ČTÚ: Novela telekomunikačního zákona citelně oslabuje ochranu zákazníků před operátory

Karel Michal , 23. říjen 2014 11:08 0 komentářů

Parlament přijal novelu zákona o elektronických komunikacích v podobě, která citelně oslabí ochranu práv zákazníků telekomunikačních operátorů a je v rozporu s evropskou směrnicí 2002/22/ES, o univerzální službě. Schválenou právní úpravou se zásadně omezují práva účastníků služeb elektronických komunikací, tedy všech, kteří mají internet, telefon nebo kabelovou či satelitní televizi, upozorňuje znovu úřad.

ČTÚ na problém upozorňuje již delší dobu, poslanci ale varování (možná záměrně) ignorují.

"Prostým srovnáním textů je i lidem bez právnického vzdělání zřejmé, že zde dochází k výraznému oslabení práv spotřebitelů. Přílepek, který bere práva spotřebitelům a oslabuje jejich postavení vůči operátorům, vznikl v poslanecké sněmovně a dnes ho schválil senát. Nadále budeme hledat všechny dostupné cesty, aby český spotřebitel zůstal ochráněn podle evropského standardu a uděláme pro ochranu zákazníků telekomunikačních operátorů vše, co bude v našich silách," říká k přijaté novele předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.

Rozpor s evropským právem se týká ustanovení, které na rozdíl od současného stavu zákazníkovi neumožní při jednostranné změně smluvních podmínek operátorem ukončit smlouvu, a naopak ho nutí setrvávat ve smluvním vztahu za podmínek, se kterými nesouhlasí a které pro něho mohou být nevýhodné. Evropská směrnice o univerzální službě přitom deklaruje, že kterýkoliv účastník má při jakékoliv změně smluvních podmínek právo od smlouvy odstoupit, a to bez jakýchkoliv sankcí. Jde o přirozené vyvážení práva operátora jednostranně změnit smluvní podmínky právem zákazníka s takovou změnou nesouhlasit a z nevýhodného smluvního vztahu se beztrestně vyvázat. Posuzovat výhodnost, či nevýhodnost smluvních podmínek je výsostným právem zákazníka jako slabší smluvní strany.

Novela dopadá nejen na zákazníky se smlouvou uzavřenou na dobu určitou, ale zhoršuje práva i těm, kteří časově omezený závazek s operátorem nemají. V důsledku poslaneckých pozměňovacích návrhů totiž tito zákazníci při změně smluvních podmínek přicházejí o možnost odstoupit od smlouvy k datu účinnosti změn. Pokud se rozhodnou změny neakceptovat a podají výpověď, budou nuceni služby za nových, pro ně nevýhodných podmínek, odebírat a platit až do konce výpovědní doby.

Zároveň se výrazně snižuje míra zaručené informační povinnosti vůči spotřebitelům. Operátor již napříště nebude nucen informovat zákazníky o změně smlouvy samotné, ale jen o tom, že změnu na internetu a ve svých prodejnách uveřejnil. Jak konkrétně se smlouva změnila, si ale klienti budou muset mnohdy v několikastránkových obchodních podmínkách dohledat sami.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů