Baterie se vozí loděmi, jsou kvůli tomu dražší?

Pavel Houser , 24. duben 2017 10:47 2 komentářů
Rubriky: Hardware, Byznys

Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží.

Dovozci baterií do mobilů či notebooků upouštějí od letecké přepravy zboží. V letošním roce plánují dovézt až 80 % produktů lodí, uvádí tisková zpráva e-shopu BatteryShop.cz.

Přitom před 5 lety byla většina baterií do mobilních přístrojů dovezených do ČR přepravována letadlem. Za proměnou způsobu transportu akumulátorů stojí zpřísnění pravidel pro leteckou přepravu, která přinášejí vyšší náklady i náročnou agendu.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových baterií od roku 2013 již třikrát. Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží. Nová nařízení zpřísnila dovoz akumulátorů na pasažérských letech a omezila množství převážených baterií v jednom balení. Přesně před rokem pak byl zakázán transport akumulátorů nabitých na více než 30 % své kapacity. Tyto kroky prodejcům baterií do mobilních přístrojů zkomplikovaly logistiku a zvýšily náklady na leteckou přepravu.

„Přeprava baterií spadá do kategorie nebezpečného zboží, tedy dangerous goods, označovaného zkratkou DGR. Tudíž jsou na ně kladeny zvýšené požadavky na balení a označení jednotlivých zásilek, k přepravě jsou pak akceptovány v limitovaném množství a za specifických podmínek,“ uvedl Zdeněk Hamouz, supervizor leteckého dovozu ve společnosti DSV Air & Sea. Toto zařazení znamená zvýšení ceny transportu, v současné chvíli je letecká doprava až pětkrát dražší než ta námořní. Nová logistická pravidla navíc přinesla dovozcům i větší administrativní zátěž.

V důsledku zpřísněných pravidel dochází k výraznému omezení letecké dopravy baterií do České republiky. Prodejci tohoto zboží tak mění logistickou strategii a ve zvýšené míře využívají námořní dopravu. „Kvůli restrikcím pro leteckou přepravu baterií plánujeme v letošním roce až 80 % produktů dovézt od výrobců k nám lodí. Loni jsme přitom dováželi lodí asi 60 % zboží a před pěti lety jsme lodní dopravu nevyužívali vůbec. Původní pravidla totiž dovolovala převážet veškeré akumulátory letecky,“ informoval Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz. „V uplynulých zhruba dvou letech poptávka po letecké přepravě baterií logicky klesá, a to kvůli omezeným limitům k jejich přepravě a rozšířenému všeobecnému povědomí o finanční a administrativní náročnosti procesu,“ potvrzuje trend Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea.

Explodují nekvalitní a poškozené baterie

Zpřísněná pravidla pro leteckou přepravu baterií byla přijata kvůli zvýšení bezpečnosti cestujících na pasažérských letech. Byly totiž registrovány případy, kdy akumulátor během letu explodoval. Například v únoru letošního roku došlo k explozi baterie ve sluchátkách přímo při letu mezi Pekingem a Melbourne. Ženu, která měla sluchátka kolem krku, akumulátor popálil v obličeji a sežehl jí vlasy.

Možnost exploze během letu u nekvalitních či nevhodně skladovaných baterií potvrzují výsledky odborných testů. „Testy prokazují, že lithium kovové baterie, jež nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné, nesprávně zabalené či vyrobené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení,“ informovala Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR. To se ale samozřejmě netýká pouze situace za letu.


Komentáře

bulvar #0
bulvar 24. duben 2017 13:18

.."v současné chvíli je letecká doprava až pětkrát dražší než ta námořní"..
Tedy namorni je az 5x levnejsi, tedy cena by mela klesat, nikoli stoupat. (jiste, ze nejsem dnesni a obchodnici budou zminovat pouze narocne zavedeni jinych procesu nez na ktere byli zvykli).

Regine 24. duben 2017 19:56

Nevím, jak je to s cenou. ALE -> nebezpečné náklady se mohou letecky přepravovat (třeba i munice), ale musí jít let mezinárodně ohlášený jako přeprava nebezpečného nákladu. Samozřejmě bez osobní přepravy.

RSS 

Komentujeme

Virtuální realitou proti strachu ze smrti

Pavel Houser , 18. červenec 2017 07:00

Lidé, kteří reportují „zážitky blízké smrti“, pak mnohdy mají ze smrti menší strach. Nedalo by se to...

Více






Kalendář

22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
RSS 

Zprávičky

Vodafone pokračuje v implementaci NB-IoT

Pavel Houser , 26. červenec 2017 13:29

Vodafone spolu se společnostmi Jablotron, Landis+Gyr a Ústavem telekomunikací VUT Brno testuje proto...

Více 0 komentářů

SoftBank usiluje o získání podílu v Uberu

ČTK , 26. červenec 2017 12:45

Celková hodnota Uberu údajně dosahuje až 69 miliard dolarů....

Více 0 komentářů

LG Display prudce zvýšila zisk, chce investovat do obrazovek OLED

ČTK , 26. červenec 2017 09:00

LG Display je dodavatelem společnosti Apple....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

APMS varuje před nevyžádanými hovory ze zahraničních čísel

ČTK , 26. červenec 2017 08:00

Podvodníci tzv. wangiri organizují skrze alternativní či IP operátory, jimž je ukraden číselný rozsa...

Více 1 komentářů

Firmy se při přeshraničním prodeji přes Internet bojí podvodů

ČTK , 25. červenec 2017 16:27

Prodejci se obávají, že pokud lidé z jiného unijního státu za zboží nezaplatí, bude složité peníze v...

Více 0 komentářů

Zákazníci preferují biometrii, ale její zavádění je pomalé

Pavel Houser , 25. červenec 2017 12:50

Manažeři v bankách, kteří jsou zodpovědní za zavádění biometrie, připouštějí nedostatek zkušeností....

Více 1 komentářů

Malware Stantinko napadl více než půl milionu uživatelů ve východní Evropě

Pavel Houser , 25. červenec 2017 10:36

Těžce identifikovatelný nový kmen malwaru se šíří prostřednictvím dvou plug-inů pro prohlížeč Chrome...

Více 0 komentářů