Čeští zákazníci e-shopů preferují dobírku a převod, při doručení se ohlíží na cenu

09. listopad 2015 00:00 0 komentářů

Češi jsou při placení v e-shopech konzervativní a mezi platebními metodami je stále oblíbena dobírka, kterou využívá více než polovina lidí. Objednané zboží jim přiváží buď kurýr, nebo využívají služeb České pošty. 66 % zákazníků by se líbilo, kdyby jim e-shop doručil objednané zboží ještě týž den, ovšem jen za předpokladu, že by to nemělo vliv na cenu. Právě ta je hlavním kritériem při volbě metody doručení, tvrdí to 73 % respondentů. Zjistil to výzkum agentury Data Collect pro společnost Mail Step.

Karta a platby u předání zboží vítězí, nové metody placení se příliš nechytají

Paypal a Paysec. Zatímco v zahraničí se jedná o rozšířené platební systémy, v Česku výrazně zaostávají, využívá je jen čtvrtina nakupujících.

„Tuzemští zákazníci mají své oblíbené a ověřené metody a o nové se tolik nezajímají. 60 % využívá k odeslání platby bankovní převod, který je přitom často o dost pomalejší – než se peníze připíšou na účet, může to trvat i několik dní. Nicméně Češi mají pocit, že pak mají své peníze více pod kontrolou. Patrně není náhodou, že je tento způsob platby oblíbený hlavně u žen, upřednostňuje ho třetina zákaznic. I z toho důvodu je stále velmi oblíbená i dobírka. Volí ji 56 % zákazníků,“ říká Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step.

Podle něj vnímají zákazníci jako bezpečné, když platba proběhne zároveň s předáním zboží a oni mohou hned zkontrolovat jeho kvalitu. Z tohoto důvodu jsou oblíbeny i platby na výdejním místě, využívá je 20 % klientů a oblíbenější je naopak u mužů, kteří si zboží snadněji odnesou. Této možnosti využívá každý pátý muž.

Pokud by e shop nabízel všechny druhy platebních metod, 30 % Čechů by pro uhrazení zboží využilo platební kartu. Paypal a Paysec naprosto propadly, preferovalo by je necelých 8 % zákazníků.

Česká pošta ztrácí, kurýři jsou oblíbenější

Jen 6 % respondentů využívá možnosti nechat si zboží doručit kurýrem hned po objednání. „I zde se ukazuje, že Češi mají rádi ověřená řešení, se kterými už mají své zkušenosti. Zdaleka nejoblíbenějším je klasické doručení kurýrem, které volí 78 % zákazníků, za ním zaostává doručení balíku Českou poštou.

Vítaná je možnost zvolit si místo, kam zboží dorazí a zákazník na něj počká. Skoro 9 z 10 klientů si svůj balík nechá poslat domů, 12 % pak do kanceláře. Průzkum navíc přinesl jedno zajímavé zjištění: ve velkých městech nad 100 000 obyvatel klesá podíl respondentů, kteří si nechávají posílat balík domů, činí jen asi 73 %,“ uvádí Rozlivka.

Upozorňuje na zajímavý fakt, že podle průzkumu i nejmladší klienti e-shopů preferují pro doručení zboží služby tradiční České pošty.

Tuzemským zákazníkům se také líbí představa převzít zboží na místě, které si určí a nikam se za ním nehonit. Kdyby si Češi mohli určit, jak zboží převzít, jen každý desátý by byl ochoten vydat se pro balík na výdejní místo nebo přímo do výdejny e-shopu.

Mohu mít zásilku už dnes? Dobře, ale ať to nezvedne cenu

Naprosto klíčovou informací je pro spotřebitele cena. Za nejdůležitější kritérium při rozhodování, jak si nechat balík doručit, ji považuje 73 % respondentů, mezi respondenty do 24 let pak dokonce představuje zásadní faktor pro čtyři z pěti.

„Právě zde se pro e-shopy otevírá možnost, jak ušetřit. Vhodným řešením mohou srazit náklady na logistiku, tedy uskladnění a výdej, takže mohou v porovnání s konkurencí nabídnout nižní ceny,“ myslí si Rozlivka z Mail Step.

Ostatní faktory, například rychlost doručení zásilky či předchozí zkušenost s přepravní společností, jsou pro zákazníky podružné. Zato ovšem očekávají, že jim zásilka přijde rychle. Více než polovina Čechů si myslí, že by měl balík dorazit do tří dnů od odeslání objednávky, každý třetí by ho netrpělivě vyhlížel už druhý den. Náročnější požadavky přitom mají muži. 72 % respondentů by se líbilo, kdyby jim e-shop zboží dodal jen pár hodin po odeslání objednávky.

„Jenže jen 6 % zákazníků by bylo ochotno si za takovou nadstandardní službu zaplatit. V Karlovarském kraji například nebyl ani jediný takový respondent. Češi by tak typicky rádi získali mnoho – ovšem za málo peněz,“ všímá si Rozlivka, podle kterého by si připlatili obyvatelé Olomouckého kraje.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Vládní čtvrť a vládní systém, tedy ten informační

Petr Zavoral , 06. leden 2018 16:15
Petr Zavoral

Jeden ze zakladatelů enterprise architektury John Zachman srovnává IT v institucích s Boeingem: Firm...

Více








RSS 

Zprávičky

Evropská komise: Apple dál dluží Irsku 16 miliard USD, nehledě na platby v USA

ČTK , 21. leden 2018 08:00

Firma využije novou daňovou legislativu, do USA převede ze zahraničí peníze a zaplatí pak na daních ...

Více 0 komentářů

Kampaň Dark Caracal prý vede k libanonské rozvědce

ČTK , 20. leden 2018 14:24

Spyware se tváří jako oblíbené komunikační aplikace WhatsApp a Signal pro Android a Windows....

Více 1 komentářů

Google bude sdílet patenty s čínskou firmou Tencent

ČTK , 20. leden 2018 08:00

Google loni v Číně otevřel výzkumné centrum umělé inteligence, samotný vyhledávač ale čínské úřady b...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Eni má nejvýkonnější průmyslový počítač na světě

ČTK , 19. leden 2018 10:00

Po čtyřnásobném zvýšení výpočetního výkonu je počítač schopen provést až 22,4 kvadrilionů operací za...

Více 0 komentářů

IBM zvýšila po šesti letech příjmy

ČTK , 19. leden 2018 09:00

Společnosti pomohl přesun orientace na oblast cloudů a kybernetické bezpečnosti a na analýzu dat....

Více 0 komentářů

Vnitro má urychlit předložení zákona ke GDPR

ČTK , 19. leden 2018 08:00

Samotné nařízení označil premiér za "produkt totální byrokracie Bruselu"....

Více 1 komentářů

Zpomalování iPhonů půjde vypnout

ČTK , 18. leden 2018 13:01

Řada uživatelů Apple podezřívala, že zpomalováním starších telefonů tlačí spotřebitele k nákupu nové...

Více 0 komentářů