Cloud computing v praxi: co přináší Cloud 2.0

Petr Švec , 07. září 2010 06:00 0 komentářů
Rubriky: Internet, Hardware

cloud
Samotné označení 2.0 bývá všeobecně používáno pro označení něčeho významně nového, nebo přelomového. Oprostíme-li se od využití tohoto značení v případě verzí jednotlivých softwarových produktů, mohli jsme se v minulosti s „přelomovou“ verzí 2.0 setkat například při sledování vývoje internetu a na něm dostupných služeb, tedy takzvaný Web 2.0. V dnešním díle seriálu Cloud computing v praxi se zaměříme právě na technologie označované jako Cloud 2.0 a jejich přínos pro cloud computing jako takový.



Cloud computing v praxi je seriál, který pro vás od dubna 2010 každé úterý připravujeme. Jeho cílem je poskytnout odpovědi, které ve spojení s technologií cloud computingu čím dál tím častěji vyvstávají a informovat o aktuálních trendech a novinkách z této oblasti.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti cloud computingu, o kterém máte co říct, nebo o kterém si chcete přečíst? Napište nám ho na redakce@itbiz.cz.

Po roce 2000 se poprvé začal objevovat sám o sobě prakticky vůbec nic neříkající termín Web 2.0, označující vývoj, kterým internet během zhruba jednoho desetiletí svého rychlého rozvoje, prošel. Z „pouhého“ prostoru pro firemní prezentace, emaily, zpravodajství a zábavu v podobě her internet povýšil na prostor, kde se odehrává naprostá většina lidských interakcí. Jinými slovy, termín Web 2.0 označoval vznik nové éry internetu, tedy éry spojené se sociálními sítěmi, internetovými obchody a komunitními projekty. Mluvíme tedy především o vzniku a rozšíření portálů, jako je Amazon, Facebook, eBay, Twitter, nebo Wikipedia.

Dnes, zhruba dva roky poté, co poprvé začalo vážněji debatovat o možnostech a využití technologie cloud computingu, se začíná objevovat nový termín Cloud 2.0. Poněkud zvláštní, že Cloud 2.0 přichází už v době, kdy cloud computing není ničím jiným, než slibnou (a stále také s mnoha problémy spojenou) technologií, která má do masového rozšíření stále ještě velmi daleko. Ale budiž, připišme to rychlému vývoji v této oblasti. Každopádně představoval-li Web 2.0 přechod od „nudného“ pracovního internetu k prostoru pro interakci a zábavu, co si pak můžeme představit pod pojmem Cloud 2.0?

Cloud 2.0 podobně jako Web 2.0


Přechod od „normálního“ cloudu k „modernímu“ Cloudu 2.0 je v zásadě velmi podobný, jako rozdíl mezi webem a Webem 2.0, tedy klíčovou roli opět hraje interakce uživatelů v jakékoliv podobě. V případě cloud computingu tedy můžeme mluvit především o komunikaci mezi zaměstnanci jedné společnosti. Zatímco „klasický“ cloud computing je představován službami IaaS, PaaS a SaaS, kterým jsme se v minulosti věnovali v samostatném článku, Cloud 2.0 tato čistě praktická řešení rozšiřuje o další komunikační nástroje, ne nepodobné známým internetovým sociálním sítím.

Význam sociálních služeb z hlediska komunikace mezi jejich uživateli, a tedy i jejich přínos pro rychlost a plynulost komunikace v rámci podniku, není radno podceňovat. Právě na rychlosti, jednoduchosti a dostupnosti nejrůznějších forem komunikace mezi členy týmu je postaveno zdárné dokončení každého projektu. S trochou nadsázky řečeno, dokud spolu zaměstnanci sedí v jedné místnosti, je komunikace s nimi poměrně jednoduchá. Naneštěstí, v případě využití cloud computingu v globálně působící společnosti je velmi pravděpodobná každodenní spolupráce lidí, kteří nejenže nebudou z jednoho města, ale pravděpodobně ani nebudou bydlet na stejném kontinentu. A poslouží-li modernější způsoby komunikace, spojené s existencí uživatelských profilů, „tweetováním“ a sdílením nejrůznějších (osobních) informací k jejich spolupráci lépe, než email, nebo telefon, pak není jediný důvod proč se proti integrace těchto funkcí do jinak čistě pracovních prostředí některých cloudových služeb, bránit.

Cisco Quad
Cisco Quad

Projekty Quad a Chatter


O tom, že Cloud 2.0 není ničím abstraktním, nebo v blízké budoucnosti nereálným, svědčí iniciativy dvou významných technologických společností, Cisco Systems a Salesforce.com. První zmíněný výrobce už několik let pracuje na vývoji vlastní komunikační a kolaborační platformy nazvané Quad. Ta má být schopna pracovat s několika CMS systémy od různých výrobců, mezi kterými nebude chybět EMC Documentum, Microsoft SharePoint, produkty Oracle a Salesforce.com. V plánu je také podpora pro mobilní zařízení, jako jsou smartphony BlackBerry či iPhone a tablet iPad.

Quad nabídne široké spektrum funkcí představených v minulosti sociálními sítěmi. Zaměstnanci tak budou moci sdílet pracovní dokumenty, uskutečňovat audio a video hovory, sdílet své nápady a postřehy a zapojovat se do skupin. Podle dostupných informací se Cisco Quad na trhu objeví ještě koncem roku 2010.

„Při vývoji Quadu jsme si hodně vypůjčili z oblasti Web 2.0“, přibližuje technologii Quad Murali Sitaram, viceprezident společnosti Cisco Systems a dodává: „Korporátní kolaborační platformy, jako je právě Quad, přináší některé prvky sociálních sítí do firemního segmentu a hrají klíčovou roli při spolupráci jednotlivých zaměstnanců a týmů.“ Hlavním rozdílem mezi běžnými sociálními sítěmi a jejich korporátní obdobou je, podle Muraliho, především nasazení a vynucování mnohem striktnějších bezpečnostních politik a opatření.

Kolaborační nástroj do svých produktů plánuje nasadit i výrobce Salesforce.com, který jinak patří mezi průkopníky cloudových řešení. Z hlediska firemní komunikace a kolaborace firma nově sází na formu mikroblogů, které proslavila především sociální síť Twitter. Vlastní služba Salesforce.com, pojmenovaná Chatter, podobně jako samotný Twitter umožňuje sledovat příspěvky od vybraných kolegů (především tedy těch zapojených do stejných pracovních týmů) a ostatní uživatele na ně automaticky upozorňuje. Ti na ně pak mohou dále reagovat a pracovat s nimi.

Co do rozsahu nabízených služeb sice Chatter sám o sobě nedosahuje všech možností, které přinese právě služba Quad společnosti Cisco Systems. Na druhou stranu některé funkce Quadu Salesforce.com už dnes ve svých produktech nabízí, byť ne integrované v jednom jediném řešení.

Kolaborační nástroje inspirované sociálními sítěmi nejsou samozřejmě výhradní doménou pouze společností Cisco Systems a Salesforce.com, jejich řešení se v horizontu posledních měsíců jeví pouze jako nejzajímavější. Obdobné nástroje můžeme nalézt i u dalších významných poskytovatelů cloudových řešení typu SaaS a PaaS, ať už se jedná o Google a jeho Google App Engine, nebo Microsoft Azure.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

Čínská ZTE přiznala nelegální zasílání zboží z USA do Íránu

ČTK , 25. březen 2017 09:00

Čínský výrobce telekomunikačního zařízení ZTE Corp. přiznal před soudem v Texasu vinu, že nelegálně ...

Více 1 komentářů

Bosch a IBM začaly spolupracovat na IoT pro průmysl

Pavel Houser , 24. březen 2017 13:08

Výrobci aut mohou nyní plánovat a organizovat aktualizaci softwaru u milionů vozů....

Více 0 komentářů

Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování kvůli daním

ČTK , 24. březen 2017 13:00

Americkou společnost Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování, navzdory miliardovému obratu tam totiž...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Huawei a SUSE spolupracují na platformě pro kritické úlohy

Pavel Houser , 24. březen 2017 11:42

SUSE Linux Enterprise Server jako preferovaný standardní OS pro KunLu umožňuje výměnu procesorů a pa...

Více 0 komentářů

Novela zavádí lepší užití informačních systémů veřejné správy

ČTK , 24. březen 2017 08:00

Zákon má mj. zabránit duplicitě informačních systémů a plýtvání penězi při jejich nákupu....

Více 0 komentářů

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů