Vánoční glosa: Vítejte ve skutečném světě!

Jiří Hlavenka, 23. prosinec 2009 06:10 1 komentářů

Darek
Internetoví podnikatelé se léta holedbali, že v jejich prostředí to všechno funguje jinak. Že tam zákony běžné ekonomiky moc neplatí a kdo se snaží přenášet „starý svět“ do toho nového, pohoří. Že ty „EBITDY“ a „revenues“ mají možná smysl v kamenném světě, ale v tom digitálním platí jiná čísla. Že je jim líto firem, které musí inzerovat za šílené peníze v TV Nova, když na Internetu stačí udělat optimalizaci pro vyhledávač a všechno pak jede samo. Že hlavní je neotřelý nápad, nějak ho technicky zmatlat a pustit do světa, a tím je to dáno.

Hlavenka
Jiří Hlavenka

Ekonomická krize (ale nejen ona, také přirozený vývoj) ukázala cosi zajímavého: že mezi internetovým a reálným světem je daleko menší rozdíl, než si někdo myslel nebo chtěl myslet. A že zásady, které po staletí platí v kamenném podnikání, platí na Internetu úplně stejně a stejně nemilosrdně.

Ještě loni utratili nejmenovaní finanční investoři strašlivé částky za české internetové projekty, které byly ve ztrátě nebo na nule. (Zkuste se jich zeptat, zda by dnes svoje konání zopakovali!). I dneska chodí investoři kolem internetových firem jako mlsní kocouři – samozřejmě, jsou to pořád atraktivní a růstové trhy, na tom se nic nezměnilo. A tak jako dříve je jejich první otázka: ukažte mě čísla. Ale ne, ne ta „vaše“ čísla, ta nás tak už moc nezajímají. Aha, vy ještě nemáte žádné výnosy, vaše služba je celá zdarma? Tak přijďte, až to vaše podnikání bude stát na finančním základě, na fungujícím obchodním modelu. Ano, já vím, že vaše návštěvnost je pěkná a roste, nemusíte mně to opakovat dvakrát. Děkujeme, a ozvěte se, ten váš nápad je fakt moc pěknej!

Jdeme dál. Rovněž populární podnikatelskou skupinou jsou internetoví obchodníci. Těch je na českém Internetu přes deset tisíc (!) a každý den, i v sobotu a neděli, jich přibývá dvacet až třicet nových (!!). Šestistýosmdesátýsedmý obchod s mobily…

A vypadají jako přes kopírák. Prodejce pomocí automatického nástroje, který má zdarma, nacucne do svého e-shopu stiskem tlačítka katalog dodavatele (který je stejný pro několik stovek e-shopů). Podívá se na ceny ostatních, trochu jej to porazí, nicméně nerezignuje a nastaví svoje ceny o 0,17% pod konkurenci. (Další, který přijde pět minut po něm, zase nastaví ceny o 0,11% pod něj). Zaplatí si PPC reklamu na tak neotřelá slova jako je „mobilka“ nebo „levné Nokie“, a pustí se do SEO optimalizace, do té bílé i třeba do té šedé, zde investuje celých těch dvanáct tisíc, které si na své podnikání vyhradil, a čeká na výsledky.

Ano, takto postupují všichni už pár let a rostou. Ale letos se to trošku zadrhlo: čím víc peněz se sype do PPC a SEO, tím menší efekt to přináší. Z dvou set PPC-odkliklých zákazníků jich odejde 199, aniž by nakoupili.

A i e-obchodníci začínají tušit, že je na čase se obrátit k praktikám starým sto let. Že musí budovat značku s využitím celé šíře marketingového mixu. Že se musí začít naučit odlišovat, a to prosím jinak než cenou. Že je potřeba myslet na to, jaké služby mám zákazníkovi nabídnout, aby nakoupil u mě a nešel jinam, třeba do Tesca. Že se to zkrátka musí dělat pořádně a to pořádně něco stojí; že výsledek, který se dostaví, je draze vykoupený.

Interneťáci, vítejte ve skutečném světě.

Profil

Jiří Hlavenka je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací. Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.



Komentáře

Lykorian #1
Lykorian 25. prosinec 2009 12:53

Je to důsledek toho, jak mylné máme představy o fungování naší společnosti i o fungování Internetu...

Pro mě osobně znamená Internet jen jakýsi ""urychlovač"" společenských interakcí a výměny informací, který ale nemůže být v principu jiný, než lidé, tedy společnost, která ho vytváří...

Internet podle mého soudu nepřináší ani žádný nový životní prostor, pouze tvoří velice efektivní tu doplňkovou, tu stěžejní platformu pro žití toho "reálného", nejedničkonulového...Představa a zbožné přání, že Internet jako mávnutím kouzelného proutku přemění vodu ve víno je naprosto scestná...

Z hovna zkrátka bič neupleteš...

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Telekomunikační úřad se chystá regulovat mobilní trh

ČTK , 17. srpen 2017 14:34

Přetrvává velký rozdíl mezi vyššími cenami pro domácnosti a nižšími cenami pro firmy, který dosahuje...

Více 0 komentářů

ShadowPad: malware v produktech NetSarang pro správu serverů

Pavel Houser , 17. srpen 2017 13:43

Útočníci schovali backdoor ShadowPad v softwaru využívaném stovkami světových společností včetně ban...

Více 0 komentářů

Rozšířená realita bude za pár let běžnou záležitostí

ČTK , 17. srpen 2017 12:58

Za pět, šest let bude běžné, že si turisté při návštěvě zahraničních metropolí nasadí speciální brýl...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Podíl internetových kurzových sázek v ČR loni vzrostl na 88 %

ČTK , 17. srpen 2017 10:00

Velký podíl na internetových sázkách tvoří live sázky, které lze uzavírat opakovaně v průběhu zápasu...

Více 0 komentářů

Za polárním kruhem má vzniknout rekordní datové centrum

ČTK , 17. srpen 2017 08:00

V norském městě Ballangen, které se nachází za polárním kruhem, má vzniknout největší datové centrum...

Více 1 komentářů

Euronics a Kasa chystají nový sklad v Jirnech u Prahy

Pavel Houser , 16. srpen 2017 11:00

Skladníci již nebudou chodit pro zboží, ale zboží „přijede“ za nimi. Chytré technologie umožní vyexp...

Více 0 komentářů

Oracle Exadata Cloud i na cloudové infrastruktuře nové generace

Pavel Houser , 16. srpen 2017 10:04

Deklarované přednosti: obří výkon, jednoduchá migrace do cloudu a plná kompatibilita s databázemi Or...

Více 0 komentářů