EK chce větší práva u přeshraničních sporů, týkají se hlavně nákupů přes Internet

ITbiz.cz, 25. listopad 2013 09:06 1 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Právo, Internet

Protože se v rámci EU stále opakují případy, kdy například elektronický obchod nedodal dopředu zaplacený výrobek, nebo odmítá reklamovat vadný, navrhla ve čtvrtek Evropská komise posílení postavení spotřebitelů a podniků, pokud jde o přeshraniční spory o nižší částky.

Evropská komise (Foto: Karel Wolf)
Evropská komise (Foto: Karel Wolf)
Jednoduché řešení malých občanskoprávním a obchodních sporů má EU zavedeno již od roku 2007 (evropské řízení o drobných nárocích), po šesti letech se nyní chystá revize. Zpráva Komise o evropském řízení o drobných nárocích uvádí, že horní limit ve výši 2 000 eur pro podání žaloby vylučuje příliš mnoho sporů nízké hodnoty, zejména pak sporů, které vedou malé a střední podniky.

Hlavní změnou, která se dnes navrhuje, je zvýšení stropu pro podání žaloby na 10 000 eur. Velmi z toho budou těžit malé podniky, neboť v současnosti se pouze 20 % jejich obchodních pohledávek vejde do limitu 2 000 eur.

Komise také přijala soubor praktických změn způsobu, jakým řízení funguje. Návrh Komise na revizi nařízení o drobných nárocích znamená:

  • Zvýšení limitu pro podání žaloby u drobného nároku z 2 000 eur na 10 000 eur. Z toho budou mít prospěch zejména malé a střední podniky, protože řízení bude použitelné u 50 % obchodních nároků (oproti dnešním 20 %).
  • Rozšíření definice toho, co představuje „přeshraniční“ případ.
  • Omezení soudních poplatků: V rámci stávajícího řízení o drobných nárocích mohou být soudní poplatky vyšší, než je samotná hodnota nároku. Současný návrh zajistí, že soudní poplatky nepřekročí 10 % hodnoty nároku a minimální poplatek nesmí být vyšší než 35 eur. Návrh taktéž požaduje, aby bylo umožněno platit soudní poplatky on-line prostřednictvím kreditní karty.
  • Snížení administrativní zátěže a cestovních výdajů: Nová pravidla umožní žalobcům zahájit řízení po Internetu, e-mail se stane právně platným prostředkem komunikace mezi dotčenými stranami a telekonference či videokonference budou přirozenými nástroji pro ústní jednání.

Komentáře

Pavel Šimerda #1
Pavel Šimerda 25. listopad 2013 09:54

Úplné scifi.

RSS 

Komentujeme

Google vs. Oracle: Kdo tahá za kratší konec?

Pavel Houser , 04. duben 2018 11:30
Pavel Houser

Po 8 letech právních sporů vstoupila soudní tahanice mezi Googlem a Oraclem do dalšího kola. Nakolik...

Více







RSS 

Zprávičky

Zájem o přijímače s digitálním rádiem je minimální

ČTK , 20. duben 2018 08:00

Český rozhlas na konci loňského roku rozšířil pokrytí digitálním signálem na 40 % populace....

Více 0 komentářů

eMan vykupuje zpět podíl Jablotronu

Pavel Houser , 19. duben 2018 14:32

Strategie obou společností se po více než 2 letech propojení rozcházejí, kontrolu nad firmou získáva...

Více 0 komentářů

Facebook reaguje na nové normy EU, cílená reklama ale nepřestane

ČTK , 19. duben 2018 10:26

Facebook se začal dotazovat svých uživatelů, zda může v jejich fotografiích a videích používat techn...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Ruské úřady vs. Telegram

ČTK , 19. duben 2018 08:00

Začaly se objevovat informace o rozsáhlých výpadcích služeb, které se sporem nijak nesouvisejí....

Více 0 komentářů

Arbes převzal slovenský Finamis a posiluje v oblasti řešení pro kapitálové trhy

ITBiz.cz , 18. duben 2018 16:30

Arbes Technologies za nezveřejněnou sumu získala majoritní podíl ve slovenské společnosti Finamis, k...

Více 0 komentářů

Sophos: jsou podniky ohroženy neidentifikovaným síťovým provozem

Pavel Houser , 18. duben 2018 10:30

Správci IT nejsou schopni identifikovat 45 % síťového provozu organizace....

Více 1 komentářů

Kvůli IT na ministerstvu práce padlo trestní oznámení

ČTK , 18. duben 2018 09:00

Vedení ministerstva práce podalo trestní oznámení kvůli pořízení resortního ekonomického informačníh...

Více 0 komentářů