Datasys a jeho recept pro Smart City

Richard Jan Voigts , 09. únor 2017 08:00 0 komentářů
Datasys a jeho recept pro Smart City

Datasys je softwarový integrátor, který se orientuje i na nové trendy, kterými jsou internet of things (IoT) a smart cities. Co by mělo projektu pro smart city předcházet, aby byl úspěšný, jsme se ptali Martina Nováka, Head of Marketing and Business Development, Datasys.

Co by měl jakýkoliv projekt pro smart city přinést?
Jakýkoliv projekt pro smart city, chytré město, by se měl orientovat na uživatelskou, tedy občanskou stránku daného řešení. Primárně tedy musí každé město vzít ohled na přínosy, které toto řešení bude mít pro uživatele. První částí projektu smart city by mělo být nastolení koncepce, aby bylo jasné, jak budou další projekty v dané municipalitě řešeny. Výsledkem dobrého konceptu pro smart city, ať už pro jednotlivé městské části či celá města, by měl být ucelený přehled řešení, pozitivních výstupů, která dostanou uživatelé, občané, které budou městem jasně prezentovány a v podstatě i tržně uplatňovány. Jedním z dnešních problémů smart cities totiž je, že města, která IoT a problematiku svého city smart řeší, ji probírají spíše interně a nekomunikují s občany jejich skutečné potřeby a zaměřují se na v první fázi na jedno proprietární řešení namísto vytvoření jednotné koncepce pro všechna další řešení.

Se kterými největšími problémy se jako dodavatel řešení pro smart cities potýkáte?
Určitě jde o roztříštěnost požadavků různých municipalit. Buď mají přehnaná očekávání od řešení pro „jejich“ smart city, nebo nemají ani tušení, jak je uchopit, jak z nich vytěžit přínosy, které jim mohou nabídnout, a na tomto základě nějakou koncepci vytvořit. Většinou se totiž upnou na nějaké dílčí řešení, které dlouhodobě rozvíjejí, a nakonec se s ním pak dostanou do poměrně šílených „čísel“.

Martin Novák | Datasys
Martin Novák | Datasys
Nemůže to být také dáno tím, že je doposud malá osvěta, a že pojmy smart cities a internet of things, což spolu souvisí, jsou doposud řízeny možnostmi a nabídkou dostupných technologií, místo požadavky a poptávkou?
To je určitě také pravda. Přestože osvěta už v několika posledních měsících poměrně intenzivně probíhá, zatím jde pouze o osvětu technologickou. Primárně se řeší využití různých senzorů a přenosových technologií, které jsou pro město vlastně nepodstatné. Uživateli je jedno, jaké jsou baterky v senzoru, nebo zda se signál z něj přenáší dále přes sítě a protokoly GSM, LoRa nebo SigFox. Podstatný je výsledný přínos těchto technologií pro občany a uživatele, který má celkový dopad i na byznys města, jestli se dostanou rychleji z místa A do místa B, nebo zda (a vůbec) mohou zaparkovat blíže svému cíli, případně rychle uniknout nějakému nebezpečí apod. Na nějaká využitelná řešení tohoto typu zatím osvěta příliš neexistuje.

Co by mělo být výsledkem řešení pro smart city z pohledu osvíceného IT dodavatele?
Nikdo nemůže předpokládat, že bude jediným dodavatelem různých aplikací. V současné době je situace taková, že každá firma někam prosazuje svoje aplikace, zatížené licenční politikou. Výsledný systém by měl být modulární, umožňovat jednoduchou integraci dalších řešení, například přes otevřená API (application programming interfaces) a neměl by vyžadovat žádné další proprietární softwarové nástroje, které by do budoucna jen zdražovaly další rozšíření. Proto je dobré mít sběrnou integrační vrstvu která vše agreguje, senzory a komunikaci na spodních vrstvách, a pak aplikace nad touto integrační vrstvou které jsou s ní propojeny přes otevřená API, což zajišťuje modularitu. Během pár let by se totiž jinak celé řešení nutně dostalo do problémů s rozšiřitelností, protože různých integračních vrstev by se objevilo více. Například přímo nad senzory místo nad centrálním úložištěm dat, ať už je on-premise nebo v cloudu, jako což by bylo z delšího časového výhledu brzdou až stopkou pro další rozšiřitelnost systému. Rozšiřitelnost a modularita jsou zárukou dalšího rozvoje systému.

Když se na řešení pro smart city podívám jako uživatel na počítačové rozhraní, mohlo by to vypadat jako Windows 10 s dlaždicemi nebo jako u elektronické kasy v restauraci, které zastupují jednotlivé dílčí aplikace?
Naší snahou je, aby uživatelské rozhraní pro všechny funkce chytrého města bylo jednotné, může být i ve formě dlaždic jako u Windows 10 nebo vypadat jinak, záleží na požadavku města, aby se uživatel dostal na pár kliknutí na svém chytrém telefonu nebo jiném zařízení během pár vteřin k požadovanému výsledku.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Microsoft a GitHub

Pavel Houser , 13. červen 2018 13:30
Pavel Houser

Transakce v hodnotě 7,5 miliardy dolarů je dost velká i na poměry Microsoftu, takže se prodejem GitH...

Více







RSS 

Zprávičky

Praha spustila server s daty o městě

ČTK , 25. červen 2018 08:00

Použitá data Operátor ICT získává zejména z městských společností....

Více 0 komentářů

Útočníci se snaží zneužít fotbalovou horečku

Pavel Houser , 23. červen 2018 11:59

Nová phishingová kampaň se snaží lákat oběti ke stažení infikovaného rozpisu a výsledků fotbalového ...

Více 0 komentářů

Systém pro STK by měl za 120 mil. Kč nadále provozovat AutoCont

ČTK , 22. červen 2018 10:00

V novém smluvním období by firma měla zajistit také propojení s obdobnými systémy jednotlivých člens...

Více 0 komentářů

Kalendář

04. 08.

09. 08.
Black Hat USA 2018
09. 08.

12. 08.
DEF CON 26
06. 09.

07. 09.
Humusoft Technical Computing Camp 2018

Starší zprávičky

Divize firmy Deutsche Telekom T-Systems ruší 10 000 míst

ČTK , 22. červen 2018 09:00

Na 6000 míst z celkového počtu má být zrušeno v Německu v průběhu příštích tří let....

Více 0 komentářů

Šéfovi Intelu srazil vaz vztah na pracovišti

ČTK , 22. červen 2018 08:00

Ve funkci předsedy představenstva a člena správní rady Krzaniche přechodně nahradí dosavadní finančn...

Více 0 komentářů

Musk: Favoritem pro evropskou továrnu na baterie Tesly je Německo

ČTK , 21. červen 2018 10:00

Revoluce elektrických aut zvýší do roku 2025 hodnotu evropského trhu s bateriemi na zhruba 250 milia...

Více 1 komentářů

Česko testuje komunikaci mezi auty, vlaky a MHD

ČTK , 21. červen 2018 09:00

Vozidla si budou vyměňovat informace například o tom, jak je vlak daleko od závor, nebo že tramvaj v...

Více 0 komentářů