Koncentrace na trhu ISP pokračuje, ale rychlý růst nepřináší nutně velké zisky operátorům. Místní ISP mají v Česku dlouhodobě nezastupitelnou úlohu při rozvoji širokopásmového internetu, kdy využili relativně pomalého a nepříliš dobře zvládnutého spuštění služeb širokopásmového internetu ze strany dominantního operátora. Stále si drží velmi silnou pozici a vysokou míru loajality u svých zákazníků. Co nás ale čeká v budoucnu
Největším současným trendem mnohých firem v oboru drobných ISP je poskytování telekomunikačních služeb na optické infrastruktuře (FTTx). Díky optice do domu mohou místní ISP nabídnout lepší balík triple play služeb (internet, hlas a video) než dva největší hráči na trhu (Telefónica Czech Republic, UPC). U menších ISP využívajících optické sítě je nyní už relativně běžné nabízení downloadu 100 Mbit/s.
Také oba nejvýznamnější operátoři počátkem letošního roku zvyšovali rychlost připojení pro rezidenční zákazníky. TO2 migrovala vybrané zákazníky na technologii VDSL s rychlostí až 25 Mbit/s a UPC pro zákazníky na optické síti nabídla rychlost až 100 Mbit/s.
Malí ISP využili doby, kdy většina národa byla odkázána na nepříliš atraktivní nabídku dominantního operátora a v místech, kde je konkurencí pouze TO2 nebo UPC, vznikají i nadále. Zpravidla těží z detailní znalosti místních podmínek a díky dobrým vztahům s předsedy SBD, SVJ nebo starostou. Služba, kterou nabízejí má podporu v místě a je tedy i z hlediska kvality minimálně porovnatelná s nabídkou velkých operátorů.
Malí ISP postupně rozšiřují a vylepšují své sítě, zdokonalují služby a utěšeně se rozrůstají. Většinu peněz, které vydělají, reinvestují do dalšího rozvoje sítě a technologií. S rostoucím počtem zákazníků, ale rovněž často stoupají i investiční nároky a například přechod od Wifi a vybudování optické infrastruktury FTTH je nad síly většiny malých hráčů. Majitelé úspěšného ISP často dostávají atraktivní nabídky na převzetí od větších konkurentů, často se jedná o jedinou možnost jak zabezpečit další rozvoj služeb pro koncové zákazníky a udržet se na trhu.
Velké UPC už konkurenty nekupuje
UPC získalo sítě do bytů prostřednictvím nákladných akvizic zákazníků už před několika lety. Největší akvizicí byla koupě Karneval Media v roce 2007 za téměř 9 miliard Kč. Poslední velkou akvizicí se stala koupě společnosti Sloane Park Property Trust, která byla dokončena v roce 2011. Tato společnost měla optickou síť po celé republice a soustřeďovala se primárně na trh dalších ISP.
UPC se tím dostalo do ambivalentní pozice, protože mezi své nejbonitnější zákazníky získalo velké množství ISP, kteří UPC přímo konkurují na jednotlivých místních trzích. Od konce roku 2010 se UPC do dalších akvizic nezapojila a „proslavila“ se pouze sporem se společností Master Internet v jehož důsledku byla pro uživatele UPC po nějakou dobu nedostupná část českého internetu.
Telefónica, jak ji neznáme
Naopak TO2 nechce připustit další pokles tržního podílu na rezidenčním trhu. Pouze v letošním roce TO2 koupila velké ISP InetHome CZ (cca. 8000 uživatelů), Losan (cca. 13 000 uživatelů) a od společnosti Volný odkoupila více než 12 000 uživatelů ADSL. Tyto akvizice navazují na loňské převzetí firem Fryzl.cz (4500 klientů) a hi.net (2600) klientů. Telefonica takto získává zpět část trhu, o který přišla především díky své vlastní politice, která vytvořila v minulých 15 letech takové podmínky na na trhu, které umožnily rozkvět regionálních ISP.
Zajímavé je, že TO2 se ani nesnaží nově získané zákazníky migrovat na technologii ADSL. Postupem času se tak stala jedním z největších ISP poskytujících služby na bezdrátových technologiích s počtem uživatelů cca. 40 000.
Nové štiky v rybníce – růst i za cenu ztrát
Společnost RIO Media byla donedávna modelovým příkladem razantního akvizitéra. Mezi vlastníky společnosti figurují podnikatelé, kteří úspěšně vybudovali firmu Karneval Media, kterou později prodali svému největšímu konkurentovi UPC. Do konce roku 2009 kupovala RIO Media rychle místní kabelové televize a stala se pravděpodobně dvojkou na trhu kabelových televizí a opět i významným konkurentem UPC.
Desítky tisíc klientů hlasových služeb získala tato společnost rovněž při koupi VOIP operátora 802.cz. Snaha rychle nabýt nové zákazníky převzetím konkurence se ale zadrhla. Od konce roku 2009 však RIO Media žádnou další firmu nekoupila. V březnu loňského roku se změnilo vedení, kdy ze společnosti odešel generální ředitel Petr Opletal a firma přehodnotila i svou strategii finančně náročného rozšiřování optických sítí do domu a místo toho se rozhodla investovat do šíření digitálního vysílání po metalických sítích ve standardu DVB-T.
Velmi podobně vyrostla i další velká kabelová televize NejTV. Tato značka se na českém trhu objevila teprve v roce 2008 a převzetím mnoha konkurentů získala více než 75 000 předplatitelů televize a 25 000 uživatelů internetu. Mateřská BKS Cable do projektu investovala dle vlastních slov miliardu Kč. V roce 2010 prodělala tato společnost 98 milionů při tržbách 262,5 milionů. Ztráta je dle vyjádření společnosti způsobena přeceněním všech aktiv na tržní hodnotu po dokončení fůzí a splátkou úroků mateřské společnosti. Rychlá integrace několika geograficky vzdálených společností, ale není bez rizik a další rozvoj Nej TV bude určitě zajímavé sledovat.
Jižní Čechy – model regionální integrace
Nenápadným gigantem mezi místními ISP je jihočeská společnost Starnet. Tato firma v posledních letech koupila, nebo se majetkově provázala s více než 10ti menšími ISP (Největší akvizice jsou společnosti NECOSS, INET4 a Wifi divize Forpsi). První dvě převzaté firmy nadále fungují pod vlastní značkou a to včetně nezávislé infrastruktury i řešení páteřní konektivity. Skupina dále investuje do akvizice místních ISP i do nových technologií. Ačkoliv v celorepublikovém srovnání není až tak významným operátorem, v rámci Jihočeského kraje je s počtem zákazníků přesahujícím 70 000 zcela rovnoceným konkurentem UPC nebo TO2. Menší ISP v regionu těžko konkurují takto silnému lokálnímu hráči, protože ten si udržuje výhody místního ISP proti celonárodním operátorům, ale má i velmi slušné možnosti z hlediska marketingu i investic do rozvoje sítí.
Vznikne velký regionální ISP i na severu Čech?
Podobný model regionální integrace, i když v poněkud menším měřítku, je realizován i v severních Čechách, kde je nyní největším nezávislým ISP GRAPE SC. Firma vznikla v roce 2005 a větším ISP se stala po fůzi se společností Ohře Media v roce 2008. Postupně rovněž přebírala menší ISP. V současnosti má GRAPE asi 13 000 klientů, z nichž 60% je na optice. Ředitel firmy Štěpán Beneš vidí pro svoje podnikání významný potenciál i do budoucna. „Očekáváme výrazný růst přenášení videa a televize na internetu, pro tyto služby nebude kvalita bezdrátových sítí stačit. Proto budeme dále budovat optické sítě až do domu, které jsou schopny zajistit dostatečné kapacity pro potřeby uživatelů,“ říká Beneš. Nevylučuje přitom ani přebírání dalších menších ISP, ale pouze tam, kde může rozšířit své optické sítě. GRAPE se prozatím necítí ohrožen ani nástupem TO2, která převzetím LOSANu získala v severních Čechách přibližně stejný počet zákazníků jako má GRAPE. „LOSAN nás příliš neohrožoval, měl sítě postavené převážné na bezdrátové technologii. TO2 určitě může být silným konkurentem, pokud dokáže nabídnout zákazníkům dobrou službu na kvalitní technologii s lokální podporou, prozatím se ale tato vize nenaplňuje,“ zdůvodňuje Beneš.
STAR 21 přechází pod Dial Telecom
Oproti rychle se měnícímu trhu lokálních ISP a kabelových televizí se trh větších operátorů příliš nemění. Počet operátorů se již významně snížil a větší fixní operátoři fungují nyní téměř výhradně na již zainvestovaných vlastních sítích, takže ani pokračující eroze cen na trhu neohrožuje jejich finanční stabilitu. Jedinou podstatnější změnou posledních měsíců je koupě STAR21 společností Dial Telecom oznámená počátkem letošního roku. Datové služby tohoto čistě velkoobchodního operátora poskytované především v licencovaném pásmu 26 a 28 GHz doplní nabídku Dial Telecomu na velkoobchodním trhu v ČR a technologie Star 21 bude využita i pro připojování jednotlivých poboček korporátních zákazníků Dial Telecomu. Dial Telecom tak opět potvrdil svůj silný akviziční potenciál a dlouhodobý zájem růst na českém telekomunikačním trhu pro korporátní a velkoobchodní klientelu.