu zaplatit. V Karlovarském kraji například nebyl ani jediný takový respondent. Češi by tak typicky rádi získali mnoho – ovšem za málo peněz,“ všímá si Rozlivka, podle kterého by si připlatili obyvatelé Olomouckého kraje.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Deset minut s Einsteinem

Richard Jan Voigts , 18. listopad 2017 10:45
Richard Jan Voigts

Při návštěvě Švýcarska jsme strávili den na Eidgenoessiche Technische Hochschule Zurich – Swiss Fede...

Více







RSS 

Zprávičky

Prodeje potravin přes internet jsou v ČR třetí nejvyšší v Evropě

ČTK , 18. listopad 2017 08:00

Další inovace? Nabízí se např. doručování až domů bez přítomnosti majitele......

Více 0 komentářů

Slovenské soudy zakázaly přístup k více než 30 webům s hazardem

ČTK , 17. listopad 2017 09:00

Podobnou úpravu proti nepovoleným hazardním hrám jako Slovensko uplatňují i další členské země EU....

Více 1 komentářů

Foxconnu klesl čtvrtletní zisk o 39 %

ČTK , 17. listopad 2017 08:00

V důsledku slabého zájmu o iPhone 8 a problémům při výrobě iPhone X akcie společnosti za poslední tř...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

MPSV odstoupilo od zakázky na systém dávek za stovky milionů Kč

ČTK , 16. listopad 2017 17:45

Nový systém pro vyplácení dávek za stovky milionů korun úřady práce příští rok mít nebudou. ...

Více 0 komentářů

Europoslanci schválili větší ochranu při nákupech v e-shopech

ČTK , 16. listopad 2017 09:00

Nedůvěra spotřebitelů k nákupu v zahraničí stále přetrvává....

Více 0 komentářů

Apple ovládl trh s nositelnou elektronikou

ČTK , 16. listopad 2017 08:00

Apple v počtu prodaných kusů dosud zaostával za výrobci levnějších fitness náramků....

Více 0 komentářů

Rok 2018 bude pro kontaktní centra ve znamení automatizace a IoT

Pavel Houser , 15. listopad 2017 11:00

Bosch do svých praček montuje snímače, které odhalí, že se buben otáčí 5 000 otáček za minutu namíst...

Více 0 komentářů