Mladí lidé optimisticky hodnotí svou kariéru a mají pozitivní vztah k technologiím

07. březen 2016 16:00 0 komentářů

Průzkum společnosti Infosys ukazuje na rozdíly mezi vyspělými a rozvíjejícími se zeměmi z hlediska očekávání od čtvrté průmyslové revoluce.

Společnost Infosys (NYSE: INFY), celosvětový lídr v oblasti konzultací, technologií, outsourcingu a služeb nové generace, oznámila výsledky průzkumu mapujícího postoje mladé generace. Tito lidé mají pozitivní vztah k technologiím, své kariérní šance hodnotí rozdílně a vyjadřují nespokojenost s formálním vzděláním.

Studii Amplifying Human Potential: Education and Skills for the Fourth Industrial Revolution (Zesílení lidského potencionálu: vzdělání a schopnosti pro čtvrtou průmyslovou revoluci) na objednávku společnosti Infosys provedla nezávislá výzkumná agentura Future Foundation. Respondenty průzkumu bylo 1 000 lidí ve věku mezi 16 a 25 lety z USA, Velká Británie, Francie, Německa, Austrálie, Brazílie, Číny, Indie a Jihoafrické republiky. Celkově lze říci, že mladí lidé ve všech sledovaných zemích pochopili roli, kterou budou hrát pro jejich kariéru technologie, a vnímají také potřebu zlepšovat vlastní schopnosti. Mezi vyspělými a rozvíjejícími se ekonomikami ale existuje významný rozdíl v tom, jak respondenti vnímají své pracovní příležitosti a jakou mají ve vztahu k technologiím sebedůvěru.

Hlavní závěry průzkumu:

• Uznání významu technologií: Respondenti uznávají význam technologických dovedností pro jejich pracovní kariéru a považují počítačové vědy za klíčovou součást a nástroj vzdělávání. Platí to pro rozvíjející se i vyspělé země (Indie – 74 %, Čína – 71 %, Francie – 60 %, Velká Británie – 59 %).

• Obavy o technologické dovednosti a sebevědomí: V rozvíjejících se ekonomikách, jako je Čína a Brazílie, se 68 % respondentů obává, že bez dostatečných technických znalostí bude pro mladé lidi stále těžší uspět na pracovním trhu. Mladé lidi to částečně motivuje ke zvyšování vlastních dovedností. V Indii a Brazílii věří 78 % respondentů, že technologické dovednosti jsou pro jejich budoucí pracovní kariéru dostatečné, ve vyspělých zemích je sebedůvěra naopak menší: 53 % ve Francii a 51 % v Austrálii.

• Na rozvíjejících se trzích se technické dovednosti a znalosti zvyšují: Co se týče technologických znalostí, mezi rozvinutými a rozvíjejícími se ekonomikami se vytváří propast. Platí to jak pro muže, tak i pro ženy.

• Tlak na trhu práce: Ve vyspělých zemích pociťují mladí lidé větší problémy při hledání dobře placeného zaměstnání. 76 % mladých zaměstnanců ve Francii je přesvědčeno, že mají pro pracovní kariéru horší šance než generace jejich rodičů. V rozvíjejících se zemích panuje mnohem větší optimismus, v Indii vyjádřilo podobný názor 49 % mladých lidí a ani v dalších ekonomikách řazených do kategorie „emerging markets“ to nebyla nadpoloviční většina.

Ve vyspělých zemích existují dlouhodobé a často zastaralé přístupy ke vzdělávání, zaměstnanosti a ekonomické strategii. Prostředí v rozvíjejících se ekonomikách má méně institucionální charakter a funguje s menší setrvačností. Rozvíjející se ekonomiky rostou rychleji, a dokáží proto pružněji přijímat nové technologie. Na „emerging markets“ také stoupají investice do vzdělání s cílem dále podpořit ekonomický růst.

• Hodnocení současných vzdělávacích systémů: V USA 45 % respondentů považuje své akademické vzdělání za zcela nebo značně „zastaralé“ (nevhodně konzervativní) a soudí, že vzdělání nepodporuje splnění jejich pracovních cílů. V Číně podobný názor zastává 37 % mladých lidí. Ve Velké Británii a Austrálii uvádí 77 % dotazovaných, že dovednosti potřebné pro práci museli zvládnout sami, vzdělávací systém jim je nezprostředkoval. V Indii je tento poměr 66 %.

Respondenti chápou, že rutinní úkoly budou stále více automatizovány. Lidé budou pro úspěch na trhu práce muset rozvíjet „měkké dovednost“ (soft skills) a neustále získávat další dovednosti v oblastech, kde je počítače a další technologie nedokáží nahradit.

• Ochota k rekvalifikaci: 78 % lidí ve věku 16–25 let v Brazílii a 65 % v Číně je ochotno se v případě potřeby zcela rekvalifikovat. Asi 80 % respondentů napříč všemi trhy se shoduje, že pro pracovní úspěch je nutná celoživotní ochota se učit.

• Měkké dovednosti: Na moderních pracovištích plných technologií hrají stále větší roli schopnosti týkající se komunikace, budování vztahů a řešení problémů. Studijní výsledky jsou prioritou pro 36 % respondentů v Německu a 50 % v Jihoafrické republice, mnohem více si však respondenti cení „učení se prací“, komunikačních dovedností a schopnosti řešit problémy. Tyto dovednosti byly za prioritu označeny mezi 70 a 90 % respondentů napříč zkoumanými zeměmi.

Studie také ukázala, že i mladí lidé preferují jistotu zaměstnání, takže je příliš neláká např. dynamický svět start-upů. Zejména ve vyspělých ekonomikách je častá nechuť zakládat vlastní firmy, místo toho dávají lidé přednost pracovat pro zavedené velké nebo střední podniky. Věda, technologie, inženýrství i matematika a kariéra související s těmito obory je stále především doménou mužů. Ve vyspělých zemích jsou však rozdíly mezi pohlavími mnohem větší než v rozvíjejících se ekonomikách.

• Technologické znalosti závisejí na pohlaví: Z průzkumu ve všech sledovaných zemích vyplynulo, že znalosti IT a snaha související dovednosti dále rozvíjet jsou ve všech sledovaných zemích vyšší u mužů. Tyto rozdíly jsou relativně menší v rozvíjejících se zemích, jako je Čína a Indie, ale také v USA. V jiných vyspělých ekonomikách, např. Německu, Francii a Velké Británii, je rozdíl v technologických schopnostech mezi oběma pohlavími větší.

Celkově lze říci, že mladí lidé chápou změny, které budou provázet čtvrtou průmyslovou revoluci. Příští generace Internetu věcí a zpracování velkých objemů dat (big data) charakter trhu práce změní. Samotné pracovní prostředí bude brzy úplně jiné v důsledku umělé inteligence, postupující automatizace a dalších nových technologií. Mladí lidé rozpoznali, že úspěch na trhu práce v dlouhodobém horizontu vyžaduje pružnost (agilitu), ochotu se stále učit a schopnost pracovat v globálním prostředí.

Vishal Sikka, CEO a generální ředitel společnosti Infosys, k výsledkům průzkumu uvedl: „Mladí lidé na celém světě mohou vidět, jak nastupující technologie, například umělá inteligence a strojové učení, otevírají cestu novým možnostem lidské kreativity, inovacím i produktivitě. Mají-li vzdělávací systémy v této velké digitální transformaci mladým lidem pomoci, měly by dodat důraz na celoživotní vzdělávání, na ochotu zkoumat věci a experimentovat; navíc je třeba začlenit počítačové vědy, informatiku a další technologie hlouběji do učebních osnov. Každý může využít nových příležitostí a podílet se na inovacích, ale vzdělávací systémy by k tomu měly lidem vštípit také nové způsoby myšlení. Lidé by se měli naučit, jak se zaměřovat na klíčové problémy, jak je řešit pomocí spolupráce mezi různými skupinami a jak se rychle poučit z neúspěchu; pak má každý možnost být profesně úspěšný a najít pracovní zařazení, které mu přijde smysluplné.“


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Sinclair, Jobs a Watson

Richard Jan Voigts , 31. prosinec 2016 08:00
Richard Jan Voigts

ZX Spectrum byla hračka, kterou nám dal před l...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii

ITBiz.cz , 14. leden 2017 16:30

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první letošní Den otevř...

Více 0 komentářů

Čína chce zakázat elektrošoky pro mládež závislou na internetu

ČTK , 14. leden 2017 13:35

Čínská vláda chce zákonem zakázat používání elektrošoků a dalších fyzických trestů v táborech pro zá...

Více 5 komentářů

Za internetový prodej ohrožených brouků soud udělil podmínku

ČTK , 13. leden 2017 15:00

Český soud poprvé potrestal prodejce, který na internetu nabízel ohrožené druhy hmyzu. Jedenatřiceti...

Více 0 komentářů

Tržby za videokonference letos v regionu vzrostou o desetinu

ČTK , 13. leden 2017 11:00

Tržby za videokonferenční systémy ve východní Evropě včetně Česka v letošním roce meziročně vzrostou...

Více 0 komentářů