Baterie se vozí loděmi, jsou kvůli tomu dražší?

Pavel Houser , 24. duben 2017 10:47 2 komentářů
Rubriky: Hardware, Byznys

Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží.

Dovozci baterií do mobilů či notebooků upouštějí od letecké přepravy zboží. V letošním roce plánují dovézt až 80 % produktů lodí, uvádí tisková zpráva e-shopu BatteryShop.cz.

Přitom před 5 lety byla většina baterií do mobilních přístrojů dovezených do ČR přepravována letadlem. Za proměnou způsobu transportu akumulátorů stojí zpřísnění pravidel pro leteckou přepravu, která přinášejí vyšší náklady i náročnou agendu.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových baterií od roku 2013 již třikrát. Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží. Nová nařízení zpřísnila dovoz akumulátorů na pasažérských letech a omezila množství převážených baterií v jednom balení. Přesně před rokem pak byl zakázán transport akumulátorů nabitých na více než 30 % své kapacity. Tyto kroky prodejcům baterií do mobilních přístrojů zkomplikovaly logistiku a zvýšily náklady na leteckou přepravu.

„Přeprava baterií spadá do kategorie nebezpečného zboží, tedy dangerous goods, označovaného zkratkou DGR. Tudíž jsou na ně kladeny zvýšené požadavky na balení a označení jednotlivých zásilek, k přepravě jsou pak akceptovány v limitovaném množství a za specifických podmínek,“ uvedl Zdeněk Hamouz, supervizor leteckého dovozu ve společnosti DSV Air & Sea. Toto zařazení znamená zvýšení ceny transportu, v současné chvíli je letecká doprava až pětkrát dražší než ta námořní. Nová logistická pravidla navíc přinesla dovozcům i větší administrativní zátěž.

V důsledku zpřísněných pravidel dochází k výraznému omezení letecké dopravy baterií do České republiky. Prodejci tohoto zboží tak mění logistickou strategii a ve zvýšené míře využívají námořní dopravu. „Kvůli restrikcím pro leteckou přepravu baterií plánujeme v letošním roce až 80 % produktů dovézt od výrobců k nám lodí. Loni jsme přitom dováželi lodí asi 60 % zboží a před pěti lety jsme lodní dopravu nevyužívali vůbec. Původní pravidla totiž dovolovala převážet veškeré akumulátory letecky,“ informoval Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz. „V uplynulých zhruba dvou letech poptávka po letecké přepravě baterií logicky klesá, a to kvůli omezeným limitům k jejich přepravě a rozšířenému všeobecnému povědomí o finanční a administrativní náročnosti procesu,“ potvrzuje trend Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea.

Explodují nekvalitní a poškozené baterie

Zpřísněná pravidla pro leteckou přepravu baterií byla přijata kvůli zvýšení bezpečnosti cestujících na pasažérských letech. Byly totiž registrovány případy, kdy akumulátor během letu explodoval. Například v únoru letošního roku došlo k explozi baterie ve sluchátkách přímo při letu mezi Pekingem a Melbourne. Ženu, která měla sluchátka kolem krku, akumulátor popálil v obličeji a sežehl jí vlasy.

Možnost exploze během letu u nekvalitních či nevhodně skladovaných baterií potvrzují výsledky odborných testů. „Testy prokazují, že lithium kovové baterie, jež nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné, nesprávně zabalené či vyrobené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení,“ informovala Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR. To se ale samozřejmě netýká pouze situace za letu.


Komentáře

bulvar #0
bulvar 24. duben 2017 13:18

.."v současné chvíli je letecká doprava až pětkrát dražší než ta námořní"..
Tedy namorni je az 5x levnejsi, tedy cena by mela klesat, nikoli stoupat. (jiste, ze nejsem dnesni a obchodnici budou zminovat pouze narocne zavedeni jinych procesu nez na ktere byli zvykli).

Regine 24. duben 2017 19:56

Nevím, jak je to s cenou. ALE -> nebezpečné náklady se mohou letecky přepravovat (třeba i munice), ale musí jít let mezinárodně ohlášený jako přeprava nebezpečného nákladu. Samozřejmě bez osobní přepravy.

RSS 

Komentujeme

Google vs. Oracle: Kdo tahá za kratší konec?

Pavel Houser , 04. duben 2018 11:30

Po 8 letech právních sporů vstoupila soudní tahanice mezi Googlem a Oraclem do dalšího kola. Nakolik...

Více







RSS 

Zprávičky

Těžba bitcoinů při kurzu pod 8 600 dolarů je ztrátová

ČTK , 20. duben 2018 11:21

Analytici se domnívají, že poptávka po hardwaru pro těžbu bitcoinů dál klesne, stejně jako cena kryp...

Více 0 komentářů

Netflixu prudce stoupají příjmy i počet odběratelů

ČTK , 20. duben 2018 09:36

Čistý zisk ve čtvrtletí stoupl na 290,1 milionu dolarů, neboli 64 centů na akcii....

Více 0 komentářů

Zájem o přijímače s digitálním rádiem je minimální

ČTK , 20. duben 2018 08:00

Český rozhlas na konci loňského roku rozšířil pokrytí digitálním signálem na 40 % populace....

Více 3 komentářů

Starší zprávičky

eMan vykupuje zpět podíl Jablotronu

Pavel Houser , 19. duben 2018 14:32

Strategie obou společností se po více než 2 letech propojení rozcházejí, kontrolu nad firmou získáva...

Více 0 komentářů

Facebook reaguje na nové normy EU, cílená reklama ale nepřestane

ČTK , 19. duben 2018 10:26

Facebook se začal dotazovat svých uživatelů, zda může v jejich fotografiích a videích používat techn...

Více 2 komentářů

Ruské úřady vs. Telegram

ČTK , 19. duben 2018 08:00

Začaly se objevovat informace o rozsáhlých výpadcích služeb, které se sporem nijak nesouvisejí....

Více 0 komentářů

Arbes převzal slovenský Finamis a posiluje v oblasti řešení pro kapitálové trhy

ITBiz.cz , 18. duben 2018 16:30

Arbes Technologies za nezveřejněnou sumu získala majoritní podíl ve slovenské společnosti Finamis, k...

Více 0 komentářů