Na konferenci Gartner Digital Day 2019 byl hlavním řečníkem analytik Matthew Hotle, který s nadhledem pojmenoval změny, které si lidé ze své uzavřené bubliny IT mnohdy nejsou schopni uvědomit. Svět IT je podle něj na začátku nové cesty.
Konferenci uvedl Oldřich Příklenk, ředitel KPC-Group (zastoupení Gartner), a poté už následovaly prezentace Gartner a hostů, zejména z oblasti bankovnictví.
Příčiny změn
Matthew Hotle nejprve seznámil s faktory způsobujícími změny. Jde o změnách trhu kvůli vyvíjejícím se ekosystémů, novým konkurentům a příležitostem, dále lidské změny dané měnícími se demografiemi a chováním lidí, podniky kromě toho mění strategie a obracejí se na nové platformy, produkty, ekosystémy a partnery, a nakonec jsou zde nové politicko-ekonomické podmínky s novými zákony, nařízeními a politická nestabilita. Pracovní pozice každého člověka může zmizet, nebo být přinejmenším značně pozměněna.
Nové prvky
Matthew Hotle pojmenoval jako tři nejzřetelnější prvky inteligenci (AI), přizpůsobivost a zabudované systémy. AI je už všudypřítomná, objevují se nové vzory a architektury. Je zřejmý posun od aplikací k platformám a ekosystémům. Ke slovu přicházejí boty, chatboty, konverzační systémy, a mobilní aplikace. Přizpůsobivost musí vzít v potaz nové modely práce, dovednosti i ty, kteří do ekosystémů přispívají, samozřejmě s ohledem na kulturní zvyklosti.
Pracovní model IT v prostředí těchto změn
V adaptivním podnikovém prostředí začínají jednotlivé produkty převládat nad velkými nasazovanými projekty (stínový/šedý software, citizen development, jednoúčelové webové aplikace – vše, co není interní IT schopno rychle dodat). To si žádá agilní DevOps a kontinuální dodávka aplikací, jejichž návrh musí být založen na požadavcích zákazníka. Aplikace se shlukují do stavebních bloků a začíná převládat cloudová škálovatelná architektura. Počet organizací, které přijaly produktově orientované poskytování aplikací stoupá, v roce 2018 jich bylo 40 %, v roce 2020 Gartner odhaduje 66 % a v roce 2022 jich má být 79 %. Z toho vyplývá, že nad dohledem a kontrolou vede strategie, stejně je tomu u dat. Tomu všemu je třeba přizpůsobit dovednosti a myšlení; rychlost poskytování aplikací si vyžádá multidisciplinární týmy, v nichž se zúčastní lidé mající na starosti aplikace, informace, integraci, uživatelé produktů, návrháři i akcionáři. Na výstupu produktových týmů budou produktoví manažeři a manažeři nabízející tyto produkty. Mezi novými dovednostmi a obory budou figurovat návrhář (podle) uživatelské zkušenosti, produktový manažer pro aplikační rozhraní (API), vedoucí analytik, digitální rizikový manažer a návrhář algoritmů a modelů. největším stavebním blokem v tomto přizpůsobivém modelu je přitom kultura.
Ke změně kultury vedou podle Matthewa Hotla jen čtyři ovládací prvky – způsob, jak tvoříme (hodnota), jak přijímáme rozhodnutí (tempo změn), jak se do změn zapojujeme (spolupráce), a jak měříme (směr změn). Tyto čtyři ovládací prvky jsou sice jen čtyři, nakroutit je však lze do mnoha různých kombinací. (Pozn. red.: Enigma také neměla příliš mnoho ovládacích prvků…)
Nový druh aplikací a jejich dodávek
Do dodávek aplikací se už zapojují běžní lidé, bude třeba se zaměřit na růst a přijmout, že dochází k rozbití současného modelu. Aby bylo vůbec možné nové prvky IT získat, je nutné napřed vytvořit strategii, vzít v potaz dostupné finance a možnosti podniku a až pak dodat nové aplikace a technologie. Nevyhneme se stínovému (shadow) IT a občanským (citizen) inovace a aplikacím. Je to boj, který s sebou přináší aplikace bez ohledu na architekturu, jsou roztříštěné, nedají se ovládat, řídit a sledovat, jejich pořízení jde mimo rozpočet, bývají jednoúčelově zaměřené a jejich financování mimo rozpočet vzrůstá. Podle průzkumu Gartner jde nadpoloviční počet lídrů cestou růstu namísto šetření.
Od podpory k řízení
V tomto třesku budeme muset přeskočit od pouhé podpory k řízení byznysu, průmyslu nebo hodnotového řetězce, a to cestou, kterou provází rozbíjení původního modelu. Pro to existuje pět strategií – obrana před konkurencí, útok inovacemi, destrukce a anarchie, rozvrat se znovuobjevením, a nakonec i štěstí a uchopení příležitosti. Cesta novým směrem začíná.
Vize CIO pro produktově zaměřenou transformaci
Už bylo řečeno, že počet organizací využívajících produktově zaměřené dodávky (aplikací) stoupá, a tento stav se bude prohlubovat. Poskytování digitálních zkušeností jako produktů mění poslání IT, práci týmů, přirozenost práce a její řízení, které bude mít jiný charakter. Nebude jednotné pro celou organizaci, ale bude se řídit potřebami jednotlivých oddělení, s možnostmi překryvu a sdílení infrastruktury. Matthew Hotle uvedl jako příklad společnost Monsanto, která má šest produktových kategorií – polní hospodářství, laboratorní výzkum, operace, zákazníky, pracovníky a finance; jejich potřeby a poptávka po aplikacích se samozřejmě liší. V produktově orientované dodávce aplikací dochází k zásadním změnám, od přísného plánování dodávky aplikací podle pečlivě připraveného projektu směrem k naplnění návratnosti investic, poskytování aktualizací, dokud produkt nezestárne, podpora menších agilních týmů, což zrychluje dodávku, a zaměření na obchodní výsledek. Na konci každé etapy se totiž může další cesta větvit a budoucnost může být jiná než plánovaná.
Posun v IT
Jde tedy o posun k financování produktů a platforem, které je řízeno změnami v možnostech daného byznysu a podle schopnosti přinášet hodnotu, a také s ohledem na potřeby uspokojit zákazníka. Střetávají se zde požadavky marketingu s možnostmi poskytování potřebných aplikací (vytváření obchodních příležitostí, budování značky, provoz na webu, příjem generovaný marketingem vs. rychlost dodávek aplikací, efektivita kódu, četnost chyb, přijatelnost testovacích výsledků). Jde o základní posun jak pro byznys, tak pro výkonné složky IT
Změny v kultuře a vedení
Pokud se má změnit chování, potřebujete změnit hodnoty a kulturu. Samostatné týmy potřebují sdílet hodnoty. Těmi jsou iniciativa, inovace, zákaznická zkušenost a přizpůsobivost. Lidé jsou motivováni hodnotami, kterým vládnou samostatnost, účel a virtuozita v dané práci, se samostatným rozhodováním, bez zbytečných zásahů shora.
CIO a vedoucí aplikačních týmů by měli přijmout hbitost a produktový model za svoje obchodní potřeby, navrhnout vlastní hybridní model pro projekty a produkty, zlepšit spojení svých schopností a celkové kultury pro rychlejší produktové inovace lehčí cestou a s týmy složenými z různě zaměřených lidí k dosažení větší univerzálnosti a přebudovat vlastní organizační strukturu tak, aby zbořila bariéry mezi byznysem technologickými pracovníky a zvýšila jejich propojení.