• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Pohled na AI a chatboty pro byznys (1. díl)

itbiz
27. 3. 2018
| Články

Pojem AI (artificial intelligence, umělá inteligence) je v současné době asi nejfrekventovanějším výrazem posledních let v oblasti internetu nebo IT vůbec. V třídílném seriálu se podíváme, jak využít AI pro tvorbu chatbota. První díl se věnuje především tomu, co si představit pod AI a jaká je realita.

Co si kdo pod AI může představit

Filip Korbel

Filip Korbel

Laická veřejnost si představuje počítač, který dokáže sám „přemýšlet“ a dojít k nějakému závěru. Odborná část veřejnosti si vybaví rozsáhlé neuronové sítě, které je třeba připravit na pochopení tématu či dat a následné „trénování“, strojové učení. Byznysově orientované publikum si zase vybaví nástroj, který bude schopen dokonale plánovat správný čas a směr pro obchodování titulu na burze. Bezpečnostní složky si představují nástroj, který dokáže předcházet rizikům, nebo plánovat taktiku na základě historických zkušeností. Prodejní konglomeráty budou tušit, že umělá inteligence doporučí zboží nebo službu na základě interakce se zákazníkem, případně pomůže v komunikaci s podporou nebo servisem. Výrobci a průmysl mohou očekávat optimalizaci v procesech, řízení jakosti a přecházení výpadkům v produkci.

Jaká je realita

Jak je patrné z uvedeného výčtu, vždy jde o hledání odpovědi nebo dosažení nějakého zjištění na základě předchozích zkušeností. Bez přípravy, trénování a ověřování, vzdělání umělé inteligence, bude AI pouze prázdnou nádobou, stejně jako mozek narozeného dítěte.

Umělá inteligence je schopná se učit historickým datům, událostem, textu a spojovat je s dosaženým cílem. AI dokáže číst e-maily, konverzace na sociálních sítích, SMS zprávy, procházet nahrávané fotografie do alba na internetu a chápat, zda jde o úředníka, vašeho potomka či psa. Dokáže se učit poznávat povrchy předmětů na fotografiích nebo optikou a laserem sebrané informace o struktuře povrchu chápat jako identifikátor materiálu. Dokáže se naučit překládat a brzy již asi nahradit překlady mluveného slova, které bude možná za běhu filmu překládat pluginem v přehrávači do titulků zvoleného jazyka. Už velmi brzo se také naučí rozpoznávat s vysokou přesností emoce v hlase nebo psaném textu nebo pohybu těla a adekvátně na ně reagovat, chovat se jako velmi dobrá simulace partnera s emocemi nebo první pomoc psychologa. Jako zářný příklad lze uvést využívání AI Watson od IBM v onkologii, kdy se neuronová síť snaží doporučit na základě získaných znalostí o markrech a dalších indikátorech postupy, které můžou zvýšit úspěch v léčbě pacienta s rakovinou.

Přínosy chatbotu založeného na AI

Nejednoduší nasazení, a to jak z pohledu funkcí a trénovaní AI jsou call-centra a helpdesky. AI se nejlépe učí na opakovatelných událostech a podobnostech. Těch je v zákaznické podpoře nejvíce a nejbanálnějších zcela jistě naprostá většina. Lze odhadnout, že v oblasti bankovnictví bude 50 % dotazů směrovat na otázku, proč nedopadla karetní transakce nebo zda proběhla vůbec po chybové hlášce. Zkuste si jako provozovatel takové podpory představit, že elegantním řešením nad identickým dotazem zákazníků dokážete uvolnit 50 % zdrojů na důležitější aktivity, jako například outbound calling.

Chatbot může velmi jednoduše položit dvě-tři kontrolní otázky uživateli o čase, částce a případně ID transakce. Označení a čas se spojí s databází provedených karetních transakcí probíhající někde odděleně a vrátí se potvrzením pro uživatele, že transakce proběhla úspěšně. Takový dotaz na podpoře může být odbaven v řádu desítek sekund.

Přijímání chatbotů cílovými skupinami

Odpovědět jednou větou asi nelze. Téma přijímání chatbotů ve společnosti je totiž složitější, jak vyplývá ze studií o absorpci nových technologií různými skupinami. Mileniáni patří jednoznačně do spektra uživatelů, pro které je chatbot běžným nástrojem vedle Facebook Mesengeru nebo chatu s obsluhou e-shopu. Prostě raději pošlou krátkou zprávu s dotazem, než by se přesunuli ke svému telefonu a zavolali. To vlastně ani nemusí, protože jsou k němu vlastně velmi navázáni. Je to také jasný signál pro výstavbu komunikačních kanálů pro tuto skupinu. Telefon odemknou více než 100x za den a stráví na něm přes 220 minut za den.

Uživatelem chatbotů jsme ale skoro my všichni, aniž si to můžeme uvědomit.

V další části seriálu se podrobněji podíváme mimo jiné na Ne-úspěšnost chatbotů a její příčiny, historiská data, kvality chatbota a datové vědce.

Filip Korbel donedávna zastával pozici obchodního ředitele IBM pro segment Commercial a CSP v Čechách a na Slovensku.

Rubriky: ByznysCloudEkomerceInternetMarketingPodnikový softwareTechnologieVývoj a HTML

Související příspěvky

Zprávičky

Samsung zvýšil zisk o 26 %, vyplatí mimořádnou dividendu

28. 1. 2021
Zprávičky

Zisk Applu stoupl o 29 % a tržby poprvé překonaly 100 miliard dolarů

28. 1. 2021
Zprávičky

Průzkum: Mezi firemními videokonferencemi vede Skype a Teams

28. 1. 2021
Zprávičky

Čínská centrální banka nevylučuje vstup Ant Group na burzu

28. 1. 2021

Zprávičky

Samsung zvýšil zisk o 26 %, vyplatí mimořádnou dividendu

ČTK
28. 1. 2021

Samsung předpokládá, že v tomto čtvrtletí se zvýší poptávka po čipech a smartphonech. Jihokorejský

Zisk Applu stoupl o 29 % a tržby poprvé překonaly 100 miliard dolarů

ČTK
28. 1. 2021

Akcie Applu v reakci na zprávu mírně klesly. Čistý zisk americké společnosti Apple ve

Průzkum: Mezi firemními videokonferencemi vede Skype a Teams

ČTK
28. 1. 2021

České firmy využívají během nouzového stavu nejčastěji videokonferenční platformy Skype a Microsoft Teams. Skype

Čínská centrální banka nevylučuje vstup Ant Group na burzu

ČTK
28. 1. 2021

Skupina Ant Group je největším čínským zprostředkovatelem plateb. Vstup na burzu zůstává pro společnost

Tchajwanští výrobci čipů upřednostní dodávky automobilkám

ČTK
27. 1. 2021

Volkswagen v Číně nemohl už v prosinci vyrobit plánovaných 50.000 vozů právě proto, že

Vláda rozšířila počet členů výboru pro kyberbezpečnost

ČTK
27. 1. 2021

Výbor Bezpečnostní rady státu (BRS) pro kybernetickou bezpečnost bude mít nově 14 místo dosavadních

Nejčastěji zneužívanou značkou při phishingu byl Microsoft

Pavel Houser
27. 1. 2021

Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují dopravci a maloobchodní organizace.

Aplikace eRouška má citlivější algoritmus, upozornění budou častější

ČTK
26. 1. 2021

Aplikace odhaduje vzdálenost na základě útlumu signálu Bluetooth v závislosti na vzdálenosti mezi telefony

Češi jsou ohledně svých dat největší tajnůstkáři v Evropě

ČTK
26. 1. 2021

61 % Čechů nemá se sdílením dat třetím stranám špatné zkušenosti. Češi jsou ohledně

Tiskové zprávy

Většina nově nastupujících CIO a IT ředitelů bude prý hodnocena podle rozhodnosti a vnímavosti

Malware Emonet utrpěl tvrdou ránu

Od supermřížek k superkrystalům: výzkum by mohl umožnit snížení spotřeby tranzistorů

Cirkulární ekonomika v kanceláři díky repasovaným multifunkcím od Canonu

Průzkum Randstad Workmonitor: Strach o místo způsobil růst zájmu o vzdělávání v technologiích

Western Digital a Qumulo umožnily institutu IHME masivní navýšení kapacity a škálování pro zdravotnickou analytiku COVID-19 a zavádění vakcíny

Zpráva dne

Vánoční slevy pokračují i v novém roce

Vánoční slevy pokračují i v novém roce

Redakce
20. 1. 2021

Vánoční slevy na software produktivity od Microsoftu pokračují na tržišti i v novém roce, opět...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Největší rizika umělé inteligence

Pavel Houser
26. 12. 2020

Tak jako dosud skoro každá technologie, i umělá inteligence se dostane do rukou zločincům. Jak s...

Slovník

Potřeba

Oční kamera

Non-linear broadcast

Nejpopulárnější články

Pohled na AI a chatboty pro byznys (1. díl)

itbiz
27. 3. 2018

Analytici: Cena bitcoinu dál poroste, může ale přijít korekce

ČTK
17. 12. 2020

Operátoři musí nově uvádět přesnou rychlost internetu

ČTK
3. 1. 2021

Server Ulož.to prohrál spor o stahování šesti českých filmů

ČTK
21. 1. 2021

Za bezpečnostní incidenty v cloudu mohou hlavně samotní zákazníci

Německá policie odhalila zřejmě největší obchod na darknetu

ČTK
12. 1. 2021

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Marketing Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zajímavosti Zpráva dne České IT

RSS abclinuxu – čerstvé zprávičky

  • Puzzle Storm na Lichess.org
  • GParted a GParted Live 1.2.0
  • Google uvolnil zdrojové kódy aplikace Tilt Brush pro 3D malování ve virtuální realitě

RSS Sciencemag.cz

  • Náhodná čísla generovaná pomocí DNA
  • VŠCHT nahradí fyzické dny otevřených dveří on-line festivalem
  • Nejchytřejší psi se zvládnou naučit slovo už po 4 opakováních

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.