Vánoční glosa: Vítejte ve skutečném světě!

Jiří Hlavenka, 23. prosinec 2009 06:10 1 komentářů

Darek
Internetoví podnikatelé se léta holedbali, že v jejich prostředí to všechno funguje jinak. Že tam zákony běžné ekonomiky moc neplatí a kdo se snaží přenášet „starý svět“ do toho nového, pohoří. Že ty „EBITDY“ a „revenues“ mají možná smysl v kamenném světě, ale v tom digitálním platí jiná čísla. Že je jim líto firem, které musí inzerovat za šílené peníze v TV Nova, když na Internetu stačí udělat optimalizaci pro vyhledávač a všechno pak jede samo. Že hlavní je neotřelý nápad, nějak ho technicky zmatlat a pustit do světa, a tím je to dáno.

Hlavenka
Jiří Hlavenka

Ekonomická krize (ale nejen ona, také přirozený vývoj) ukázala cosi zajímavého: že mezi internetovým a reálným světem je daleko menší rozdíl, než si někdo myslel nebo chtěl myslet. A že zásady, které po staletí platí v kamenném podnikání, platí na Internetu úplně stejně a stejně nemilosrdně.

Ještě loni utratili nejmenovaní finanční investoři strašlivé částky za české internetové projekty, které byly ve ztrátě nebo na nule. (Zkuste se jich zeptat, zda by dnes svoje konání zopakovali!). I dneska chodí investoři kolem internetových firem jako mlsní kocouři – samozřejmě, jsou to pořád atraktivní a růstové trhy, na tom se nic nezměnilo. A tak jako dříve je jejich první otázka: ukažte mě čísla. Ale ne, ne ta „vaše“ čísla, ta nás tak už moc nezajímají. Aha, vy ještě nemáte žádné výnosy, vaše služba je celá zdarma? Tak přijďte, až to vaše podnikání bude stát na finančním základě, na fungujícím obchodním modelu. Ano, já vím, že vaše návštěvnost je pěkná a roste, nemusíte mně to opakovat dvakrát. Děkujeme, a ozvěte se, ten váš nápad je fakt moc pěknej!

Jdeme dál. Rovněž populární podnikatelskou skupinou jsou internetoví obchodníci. Těch je na českém Internetu přes deset tisíc (!) a každý den, i v sobotu a neděli, jich přibývá dvacet až třicet nových (!!). Šestistýosmdesátýsedmý obchod s mobily…

A vypadají jako přes kopírák. Prodejce pomocí automatického nástroje, který má zdarma, nacucne do svého e-shopu stiskem tlačítka katalog dodavatele (který je stejný pro několik stovek e-shopů). Podívá se na ceny ostatních, trochu jej to porazí, nicméně nerezignuje a nastaví svoje ceny o 0,17% pod konkurenci. (Další, který přijde pět minut po něm, zase nastaví ceny o 0,11% pod něj). Zaplatí si PPC reklamu na tak neotřelá slova jako je „mobilka“ nebo „levné Nokie“, a pustí se do SEO optimalizace, do té bílé i třeba do té šedé, zde investuje celých těch dvanáct tisíc, které si na své podnikání vyhradil, a čeká na výsledky.

Ano, takto postupují všichni už pár let a rostou. Ale letos se to trošku zadrhlo: čím víc peněz se sype do PPC a SEO, tím menší efekt to přináší. Z dvou set PPC-odkliklých zákazníků jich odejde 199, aniž by nakoupili.

A i e-obchodníci začínají tušit, že je na čase se obrátit k praktikám starým sto let. Že musí budovat značku s využitím celé šíře marketingového mixu. Že se musí začít naučit odlišovat, a to prosím jinak než cenou. Že je potřeba myslet na to, jaké služby mám zákazníkovi nabídnout, aby nakoupil u mě a nešel jinam, třeba do Tesca. Že se to zkrátka musí dělat pořádně a to pořádně něco stojí; že výsledek, který se dostaví, je draze vykoupený.

Interneťáci, vítejte ve skutečném světě.

Profil

Jiří Hlavenka je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací. Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.



Komentáře

Lykorian #1
Lykorian 25. prosinec 2009 12:53

Je to důsledek toho, jak mylné máme představy o fungování naší společnosti i o fungování Internetu...

Pro mě osobně znamená Internet jen jakýsi ""urychlovač"" společenských interakcí a výměny informací, který ale nemůže být v principu jiný, než lidé, tedy společnost, která ho vytváří...

Internet podle mého soudu nepřináší ani žádný nový životní prostor, pouze tvoří velice efektivní tu doplňkovou, tu stěžejní platformu pro žití toho "reálného", nejedničkonulového...Představa a zbožné přání, že Internet jako mávnutím kouzelného proutku přemění vodu ve víno je naprosto scestná...

Z hovna zkrátka bič neupleteš...

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

Čínská ZTE přiznala nelegální zasílání zboží z USA do Íránu

ČTK , 25. březen 2017 09:00

Čínský výrobce telekomunikačního zařízení ZTE Corp. přiznal před soudem v Texasu vinu, že nelegálně ...

Více 1 komentářů

Bosch a IBM začaly spolupracovat na IoT pro průmysl

Pavel Houser , 24. březen 2017 13:08

Výrobci aut mohou nyní plánovat a organizovat aktualizaci softwaru u milionů vozů....

Více 0 komentářů

Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování kvůli daním

ČTK , 24. březen 2017 13:00

Americkou společnost Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování, navzdory miliardovému obratu tam totiž...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Huawei a SUSE spolupracují na platformě pro kritické úlohy

Pavel Houser , 24. březen 2017 11:42

SUSE Linux Enterprise Server jako preferovaný standardní OS pro KunLu umožňuje výměnu procesorů a pa...

Více 0 komentářů

Novela zavádí lepší užití informačních systémů veřejné správy

ČTK , 24. březen 2017 08:00

Zákon má mj. zabránit duplicitě informačních systémů a plýtvání penězi při jejich nákupu....

Více 0 komentářů

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů