Google: české kamenné obchody se Internet ještě nenaučily používat

Karel Michal , 21. září 2012 12:37 2 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Přestože e-shopům se v ČR daří nadprůměrně, využití Internetu ve prospěch prodejů v kamenných obchodech (ROPO) zatím stagnuje. Až čtyři z deseti offline nákupů jsou v Česku jsou přitom podle českého Google ovlivněny právě Internetem.

Jak funguje ROPO efekt.
Jak funguje ROPO efekt.
Češi tráví na Internetu (Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012) přes 15 hodin týdně a podíl českých internetových obchodů roste velmi dynamickým tempem (20 %, 2011/2009), dnes také v ČR online nakupuje již 48 % obyvatel. Česko představuje jedničku v podílu prodejů přes síť v regionu Střední a Východní Evropy (3 %, 37 mld. Kč) a blíží se k úrovni vedoucích zemí, tedy třeba Švédska a Německa.

Nedaří se však pouze samotným e-shopům, stále více spotřebitelů využívá možnost udělat si na Internetu srovnání, najít ty nejzajímavější možnosti a pak nakoupit v kamenném obchodě (Research Online Purchase Offline). Podle Consumer Commerce Barometru jsou až čtyři z deseti těchto nákupů ovlivněny Internetem, což je výrazně více než například ve Velké Británii (30 %), Německu (31 %) nebo ve Francii (33 %).

“Vliv online médií, možnost průzkumu na Internetu, možnost návštěvy prodejny s prohlédnutím si zboží, pak přichází rozhodnutí nakoupit a to buď online, nebo v klasickém obchodě. To vše je potřeba rozklíčovat tak, aby s tím obchodník mohl správně dál pracovat a využít to ve svůj prospěch,” myslí si Ondřej Vilikus, Marketing Science Specialist z Millward Brown.

Existují vertikály, které jsou typicky nejsilnější v e-commerce (prodej počítačů a elektroniky či cestování), a zároveň vertikály, v rámci kterých se spotřebitelé ptají známých nebo navštíví prodejnu (volba restaurace či nákup zboží denní potřeby). Typicky silnými zástupci ROPO efektu jsou finance, bílá elektrotechnika, maloobchodní řetězce, automobilový průmysl a telekomunikace.

Pro správné uchopení chování a hodnocení návratnosti investic do online marketingu je důležité ROPO efekt kvantifikovat pomocí tzv. “online-to-store faktoru”. Ten umožňuje identifikovat část tržeb generovanou na prodejnách, ale ovlivněnou Internetem. Speciální průzkum zpracovala výzkumná agentura Millward Brown pro mobilního operátora Vodafone. Cílem bylo odpovědět na otázku: “Jaké procento nákupů v prodejnách je ovlivněno Internetem?”.

“Ve spolupráci s Millward Brown jsme zjistili, že více než 30 % celkových nákupů v prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem a ještě větší vliv (pozn. 40 %) má internet v rámci nákupů mobilních telefonů,” říká Michael Barták, vedoucí týmu interaktivního marketingu ve Vodafonu.


Komentáře

kolemjdoucí #1
kolemjdoucí 21. září 2012 14:50

Mno nenaučili, ale třeba v IT odvětví je spíše se zamyslet, zda-li to má cenu, když trh je ovládán čtyřmi eshopy a na páté místo zákazníci zařadili cenu. Většina ostatních prodejců totiž nemá finanční prostředky na každoměsíční reklamní kampaně, člověka na seo, člověka na eshop apod. navíc (alespoň v naší oblasti) když někdo koupí notebook a nabídnete mu instalaci, tak nechce, protože nechce zaplatit za službu, ale pak na vás přijde řvát jaktože to není nainstalované, že si to "zaplatil v ceně notebooku" :p
pokud někdo načne přidané hodnoty (viz. výše ta instalace) či další služby (antivir, office) pak dostaneme z 90% odpověď mám kamaráda :p
Takže internet používáme spíše na propagaci než na eshop...

Jaromír #2
Jaromír 21. září 2012 18:21

A což teprve cihlové, dřevěné nebo betonové obchody...


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů