Sobotka: On-line evidence bude levnější než registrační pokladny

ČTK , 13. březen 2015 15:00 9 komentářů

Zavedení elektronické evidence tržeb bude podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) levnější, než na kolik by přišly dříve zvažované registrační pokladny. Částku ale při dnešních sněmovních interpelacích na dotaz Petra Bendla (ODS) nesdělil. Občanští demokraté vyhlásili, že udělají vše proto, aby příslušný zákon nebyl schválen. Evidence tržeb, jež má omezit daňové úniky, pokládají za návrat k socialismu.

V souvislosti s hrozbou ODS využít při projednávání zákona obstrukce Sobotka řekl, že vláda nebude vyhlašovat stav legislativní nouze a předloha projde standardním schvalovacím procesem.

Starší registrační pokladny s fiskální pamětí Sobotka označil za překonaný systém, elektronická evidence bude podle něho navíc mnohem levnější. Na Bendlův dotaz, jaké budou náklady jednotlivého živnostníka, ale premiér jen odvětil, že údaj by mělo poskytnout ministerstvo financí a vyčíslení budou součástí důvodové zprávy k zákonu.

"Administrativa ani náklady spojené s elektronickou evidencí tržeb na úřad práce nikoho nevyženou," prohlásil už dopoledne ve Sněmovně ministr financí Andrej Babiš (ANO). Odeslání datové zprávy o tržbě a tisk účtenky budou podle něj stejně složité, jako je platba běžnou platební kartou.

Elektronická evidence pomůže v boji s úniky daně z přidané hodnoty a daně z příjmů, uvedl Sobotka. Očekává, že veřejné rozpočty by mohly díky opatření získat přes deset miliard korun ročně navíc.

Elektronická evidence se podle Sobotky nebude týkat například nahodilých příjmů, příjmů daněných srážkovou daní a plateb kartou, stravenkou nebo šekem. Evidovat se nebudu ani třeba příjmy z prodejních automatů.

Systém by měl být zaveden od ledna příštího roku. Sobotka uvedl, že nabíhat bude postupně a ve vlnách do něj budou zapojovány jednotlivé skupiny podnikatelů. Elektronickou evidenci tržeb by měl zajišťovat státní podnik Státní pokladna Centrum sdílených služeb. Hledá se podle Sobotky takové technické řešení, které by bylo co nejjednodušší a podnikatele zatěžovalo co nejméně.


Komentáře

Luk #0
Luk 13. březen 2015 20:32

„Elektronická evidence se podle Sobotky nebude týkat například nahodilých příjmů, příjmů daněných srážkovou daní a plateb kartou, stravenkou nebo šekem. Evidovat se nebudu ani třeba příjmy z prodejních automatů.“

Pokud to Sobotka opravdu řekl, buď ten zákon nečetl nebo úmyslně lže (třetí možností by mohlo být, že zákon nepochopil - ale jako vystudovaný právník by ho pochopit určitě měl). Plateb kartou, stravenkou nebo šekem se to právě týkat bude a v důvodové zprávě je to zdůrazněno. Stejně tak se to bude týkat i prodejních automatů - ty mohou být pouze přeřazeny do zjednodušeného režimu, takže se budou moci platby posílat zpětně, ale účtenky se budou muset vydávat.

Věra Pohlová #1
Věra Pohlová 13. březen 2015 21:32

Další krok jak přimět podnikatele k (účetnímu) opuštění ČR. Gratuluji.

(stát se asi už trápí a chce zkrachovat co nejdříve – k tomu samozřejmě pomůže i rozkrádání při implementaci nového informačního systému)

Pavel Píša #2
Pavel Píša 14. březen 2015 11:37

Online evidence nebo odesílání přes Internet je možná rozumné řešení. Není nutné plombovat a certifikovat koncová zařízení a to je velká výhoda. Otázkou je, jak velké náklady bude stát vytvoření centrálního systému. Objem dat je opět takový, že by to nemuselo být až tak drahé, ale v našich podmínkám je obvyklé stonásobné předražení ve prospěch s mocí provázaných podnikatelů a mafií.

V článku je ovšem uvedené, že se bude odesílat přes sytém datových schránek. Právě v jejich případě se jedná o jeden z velkých podvodů na daňové poplatníky. Nevím, jakou cenu za přijatou zprávu platí stát nyní, ale v počátku to bylo okolo 18 kč. Takže pokud si koupím třeba noviny za 14 kč, tak odeslání zprávy do centrálního registru přijde stát na 18 kč. Průměrné ceny jednoho nákupu/oběda v restauraci se budou pohybovat okolo 200 kč. Při posílání účtenek po jedné by se tedy jednalo o odvedení okolo 10% ceny všech maloobchodních tržeb do rukou správců zlatého dolu jménem datové schránky. I v případě dávkového odesílání se jedná o obludné částky. Pokud není současná situace zcela jiná (stát nezískal do do svého majetku systém, který za své peníze nechal vybudovat a vlastnit soukromé subjekty provázané s poštou), tak se buď jedná o nevědomost politiků, kteří neví, jaké hydry zdědili nebo chtějí vědomě ("bezúplatně"???) přikrmit již dříve vypěstovaného/vykrmeného molocha.

Franta #3
Franta 14. březen 2015 12:26

Mně vadí už samotná představa, že jeden centrální bod bude vědět o všech transakcích v zemi. Taková koncentrace informací potažmo moci je velice nebezpečná.

Luk #5
Luk 14. březen 2015 16:25

Zřejmě právě toto shromažďování dat je hlavním cílem celého systému. Tato data se spojí s daty získanými z kontrolních hlášení (ta sice nebude v reálném čase, ale to zase tak nevadí) a získá se tak výborný zdroj pro vytěžování. Pak si Babiš bude moci například vytipovávat firmy, které by se hodilo koupit nebo které neodebírají od jeho firem, mohly by a jsou perspektivní. Dalších možností použití dat je nespočet.

Luk #4
Luk 14. březen 2015 16:22

Přes ISDS se to posílat nebude a ani to v článku není uvedeno (je tam napsáno "datová zpráva", což je ale prostě nějaký balík dat, který odejde někam na server). Pravděpodobně to bude nějaká web service, kam se odešle XML obsahující položky určené zákonem a vyhláškou (vyhláška určí také přesný formát), zpět se vrátí jiná XML data, v nichž budou údaje ze systému (především kód účtenky, který se na ni vytiskne).

Pavel Píša #6
Pavel Píša 14. březen 2015 19:28

Díky za upřesnění, nějak jsem si v hlavě propojil automaticky datová zpráva s datovými schránkami. Pokud to ale má být až takto online - to je že nejde vystavit účtenku do doručení kódu z centrálního systému, tak to může v případě potíží se spojením vést k zásadnímu zdržování v obchodě. Dále by stát měl být povinný zajistit přístup k Internetu, pro ty, co ho nemají. Nařízení dikcí zákona bez nabídky řešení je celkem přísné.

Další možnost je, že by bylo možné naalokovat čísla účtenek na nějakou dobu dopředu. Jak by se pak ale dokazovalo například při rušení firmy, že kódy nebyly využité nevím.

V každém případě to bude poctivým komplikovat život. Ale celkově se mi to líbí se mi to více než podnikání s registračními pokladnami pro několik "prověřených" firem. Takto budou schopní podporu systému přidat všichni výrobci pokladen a dalších účetních systémů.

Luk #7
Luk 14. březen 2015 23:07

Zdržovat to samozřejmě bude. V obchodě až tolik ne (a tolik to tam nebude vadit), mnohem víc u stánků, kde se setká pomalé mobilní připojení (mnohde je člověk pořád rád za EDGE; sice se postupně rozvíjí LTE, ale leckde to pokrytí stejně nebude) s potřebou rychle obsluhovat mnoho zákazníků.

Pro případ, že není k dispozici připojení nebo je pomalé, zná zákon cosi jako "mezní dobu odezvy". Pokud bude překročena, bude možné vystavit účtenku off-line a do 48 hodin ji odeslat do systému. Mezní dobu odezvy si každý stanoví sám, ale "nesmí mařit kontrolu tržeb".

Takže když si stánkař stanoví mezní dobu odezvy třeba 5 sekund, nemusí mu ji berňák uznat jako dostatečnou (mezní odezva samotného systému má být 2 sekundy). Jinde nemusí být dostatečná doba třeba půl minuty.

Největší problém podle současného návrhu bude pro prodejní automaty, protože i ty budou muset vydávat účtenky (i když se na ně může případně vztahovat výjimka, takže místo on-line odesílání bude stačit odeslat do 5 dnů). To aktuálně nesplňuje prakticky žádný automat, většina asi ani nepůjde upravit a budou se muset pořídit nové.

Jinak ano - z jistého pohledu je to opravdu lepší než registrační pokladny, protože to nebude kšeft pro pár vyvolených certifikovaných firem. Ale to odesílání dat z celé ekonomiky do státního systému je ještě horší.

Emil Ron #8
Emil Ron 06. květen 2015 17:29

Na Slovensku funguje (EET) OnLine evidencia trzieb cez Virtualnu registracnu pokladnicu od 1.4.2015.
Ako to funguje, a ake su skusenosti s jej pouzivanim v praxi si mozete precitat napriklad tu:
http://www.fisbox.eu/pg037.html

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

19. 10.

22. 10.
For Games 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Firma vypsala odměnu za odhalení digitálního podpisu slovenského ministra

ČTK , 21. říjen 2017 08:00

Problém se týká čipů německého výrobce Infineon Technologies, které Slovensko používá v občanských p...

Více 0 komentářů

Electro World v účetním roce zmírnil ztrátu na 92 milionů Kč

ČTK , 20. říjen 2017 12:00

Firma se soustředila na zlepšení prodejní a distribuční sítě a rozšíření sortimentu....

Více 0 komentářů

Dohoda o ochraně dat mezi EU a USA prošla první kontrolou

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Cílem dohody je chránit osobní údaje osob v EU předávané společnostem v USA. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Operátoři: Metro by mohlo být signálem pokryté do konce roku 2018

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Operátoři mají enormní zájem na pokrytí pražského metra, a to na vlastní náklady....

Více 0 komentářů

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů