ČR je meziročně mezi evropskými zeměmi opět na chvostu v penetraci pevných linek. Pro firmy jsou však stále nenahraditelné

Patrik Just , 31. leden 2013 14:19 1 komentářů

Česká republika dlouhodobě patří v poměru počtu pevných linek na jednoho obyvatele na chvost mezi evropskými zeměmi. Za Českou republiku se dle aktuálních údajů zařadila pouze Albánie, Slovensko a Makedonie. Pokles penetrace pevných linek pokračoval i v loňském roce, i když jeho tempo se mírně snižuje. Pevné linky přitom mohou přinést, zejména při využití moderních SIP VoIP služeb, značné úspory a poskytují doplňkové funkce, které mobilní telefony ani dnes nedokáží plně nahradit.

Razantní pokles oblíbenosti pevných linek není celoevropským trendem a Česká republika je v tomto ukazateli mezi sledovanými zeměmi až čtvrtá od konce. Proč k tak masivnímu propadu zájmu o pevné linky u nás došlo, komentuje Dalibor Premus ze společnosti Dial Telecom: „Úbytek pevných linek byl do značné míry způsoben obchodní politikou dominantního operátora, které zdatně sekundovala pasivita Českého telekomunikačního úřadu.“

Vývoj penetrace pevných linek na českém trhu
Vývoj penetrace pevných linek na českém trhu

Další významný důvod, proč se česká veřejnost začala od pevných linek odklánět, byl podle Premuse také vysoký propojovací poplatek, kteří majitelé pevných linek oproti vlastníkům mobilních telefonů donedávna platili. Cenová nevýhodnost volání z pevné linky je nyní díky razantnějšímu postupu ČTÚ věcí minulosti. Zejména progresivní alternativní operátoři již dokáží nabídnout podobně výhodné tarify za volání jako mobilní operátoři.

VoIP spoří firemní náklady

Firmy, které se rozhodnou pevnou linku ponechat a využívat funkce VoIP mohou za hlasové služby výrazně uspořit. Volání v rámci firmy je u moderních VoIP služeb založených na SIP protokolu prakticky vždy bez dodatečných poplatků. Pokud zákazník využívá fixního volání od stejného operátora, od něhož má i datovou konektivitu, má zpravidla možnost získat služby s plnou garancí parametrů. Náklady na připojení k hlasové ústředně jsou v tomto případě z větší části sdíleny v rámci nákladů za datové připojení. U volání z pevné linky bývá i lepší možnost kontroly a výrazně menší pravděpodobnost jejího zneužívání pro soukromé hovory.

Pokročilé funkce, které mobilní telefony nenabídnou

Například VoIP nabídka společnosti Dial Telecom umožňuje již v základní variantě volání v rámci firmy zdarma pomocí zkrácené volby, funkci automatické spojovatelky, konferenční hovory, restrikce volání, pokročilou identifikaci volajícího nebo nastavení melodie přidrženého hovoru. V oblasti hlasových schránek nabízí služba například zasílání vzkazů do e-mailu, na vybraném čísle je možné i přijímat faxy, které se také přeposílají do vybrané emailové schránky.

Pro některé firmy mohou být velmi významné i administrační funkce, které umožní v reálném čase sledovat a vyhodnocovat volání lidí ve firmě přes přehledné WWW rozhraní. V rámci webového prohlížeče je dále možné nastavovat peněžní limity pro jednotlivé telefonní stanice nebo prohlížet výpisy uskutečněných odchozích volání (včetně cen u jednotlivých účastníků i souhrnně za celou firmu). Data jsou při tom k dispozici v reálném čase hned po skončení hovoru. Například pro call centra jsou tyto funkce nezbytné.


Komentáře

Noname #1
Noname 31. leden 2013 22:20

V Zapadni Evrope frci streamovaci sluzby jako Spotify a Netflix a dlouho tam funguji iTunes ... Na to je treba mit dostatecne rychle linky. Az se tyhle sluzby v CR zacnou rozsirovat mezi lidi, tak vznikne tlak na zavadeni rychlych linek.


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů