Big data v akci: Jak Češi cestují

Pavel Houser , 04. červenec 2017 15:42 0 komentářů

Analýza mobility na základě big dat může pomoci v dopravním i v dalších oblastech řízení veřejné správy.

První prázdninový víkend se dalo Česko do pohybu a Češi vyrazili na cesty do zahraničí. Vyplývá to z analýzy mobility na bázi tzv. big dat, kterou na své anonymizované zákaznické bázi provedla společnost T-Mobile. Průměrně od pátku 30. 6. do neděle 2. 7. 2017 odcestovalo do zahraničí o 53 % lidí více než o běžném „neprázdninovém“ víkendu. Dle kvalifikovaného odhadu opustilo Česko okolo 300 tisíc lidí.

Analýza proběhla v síti T-Mobile, její data lze však s rizikem mírné odchylky aplikovat na celou populaci. Analytický tým pracoval se stovkami GB dat. Aby bylo možné tvrdit, že je účastnické číslo v zahraničí, musely být splněny tři podmínky: SIM karta opustila Česko, nevrátila se zpět do půlnoci téhož dne ani celý následující den. Z výběru tak byli vyloučeni zákazníci, kteří do zahraničí vyrazili jen na skok nebo kteří se do zahraniční sítě přihlásili při výletu do pohraničí (například do Krkonoš, kde v některých lokalitách dojde k připojení do polské sítě).

A jak probíhal přesun v jednotlivých dnech? V pátek 30. června, kdy děti dostávaly vysvědčení, vycestovalo do zahraničí o 23 % zákazníků T-Mobile více než o týden dříve, tedy v pátek 23. června. V sobotu 1. července to bylo o 64 % více než o týden dříve, v neděli pak dokonce o 74 % více. V průměru tak za vybrané dny za hranice Česka vyrazilo o 53 % lidí více než za srovnávané období, přičemž 44 % z nich si vybralo za den opuštění Česka sobotu.

Z pohledu denní doby cestovali zákazníci za hranice v pátek ve 3 vlnách: okolo osmé hodiny ráno, těsně po obědě mezi 12. a 13. hodinou a následně ve velkém bloku večer mezi 17. a 22. hodinou. V sobotu a v neděli byl průběh mírně odlišný – první odliv nastává okolo páté ráno a počty stoupají až do času oběda, následně dochází k setrvalému poklesu až k večerním hodinám.

„Jedná se o malou a zjednodušenou ukázku, co analýza mobility na bázi big dat umí. V tomto případě je využití nasnadě: data mobilních operátorů mohou pomoci odborníkům v kombinaci s dalšími datovými zdroji při plánovaní uzavírek, zajištění dopravní obslužnosti a tím pádem i zlepšení situace na českých silnicích v kritických časech, běžným motoristům zase například v hledání nejvhodnějšího času, kdy vyrazit na cesty a čelit nejmenšímu riziku čekání v koloně,“ uvedl Lukáš Kovárník, manažer rozvoje ICT řešení společnosti T-Mobile Česká republika.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Google vs. Oracle: Kdo tahá za kratší konec?

Pavel Houser , 04. duben 2018 11:30

Po 8 letech právních sporů vstoupila soudní tahanice mezi Googlem a Oraclem do dalšího kola. Nakolik...

Více







RSS 

Zprávičky

Před 25 lety byl zpřístupněn webový prohlížeč Mosaic

ČTK , 21. duben 2018 15:22

Mosaic se zrodil v průběhu roku 1992 v hlavě Marca Andreessena a jeho kolegy Erica Biny....

Více 0 komentářů

Těžba bitcoinů při kurzu pod 8 600 dolarů je ztrátová

ČTK , 20. duben 2018 11:21

Analytici se domnívají, že poptávka po hardwaru pro těžbu bitcoinů dál klesne, stejně jako cena kryp...

Více 0 komentářů

Netflixu prudce stoupají příjmy i počet odběratelů

ČTK , 20. duben 2018 09:36

Čistý zisk ve čtvrtletí stoupl na 290,1 milionu dolarů, neboli 64 centů na akcii....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Zájem o přijímače s digitálním rádiem je minimální

ČTK , 20. duben 2018 08:00

Český rozhlas na konci loňského roku rozšířil pokrytí digitálním signálem na 40 % populace....

Více 3 komentářů

eMan vykupuje zpět podíl Jablotronu

Pavel Houser , 19. duben 2018 14:32

Strategie obou společností se po více než 2 letech propojení rozcházejí, kontrolu nad firmou získáva...

Více 0 komentářů

Facebook reaguje na nové normy EU, cílená reklama ale nepřestane

ČTK , 19. duben 2018 10:26

Facebook se začal dotazovat svých uživatelů, zda může v jejich fotografiích a videích používat techn...

Více 2 komentářů

Ruské úřady vs. Telegram

ČTK , 19. duben 2018 08:00

Začaly se objevovat informace o rozsáhlých výpadcích služeb, které se sporem nijak nesouvisejí....

Více 0 komentářů