Masivní výpadek asi přinesl eshopům škody v milionech korun

Patrik Just , 21. srpen 2013 13:45 8 komentářů

Firmy s weby či e-shopy na vlastních, energií nezálohovaných serverech, během včerejšího 20minutového okamžiku mohly přijít o velké částky v objednávkách, ale také v renomé svého vlastního obchodu. Masivní včerejší výpadek elektrické energie (ČEPS) v části Prahy odpojil kromě MHD i velkou část firem. Ztrátám během výpadku energie se přitom dalo jednoduše zabránit.

Často jde o menší a střední firmy (SME), které mají servery umístěné v prostorách svých firem a neinvestují do různě drahých záložních zdrojů nebo dokonce dieselagregátů, které jsou naopak běžné v datových centrech. Škody v případě desítek českých eshopů se tak mohly během 20minutové přestávky vyšplhat až na milionové částky.

„Zákazník, který zjistí, že eshop prodejce nefunguje, přejde okamžitě na další eshop, jelikož ten první není pro něj důvěryhodný a ani nemá čas čekat. Poslat peníze někomu, kdo není důvěryhodný a má problémy udržet vlastní eshop, by se rozhodl jen málokdo,“ řekl k tomu Jiří Dvořák, specialista prodeje Coolhousing s.r.o., předního provozovatele hostingových služeb.

Totéž pak platí při nedoručení důležitých e-mailových zpráv a dalších telekomunikačních služeb.

Velká datová centra naopak včera bez chyby

Postižena byla i velká datová centra, která sídlí například v areálu Stimbuilding. Ve většině případů si tak včera zažila „ostrý start“, tedy okamžité přepojení na záložní zdroje, tedy přes UPS, dieselagregáty nebo v několika málo případech i napojení na jinou elektrorozvodnou síť.

„Provoz eshopů v datacentrech je paradoxně často levnější, než když si to malá firma hostuje sama v kanceláři. Nejde totiž jen o to ušetřit sporných několik tisíc ročně. Manažeři musí počítat s tím, že výpadek byť v řádu minut způsobí ztráty nejen v obratu, ale i v čistém zisku až desítky tisíc v každé firmě, i více,“ dodává k tomu Jiří Dvořák, specialista prodeje Coolhousing s.r.o., předního provozovatele hostingových služeb.


Komentáře

Petr Buřič #1
Petr Buřič 21. srpen 2013 16:25

Obrat e-shopu v ČR se údajně pohyuje okolo 40mld ročně, při pro zjednodušení uvažovaném rovnoměrném nákupu to vychází na ~100milKč/den. Kdyby byl nákup koncentrovan do 10 hodin/denně představuje výpadek všech e-shopu v ČR za 0,5 hodiny obrat 5 milKč. Při uvažování průměrné 20% marže by to představovalo celorepublikovou ztrátu hrubého zisku 1 milKč a to jen za předpokladu, že se všichni postižení nakupujicí rozhodnout zamýšlený nákup nerealizovat později (v e-shopu). Kladu si otázku nakolik je tedy úváděná částka věrohodnou.

Michael #2
Michael 21. srpen 2013 18:09

No, mně to přijde relevantní. Naopak váš prostince zprůměrovaný výpočet, mistře Buřiči, nedává moc smysl. Je třeba chápat, že výpadek v době, kdy je internet v tom dni nejvíce navštěvovaný (druhá denní křivka), je objem transakcí podstatně vyšší.
A je potřeba započítat i rozdíl mezi dny (pondělí vs pátek apod.). A je třeba zvážit i řadu dalších faktů. Rozhodně taky redakci nešlo o hrubý zisk, ale o obrat.
Na druhou stranu píšou o firmách, které nemají zálohované servery a mají to umístěné někde mezi stoupačkama a kanceláří sekretářky, tj. firmy, které jsou na ztrátu zákazníka, díky své (malé) velikosti, a na ztrátu důvěry zákazníka, nejnáchylnější. Nevím, ale mne to přijde logické. Žádnou studii a průzkum za 5 milionů bych z toho nedělal.

MarMax #4
MarMax 22. srpen 2013 00:47

NO ale stejně stále nejde o škody jako takové, ale o ztrátu obchodní příležitosti... (byť teoreticky masivní) :P

hufv #8
hufv 23. srpen 2013 11:28

Velké eshopy jako mall, alza apod. samozřejmě mají svoje stránky umístěné jinde. Malé eshopy které to postihlo mají většinou minimum objednávek denně - jsou rádi, když jich mají 5-10, každou za pár tisíc. Většinou to mají na jednoduché UPS aby to nepadalo při každém vteřinovém kmitu a víc nepotřebují. Ztráta za 4 hodiny výpadku u nich dosáhne tak 2-3 tisíce, víc určitě ne. Stane se to tak jednou za pár let. Tohle určitě není argument proč by měly mít servřík v hosting centru. Smysl hostovat to má jen tehdy, pokud to ušetří investiční a provozní náklady. Článek je blábol.

K #3
K 21. srpen 2013 20:03

Ze se vubec hadate o dalsim PR clanku uvedene firmy.

v. #5
v. 22. srpen 2013 03:50

Jistě, datacentra výpadky mí nemůžou, že? Viz. např. několikahodinový http://vypadky.active24.cz/2013/08/17/216/

Michael #6
Michael 22. srpen 2013 08:49

Tak Active24 nejsou žádní profíci...

lambada #7
lambada 23. srpen 2013 00:47

Hlavne, ze v datovych centrech mame agregatory :D

RSS 

Komentujeme

Sociální sítě pro B2B? Bláznovství!

Richard Jan Voigts , 17. květen 2017 07:00
Richard Jan Voigts

Agentura Ami Digital provedla průzkum ohledně využívání sociálních sítí v České republice. Ami Digit...

Více





RSS 

Zprávičky

Výdaje na reklamu na webech v dubnu stouply na 652 milionů Kč

ČTK , 27. květen 2017 09:04

Seznam získal 240 milionů, Mafra inkasovala 118 milionů a Economia 76 milionů korun....

Více 0 komentářů

Dell EMC podporuje transformaci IT s novými produkty pro open networking

Pavel Houser , 26. květen 2017 14:46

Přepínače Dell EMC pro Open Networking tvoří spolu se servery PowerEdge čtrnácté generace a špičkový...

Více 0 komentářů

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2400 dolarů

ČTK , 26. květen 2017 09:23

K růstu bitcoinu přispívá příliv nového kapitálu a růst poptávky po dalších digitálních měnách....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 1 komentářů