Lidé nemají na internetové soukromí jednotný názor

Pavel Kolář, 13. červen 2014 10:02 0 komentářů
Lidé nemají na internetové soukromí jednotný názor

Dlouho trvající debata o tom, do jaké míry by vlády a firmy měly mít přehled o soukromých aktivitách, komunikaci a chování lidí, se přenesla i do online světa. Studie EMC Privacy Index zkoumá, jak spotřebitelé po celém světě pohlížejí na svá práva na ochranu soukromí online, a měří jejich ochotu vzdát se výhod a pohodlí propojeného světa v zájmu zajištění svého soukromí.

Podle celosvětové studie, které se zúčastnilo 15 000 respondentů z 15 zemí, vyplývá, že lidé nemají na problematiku „online soukromí“ jednotný názor, ten se liší jak v závislosti na geografické oblasti, tak na typu aktivity, které se online věnují.

Mysl plná paradoxů

Lidé chtějí výhody, které technologie poskytují, bez ztráty soukromí. Vyšly najevo tři paradoxy v oblasti ochrany soukromí, z nichž všechny mají významné důsledky pro spotřebitele, firmy a poskytovatele technologií. První je paradox „Chceme všechno“, spotřebitelé říkají, že chtějí veškeré pohodlí a výhody digitálních technologií, ale přitom pro jejich získání nejsou ochotní obětovat své soukromí. Dalším je paradox „Nic neděláme” – i když se riziko narušení soukromí přímo týká celé řady spotřebitelů, většina z nich uvádí, že nepodnikají prakticky nic na ochranu svého soukromí. Zodpovědnost tito uživatelé namísto toho přesouvají na ty, kdo nakládají s jejich údaji (například organizace státní správy nebo firmy).

Dalším silným paradoxem jsou sociální sítě. Uživatelé webů sociálních sítí tvrdí, že si cení svého soukromí, ale přitom zároveň přiznávají, že klidně sdílejí velké množství osobních dat i když příliš nevěří, že tyto weby jejich data skutečně ochrání.

Syndrom Jekyll & Hyde

Lidé se také chovají odlišně v závislosti na typu aktivity. Tu lze kategorizovat s použitím několika online identit (neboli různých „já“), z nichž každá vykazuje rozdílný přístup k ochraně soukromí. Mezi šest sledovaných identit patří:

  • Sociální já – práce s weby sociálních sítí, e-mailovými programy, zprávami SMS a dalšími komunikačními službami
  • Finanční já – komunikace s bankami a dalšími finančními institucemi
  • Občanské já – komunikace s institucemi státní správy
  • Zdravotní já – komunikace s lékaři, zdravotními institucemi a poskytovateli zdravotní péče
  • Zaměstnanecké já – práce se systémy a weby spojenými se zaměstnáním
  • Spotřebitelské já – používání online obchodů

Názory na ochranu soukromí se mezi jednotlivými identitami značně liší. Například z hlediska občanského já vykázali respondenti největší ochotu vzdát se svého soukromí – aby získali ochranu nebo snazší a efektivnější online přístup k výhodám, které poskytuje stát. Oproti tomu sociální já je nejméně nakloněné vzdát se soukromí v zájmu větší sociální propojenosti.

Studie je poučná také firmy a poskytovatele technologií. V případě firem je nezbytné, aby si uvědomily, jak dalece je zákazníci vnímají. Jestli se firma zařadí mezi vítěze nebo poražené, bude záležet na tom, zda svým zákazníkům prokáže používání nejpodstatnějších a nejpraktičtějších postupů v oblasti ochrany soukromí. Čím je zřejmější, že firma dbá na ochranu soukromí, tím větší je pravděpodobnost, že se jí podaří přilákat spotřebitele a zvýšit úroveň jejich zapojení. Zásadní roli při zajištění toho, aby firmy mohly plnit své závazky v oblasti ochrany soukromí, mají poskytovatelé technologií, kteří musejí najít způsob, jak zvýšit zabezpečení v rámci celé své nabídky bez dopadu na možnosti uživatelů, výkon a funkce.

Závěr

Když si nejdůležitější zjištění studie shrneme, dojdeme k následujícím čtyřem okruhům, z nichž vyplývají níže uvedené závěry:

1) Paradox „Chceme všechno“

  • Bez ohledu na typ identity a výhody jsou lidé jen velmi málo ochotní vzdát se soukromí výměnou za přínosy digitálních technologií.
  • 91 % respondentů oceňuje výhodu „snazšího přístupu k informacím a znalostem“, kterou digitální technologie poskytují.
  • Přesto jen 27 % z nich uvádí, že by byli ochotní jakkoli obětovat soukromí, aby mohli získat větší pohodlí a výhody zprostředkované internetem.
  • 85 % respondentů oceňuje „používání technologií na ochranu před teroristy a/nebo trestnou činností“, ale jen 54 % uvádí, že je připraveno vzdát se částečně svého soukromí výměnou za tuto ochranu. • Respondenti starší 55 let ze všech různých zemí uvádějí, že jsou méně ochotní vzdát se soukromí výměnou za větší pohodlí, a požadují větší kontrolu nad svými osobními údaji.

2) Paradox „Nic neděláme”

  • Více než polovina všech respondentů uvedla, že někdy došlo k narušení zabezpečení jejich dat (ovládnutí e-mailového účtu hackerem, ztráta nebo krádež mobilního zařízení, napadení účtu sociální sítě hackerem a další). Celá řada z nich nepřijímá žádná opatření na svou ochranu:
  • 62 % nemění pravidelně své heslo.
  • 4 z 10 si nepřizpůsobí nastavení ochrany osobních údajů v sociálních sítích.
  • 39 % nepoužívá ochranu heslem na mobilních zařízeních.
  • Jako největší hrozbu do budoucna v oblasti ochrany soukromí uvedli respondenti firmy, které používají osobní údaje, prodávají je nebo je směňují za účelem finančního zisku (51 %). Druhou je podle nich nedostatečná pozornost ze strany státních úřadů (31 %). „Nedostatečný osobní dohled a pozornost ze strany obyčejných lidí, jako jsem já,” se umístily velmi nízko (11 %).
  • U vzorku osob starších 55 let studie zjistila mnohem menší pravděpodobnost, že zabezpečí svá mobilní zařízení pomocí hesla nebo že změní svá nastavení ochrany osobních údajů v sociálních sítích.

3) Paradox „Sdílíme v sociálních sítích“

• Používání webů sociálních sítí stále závratně roste i přes následující skutečnosti: o Respondenti očekávají, že během následujících pěti let bude nesmírně obtížné zajistit ochranu jejich soukromí v sociálních sítích. * Spotřebitelé se domnívají, že weby sociálních sítí mají příliš nízké schopnosti a etiku, aby mohly ochránit jejich osobní údaje. * Pouhých 51 % uvádí, že má důvěru ve schopnosti těchto poskytovatelů ochránit osobní údaje, a pouhých 39 % uvádí, že důvěřuje etice těchto organizací. * Naprostá většina spotřebitelů (84 %) uvádí, že se jim nelíbí, když kdokoli získá jakékoli znalosti o nich nebo jejich zvycích, pokud se sami nerozhodnou tyto informace sdílet. * Vzorku respondentů starších 65 let dělá ochrana jejich soukromí podstatně větší starost a podle svého vyjádření jsou nejméně ochotní umožnit ostatním lidem poznat jejich zvyky online.

4) Nepříznivý celosvětový výhled v oblasti ochrany soukromí

  • Lidé jsou stále méně přesvědčeni o tom, že mají vysokou úroveň soukromí.
  • V porovnání se situací před rokem se 59 % respondentů po celém světě domnívá, že mají v současnosti méně soukromí.
  • Největší procentní podíl respondentů, kteří se domnívají, že mají nyní menší soukromí, byl zjištěn v Brazílii a Spojených státech amerických (71 %, respektive 70 %).
  • Francie je jedinou zemí, ve které většina (56 %) nesouhlasí s tvrzením, že lidé mají nyní menší soukromí než před rokem.
  • Velká většina respondentů (81 %) očekává, že úroveň soukromí během následujících pěti let klesne.

Komentáře

RSS 

Komentujeme

Agilita a devops, přepracování a vyhoření

Pavel Houser , 12. červenec 2018 12:30
Pavel Houser

Michael Cote na The Register upozorňuje na častý problém: nové „agilní“ metody vývoje, všechny příst...

Více







RSS 

Zprávičky

Čip v občanském průkazu si zatím aktivovala třetina lidí

ČTK , 20. červenec 2018 08:00

Prostřednictvím Portálu občana lidé mají přístup např. k údajům o důchodu nebo si mohou pořídit výpi...

Více 0 komentářů

Red Hat Ansible Engine přináší další automatizaci cloudu

Pavel Houser , 19. červenec 2018 13:52

Nejnovější verze platformy Red Hat Ansible Engine 2.6 rozšiřuje automatizaci cloudů AWS, Google Clou...

Více 0 komentářů

Samsung chystá na příští rok telefon se sklopným displejem

ČTK , 19. červenec 2018 10:00

Displej půjde složit na polovinu jako peněženku. Ve složeném stavu je na přední straně přístroje men...

Více 0 komentářů

Kalendář

04. 08.

09. 08.
Black Hat USA 2018
09. 08.

12. 08.
DEF CON 26
06. 09.

07. 09.
Humusoft Technical Computing Camp 2018

Starší zprávičky

Internet Mall snížil ztrátu, tržby mu vzrostly na 7,2 miliardy Kč

ČTK , 18. červenec 2018 17:29

Internet Mall mj. investuje do distribučního centra v Jirnech u Prahy, které by mělo sloužit 7 střed...

Více 0 komentářů

Google dostal kvůli Androidu od EK rekordní pokutu 4,34 mld. eur (aktualizace)

ČTK , 18. červenec 2018 13:26

Google využil Android k upevnění dominantní pozice svého internetového vyhledávače, uvádí EK....

Více 0 komentářů

EK oznámí rozhodnutí o pokutě pro Google

ČTK , 18. červenec 2018 12:10

Google dostal od EK za zneužití dominantního postavení již koncem loňského června pokutu 2,42 miliar...

Více 0 komentářů

Americká Workday koupila českou firmu Stories

ČTK , 18. červenec 2018 09:00

Českou firmu Stories založili tři datoví odborníci, kteří si dali za cíl změnit řízení velkých firem...

Více 0 komentářů