Google: české kamenné obchody se Internet ještě nenaučily používat

Karel Michal , 21. září 2012 12:37 2 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Přestože e-shopům se v ČR daří nadprůměrně, využití Internetu ve prospěch prodejů v kamenných obchodech (ROPO) zatím stagnuje. Až čtyři z deseti offline nákupů jsou v Česku jsou přitom podle českého Google ovlivněny právě Internetem.

Jak funguje ROPO efekt.
Jak funguje ROPO efekt.
Češi tráví na Internetu (Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012) přes 15 hodin týdně a podíl českých internetových obchodů roste velmi dynamickým tempem (20 %, 2011/2009), dnes také v ČR online nakupuje již 48 % obyvatel. Česko představuje jedničku v podílu prodejů přes síť v regionu Střední a Východní Evropy (3 %, 37 mld. Kč) a blíží se k úrovni vedoucích zemí, tedy třeba Švédska a Německa.

Nedaří se však pouze samotným e-shopům, stále více spotřebitelů využívá možnost udělat si na Internetu srovnání, najít ty nejzajímavější možnosti a pak nakoupit v kamenném obchodě (Research Online Purchase Offline). Podle Consumer Commerce Barometru jsou až čtyři z deseti těchto nákupů ovlivněny Internetem, což je výrazně více než například ve Velké Británii (30 %), Německu (31 %) nebo ve Francii (33 %).

“Vliv online médií, možnost průzkumu na Internetu, možnost návštěvy prodejny s prohlédnutím si zboží, pak přichází rozhodnutí nakoupit a to buď online, nebo v klasickém obchodě. To vše je potřeba rozklíčovat tak, aby s tím obchodník mohl správně dál pracovat a využít to ve svůj prospěch,” myslí si Ondřej Vilikus, Marketing Science Specialist z Millward Brown.

Existují vertikály, které jsou typicky nejsilnější v e-commerce (prodej počítačů a elektroniky či cestování), a zároveň vertikály, v rámci kterých se spotřebitelé ptají známých nebo navštíví prodejnu (volba restaurace či nákup zboží denní potřeby). Typicky silnými zástupci ROPO efektu jsou finance, bílá elektrotechnika, maloobchodní řetězce, automobilový průmysl a telekomunikace.

Pro správné uchopení chování a hodnocení návratnosti investic do online marketingu je důležité ROPO efekt kvantifikovat pomocí tzv. “online-to-store faktoru”. Ten umožňuje identifikovat část tržeb generovanou na prodejnách, ale ovlivněnou Internetem. Speciální průzkum zpracovala výzkumná agentura Millward Brown pro mobilního operátora Vodafone. Cílem bylo odpovědět na otázku: “Jaké procento nákupů v prodejnách je ovlivněno Internetem?”.

“Ve spolupráci s Millward Brown jsme zjistili, že více než 30 % celkových nákupů v prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem a ještě větší vliv (pozn. 40 %) má internet v rámci nákupů mobilních telefonů,” říká Michael Barták, vedoucí týmu interaktivního marketingu ve Vodafonu.


Komentáře

kolemjdoucí #1
kolemjdoucí 21. září 2012 14:50

Mno nenaučili, ale třeba v IT odvětví je spíše se zamyslet, zda-li to má cenu, když trh je ovládán čtyřmi eshopy a na páté místo zákazníci zařadili cenu. Většina ostatních prodejců totiž nemá finanční prostředky na každoměsíční reklamní kampaně, člověka na seo, člověka na eshop apod. navíc (alespoň v naší oblasti) když někdo koupí notebook a nabídnete mu instalaci, tak nechce, protože nechce zaplatit za službu, ale pak na vás přijde řvát jaktože to není nainstalované, že si to "zaplatil v ceně notebooku" :p
pokud někdo načne přidané hodnoty (viz. výše ta instalace) či další služby (antivir, office) pak dostaneme z 90% odpověď mám kamaráda :p
Takže internet používáme spíše na propagaci než na eshop...

Jaromír #2
Jaromír 21. září 2012 18:21

A což teprve cihlové, dřevěné nebo betonové obchody...

RSS 

Komentujeme

Jak srovnávali jablka s hruškami

Pavel Houser , 27. květen 2017 14:30
Pavel Houser

Absurdní patent či ochranná známka, respektive absurdní výsledek sporu? A že je hloupost srovnávat j...

Více





RSS 

Zprávičky

Italský soud zrušil zákaz aplikace Uberu v zemi

ČTK , 29. květen 2017 08:00

Italská vláda slíbila, že do konce letošního roku zavede jasnější pravidla hospodářské soutěže....

Více 0 komentářů

Pracovní nabídky v SAP Services připravují roboti

Pavel Houser , 28. květen 2017 08:00

Ve společnosti SAP Services se podařilo zautomatizovat tvorbu pracovních nabídek napříč různými země...

Více 1 komentářů

Výdaje na reklamu na webech v dubnu stouply na 652 milionů Kč

ČTK , 27. květen 2017 09:04

Seznam získal 240 milionů, Mafra inkasovala 118 milionů a Economia 76 milionů korun....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Dell EMC podporuje transformaci IT s novými produkty pro open networking

Pavel Houser , 26. květen 2017 14:46

Přepínače Dell EMC pro Open Networking tvoří spolu se servery PowerEdge čtrnácté generace a špičkový...

Více 0 komentářů

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2400 dolarů

ČTK , 26. květen 2017 09:23

K růstu bitcoinu přispívá příliv nového kapitálu a růst poptávky po dalších digitálních měnách....

Více 0 komentářů

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů