Index pro data centra nové generace vydaný společností Oracle ukazuje, že Big data se vrací zpět do in-house datových center. V loňském roce přitom byla spíše spravovaná třetími stranami.
Klíčová zjištění naznačují, že společnosti po roce opět přináší svá data zpět do podniků. Zatímco minulý rok využívaly třetí strany jako poskytovatele krátkodobé podpory.
- Zpráva společnosti Oracle vydaná pod názvem Oracle Next Generation Data Centre Index Cyklus III ukazuje, že mnoho společností v celé oblasti EMEA přináší svá data zpět in-house. Minulý rok se přitom společnosti obracely s žádostí o krátkodobou podporu na externí poskytovatele.
- Druhý cyklus výzkumu, který byl zveřejněn v lednu 2012, totiž prokázal výrazný posun směrem k využívání externí podpory v oblasti datových center. Tato změna byla přičítána především tomu, že společnosti zaskočil boom v souvislosti s fenoménem „big data“.
- Výzkumný Cyklus III naopak ukazuje, že společnosti nyní mění tento trend a přináší svá data zpět do in-house datových center, jak naznačuje průzkum analytické společnosti Quocirca. Návrat „big data“ zpět do společností vypovídá o jejich zvyšující se hodnotě a o tom, že se na data společnosti více zaměřují. Také ale upozorňuje na důležitost co nejjednodušího přenosu dat mezi veřejným a soukromým cloudem.
- Celkový pokrok se na první pohled může jevit jako mírný, ale hlubší analýza výzkumných dat ukazuje, že existují velké rozdíly napříč regionem:
- Státům Eurozóny se daří hůře než těm, které nemají jednotnou měnu.
- Otázka udržitelnosti stále vede mezi tématy, které formují strategii datových center; a
- Krátkodobější požadavky na flexibilitu nasazení mají tendenci převážit dlouhodobé potřeby na oblast podpory společnosti ve formování strategie datových center (Index flexibility roste, Index zajištěnosti (supportability) velmi mírně klesá).
- Některé společnosti tak ztrácejí tím, že nezvyšují IT podporu pro své podnikání.
Návrat Big data (Big data bounce)
- Podíl respondentů, kteří využívají pouze interní datová centra se zvýšil z 45% na 66% mezi výzkumnými Cykly II a III:
- Podíl společností s jediným interním data centrem vzrostl z 26% na 41% mezi druhým a třetím cyklem výzkumu.
- Podobně se zvýšil i počet respondentů, kteří uvádí, že používají více in-house datových center. Narostl z 19% na 25%.
- Naopak z 56% na 34% kleslo množství respondentů, kteří uváděli, že ve své společnosti využívají jak interní datové centrum tak i externí podporu.
- Podíl respondentů s kombinací jednoho in-house datového centra a externí podpory se snížil z 26% na 18%.
- Podíl společností s více in-house datovými centry a externí podporou ve správě dat klesl z 30% na 16%.
- 26% společností také prohlašuje, že bude v následujících 12 měsících potřebovat nové datové centrum. Tento nárůst o 4% oproti údajům z minulému roku naznačuje, že firmy nepředpokládají konec aktuálního datového boomu.
- Došlo také k poklesu počtu společností, keré tvrdí, že v dohledné budoucnosti nebudou potřebovat nové datové centrum. Toto číslo se snížilo v průběhu tří cyklů ze 17% (Cyklus I) na 8% (Cyklus II) a nyní je na 7% v Cyklu III.
- Pro další podrobnosti a grafické zobrazení dat se podívejte do Fact Media Sheetu.
Státy eurozóny versus státy mimo eurozónu?
- Téměř bez výjimky si země mimo Evropskou měnovou unii zlepšily své výsledky oproti zemím mimo eurozónu.
- Skandinávským zemím, Velké Británii, Blízkému Východu a Rusku se podařilo zaznamenat mírné zlepšení.
- Německo / Švýcarsko, Benelux a státy Pyrenejského poloostrova zaznamenaly pokles (poslední dva zmínění zvlášť výrazný pokles), a Francie a Itálie dosáhly jen mírného progresu.
- Ze zemí eurozóny, pouze Irsko zaznamenalo značný pokrok (obrovský nárůst o 16,7% v celkovém skóre Indexu).
Společnosti ztrácejí hodnotu tím, že IT nepřizpůsobují svému byznysu
* Existuje zde silná souvislost mezi společnostmi, které úzce spojily byznys s IT funkcemi, a těmi, které mají vysoké honocení dle Indexu. Jinými slovy ti, kteří „chápou“ nutnost této provázanosti vidí přidanou hodnotu v propracovanější strategii datového centra. Tato korelace je viditelně silnější v Cyklu III než kdy předtím.
* Současně, výzkum neukazuje žádné celkové zlepšení v provázanosti byznysu / IT. Takže někteří tuto provázanost zlepšili, ale mnozí z nich také ne.
* To znamená že ty společnosti, ve kterých se nezlepšila provázanost, přicházejí o hodnoty, které je IT schopno do podnikání přinášet.
Další varianty napříč regionem
- Celkově lze říci, že společnosti v oblasti EMEA mírně zvýšily propracovanost využití svých datových center mezi druhým a třetím cyklem výzkumu. Celkový Index se zvýšil z 5.58 na 5.62 v celém regionu – tedy pouze o jedno procento.
- Mezi státy, které jsou nejvíce pokročilé v investicích do svých datových center, patří Skandinávské země, DCH region (Německo) a Velká Británie.
- Téma udržitelnosti nadále získává na síle a je oblastí, kde společnosti dosahují největších hodnot na Indexu (5.79), ve srovnání se zajištěností (5.62) a flexibilitou (5.53).
- Mezi státy, které jsou nejpokročilejší v rámci plánování udržitelnosti, patří Skandinávské země, Velká Británie a DCH region (Německo a Švýcarsko), ačkoli posledně jmenované dosáhly ustálené úrovně až v uplynulém roce.