Optimics zveřejnila report o posunu byznysových strategií

10. listopad 2011 16:59

Společnost Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů, zveřejnila report poukazující na výrazný posun ve strategiích, jež firmy používají pro zlepšení svého byznysu. Organizace nejrůznějších typů stále častěji využívají internet jako prodejní kanál. V této souvislosti intenzivně hledají účinnější a přesnější metody analýzy chování zákazníků na svých webových stránkách.

Výstupy těchto analýz umožňují zvyšovat konverzní poměr webu a přímo či nepřímo tak ovlivňují celkovou výkonnost společností. Do popředí se tak dostává webová analytika – dynamicky se rozvíjející obor, který pracuje s nástroji pro vyhodnocování rozsáhlých objemů dat a dokáže zvýšit výkonnost webů až o stovky procent. Roste proto také hlad po generaci analytiků, kteří jsou technicky zdatní a zároveň dokáží data nejen zpracovat, ale také vyhodnotit.

Firmy si stále více uvědomují, že právě web a jeho působení na zákazníka může být rozhodujícím faktorem pro jejich konkurenceschopnost. Současně se potýkají se záplavou dat, která ale sama o sobě nestačí pro lepší rozhodování. Firmy se proto poohlížejí i po vhodných nástrojích, které jim pomohou tato data uchopit. Roste zájem o nejrůznější oblasti business intelligence, webové analytiky, data či text miningu, hlasových analýz v call centrech a podobně. Hospodářská recese svým tlakem na efektivitu firem urychlila rozšíření těchto nástrojů a technologií -- tento trend lze podle společnosti Optimics ve významné míře pozorovat i v tuzemsku.

„Klíčovým omezením ve firmách je obvykle kromě rozpočtu a technických možností těchto nástrojů také chybějící kvalifikovaná síla, která by dokázala s daty efektivně pracovat. Získat z nich odpovídající znalosti, hluboký vhled do věcné problematiky a následně je efektivně předat vedení firmy a formulovat doporučení pro byznys,“ říká Jiří Brázda, jeden ze zakladatelů společnosti Optimics.

Výsledkem toho je rychle rostoucí poptávka po nové generaci analytiků, často označovaných také jako weboví analytici. Ti pracující do hloubky s daty o chování návštěvníků na firemních webech, které se v dnešní době stávají mnohdy primárními kanály pro oslovení nových zákazníků. Tito analytici potřebují kromě schopnosti ovládat potřebné nástroje a efektivně pracovat s velkými objemy dat také širší přehled a určitý transdisciplinární přesah.

Jejich úkolem je dokázat vytěžit z dat věcné znalosti, které jsou podkladem pro manažerské rozhodování zejména na úrovni procesů souvisejících s marketingem a prodejem. Místo pouhého reportingu nabízí skutečné porozumění vzorcům chování zákazníků, které vede k odpovídajícím reakcím ve strategii firmy, dále k tvorbě taktických marketingových kampaní a následně i k lepším obchodním výsledkům.
„Tito noví analytici tedy musí rozvíjet více rozměrů svých schopností a zároveň efektivně kooperovat s celým ekosystémem firmy, typicky webový analytik úzce spolupracuje nejen se zaměstnanci v oddělení marketingu a IT, ale také s dalšími uživateli,“ dodává Jiří Brázda. Z toho vyplývá, že tito analytici jsou na trhu práce vysoce poptávanou, ale současně i nedostatkovou profesí.

Tento trend potvrzuje renomovaný americký pracovní portál indeed.com, podle nějž vzrostl za posledních šest let zájem o webové analytiky v USA více na šestinásobek. Tento nárůst je ve značném kontrastu zejména s tradičními pracovními pozicemi, jako je práce v oblasti marketingu, reklamě či webovém designu, které s menšími výkyvy buďto stagnovaly, nebo rostly maximálně v řádech desítek procent – viz přiložený graf.

Zájem ale rychle roste i v Česku. Firmy si začínají uvědomovat, že pro úspěch jejich podnikání je webová analytika klíčová a nedostatek kvalifikovaných odborníků na trhu práce pak organizace často řeší outsourcingem těchto služeb. Také firma Optimics do svého analytického týmu neustále hledá nové talenty.

„Výhodou webové analytiky je velmi rychlá návratnost investice, protože u hůře optimalizovaných webů lze snadno dosáhnout zvýšení jejich výkonnosti o 100 až 200 %. Ale i u těch kvalitnějších je nárůst obvykle v rozmezí 30 až 50 %, díky čemuž lze během jediného roku získat zpět několikanásobek vložených peněz,“ dodává Martin Snížek, další ze zakladatelů společnosti Optimics. Pod výkonností se nemusí skrývat jen objednávka zboží či služby a s tím spojený vyšší obrat, ale třeba další úkony, jako registrace uživatele a získání kontaktu na něj, stažení určitého dokumentu a podobně.

Důležité pro webovou analytiku jsou i nejrůznější modely testování. Mezi ně patří třeba A/B testování srovnávající dvě verze webu s ohledem na to, která dlouhodobě podává lepší výkon, případně multivariantní testování s více verzemi menších částí webu či také uživatelské testování. Při něm se přímo sleduje a vyhodnocuje člověk, který má za cíl provést na webu určitý úkon, jako třeba objednání produktu. S tím souvisí i funnel analýza, sledující kroky uživatele k požadovanému cíli, případně co jej na této cestě odradí. Samostatnou oblastí je pak zákaznická analytika, která umožní sofistikovaně rozdělit klienty firmy do skupin, které mohou být následně oslovovány specifickým způsobem.


RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

22. 02. IT mezi paragrafy
20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
RSS 

Zprávičky

OBSE nezjistila, kdo loni napadl její servery

ČTK , 20. únor 2017 07:00

Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) nedokáže identifikovat strůjce loňských hacke...

Více 0 komentářů

Majitel Snapchatu jde na burzu s nižší hodnotou, než se čekalo

ČTK , 18. únor 2017 09:00

Americká společnost Snap, která provozuje populární mobilní aplikaci Snapchat pro sdílení fotografií...

Více 0 komentářů

Rozšířená realita pro marketing a výdaje na bezpečnost IT kvůli požadavkům EU

Pavel Houser , 18. únor 2017 08:35

Co vlastně obnáší pojem "digitální transformace podniků"? A co z toho vyplývá dle prognóz IDC?...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Do roku 2020 vznikne v ČR 1200 stanic pro elektromobily

ČTK , 17. únor 2017 09:00

Do roku 2020 by mělo v Česku vzniknout celkem 1200 napájecích stanic pro elektromobily. Po setkání s...

Více 1 komentářů

ČTÚ: Zákaz individuálních cen volání zakonzervuje odvětví

ČTK , 17. únor 2017 07:00

Zákaz individuálních cen volání pro spotřebitele, který obsahuje návrh novely telekomunikačního záko...

Více 0 komentářů

Ústečan platil falešnými eury, objednal si je na internetu

ČTK , 16. únor 2017 16:30

Případ padělaných bankovek nakoupených přes internet objasnili kriminalisté v Ústeckém kraji. Falešn...

Více 3 komentářů

Buffetova investiční firma prudce zvýšila svůj podíl v Applu

ČTK , 16. únor 2017 14:00

Investiční společnost Berkshire Hathaway amerického miliardáře Warrena Buffetta v posledním čtvrtlet...

Více 0 komentářů