Konference Oracle OpenWorld představuje nesporně významnou událost. Nějaké produkty společnosti Oracle dnes používá většina velkých podniků, takže se jich nová oznámení přímo dotýkají. Ještě zajímavější je ale pohled z hlediska konkurentů nebo analytiků trhu.
Co se tedy v San Franciscu letos odehrálo? Jednalo se o první takto významnou konferenci po (částečném) odchodu Larryho Ellisona z vedení Oraclu, scénář je však stále především jeho dílem. Při příležitosti takové akce se pochopitelně uskuteční vždy řada oznámení a vydají se záplavy tiskových zpráv, nicméně zajímavé je se podívat, novinky jakého typu převládají. Od toho pak lze zkusit odvodit i aktuální důrazy firemní politiky.
Od negativního vymezování vůči konkurenci do pozice leadera
V minulosti se Oracle vymezoval vůči konkurenci především v podobě Microsoftu a IBM (viz reklamní slogan „Jaká je nejrychlejší databáze na nejrychlejším počítači IBM?“). Posléze se ale pro firmu snad i důležitější než vlastní databázový trh stal aplikační software. Na tomto poli Oracle upevnil svoji pozici několika akvizicemi konkurence (Siebel, PeopleSoft…) a zdálo se, že kromě SAPu zde již neexistuje relevantnější soupeř. Vývoj se tím ovšem nezastavil: především si SAP i Oracle uvědomili, že chtějí-li rozšiřovat své podnikání, musejí nabídnout řešení i pro menší podniky, za druhé se objevila nová konkurence nabízející řešení na bázi cloudu. Zřejmě nejviditelnějším příkladem je Salesforce.com.
Cloud všude kam se podíváš
Oznámení na konferenci OpenWorld ukazují, že právě zde je vnímána hlavní hrozba. V tuto chvíli se proto Oracle podle všeho soustřeďuje na nabídku všeho prostřednictvím cloudu. Je to ovšem logické, protože pro menší firmy je klasická licenční politika často mimo jejich finanční možnosti a zatěžuje i technologicky. Tvrzení, že když něco funguje v cloudu, nevyžaduje to žádnou další práci, je sice marketingový slogan, do značné míry to ovšem platí. Trendem, který Oracle zdůrazňuje, je samozřejmě také mobilita, nicméně v tomto případě jde už dnes spíše o povinnou součást řešení, ne o samostatně prodávané služby. S cloudem to může být podobné, jakkoliv Larry Ellison na konferenci prohlásil, že se Oracle nesnaží prostě jen o cloudové verze svých produktů, aby se odškrtlo příslušné políčko v tabulce.
Komu dnes Oracle vlastně konkuruje?
Znovu: Široké portfolio řešení Oracle znamená, že není jasné, kdo a kdy je hlavním konkurentem. Nemusí to být SAP, ani Salesfore.com. Oracle se totiž snaží neprodávat pouze aplikace v cloudu (klasický model SaaS), ale nabídnout své technologie i partnerům, aby nad nimi poskytovateli vlastní řešení. Různé modely se označují samozřejmě zase všemožnými zkratkami, jako službu lze poskytovat platformu i infrastrukturu (PaaS, IaaS).
To otevírá další třecí plochy. Cloudovou infrastrukturu dnes nabízí třeba Microsoft (Azure) nebo Amazon. Konference Oracle OpenWorld naznačuje, že právě zde vidí Oracle v tuto chvíli další bitevní pole: Microsoft je protivníkem sice standardně, ovšem teď už primárně nejde o MS SQL Server a konkurenci databází. Třecí plochy rozhodně existují i mezi Oraclem a Googlem, a nejde přitom zdaleka jen o spor o Javu, který Oracle zdědil při akvizici Sunu. Stačí se podívat do tiskových zpráv i oficiálních vyjádření: mobilní aplikace jsou primárně uváděny pro iOS, Apple i Oracle navíc sdílejí přístup, že i když se něco uvolní jako open source, důležité je si zachovat kontrolu nad ekosystémem jako celkem.
Šíře portfolia společnosti Oracle ovšem znamená, že mnoho konkurentů představuje současně partnery. Budoucí úspěch podnikání závisí na schopnosti tyto vztahy zvládnout. Výhodou Oraclu je určitě fakt, že nabízí zákazníkům nejen aplikace poskytované přes webové rozhraní. Do cloudu lze snadněji přenést řadu vlastností tradičně poskytovaných produktů, zabezpečení, řízení, obecně podporu pro politiky uplatňované v rámci firmy. A Oraclu hraje do karet i to, že je k dispozici robustní databáze: kdo z konkurentů dnes jinak nabízí služby DbaaS?
Za zmínku rozhodně stojí ještě jedna konkurenční výhoda Oraclu: na konferenci OpenWorld byla oznámena i nabídka business intelligence formou cloudu. Konkrétně je v rámci Oracle Analytics Cloud k dispozici služba Oracle Business Intelligence (BI) Cloud Service.
Funkcionalita tohoto typu je jinak ojedinělá, nicméně z hlediska podniků rozhodně potřebná. Stále totiž existuje rozdělení dat – na jedné straně jsou analytické aplikace typu BI, na straně druhé pak transakční zpracování (OLTP apod.). „Sjednocení dat“ je pro podniky důležitou funkcionalitou. BI jako cloud určitě může být příspěvkem k řešení problému, zvlášť když zrovna tohle konkurence zatím nenabízí. Jaký způsob sjednocení dat se nakonec prosadí, to je samozřejmě otázka, Oracle se nicméně zdá být připraven na různé scénáře, když jako službu vedle sebe nabízí software i platformu, BI i databázi.
Nakonec kromě mobility a cloudu je významným současným trendem také zpracování velkých objemů dat. Pro big data je k dispozici řada produktů, zejména databáze typu NoSQL. Z pohledu Oraclu je tento trend možná nevítaný, málo platné, business stál dlouho především na relační databázi. Firma se nicméně přizpůsobila.
Platforma Hadoop představuje příklad nové technologie, kterou musí brát tradiční dodavatelé databází vážně. Oracle na současnou situaci reaguje tak, že se do tohoto prostředí snaží vestavět své technologie, např. zabezpečení nebo konzistentní uživatelské rozhraní. Nebývá než počkat, k čemu se rozhodne konkurence…