Vánoční glosa: Vítejte ve skutečném světě!

Jiří Hlavenka, 23. prosinec 2009 06:10 1 komentářů

Darek
Internetoví podnikatelé se léta holedbali, že v jejich prostředí to všechno funguje jinak. Že tam zákony běžné ekonomiky moc neplatí a kdo se snaží přenášet „starý svět“ do toho nového, pohoří. Že ty „EBITDY“ a „revenues“ mají možná smysl v kamenném světě, ale v tom digitálním platí jiná čísla. Že je jim líto firem, které musí inzerovat za šílené peníze v TV Nova, když na Internetu stačí udělat optimalizaci pro vyhledávač a všechno pak jede samo. Že hlavní je neotřelý nápad, nějak ho technicky zmatlat a pustit do světa, a tím je to dáno.

Hlavenka
Jiří Hlavenka

Ekonomická krize (ale nejen ona, také přirozený vývoj) ukázala cosi zajímavého: že mezi internetovým a reálným světem je daleko menší rozdíl, než si někdo myslel nebo chtěl myslet. A že zásady, které po staletí platí v kamenném podnikání, platí na Internetu úplně stejně a stejně nemilosrdně.

Ještě loni utratili nejmenovaní finanční investoři strašlivé částky za české internetové projekty, které byly ve ztrátě nebo na nule. (Zkuste se jich zeptat, zda by dnes svoje konání zopakovali!). I dneska chodí investoři kolem internetových firem jako mlsní kocouři – samozřejmě, jsou to pořád atraktivní a růstové trhy, na tom se nic nezměnilo. A tak jako dříve je jejich první otázka: ukažte mě čísla. Ale ne, ne ta „vaše“ čísla, ta nás tak už moc nezajímají. Aha, vy ještě nemáte žádné výnosy, vaše služba je celá zdarma? Tak přijďte, až to vaše podnikání bude stát na finančním základě, na fungujícím obchodním modelu. Ano, já vím, že vaše návštěvnost je pěkná a roste, nemusíte mně to opakovat dvakrát. Děkujeme, a ozvěte se, ten váš nápad je fakt moc pěknej!

Jdeme dál. Rovněž populární podnikatelskou skupinou jsou internetoví obchodníci. Těch je na českém Internetu přes deset tisíc (!) a každý den, i v sobotu a neděli, jich přibývá dvacet až třicet nových (!!). Šestistýosmdesátýsedmý obchod s mobily…

A vypadají jako přes kopírák. Prodejce pomocí automatického nástroje, který má zdarma, nacucne do svého e-shopu stiskem tlačítka katalog dodavatele (který je stejný pro několik stovek e-shopů). Podívá se na ceny ostatních, trochu jej to porazí, nicméně nerezignuje a nastaví svoje ceny o 0,17% pod konkurenci. (Další, který přijde pět minut po něm, zase nastaví ceny o 0,11% pod něj). Zaplatí si PPC reklamu na tak neotřelá slova jako je „mobilka“ nebo „levné Nokie“, a pustí se do SEO optimalizace, do té bílé i třeba do té šedé, zde investuje celých těch dvanáct tisíc, které si na své podnikání vyhradil, a čeká na výsledky.

Ano, takto postupují všichni už pár let a rostou. Ale letos se to trošku zadrhlo: čím víc peněz se sype do PPC a SEO, tím menší efekt to přináší. Z dvou set PPC-odkliklých zákazníků jich odejde 199, aniž by nakoupili.

A i e-obchodníci začínají tušit, že je na čase se obrátit k praktikám starým sto let. Že musí budovat značku s využitím celé šíře marketingového mixu. Že se musí začít naučit odlišovat, a to prosím jinak než cenou. Že je potřeba myslet na to, jaké služby mám zákazníkovi nabídnout, aby nakoupil u mě a nešel jinam, třeba do Tesca. Že se to zkrátka musí dělat pořádně a to pořádně něco stojí; že výsledek, který se dostaví, je draze vykoupený.

Interneťáci, vítejte ve skutečném světě.

Profil

Jiří Hlavenka je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací. Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.



Komentáře

Lykorian #1
Lykorian 25. prosinec 2009 12:53

Je to důsledek toho, jak mylné máme představy o fungování naší společnosti i o fungování Internetu...

Pro mě osobně znamená Internet jen jakýsi ""urychlovač"" společenských interakcí a výměny informací, který ale nemůže být v principu jiný, než lidé, tedy společnost, která ho vytváří...

Internet podle mého soudu nepřináší ani žádný nový životní prostor, pouze tvoří velice efektivní tu doplňkovou, tu stěžejní platformu pro žití toho "reálného", nejedničkonulového...Představa a zbožné přání, že Internet jako mávnutím kouzelného proutku přemění vodu ve víno je naprosto scestná...

Z hovna zkrátka bič neupleteš...

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd

RSS 

Zprávičky

Rozhodnutí ÚS o odložení EET může vést k žalobám na stát

ČTK , 16. prosinec 2017 09:00

Tisíce a možná desítky tisíc podnikatelů a zástupců různých profesí se na třetí a čtvrtou vlnu EET u...

Více 1 komentářů

E-shopy vyjmutí plateb kartou z EET vítají, přišlo prý ale pozdě

ČTK , 16. prosinec 2017 08:00

Podle ministerstva financí ze zrušení povinnosti evidovat platby kartou pro poplatníky nevyplývá nut...

Více 0 komentářů

Nové Embarcadero RAD Studio obsahuje i licenci pro aplikační server

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 10:00

Vývojové prostředí nabízí i nové prvky knihovny vizuálních komponent a nové možnosti grafického uživ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Botnet Necurs se vrátil a šíří nový ransomware

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 09:00

V listopadu došlo k oživení botnetu Necurs v souvislosti s distribucí nového ransomwaru Scarab. ...

Více 0 komentářů

Jižní Korea zvažuje, že zdaní obchody s bitcoinem

ČTK , 15. prosinec 2017 08:00

Vláda se obává dopadů, které s sebou může přinést náhlý cenový propad kryptoměn....

Více 0 komentářů

O2 v dalších dvou letech vykoupí až 1,25 % vlastních akcií

ČTK , 14. prosinec 2017 10:00

Cílem nového programu je optimalizace kapitálové struktury, uvedla firma....

Více 0 komentářů

10 spotřebitelských trendů pro rok 2018

Pavel Houser , 14. prosinec 2017 09:00

Sluchátka budeme nosit 24 hodin denně, i během spánku. Umělá inteligence bude vytvářet reklamy. Koli...

Více 0 komentářů