• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Karel Wolf
18. 10. 2010
| Články
Microsoft

Sledovat postupný rozklad někdejší největší softwarové značky světa je, řekněme, poněkud zvláštní pocit. Je již na změnu trendu pozdě, nebo ještě můžeme být svědky zrození úplně nového Microsoftu? Míří kolos plnou parou na ledovec a rychlá změna kurzu mu může být ještě osudnější, než pokračování v trendu? Níže naleznete 10 úkolů, které by měl Microsoft vyřešit, pokud chce odvrátit katastrofu.

Microsoft

Klíčovým problém společnosti je dnes vnímání její značky. Což o to, kosmetických pokusů o rebranding proběhla celá řada, nejspíše ale nastal čas pustit se do toho od podlahy.

Je Microsoft stále silná značka?

Ano, jistě. Nebo vlastně počkat, ono to není tak jednoznačné. Dlouhodobá dominance na některých softwarových trzích z Microsoftu na první pohled silný brand opravdu dělá. Ostatně, kdyby byla značka slabá, jak by mohla společnost každý kvartál prodat tolik licencí na své produkty?

Zde si dovolím malou odbočku. Problémem je totiž dlouhodobá udržitelnost těchto softwarových trhů. Microsoft se sice snaží pokrývat co největší spektrum trhu, ale nejvíce do příjmového koláče stále přináší divize MS Windows a MS Office, tedy trhy, na které je veden soustředěný útok ze strany konkurence. Je také veřejným tajemstvím, že valnou část prodejů Windows mají na svědomí OEM instalace na nových počítačích. Na oko pěkně diverzifikovaná struktura příjmů tedy tak trochu stojí a padá na úspěchu Windows jako operačního systému, na kterém statisticky běží okolo 90 % desktopů, připojených na Internet.

Na první pohled se Microsoftu ještě docela daří na Business-to-business a business-to-goverment trzích. Příjem z tohoto segmentu Microsoftu totiž také vytrvale roste.

Ve srovnání s balíkem, který generují segmenty Windows a Office, jde ovšem v případě „Server and Tools“ divize o trpasličí příjem. Pokud by měla stát společnost v budoucnosti pouze na něm, bude hrát úplně jinou ligu, než je tomu dnes.

Ale zpět k problému značky: pokud chce Microsoft i do budoucna sklízet úspěchy na stejných trzích jako dnes, bude právě vnímání své značky tím, co bude muset radikálně změnit. Zatímco enterprise B2B segmentu celkem sluší konzervativní pojatí značky typu IBM, na consumer a SMB trzích není šance obstát proti image svěžích brandů, jako Apple či Google. Co tedy ale vlastně musí Microsoft změnit?

Microsoft

1. Říci Ballmerovi sbohem

Asi první, možná trochu drsnou, ale zato zcela očividnou věcí, kterou je třeba rychle vyřešit, je setrvávání Steva Ballmera ve funkci. Důvodů je několik. Ano, má jistě své zásluhy, za svého působení v roli CEO přinesl společnosti obrovské zisky z Windows a kancelářského balíku Office. Jenže za éry jeho působení také došlo k postupnému pádu mobilní divize a online divize. To není zase tak málo, když přejdeme nepochopení internetového byznysu, kde se extrémně rychle etablovala nová konkurence, tak na poli chytrých mobilních platforem měl Microsoft obrovskou výhodu včasného vstupu na trh a tím pádem náskok několika let před konkurencí. Největším problémem ovšem zůstává Ballmer sám. Je to totiž také značka, značka asociující Microsoft v dobách jeho počátku. Dokud zkrátka bude Microsoft připomínat svoji vlastní minulost, nemá šanci v konkurenci nových, nebo alespoň renovovaných (Apple) značek uspět.

Doporučujeme k přečtení také: Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

2. Rozloučit se s Windows Phone 7

Největším manažerským uměním je včas si přiznat, že se něco nepovedlo, udělat rychle bolestivý řez a jít dál. Windows Phone 7 jsou přes veškerý aktuální mediální hype průšvih. Něco se prostě stalo špatně, možná si jeom někdo spletl dobu. Windows Phone 7 nejsou vyloženě šatný operační systém a narozdíl od některých svých konkurentů konečně pochopily, že telefon má sloužit primárně k volání. Vydávat ale v roce 2010 klon Symbianu kříženého s prvním iPhone OS je prostě špatně, nemá totiž šanci obstát. Konkurence Android OS i současného iOS je zkrátka příliš silná.

3. Převelet hlavní síly do enterprise segmentu

Zde je Microsoft stále velmi silným hráčem a má řadu nástrojů (např. cena), jak být nepříjemnou konkurencí i tak suverénním hráčům, jako je IBM. Právě na korporacích Microsoft úspěšně postavil základy svého byznysu, možná nastal čas vrátit se ke kořenům. Pro bezpečný růst zisků v budoucnosti je to jediná schůdná cesta. Ne náhodou ostatně značka začala ztrácet svůj z počátku velmi dobrý kredit v okamžiku, kdy se přeorientovala na consumer segment trhu.

bing

4. Přestat podceňovat Internet a začít vnímat Web jako naprosto klíčový

Viditelnost a tržní podíl Microsoftu na Internetu je mizivá jak ve srovnání s konkurencí, tak v poměru k nástrojům, kterými zde Microsoft disponuje a které jsou překvapivě často technologicky dokonce několik kroků před konkurencí. Je nejvyšší čas na změnu. Bing byl i přes malý tržní podíl docela dobrý začátek, stejně tak současné Office Web Apps, jenže rozhodně by nemělo jít o poslední metu. Microsoft by se měl stát když ne tržním leaderem, pak alespoň vyzyvatelem pro cloud computing.

Web Apps

5. Zbavit se Exploreru, pokud ani verze 9 nezmění současný trend

Přestože je IE 9 pořádným skokem kupředu v porovnání se svými posledními předchůdci, jeho osud je stále nejistý. Otázka totiž nezní, zda-li je IE 9 dobrý nebo špatný prohlížeč, ale zda-li je tak dobrý, aby mohl i s negativní nálepkou, kterou si nese po svých předchůdcích, vyhrát bitvu memů a zastavit erozi uživatelů. Ano, i zde existují nástroje, jak trhu trochu pomoci – Internet Explorer pravděpodobně bude vyžadovanou (z důvodu integrace) platformou pro Microsoft business aplikace, ale stačí to dlouhodobě?

6. Postavit svou značku na bezpečnosti

Bezpečnost produktů Microsoftu je (ať již právem, či nikoli) dlouhodobě kudlou v zádech, přes kterou prýští krev dobré pověsti společnosti kamsi do hlubin odpadních vod. Microsoft by měl udělat cokoli, aby tento trend změnil. Zdvojnásobení výdajů na bezpečnost, Akvizice dalších bezpečnostních firem, žádná investice pravděpodobně nebude tak velká, aby nebyla vyvážena změnou vnímání společnosti z černé ovce na bezpečnostního leadera.

zune

7. Odříznutí minulosti včetně jejích ikon

Možná je to smutné a nesportovní, ale je to tak, podobně jako Ballmer, tak i druhá ikona a někdejší šéf společnosti, Bill Gates, je pro většinu trhu synonymem toho, co se řadě lidí na Microsoftu v době jeho největší síly nutně nemuselo líbit. Přesto i po jeho odchodu společnost stále vytváři mnoho nových pojítek mezi ním a společností (vzpomeňme odvetnou reklamní kampaň „Já jsem PC!“). Zástupců staré gardy je ovšem v Microsoftu více, jedním příkladem za všechny může být generální softwarový architekt Microsoftu, Ray Ozzie, který je auterm SharePoint Serveru a duchovním otcem konkurenčních Lotus Notes.

8. Obsadit nové hardwarové trhy

Tvorba dražších koncových periferií je sice fajn, ale extrémní obchodní úspěchy od ní lze čekat jen těžko. Microsoft byl zatím extrémně úspěšnou softwarovou společností, ale doba se změnila a trh (alespoň ten konzumentský) si žádá nové přístupy. Existence Apple je důkazem, že vhodné spojení obou elementů může fungovat skvěle. Když nic jiného, mohly by chytré telefony a tablety od Microsoftu garantovat určité tržní zastoupení vlastních softwarových produktů společnosti.

Související texty:

6 klíčových důvodů proč jdou nejspíš Microsoft Windows 7 na odbyt tak dobře

Microsoft: nejvíce zisková softwarová společnost, ale na jak dlouho ještě?

Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Rubriky: ByznysHardwareInternet

Související příspěvky

Články

Investice do datových center se v roce 2024 meziročně zdvojnásobily a přiblížily se hodnotě 50 miliard dolarů

16. 5. 2025
Zprávičky

Brusel obvinil provozovatele TikToku z porušování pravidel EU, hrozí mu pokutou

15. 5. 2025
Zprávičky

ÚOHS začal posuzovat převzetí Dotykačky softwarovou skupinou Seyfor

15. 5. 2025
Zprávičky

T-Mobile v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk o 5 % na 3,44 miliardy

15. 5. 2025

Zprávičky

Informační systémy státní správy asi bude nově monitorovat vládní centrum

ČTK
16. 5. 2025

Komunikační a informační systémy státní správy asi bude do budoucna místo ministerstva vnitra monitorovat

Brusel obvinil provozovatele TikToku z porušování pravidel EU, hrozí mu pokutou

ČTK
15. 5. 2025

Evropská komise (EK) obvinila provozovatele čínské platformy TikTok z porušování pravidel EU kvůli netransparentnosti

ÚOHS začal posuzovat převzetí Dotykačky softwarovou skupinou Seyfor

ČTK
15. 5. 2025

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal posuzovat převzetí společnosti Dotykačka, která poskytuje pokladní

T-Mobile v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk o 5 % na 3,44 miliardy

ČTK
15. 5. 2025

Operátor T-Mobile zvýšil v prvním čtvrtletí provozní zisk EBITDA o 4,8 procenta na 3,438

Siemens potvrdil výhled poté, co výsledky za druhý kvartál překonaly odhady

ČTK
15. 5. 2025

Německý průmyslový koncern Siemens zvýšil ve druhém čtvrtletí čistý zisk meziročně o 11 procent

Umělá inteligence může zahltit spravedlnost generovanými texty, míní náměstek

ČTK
14. 5. 2025

Využívání jazykových modelů v právu se projevuje rostoucím množstvím i délkou právních textů a

Foxconn téměř zdvojnásobil čtvrtletní zisk, jeho vyhlídky však zastiňují cla

ČTK
14. 5. 2025

Tchajwanská společnost Foxconn, která je největším smluvním producentem elektroniky na světě a hlavním výrobcem

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Česko v dubnu zasypaly desítky tisíc škodlivých e-mailů

Pavel Houser
14. 5. 2025

V dubnu opět vzrostly detekce infostealeru Formbook, který tak stále stojí v čele pravidelné

Tiskové zprávy

MPO: Zrušení amerického omezení vývozu AI čipů nechává prostor pro rozvoj českého průmyslu a mezinárodní spolupráce

Místní šetření ÚOHS ve společnosti Seznam.cz bylo nezákonné, konstatoval soud

Efektivní a bezpečná správa kontejnerových klastrů

WD_BLACK SN8100 NVMe SSD posunuje hranice

Acronis integruje do své platformy řešení Fortinet

ČTÚ: Strategie správy spektra schválena vládou

Zpráva dne

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Redakce
15. 4. 2025

Ať už máte PC se starším systémem Windows, nebo si stavíte PC podle vašich...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Kvě 27
Celý den

Kontajnery v praxi

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Layout

H.323

Disaster Recovery Plan

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Jak tvrdnutí jater způsobuje rakovinu?
  • Různá psí plemena mají různě citlivý čich. Banální, ale konkrétní výsledky jsou překvapivé
  • Alzheimer a oprava mozku: co se stane, když chybí klíčový protein?

RSS AbcLinuxu RSS

  • Rust slaví 10 let od vydání verze 1.0. Vydána verze 1.87.0
  • Brusel obvinil provozovatele TikToku z porušování pravidel EU
  • Sovereign Tech Agency podpoří GFortran částkou 360 000 eur

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.