Odhady se potvrdily, Češi utratili na internetu o 16 procent více než vloni

08. leden 2015 18:00 0 komentářů

Odhady právě uplynulého roku potvrdily neustále rostoucí trend obliby nákupu na internetu. Ve 37 200 českých e-shopech utratili Češi o 16 % více peněz než vloni. Nejvíce utráceli druhé třetí prosincové pondělí, kdy vyvrcholily nejen vánoční, ale také celoroční internetové nákupy. Vyplývá to z hodnocení nákupního portálu Heureka.cz, platební brány PayU v ČR a obchodního portálu Aukro.cz.

Mezi sortimentem, který byl letos nejoblíbenější, opět vévodila elektronika, jejíž podíl tvoří téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku neroste. „Naopak nejdynamičtěji se zvedal zájem o kategorie Kosmetika a zdraví (+ 29 %) nebo Oblečení a móda (+ 15 %). Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou také Potraviny,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Díky posilování pozic silných hráčů na trhu a naopak úzce specializovaných prodejců se také zmírnilo tempo růstu počtu e-shopů, aktuálně jich na českém trhu působí 37 200.

Jednoznačně klíčovou oblastí byly, a pro příští rok i nadále budou, mobilní nákupy. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplňuje Tomáš Braverman.

Čísla obchodníků, kteří jsou na mobilní návštěvníky připraveni, mluví za vše, což potvrdila Alice Krásná, marketingová manažerka z obchodního portálu Aukro: „Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu byl i letos velmi silný, zhruba okolo 13 %. Jen v předvánoční sezóně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o 18% nárůst. Průměrná výše objednávky byla letos 601 Kč, což je o téměř 100 korun více než na klasickém webu.“ Nejčastěji kupovali zákazníci přes mobilní zařízení menší zboží, např. hry, menší spotřební elektroniku, různé druhy příslušenství apod. Naopak bílé zboží či nábytek se přes mobilní zařízení téměř nenakupují.

Z hlediska plateb byl rok 2014 významný hlavně rostoucí důvěrou tradičně skeptičtějších českých zákazníků v online platební metody. Podle ředitele platební brány PayU v ČR, Gabriela Kalapoše, dosáhl podíl online platebních metod na všech platbách za zboží a služby v české e-commerce až 20 %. Za své nákupy platili zákazníci nejčastěji kartami, které tvoří více než polovinu objemu online plateb v české e-commerce.

Celkově nejsilnějším obdobím pro online platby byla podle dat PayU v ČR vánoční sezóna, a zejména pak třetí prosincové pondělí, kdy objem plateb zaplacených online narostl až o 40 %. „Předvánoční sezóna se projevila zejména na našem obratu, který vzrostl během listopadu a prosince oproti stejnému období v loňském roce o 40 % na 1,3 mld. korun. Stoupl ale i počet aktivních klientů, a to o 45 % oproti stejnému období loni,“ zhodnotil Gabriel Kalapoš.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

ČTÚ vyhlásil aukci kmitočtů v pásmu 3,7 GHz

Pavel Houser , 27. březen 2017 14:27

Český telekomunikační úřad dnes vyhlásil aukci kmitočtů v pásmu 3600–3800 MHz pro vysokorychlostní d...

Více 1 komentářů

Většina nadnárodních společností kyberútoky nezvládá

Pavel Houser , 27. březen 2017 13:47

Téměř tři čtvrtiny organizací neumějí identifikovat a plně ochránit svá firemní aktiva a procesy. ...

Více 1 komentářů

Xopero vstupuje na český trh

Pavel Houser , 27. březen 2017 12:24

V souvislosti s otevřením lokálního zastoupení dochází také k rozšiřování stávající partnerské sítě....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Twitter poprvé zvažuje předplatné pro některé uživatele

ČTK , 27. březen 2017 07:00

Provozovatel sociální sítě Twitter zvažuje, že nabídne profesionálům prémiovou verzi svého rozhraní ...

Více 0 komentářů

MPO do konce března vypíše výzvu na dotace pro rychlý internet

ČTK , 26. březen 2017 14:00

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března vypsat první část výzvy k čerpání evropských...

Více 0 komentářů

YouTube dál ztrácí inzerenty kvůli obavám z kontroverzních videí

ČTK , 26. březen 2017 09:00

Internetový portál pro sdílení videí YouTube dál ztrácí inzerenty kvůli obavám, že jejich reklamy bu...

Více 0 komentářů

Čínská ZTE přiznala nelegální zasílání zboží z USA do Íránu

ČTK , 25. březen 2017 09:00

Čínský výrobce telekomunikačního zařízení ZTE Corp. přiznal před soudem v Texasu vinu, že nelegálně ...

Více 3 komentářů