Google: české kamenné obchody se Internet ještě nenaučily používat

Karel Michal , 21. září 2012 12:37 2 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Přestože e-shopům se v ČR daří nadprůměrně, využití Internetu ve prospěch prodejů v kamenných obchodech (ROPO) zatím stagnuje. Až čtyři z deseti offline nákupů jsou v Česku jsou přitom podle českého Google ovlivněny právě Internetem.

Jak funguje ROPO efekt.
Jak funguje ROPO efekt.
Češi tráví na Internetu (Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012) přes 15 hodin týdně a podíl českých internetových obchodů roste velmi dynamickým tempem (20 %, 2011/2009), dnes také v ČR online nakupuje již 48 % obyvatel. Česko představuje jedničku v podílu prodejů přes síť v regionu Střední a Východní Evropy (3 %, 37 mld. Kč) a blíží se k úrovni vedoucích zemí, tedy třeba Švédska a Německa.

Nedaří se však pouze samotným e-shopům, stále více spotřebitelů využívá možnost udělat si na Internetu srovnání, najít ty nejzajímavější možnosti a pak nakoupit v kamenném obchodě (Research Online Purchase Offline). Podle Consumer Commerce Barometru jsou až čtyři z deseti těchto nákupů ovlivněny Internetem, což je výrazně více než například ve Velké Británii (30 %), Německu (31 %) nebo ve Francii (33 %).

“Vliv online médií, možnost průzkumu na Internetu, možnost návštěvy prodejny s prohlédnutím si zboží, pak přichází rozhodnutí nakoupit a to buď online, nebo v klasickém obchodě. To vše je potřeba rozklíčovat tak, aby s tím obchodník mohl správně dál pracovat a využít to ve svůj prospěch,” myslí si Ondřej Vilikus, Marketing Science Specialist z Millward Brown.

Existují vertikály, které jsou typicky nejsilnější v e-commerce (prodej počítačů a elektroniky či cestování), a zároveň vertikály, v rámci kterých se spotřebitelé ptají známých nebo navštíví prodejnu (volba restaurace či nákup zboží denní potřeby). Typicky silnými zástupci ROPO efektu jsou finance, bílá elektrotechnika, maloobchodní řetězce, automobilový průmysl a telekomunikace.

Pro správné uchopení chování a hodnocení návratnosti investic do online marketingu je důležité ROPO efekt kvantifikovat pomocí tzv. “online-to-store faktoru”. Ten umožňuje identifikovat část tržeb generovanou na prodejnách, ale ovlivněnou Internetem. Speciální průzkum zpracovala výzkumná agentura Millward Brown pro mobilního operátora Vodafone. Cílem bylo odpovědět na otázku: “Jaké procento nákupů v prodejnách je ovlivněno Internetem?”.

“Ve spolupráci s Millward Brown jsme zjistili, že více než 30 % celkových nákupů v prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem a ještě větší vliv (pozn. 40 %) má internet v rámci nákupů mobilních telefonů,” říká Michael Barták, vedoucí týmu interaktivního marketingu ve Vodafonu.


Komentáře

kolemjdoucí #1
kolemjdoucí 21. září 2012 14:50

Mno nenaučili, ale třeba v IT odvětví je spíše se zamyslet, zda-li to má cenu, když trh je ovládán čtyřmi eshopy a na páté místo zákazníci zařadili cenu. Většina ostatních prodejců totiž nemá finanční prostředky na každoměsíční reklamní kampaně, člověka na seo, člověka na eshop apod. navíc (alespoň v naší oblasti) když někdo koupí notebook a nabídnete mu instalaci, tak nechce, protože nechce zaplatit za službu, ale pak na vás přijde řvát jaktože to není nainstalované, že si to "zaplatil v ceně notebooku" :p
pokud někdo načne přidané hodnoty (viz. výše ta instalace) či další služby (antivir, office) pak dostaneme z 90% odpověď mám kamaráda :p
Takže internet používáme spíše na propagaci než na eshop...

Jaromír #2
Jaromír 21. září 2012 18:21

A což teprve cihlové, dřevěné nebo betonové obchody...


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů