Odhady se potvrdily, Češi utratili na internetu o 16 procent více než vloni

08. leden 2015 18:00 0 komentářů

Odhady právě uplynulého roku potvrdily neustále rostoucí trend obliby nákupu na internetu. Ve 37 200 českých e-shopech utratili Češi o 16 % více peněz než vloni. Nejvíce utráceli druhé třetí prosincové pondělí, kdy vyvrcholily nejen vánoční, ale také celoroční internetové nákupy. Vyplývá to z hodnocení nákupního portálu Heureka.cz, platební brány PayU v ČR a obchodního portálu Aukro.cz.

Mezi sortimentem, který byl letos nejoblíbenější, opět vévodila elektronika, jejíž podíl tvoří téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku neroste. „Naopak nejdynamičtěji se zvedal zájem o kategorie Kosmetika a zdraví (+ 29 %) nebo Oblečení a móda (+ 15 %). Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou také Potraviny,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Díky posilování pozic silných hráčů na trhu a naopak úzce specializovaných prodejců se také zmírnilo tempo růstu počtu e-shopů, aktuálně jich na českém trhu působí 37 200.

Jednoznačně klíčovou oblastí byly, a pro příští rok i nadále budou, mobilní nákupy. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplňuje Tomáš Braverman.

Čísla obchodníků, kteří jsou na mobilní návštěvníky připraveni, mluví za vše, což potvrdila Alice Krásná, marketingová manažerka z obchodního portálu Aukro: „Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu byl i letos velmi silný, zhruba okolo 13 %. Jen v předvánoční sezóně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o 18% nárůst. Průměrná výše objednávky byla letos 601 Kč, což je o téměř 100 korun více než na klasickém webu.“ Nejčastěji kupovali zákazníci přes mobilní zařízení menší zboží, např. hry, menší spotřební elektroniku, různé druhy příslušenství apod. Naopak bílé zboží či nábytek se přes mobilní zařízení téměř nenakupují.

Z hlediska plateb byl rok 2014 významný hlavně rostoucí důvěrou tradičně skeptičtějších českých zákazníků v online platební metody. Podle ředitele platební brány PayU v ČR, Gabriela Kalapoše, dosáhl podíl online platebních metod na všech platbách za zboží a služby v české e-commerce až 20 %. Za své nákupy platili zákazníci nejčastěji kartami, které tvoří více než polovinu objemu online plateb v české e-commerce.

Celkově nejsilnějším obdobím pro online platby byla podle dat PayU v ČR vánoční sezóna, a zejména pak třetí prosincové pondělí, kdy objem plateb zaplacených online narostl až o 40 %. „Předvánoční sezóna se projevila zejména na našem obratu, který vzrostl během listopadu a prosince oproti stejnému období v loňském roce o 40 % na 1,3 mld. korun. Stoupl ale i počet aktivních klientů, a to o 45 % oproti stejnému období loni,“ zhodnotil Gabriel Kalapoš.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Hluboké učení prý obecnou umělou inteligenci nevytvoří

Pavel Houser , 23. leden 2018 06:30
Pavel Houser

Argumenty pro skepsi sice existují, ale nejsou rozhodně neprůstřelné. Gary Marcus, bývalý ředitel la...

Více








RSS 

Zprávičky

Soul reguluje obchod kryptoměmani, bitcoin oslabil o 7,5 %

ČTK , 23. leden 2018 17:36

V Jižní Koreji se denně uskuteční až 20 % všech transakcí s bitcoiny. ...

Více 0 komentářů

Přenesení čísla při změně operátora se od února zkrátí na 10 dnů

ČTK , 23. leden 2018 13:39

Novela zákona rse ovněž dotkla například prodlužování smlouvy na dobu určitou. ...

Více 1 komentářů

Tržní kapitalizace Netflixu překročila 100 miliard dolarů

ČTK , 23. leden 2018 09:43

Internetové televizi Netflix se v posledním loňském čtvrtletí podařilo získat o téměř dva miliony př...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Švýcarský fond chce vydat kryptoměnu krytou průmyslovými kovy

ČTK , 23. leden 2018 08:00

Tiberius nebude první měnou krytou aktivy. Například singapurská digixGlobal a ruská goldmint jsou p...

Více 0 komentářů

Firmy ohrožují zranitelnosti v USB tokenech

Pavel Houser , 22. leden 2018 15:24

Útočníkům stačí pouze provést sken dané sítě a najít otevřený port 1947. Ten jim pak umožní získat v...

Více 1 komentářů

Richemont nabízí 2,8 miliardy eur za zbytek internetového prodejce YNAP

ČTK , 22. leden 2018 13:21

Nabídka ohodnocuje YNAP na 5,3 miliardy eur. Spotřebitelé si zvykli kupovat přes internet i dražší z...

Více 0 komentářů

Operátor ICT chystá vznik celopražského úložiště dat

ČTK , 22. leden 2018 12:51

Na platformu budou napojeny různé senzory, např. chytré lampy. Shromažďována budou data ze záchytnýc...

Více 0 komentářů