• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Karel Wolf
18. 10. 2010
| Články
Microsoft

Sledovat postupný rozklad někdejší největší softwarové značky světa je, řekněme, poněkud zvláštní pocit. Je již na změnu trendu pozdě, nebo ještě můžeme být svědky zrození úplně nového Microsoftu? Míří kolos plnou parou na ledovec a rychlá změna kurzu mu může být ještě osudnější, než pokračování v trendu? Níže naleznete 10 úkolů, které by měl Microsoft vyřešit, pokud chce odvrátit katastrofu.

Microsoft

Klíčovým problém společnosti je dnes vnímání její značky. Což o to, kosmetických pokusů o rebranding proběhla celá řada, nejspíše ale nastal čas pustit se do toho od podlahy.

Je Microsoft stále silná značka?

Ano, jistě. Nebo vlastně počkat, ono to není tak jednoznačné. Dlouhodobá dominance na některých softwarových trzích z Microsoftu na první pohled silný brand opravdu dělá. Ostatně, kdyby byla značka slabá, jak by mohla společnost každý kvartál prodat tolik licencí na své produkty?

Zde si dovolím malou odbočku. Problémem je totiž dlouhodobá udržitelnost těchto softwarových trhů. Microsoft se sice snaží pokrývat co největší spektrum trhu, ale nejvíce do příjmového koláče stále přináší divize MS Windows a MS Office, tedy trhy, na které je veden soustředěný útok ze strany konkurence. Je také veřejným tajemstvím, že valnou část prodejů Windows mají na svědomí OEM instalace na nových počítačích. Na oko pěkně diverzifikovaná struktura příjmů tedy tak trochu stojí a padá na úspěchu Windows jako operačního systému, na kterém statisticky běží okolo 90 % desktopů, připojených na Internet.

Na první pohled se Microsoftu ještě docela daří na Business-to-business a business-to-goverment trzích. Příjem z tohoto segmentu Microsoftu totiž také vytrvale roste.

Ve srovnání s balíkem, který generují segmenty Windows a Office, jde ovšem v případě „Server and Tools“ divize o trpasličí příjem. Pokud by měla stát společnost v budoucnosti pouze na něm, bude hrát úplně jinou ligu, než je tomu dnes.

Ale zpět k problému značky: pokud chce Microsoft i do budoucna sklízet úspěchy na stejných trzích jako dnes, bude právě vnímání své značky tím, co bude muset radikálně změnit. Zatímco enterprise B2B segmentu celkem sluší konzervativní pojatí značky typu IBM, na consumer a SMB trzích není šance obstát proti image svěžích brandů, jako Apple či Google. Co tedy ale vlastně musí Microsoft změnit?

Microsoft

1. Říci Ballmerovi sbohem

Asi první, možná trochu drsnou, ale zato zcela očividnou věcí, kterou je třeba rychle vyřešit, je setrvávání Steva Ballmera ve funkci. Důvodů je několik. Ano, má jistě své zásluhy, za svého působení v roli CEO přinesl společnosti obrovské zisky z Windows a kancelářského balíku Office. Jenže za éry jeho působení také došlo k postupnému pádu mobilní divize a online divize. To není zase tak málo, když přejdeme nepochopení internetového byznysu, kde se extrémně rychle etablovala nová konkurence, tak na poli chytrých mobilních platforem měl Microsoft obrovskou výhodu včasného vstupu na trh a tím pádem náskok několika let před konkurencí. Největším problémem ovšem zůstává Ballmer sám. Je to totiž také značka, značka asociující Microsoft v dobách jeho počátku. Dokud zkrátka bude Microsoft připomínat svoji vlastní minulost, nemá šanci v konkurenci nových, nebo alespoň renovovaných (Apple) značek uspět.

Doporučujeme k přečtení také: Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

2. Rozloučit se s Windows Phone 7

Největším manažerským uměním je včas si přiznat, že se něco nepovedlo, udělat rychle bolestivý řez a jít dál. Windows Phone 7 jsou přes veškerý aktuální mediální hype průšvih. Něco se prostě stalo špatně, možná si jeom někdo spletl dobu. Windows Phone 7 nejsou vyloženě šatný operační systém a narozdíl od některých svých konkurentů konečně pochopily, že telefon má sloužit primárně k volání. Vydávat ale v roce 2010 klon Symbianu kříženého s prvním iPhone OS je prostě špatně, nemá totiž šanci obstát. Konkurence Android OS i současného iOS je zkrátka příliš silná.

3. Převelet hlavní síly do enterprise segmentu

Zde je Microsoft stále velmi silným hráčem a má řadu nástrojů (např. cena), jak být nepříjemnou konkurencí i tak suverénním hráčům, jako je IBM. Právě na korporacích Microsoft úspěšně postavil základy svého byznysu, možná nastal čas vrátit se ke kořenům. Pro bezpečný růst zisků v budoucnosti je to jediná schůdná cesta. Ne náhodou ostatně značka začala ztrácet svůj z počátku velmi dobrý kredit v okamžiku, kdy se přeorientovala na consumer segment trhu.

bing

4. Přestat podceňovat Internet a začít vnímat Web jako naprosto klíčový

Viditelnost a tržní podíl Microsoftu na Internetu je mizivá jak ve srovnání s konkurencí, tak v poměru k nástrojům, kterými zde Microsoft disponuje a které jsou překvapivě často technologicky dokonce několik kroků před konkurencí. Je nejvyšší čas na změnu. Bing byl i přes malý tržní podíl docela dobrý začátek, stejně tak současné Office Web Apps, jenže rozhodně by nemělo jít o poslední metu. Microsoft by se měl stát když ne tržním leaderem, pak alespoň vyzyvatelem pro cloud computing.

Web Apps

5. Zbavit se Exploreru, pokud ani verze 9 nezmění současný trend

Přestože je IE 9 pořádným skokem kupředu v porovnání se svými posledními předchůdci, jeho osud je stále nejistý. Otázka totiž nezní, zda-li je IE 9 dobrý nebo špatný prohlížeč, ale zda-li je tak dobrý, aby mohl i s negativní nálepkou, kterou si nese po svých předchůdcích, vyhrát bitvu memů a zastavit erozi uživatelů. Ano, i zde existují nástroje, jak trhu trochu pomoci – Internet Explorer pravděpodobně bude vyžadovanou (z důvodu integrace) platformou pro Microsoft business aplikace, ale stačí to dlouhodobě?

6. Postavit svou značku na bezpečnosti

Bezpečnost produktů Microsoftu je (ať již právem, či nikoli) dlouhodobě kudlou v zádech, přes kterou prýští krev dobré pověsti společnosti kamsi do hlubin odpadních vod. Microsoft by měl udělat cokoli, aby tento trend změnil. Zdvojnásobení výdajů na bezpečnost, Akvizice dalších bezpečnostních firem, žádná investice pravděpodobně nebude tak velká, aby nebyla vyvážena změnou vnímání společnosti z černé ovce na bezpečnostního leadera.

zune

7. Odříznutí minulosti včetně jejích ikon

Možná je to smutné a nesportovní, ale je to tak, podobně jako Ballmer, tak i druhá ikona a někdejší šéf společnosti, Bill Gates, je pro většinu trhu synonymem toho, co se řadě lidí na Microsoftu v době jeho největší síly nutně nemuselo líbit. Přesto i po jeho odchodu společnost stále vytváři mnoho nových pojítek mezi ním a společností (vzpomeňme odvetnou reklamní kampaň „Já jsem PC!“). Zástupců staré gardy je ovšem v Microsoftu více, jedním příkladem za všechny může být generální softwarový architekt Microsoftu, Ray Ozzie, který je auterm SharePoint Serveru a duchovním otcem konkurenčních Lotus Notes.

8. Obsadit nové hardwarové trhy

Tvorba dražších koncových periferií je sice fajn, ale extrémní obchodní úspěchy od ní lze čekat jen těžko. Microsoft byl zatím extrémně úspěšnou softwarovou společností, ale doba se změnila a trh (alespoň ten konzumentský) si žádá nové přístupy. Existence Apple je důkazem, že vhodné spojení obou elementů může fungovat skvěle. Když nic jiného, mohly by chytré telefony a tablety od Microsoftu garantovat určité tržní zastoupení vlastních softwarových produktů společnosti.

Související texty:

6 klíčových důvodů proč jdou nejspíš Microsoft Windows 7 na odbyt tak dobře

Microsoft: nejvíce zisková softwarová společnost, ale na jak dlouho ještě?

Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Rubriky: ByznysHardwareInternet

Související příspěvky

Ve věku 94 let zemřel spoluzakladatel Intelu Gordon Moore
Zprávičky

Ve věku 94 let zemřel spoluzakladatel Intelu Gordon Moore

25. 3. 2023
Zprávičky

CETIN loni zvýšil zisk o 12 % na 2,88 miliardy Kč

24. 3. 2023
Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB
Zprávičky

Zákon o dezinformacích posuzují experti, Rakušan ještě zváží jeho předložení

24. 3. 2023
750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Vedení Toshiby přijalo návrh na převzetí konsorciem v čele s firmou JIP

23. 3. 2023

Zprávičky

Ve věku 94 let zemřel spoluzakladatel Intelu Gordon Moore

Ve věku 94 let zemřel spoluzakladatel Intelu Gordon Moore

ČTK
25. 3. 2023

Ve věku 94 let zemřel v pátek Gordon Moore, spoluzakladatel společnosti Intel a průkopník

Web pražské integrované dopravy napadli neznámí útočníci útokem DDoS

ČTK
24. 3. 2023

Internetové stránky pražské integrované dopravy (PID) dnes ráno napadli neznámí útočníci. Web zablokovali útokem

CETIN loni zvýšil zisk o 12 % na 2,88 miliardy Kč

ČTK
24. 3. 2023

Největší tuzemský provozovatel telekomunikační infrastruktury CETIN loni zvýšil čistý zisk o téměř 12 procent

Kryptoměny a jejich ekonomika

V USA obvinili exšéfa kryptoměnové společnosti Terrraform Labs z podvodů

ČTK
24. 3. 2023

Američtí vyšetřovatelé obvinili někdejšího šéfa kryptoměnové společnosti Terrraform Labs To Kwona z několika podvodů.

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Zákon o dezinformacích posuzují experti, Rakušan ještě zváží jeho předložení

Pavel Houser
24. 3. 2023

Ministerstvo vnitra připravilo návrh zákona pro boj s dezinformacemi, nyní ho posuzují odborníci, resort

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Vedení Toshiby přijalo návrh na převzetí konsorciem v čele s firmou JIP

ČTK
23. 3. 2023

Vedení japonského průmyslového konglomerátu Toshiba přijalo návrh na převzetí podniku od konsorcia firem v

Masivní výpadek na polské železnici způsobila softwarová chyba (aktualizováno)

Konsorcium tří českých firem vybuduje komunikační síť na slovenské železnici

ČTK
23. 3. 2023

Konsorcium tří českých firem pod vedením pražské společnosti Kontron Transportation získalo na Slovensku zakázku

Pětice motorů technologických inovací v příští dekádě

Google zpřístupnil veřejnosti chatbota Bard, chce konkurovat Microsoftu

ČTK
22. 3. 2023

Americká internetová společnost Google v úterý zpřístupnila veřejnosti konverzačního robota Bard. Konkurovat bude službě

Tiskové zprávy

Nejnovější řada notebooků Lenovo Legion Slim

MiR uvádí nový cloudový software pro optimalizaci řízení robotických flotil

Změní generativní umělá inteligence pravidla hry?

SAP představuje nový balíček řešení pro střední firmy

ČSÚ: Více než polovina velkých průmyslových podniků využívá 3D tisk

CyberSecurity Podcast: Vše o nové evropské směrnici NIS 2

Zpráva dne

Březnový prodej – doživotní licence na Windows 10 za Goodoffer24 € 12 a Office za € 23!

Březnový prodej – doživotní licence na Windows 10 za Goodoffer24 € 12 a Office za € 23!

Redakce
3. 3. 2023

Ať už hledáte levnější cestu jak postavit nový počítač, nebo jen chcete upgradovat stárnoucí...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Programování s pomocí umělé inteligence a open source licence

Pavel Houser
15. 3. 2023

S tím, jak se rozšiřuje využití umělé inteligence přímo při tvorbě softwaru, se intenzivněji začínají diskutovat...

Nadcházející akce

  1. Hannover Messe 2023

    17. dubna - 21. dubna

Zobrazit všechny Akce

Slovník

Trh výrobních faktorů

Pohledávky

Screengrab!

Nejpopulárnější články

OKI na veletrhu EmbaxPrint zaujala potiskem etiket

OKI na veletrhu EmbaxPrint zaujala potiskem etiket

Tomáš Jirásko
1. 3. 2023

Kvalitních IT specialistů je nedostatek a práce na dálku jim může přinést až o 25 % víc peněz

Redakce
3. 3. 2023

Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita

ChatGPT uspěl v testu teorie mysli

Pavel Houser
21. 2. 2023

Celosvětové výdaje na IT v letošním roce podle Gartneru vzrostou o 2,4 %

Redakce
23. 2. 2023

Mýty kolem digitalizace firmy (1): Digitalizace je jen IT projekt a adopce je ztráta času

Mýty kolem digitalizace firmy (1): Digitalizace je jen IT projekt a adopce je ztráta času

itbiz
2. 3. 2023

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security techn Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT česk

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Hledání mimozemského života v prachu na Zemi
  • Týden na ITBiz: Google zpřístupnil chatbota Bard, chce konkurovat Microsoftu
  • 25 let od první hluboké mozkové stimulace

RSS AbcLinuxu RSS

  • MidnightBSD 3.0
  • Hra zdarma: Neurodeck: Psychological Deckbuilder
  • Firma Docker plánovala zrušit hosting pro open-source projekty, rozhodnutí přehodnotila

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.