Česká obchodní inspekce: zákon porušilo 90 % kontrolovaných e-shopů

Pavel Houser , 08. duben 2017 08:00 0 komentářů

Pozornost inspektorů ČOI byla zaměřena na problémové internetové obchody, na jejichž praktiky upozorňovali spotřebitelé.

Česká obchodní inspekce v roce 2016 uskutečnila 1 197 kontrol a porušení právních předpisů zjistila téměř v 90%, což je přibližně o 5% více než v roce 2015.

V roce 2016 prodávající e-shopů nejvíce používali nekalé obchodní praktiky, neinformovali o uplatnění reklamace a neuváděli informace, které jim od února 2016 ukládá zákon, kdy spotřebitel musí být seznámen o subjektech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

„Vysoký poměr zjištěných nedostatků vyplývá, především ze skutečnosti, že pozornost inspektorů ČOI byla zaměřena na problémové internetové obchody, na jejichž praktiky a chování upozorňovali spotřebitelé, kteří se v průběhu celého roku na ČOI obraceli. Lze tedy předpokládat, že se nejedná o celkový stav elektronického obchodování v České republice,“ řekl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce uskutečnila v průběhu roku 2016 celkem 1 197 kontrol, zaměřených především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím a poskytovatelům služeb ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.

Nejčastěji bylo zjištěno porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

v 1 030 případech se jednalo o používání nekalých obchodních praktik, které se mimo jiné týkaly klamavého jednání, neposkytnutí zákonem stanovených informací a zavádějících údajů (§§ 4 a 5, 5a)

ve 456 případech bylo zjištěno, že prodávající nedodržel povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)

ve 306 případech bylo porušeno ustanovení, které ukládá prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)

ve 355 případech se jednalo o porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele

V roce 2016 byly také prováděny kontroly zaměřené na porušování práv duševního vlastnictví při nabídce či prodeji výrobků prostřednictvím sítě internet. Porušení ustanovení § 8 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo zjištěno ve 33 kontrolách.

Druhým, nejčastěji porušovaným zákonem, byl zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole. V 67 případech bylo kvalifikováno porušení, kdy prodávající neumožnili kontrolnímu orgánu provedení kontroly, případně neposkytli potřebnou součinnost nebo nebyla z jejich strany splněna uložená opatření (§ 10 odst.2,3).


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

9 z 10 e-shopů nesplnilo zákonné povinnosti

ITBiz.cz , 20. srpen 2017 14:00

Česká obchodní inspekce pravidelně monitoruje dodržování zákonů v oblasti prodeje zboží v e-shopech....

Více 0 komentářů

Lenovo ve ztrátě, k zisku se má vrátit do 2 let

ČTK , 19. srpen 2017 10:12

Firma nevylučuje zdražení svých výrobků, aby udržela ziskové marže....

Více 0 komentářů

Generální ředitel Infosysu nečekaně rezignoval

ČTK , 19. srpen 2017 09:30

Od doby, co Sikka nastoupil do čela firmy, akcie stouply o více než pětinu....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

ČTK , 18. srpen 2017 13:00

Jednání Applu údajně nebylo v rozporu s legislativou Irska ani Evropské unie....

Více 5 komentářů

Ericsson zvažuje, že propustí až 25 000 zaměstnanců

ČTK , 18. srpen 2017 09:00

Švédská firma se v poslední době potýká se slábnoucí poptávkou ze strany telekomunikačních operátorů...

Více 0 komentářů

Alibaba téměř zdvojnásobila zisk, růst tržeb překonal odhady

ČTK , 18. srpen 2017 08:00

Alibaba, která patří k nejhodnotnějším firmám v Asii, profituje z rostoucích on-line nákupů čínských...

Více 0 komentářů

Telekomunikační úřad se chystá regulovat mobilní trh

ČTK , 17. srpen 2017 14:34

Přetrvává velký rozdíl mezi vyššími cenami pro domácnosti a nižšími cenami pro firmy, který dosahuje...

Více 0 komentářů