Avšak pouze 5 % je spokojeno s dosavadním pokrokem.
Společnost Infor, přední poskytovatel odvětvově zaměřených podnikových aplikací s elegantním vzhledem a cloudovou funkcionalitou, zveřejnila výsledky globálního průzkumu, podle kterého top manažeři předpovídají v pětiletém výhledu dramatické změny v oblasti transformace jejich dodavatelského řetězce na digitální technologie. Studii nazvanou Současnost a budoucnost transformace na digitální dodavatelské řetězce realizovala společnosti Cap Gemini ve spolupráci s firmou GT Nexus, akvizicí Infor ze září 2015.
Většina dosavadních studií zkoumala digitální transformaci pouze uvnitř organizací či jen mezi firmami a jejich zákazníky. Současná studie se poprvé zaměřuje na využívání digitálních technologií mezi podniky a všemi jejich partnery v rámci rozšířeného hodnotového řetězce. Průzkum byl proveden mezi 337 top manažery předních výrobních a retailových společností v Evropě a Severní Americe.
Klíčová zjištění průzkumu:
Digitální transformace dodavatelského řetězce je zásadní
• 75 % respondentů tvrdí, že přechod na digitální dodavatelský řetězec je pro ně důležité téma
• 50 % uvádí, že je dokonce „velmi důležité“
• 70 % říká, že již formálně zahájilo přechod na digitální dodavatelský řetězec
Dosavadní pokrok je malý
• 30 % dotázaných manažerů uvedlo, že je nespokojeno s dosavadním pokrokem
• Pouze 5 % je „velmi spokojeno“
Klíčové technologie jsou identifikovány, ale nejsou masově využívány
• Mezi klíčovými technologiemi umožňujícími transformaci na digitální dodavatelský řetězec jsou zmiňovány především platformy/nástroje poskytující transparentní pohled na dodavatelský řetězec (94 %), analýzy Big Data (90 %), simulační nástroje (81 %) a cloud (80 %).
• 48 % respondentů přiznává, že v současné době jsou dominantními způsoby interakce s partnery v dodavatelském řetězci stále tradiční metody jako telefon, fax a e-mail
Dramatické změny jsou očekávány během 5 let
• Dnes má přístup k většině dat z rozšířeného dodavatelského řetězce pouze
15 % organizací, během 5 let by tento údaj měl narůst na 54 %
• Pouze 23 % dotázaných uvádí, že většina dat v rozšířeném dodavatelském řetězci je dnes analyzována a využívána k rozhodovacím procesům, za 5 let by to mělo být 68 %
• Za 5 let také 95 % respondentů očekává vyšší míru automatizace v oblasti spolupráce s dodavateli
• 94 % dotázaných za 5 let očekává v dodavatelském řetězci více aktualizací stavu v reálném čase.
Očekávané přínosy transformace na digitální dodavatelský řetězec jdou dále, než jsou obvykle zmiňované redukce logistických nákladů, zásob a údržby, lepší zákaznické služby a vyšší celková efektivita. Jako mnohem důležitější je přechod na digitální dodavatelských řetězec vnímán z hlediska dramatického zlepšení flexibility a reakční rychlosti organizace nezbytných v situaci rychle se měnících podmínek na trhu, nových hráčů přicházejících s novými obchodními modely či neočekávaných výpadků v dodavatelském řetězci. Takovéto výpadky vedly v posledních několika letech k finančním a reputačním ztrátám u bezpočtu organizací.
Minimalizace následků nepředvídatelných výpadků se stala hlavní prioritou a motorem transformace na digitální technologie. Avšak co tento přechod zpomaluje, je aktuální nízká úroveň spolupráce a transparentnosti dodavatelských sítí.