Google: české kamenné obchody se Internet ještě nenaučily používat

Karel Michal , 21. září 2012 12:37 2 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Přestože e-shopům se v ČR daří nadprůměrně, využití Internetu ve prospěch prodejů v kamenných obchodech (ROPO) zatím stagnuje. Až čtyři z deseti offline nákupů jsou v Česku jsou přitom podle českého Google ovlivněny právě Internetem.

Jak funguje ROPO efekt.
Jak funguje ROPO efekt.
Češi tráví na Internetu (Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012) přes 15 hodin týdně a podíl českých internetových obchodů roste velmi dynamickým tempem (20 %, 2011/2009), dnes také v ČR online nakupuje již 48 % obyvatel. Česko představuje jedničku v podílu prodejů přes síť v regionu Střední a Východní Evropy (3 %, 37 mld. Kč) a blíží se k úrovni vedoucích zemí, tedy třeba Švédska a Německa.

Nedaří se však pouze samotným e-shopům, stále více spotřebitelů využívá možnost udělat si na Internetu srovnání, najít ty nejzajímavější možnosti a pak nakoupit v kamenném obchodě (Research Online Purchase Offline). Podle Consumer Commerce Barometru jsou až čtyři z deseti těchto nákupů ovlivněny Internetem, což je výrazně více než například ve Velké Británii (30 %), Německu (31 %) nebo ve Francii (33 %).

“Vliv online médií, možnost průzkumu na Internetu, možnost návštěvy prodejny s prohlédnutím si zboží, pak přichází rozhodnutí nakoupit a to buď online, nebo v klasickém obchodě. To vše je potřeba rozklíčovat tak, aby s tím obchodník mohl správně dál pracovat a využít to ve svůj prospěch,” myslí si Ondřej Vilikus, Marketing Science Specialist z Millward Brown.

Existují vertikály, které jsou typicky nejsilnější v e-commerce (prodej počítačů a elektroniky či cestování), a zároveň vertikály, v rámci kterých se spotřebitelé ptají známých nebo navštíví prodejnu (volba restaurace či nákup zboží denní potřeby). Typicky silnými zástupci ROPO efektu jsou finance, bílá elektrotechnika, maloobchodní řetězce, automobilový průmysl a telekomunikace.

Pro správné uchopení chování a hodnocení návratnosti investic do online marketingu je důležité ROPO efekt kvantifikovat pomocí tzv. “online-to-store faktoru”. Ten umožňuje identifikovat část tržeb generovanou na prodejnách, ale ovlivněnou Internetem. Speciální průzkum zpracovala výzkumná agentura Millward Brown pro mobilního operátora Vodafone. Cílem bylo odpovědět na otázku: “Jaké procento nákupů v prodejnách je ovlivněno Internetem?”.

“Ve spolupráci s Millward Brown jsme zjistili, že více než 30 % celkových nákupů v prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem a ještě větší vliv (pozn. 40 %) má internet v rámci nákupů mobilních telefonů,” říká Michael Barták, vedoucí týmu interaktivního marketingu ve Vodafonu.


Komentáře

kolemjdoucí #1
kolemjdoucí 21. září 2012 14:50

Mno nenaučili, ale třeba v IT odvětví je spíše se zamyslet, zda-li to má cenu, když trh je ovládán čtyřmi eshopy a na páté místo zákazníci zařadili cenu. Většina ostatních prodejců totiž nemá finanční prostředky na každoměsíční reklamní kampaně, člověka na seo, člověka na eshop apod. navíc (alespoň v naší oblasti) když někdo koupí notebook a nabídnete mu instalaci, tak nechce, protože nechce zaplatit za službu, ale pak na vás přijde řvát jaktože to není nainstalované, že si to "zaplatil v ceně notebooku" :p
pokud někdo načne přidané hodnoty (viz. výše ta instalace) či další služby (antivir, office) pak dostaneme z 90% odpověď mám kamaráda :p
Takže internet používáme spíše na propagaci než na eshop...

Jaromír #2
Jaromír 21. září 2012 18:21

A což teprve cihlové, dřevěné nebo betonové obchody...

RSS 

Komentujeme

AI i její tvůrci před soudem

Pavel Houser , 22. duben 2018 09:30
Pavel Houser

John Kingston z anglické University of Brighton poskytl pro The Register svůj pohled na právní odpov...

Více







RSS 

Zprávičky

Facebook zvýšil zisk o 63 %, má 2,2 miliardy uživatelů

ČTK , 26. duben 2018 12:44

Tržby i zisk překonaly očekávání analytiků, akcie firmy v reakci umazaly část letošních ztrát....

Více 0 komentářů

Twitter vykázal další čtvrtletní zisk

ČTK , 26. duben 2018 10:00

Celkové tržby společnosti v 1. čtvrtletí meziročně vzrostly o 21 % na 664,9 milionu dolarů....

Více 0 komentářů

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

ČTK , 26. duben 2018 09:00

Amazon koncem loňského rok zahájil službu doručování balíčků do prázdného bytu, nyní nabízí doručení...

Více 2 komentářů

Kalendář

30. 04.

03. 05.
Dell EMC World 2018
01. 05.

03. 05.
IFS World 2018
14. 05.

17. 05.
TechEd-DevCon 2018

Starší zprávičky

Správa phishingových kampaní pro každého

Pavel Houser , 26. duben 2018 08:00

S phishingovou sadou nové generace se prý i naprostí amatéři mohou úspěšně věnovat kybernetické krim...

Více 0 komentářů

Infor Visual 9 dostupný na českém a slovenském trhu

Pavel Houser , 25. duben 2018 12:13

Nová verze je odpovědí na současný nárůst zakázek a potřebu zvýšit výkonnost v malých a středně velk...

Více 0 komentářů

Apple začne splácet irské vládě miliardový daňový nedoplatek

ČTK , 25. duben 2018 10:00

Apple se proti předloňskému rozhodnutí Evropské komise o zaplacení 13 miliard eur odvolal, stejně ja...

Více 0 komentářů

Streamování je poprvé největším zdrojem příjmů hudebního průmyslu

ČTK , 25. duben 2018 09:00

Příjmy hudebního průmyslu se díky streamování začaly zvyšovat po dlouhém období poklesu. ...

Více 0 komentářů