Baterie se vozí loděmi, jsou kvůli tomu dražší?

Pavel Houser , 24. duben 2017 10:47 2 komentářů
Rubriky: Hardware, Byznys

Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží.

Dovozci baterií do mobilů či notebooků upouštějí od letecké přepravy zboží. V letošním roce plánují dovézt až 80 % produktů lodí, uvádí tisková zpráva e-shopu BatteryShop.cz.

Přitom před 5 lety byla většina baterií do mobilních přístrojů dovezených do ČR přepravována letadlem. Za proměnou způsobu transportu akumulátorů stojí zpřísnění pravidel pro leteckou přepravu, která přinášejí vyšší náklady i náročnou agendu.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových baterií od roku 2013 již třikrát. Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží. Nová nařízení zpřísnila dovoz akumulátorů na pasažérských letech a omezila množství převážených baterií v jednom balení. Přesně před rokem pak byl zakázán transport akumulátorů nabitých na více než 30 % své kapacity. Tyto kroky prodejcům baterií do mobilních přístrojů zkomplikovaly logistiku a zvýšily náklady na leteckou přepravu.

„Přeprava baterií spadá do kategorie nebezpečného zboží, tedy dangerous goods, označovaného zkratkou DGR. Tudíž jsou na ně kladeny zvýšené požadavky na balení a označení jednotlivých zásilek, k přepravě jsou pak akceptovány v limitovaném množství a za specifických podmínek,“ uvedl Zdeněk Hamouz, supervizor leteckého dovozu ve společnosti DSV Air & Sea. Toto zařazení znamená zvýšení ceny transportu, v současné chvíli je letecká doprava až pětkrát dražší než ta námořní. Nová logistická pravidla navíc přinesla dovozcům i větší administrativní zátěž.

V důsledku zpřísněných pravidel dochází k výraznému omezení letecké dopravy baterií do České republiky. Prodejci tohoto zboží tak mění logistickou strategii a ve zvýšené míře využívají námořní dopravu. „Kvůli restrikcím pro leteckou přepravu baterií plánujeme v letošním roce až 80 % produktů dovézt od výrobců k nám lodí. Loni jsme přitom dováželi lodí asi 60 % zboží a před pěti lety jsme lodní dopravu nevyužívali vůbec. Původní pravidla totiž dovolovala převážet veškeré akumulátory letecky,“ informoval Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz. „V uplynulých zhruba dvou letech poptávka po letecké přepravě baterií logicky klesá, a to kvůli omezeným limitům k jejich přepravě a rozšířenému všeobecnému povědomí o finanční a administrativní náročnosti procesu,“ potvrzuje trend Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea.

Explodují nekvalitní a poškozené baterie

Zpřísněná pravidla pro leteckou přepravu baterií byla přijata kvůli zvýšení bezpečnosti cestujících na pasažérských letech. Byly totiž registrovány případy, kdy akumulátor během letu explodoval. Například v únoru letošního roku došlo k explozi baterie ve sluchátkách přímo při letu mezi Pekingem a Melbourne. Ženu, která měla sluchátka kolem krku, akumulátor popálil v obličeji a sežehl jí vlasy.

Možnost exploze během letu u nekvalitních či nevhodně skladovaných baterií potvrzují výsledky odborných testů. „Testy prokazují, že lithium kovové baterie, jež nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné, nesprávně zabalené či vyrobené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení,“ informovala Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR. To se ale samozřejmě netýká pouze situace za letu.


Komentáře

bulvar #0
bulvar 24. duben 2017 13:18

.."v současné chvíli je letecká doprava až pětkrát dražší než ta námořní"..
Tedy namorni je az 5x levnejsi, tedy cena by mela klesat, nikoli stoupat. (jiste, ze nejsem dnesni a obchodnici budou zminovat pouze narocne zavedeni jinych procesu nez na ktere byli zvykli).

Regine 24. duben 2017 19:56

Nevím, jak je to s cenou. ALE -> nebezpečné náklady se mohou letecky přepravovat (třeba i munice), ale musí jít let mezinárodně ohlášený jako přeprava nebezpečného nákladu. Samozřejmě bez osobní přepravy.

RSS 

Komentujeme

Sociální sítě pro B2B? Bláznovství!

Richard Jan Voigts , 17. květen 2017 07:00
Richard Jan Voigts

Agentura Ami Digital provedla průzkum ohledně využívání sociálních sítí v České republice. Ami Digit...

Více





RSS 

Zprávičky

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 0 komentářů

Firmy zabývající se virtuální realitou zakládají asociaci

ČTK , 24. květen 2017 16:00

Cílem je propojit vývojářské týmy s universitami, investičními fondy a soukromým sektorem....

Více 0 komentářů

Sněmovna schválila novelu upravující přechod na vysílání DVB-T2

ČTK , 24. květen 2017 13:05

"Já jsem tam postrádal něco ve prospěch virtuálních mobilních operátorů," uvedl budoucí ministr fina...

Více 0 komentářů

Google chce propojit data z webové reklamy s nákupy v kamenných obchodech

ČTK , 24. květen 2017 10:46

Technologie dokáže propojit informace o tom, na co lidé na webu klikají a za co pak platí kartou v k...

Více 2 komentářů