Sony PlayStation je tu 20 let

ČTK , 01. prosinec 2014 12:29 2 komentářů

Hry provázely počítače prakticky od jejich vzniku, pokusy o spojení nové technologie a zábavy se objevily již ve 40. letech minulého století. Tento trend pokračoval i v dalších dekádách a postupně se objevila zvláštní zařízení, využívající počítačové součástky jen pro hry. A herní konzole, jak se těmto jednoúčelovým počítačům začalo říkat, existovaly již v mnoha verzích, když 3. prosince 1994 přišla na trh se svou Playstation firma Sony.

Za vývojem nového zařízení přitom u tohoto giganta světa spotřební elektroniky stál jediný muž, elektrotechnický inženýr Ken Kutaragi. Potenciál, jaký tehdy ještě poněkud primitivní konzole měly, si nadaný technik uvědomil díky dceři, nadšené uživatelce zařízení od firmy Nintendo. Vedení firmy Sony, která během 80. let válcovala trh nejen svými televizemi a pomalu přiznávala neúspěch videosystému Betamax, ovšem o proniknutí na trh počítačové zábavy nejevilo velký zájem.

Sony PlayStation 1
Sony PlayStation 1

Kutaragi ve svém nadšení pro konzole zašel dokonce tak daleko, že - ač stále zaměstnanec Sony - pro Nintendo v tajnosti vyvinul zvukový čip pro novou generaci herního zařízení. Nadřízení Kutaragiho prací pro konkurenci samozřejmě nebyli nadšeni, díky podpoře nejvyššího šéfa koncernu Noria Ohgy si ale nejen udržel práci, ale také se mohl na přelomu 80. a 90. let podílet na vývoji nové herní konzole, na které Sony zpočátku spolupracovalo právě s Nintendem.

To bylo v té době ve světě videoher naprostou jedničkou a Sony tedy sázelo na jistotu. Konzole Nintendo Entertainment System i přenosný Game Boy se prodávaly po statisících a herní postavička instalatéra Maria byla velmi populární po celém světě. Záhy se ale objevily potíže. Mimo jiné i proto, že zatímco Nintendo své hry prodávalo na speciálních cartridgích, inženýři ze Sony pracovali na použití kompaktních disků, tehdy už běžně užívaných pro prodej hudby.

Plány na spolupráci obou firem se začaly hroutit na jaře 1991, když se šéfové Nintenda rozhodli opustit podle nich nevýhodný kontrakt. S novou konzolí tak tato firma přišla až v létě 1996 a její Nintendo 64 stále používalo osvědčené, byť už nemoderní cartridge. I po ohlášení rozchodu se sice ještě obě firmy pokoušely domluvit alespoň na částečné spolupráci, zařízení od Sony mělo být například kromě CD schopné pracovat i s cartridgemi do Nintenda, nakonec ale ani to nevyšlo.

Na druhou stranu ale padly i plány na vytvoření společného produktu Sony a dalšího velkého hráče světa počítačových her, firmy Sega. "To je ale hloupý nápad, vždyť v Sony neumějí dělat hardware. A vlastně ani software, tak proč bychom to vůbec dělali?," ozývalo se prý mezi představiteli společnosti Sega, než nabídku na spolupráci odmítli. Brzy se ale mělo ukázat, že jejich hodnocení situace bylo špatné a herní divize Sony pod Kutaragiho vedením zvládla velký kus práce. Plány na vytvoření zcela vlastní konzole bez Nintenda či jiného společníka schválilo vedení Sony teprve začátkem roku 1993. Tehdy se také změnil název zařízení, když se anglická slova Play ("hra") a Station ("stanice"), dosud psaná zvlášť, spojila dohromady. Zároveň ale také z navrhované konzole definitivně zmizelo místo pro cartridge od Nintenda a firma Sony stála před dalším úkolem. Kromě samotného zařízení totiž musela na trh uvést i vlastní hry na CD.

Když se začátkem prosince 1994 dostala konzole - nejprve v Japonsku - do obchodů, bylo už ale všechno připravené. Na novinku se stály fronty a za první měsíc se prodalo přes 300.000 kusů. Podobný úspěch se dostavil i o osm měsíců později v USA a Evropě. Celkem si lidé na celém světě koupili přes sto milionů kusů první generace Playstation. Velmi úspěšné byly i novější modely, od prosince 2013 je na trhu čtvrtá generace Playstation a její prodeje již přesáhly deset milionů.


Komentáře

karlton #0
karlton 01. prosinec 2014 14:23

Od nákupu PS nás odrazuje přemrštěná cena přístroje (údajně dle SONY dovoz, poplatky a daně státu) a neskutečně předražené hry.

Robert Šmol #1
Robert Šmol 01. prosinec 2014 23:28

To je asi věc pohledu, svou PS3 vlastním od roku 2008 a stále běhá (cena je tedy nyní kolem 100,- Kč za měsíc).

Hry jsou dražší, ale zase si člověk pořádně vybere čemu věnuje čas a výběr na Sony je opravdu dobrý. Exkluzivní tituly (MGS, GranTurismo, Uncharted...) za to rozhodně stojí. Další hry se po čase dají pořídit kolem 500,- v rámci Platinum Edition a poslední rok za 90,- měsíčně jsem určitě získal pecky jak Far Cry III, Tomb Raider, Grid, Borderlands 2, Batman Asylum apod.

Za mne tedy palce nahoru.

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd

RSS 

Zprávičky

Rozhodnutí ÚS o odložení EET může vést k žalobám na stát

ČTK , 16. prosinec 2017 09:00

Tisíce a možná desítky tisíc podnikatelů a zástupců různých profesí se na třetí a čtvrtou vlnu EET u...

Více 1 komentářů

E-shopy vyjmutí plateb kartou z EET vítají, přišlo prý ale pozdě

ČTK , 16. prosinec 2017 08:00

Podle ministerstva financí ze zrušení povinnosti evidovat platby kartou pro poplatníky nevyplývá nut...

Více 0 komentářů

Nové Embarcadero RAD Studio obsahuje i licenci pro aplikační server

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 10:00

Vývojové prostředí nabízí i nové prvky knihovny vizuálních komponent a nové možnosti grafického uživ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Botnet Necurs se vrátil a šíří nový ransomware

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 09:00

V listopadu došlo k oživení botnetu Necurs v souvislosti s distribucí nového ransomwaru Scarab. ...

Více 0 komentářů

Jižní Korea zvažuje, že zdaní obchody s bitcoinem

ČTK , 15. prosinec 2017 08:00

Vláda se obává dopadů, které s sebou může přinést náhlý cenový propad kryptoměn....

Více 0 komentářů

O2 v dalších dvou letech vykoupí až 1,25 % vlastních akcií

ČTK , 14. prosinec 2017 10:00

Cílem nového programu je optimalizace kapitálové struktury, uvedla firma....

Více 0 komentářů

10 spotřebitelských trendů pro rok 2018

Pavel Houser , 14. prosinec 2017 09:00

Sluchátka budeme nosit 24 hodin denně, i během spánku. Umělá inteligence bude vytvářet reklamy. Koli...

Více 0 komentářů