Google: české kamenné obchody se Internet ještě nenaučily používat
Přestože e-shopům se v ČR daří nadprůměrně, využití Internetu ve prospěch prodejů v kamenných obchodech (ROPO) zatím stagnuje. Až čtyři z deseti offline nákupů jsou v Česku jsou přitom podle českého Google ovlivněny právě Internetem.
Nedaří se však pouze samotným e-shopům, stále více spotřebitelů využívá možnost udělat si na Internetu srovnání, najít ty nejzajímavější možnosti a pak nakoupit v kamenném obchodě (Research Online Purchase Offline). Podle Consumer Commerce Barometru jsou až čtyři z deseti těchto nákupů ovlivněny Internetem, což je výrazně více než například ve Velké Británii (30 %), Německu (31 %) nebo ve Francii (33 %).
“Vliv online médií, možnost průzkumu na Internetu, možnost návštěvy prodejny s prohlédnutím si zboží, pak přichází rozhodnutí nakoupit a to buď online, nebo v klasickém obchodě. To vše je potřeba rozklíčovat tak, aby s tím obchodník mohl správně dál pracovat a využít to ve svůj prospěch,” myslí si Ondřej Vilikus, Marketing Science Specialist z Millward Brown.
Existují vertikály, které jsou typicky nejsilnější v e-commerce (prodej počítačů a elektroniky či cestování), a zároveň vertikály, v rámci kterých se spotřebitelé ptají známých nebo navštíví prodejnu (volba restaurace či nákup zboží denní potřeby). Typicky silnými zástupci ROPO efektu jsou finance, bílá elektrotechnika, maloobchodní řetězce, automobilový průmysl a telekomunikace.
Pro správné uchopení chování a hodnocení návratnosti investic do online marketingu je důležité ROPO efekt kvantifikovat pomocí tzv. “online-to-store faktoru”. Ten umožňuje identifikovat část tržeb generovanou na prodejnách, ale ovlivněnou Internetem. Speciální průzkum zpracovala výzkumná agentura Millward Brown pro mobilního operátora Vodafone. Cílem bylo odpovědět na otázku: “Jaké procento nákupů v prodejnách je ovlivněno Internetem?”.
“Ve spolupráci s Millward Brown jsme zjistili, že více než 30 % celkových nákupů v prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem a ještě větší vliv (pozn. 40 %) má internet v rámci nákupů mobilních telefonů,” říká Michael Barták, vedoucí týmu interaktivního marketingu ve Vodafonu.
Komentáře

Mno nenaučili, ale třeba v IT odvětví je spíše se zamyslet, zda-li to má cenu, když trh je ovládán čtyřmi eshopy a na páté místo zákazníci zařadili cenu. Většina ostatních prodejců totiž nemá finanční prostředky na každoměsíční reklamní kampaně, člověka na seo, člověka na eshop apod. navíc (alespoň v naší oblasti) když někdo koupí notebook a nabídnete mu instalaci, tak nechce, protože nechce zaplatit za službu, ale pak na vás přijde řvát jaktože to není nainstalované, že si to "zaplatil v ceně notebooku" :p
pokud někdo načne přidané hodnoty (viz. výše ta instalace) či další služby (antivir, office) pak dostaneme z 90% odpověď mám kamaráda :p
Takže internet používáme spíše na propagaci než na eshop...