• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Jak pandemie promění digitální prodej?

Redakce
16. 10. 2020
| Články

Analytici společnosti Gartner identifikovali pět oblastí digitálního a online prodeje, které se promění v důsledku posunů v chování zákazníků a akcelerace digitálních investic v reakci na pandemii koronaviru. Lídři odpovědní za aplikace a IT musí chápat dopady fenoménů jako je bezkontaktní prodej, vizuální konfigurování, živý prodej B2B konzumerizace a podniková tržiště, aby odpovídajícím způsobem nastavili digitální investiční priority.

Bezkontaktní prodej (Contactless commerce)

Bezkontaktním prodejem nejsou myšlené bezkontaktní platby, ale zcela nový způsob nakupování umožňující zákazníkům uskutečnit nákup, aniž se musejí dotknout jakýchkoliv veřejně přístupných povrchů či předmětů nebo se dostat do blízkého kontaktu s jinou osobou. Gartner odhaduje, že do roku 2024 bude 80 % objednávek a doplňování zásob ve většině organizací bezdotykových.

Již brzy tak zaznamenáme v obchodech více bezkontaktních pokladen pro snadnější odbavení nákupu, poroste podíl obchodníků nabízejících nejen bezkontaktní platby, ale také vyzvednutí a dodávku zboží z bezkontaktních provozů používajících roboty, AI a počítačové vidění coby asistenci zaměstnancům pracujícím ve vlastním obchodě či skladu.

Vizuální konfigurování (Visual configuration)

Nástroje pro vizuální konfigurování umožňují obchodním zástupcům a zákazníkům zkoumat 2D a 3D modely produktů, které si chtějí koupit, včetně detailů, barev či doplňků, jež si zvolili, aniž by osobně museli navštívit „showroom“. V současné době využívá princip vizuálních konfigurací v omezené míře asi 1 500 prodejců po celém světě, nicméně dodavatelé těchto řešení hlásí velký nárůst zájmu v souvislosti s pandemií. V budoucnu mohou tyto nástroje omezit nutnost vystavování vzorků v kamenných prodejnách a předváděcích místnostech a zvýšit míru samoobslužnosti zákazníků při nákupu konfigurovatelných produktů.

Živý prodej (Live commerce)

Jako živý je označován prodej s využitím živého videostreamu umožňujícího lépe předvést produkty a interagovat se zákazníky v reálném čase, a podnítit je tak snáze ke koupi. Funkce živého streamování může být součástí obchodní či prodejní platformy nebo ji může nabízet on-line tržiště a sociální sítě s odkazy na objednání a odbavení (check-out) zákazníka.

„Řada podniků čelila propadu prodejů během pandemie. V Číně se firmy uchýlily právě na platformy nabízející živé streamování, jako jsou Douyin a Kuaishou. Živý prodej byl již dříve používán pro módní a kosmetické zboží, nicméně řada tradičních firem je začala užívat poté, co byl jejich off-line byznys pandemií kompletně uzemněn,“ vysvětluje Sandy Shen z Gartneru. „Mimo Čínu je živý prodej v rané fázi – existuje jen pár platforem či dodavatelských řešení, nicméně značky, které si jej zvolily jako cestu, jak interagovat se zákazníkem, zaznamenávají první úspěchy. Někteří prodejci například nabízejí nákup na míru s využitím živého chatu, v němž zákazníkům pomáhají najít ve svém obchodě ty správné výrobky, nicméně míra využívání a objemy prodejů jsou v této fázi stále velmi nízké.“

B2B konzumerizace (B2B consumerization)

Řada organizací změnila během pandemie své prodejní modely s cílem prioritizovat digitální kanály, jako jsou živý chat, videochat či sociální a mobilní appky sloužící pro interakci se zákazníky. Význam těchto „spotřebních“ prodejních a interakčních modelů v postpandemickém období dále poroste, protože se ukazuje, že jsou stejně účinné jako tradiční prodejní modely. Souvisí to i s tím, že jak mladší generace dospívají a vstupují na pracovní trh a nákupní pozice, očekávají srovnatelnou zákaznickou zkušenost, jako když nakupují soukromě v B2C sféře. Technologie umožňující intuitivní uživatelské zážitky a dostupnost kompletních funkcí pro nákup a jeho řízení kdykoliv a odkudkoliv tak budou nabývat na významu.

Podniková tržiště (Enterprise marketplace)

Podniková tržiště jsou on-line tržiště provozovaná organizacemi umožňující třetím stranám (prodejcům) přímý prodej koncovým zákazníkům. Podniková tržiště představují nejen novou sadu technologií zvyšující tvorbu přidané hodnoty z digitálního prodeje, ale také zásadní změnu obchodního modelu pro prodejní organizace, posouvající je směrem k digitálnímu byznysu. Navíc zlepšují zážitek a zkušenost kupujících i prodávajících, zvyšují efektivitu nákupních i prodejních procesů, dodavatelských řetězců i nových zdrojů příjmů. Organizace, které svá podniková tržiště již spustily před pandemií, zažily následně menší otřes než ty, které prodávaly jen vlastní produkty (produkty první strany). Gartner předpovídá, že organizace, které před rokem 2023 spustí a budou alespoň jeden rok provozovat své podnikové tržiště, díky tomu dále navýší svůj digitální obrat minimálně o 10 %.

Související příspěvky

NÚKIB nařizuje aktualizovat MS Exchange Server
Zprávičky

Podvodníci zneužívají zranitelnost ve službě Windows Server Update Services

11. 11. 2025
Tiskové zprávy

ZEBRA SYSTEMS: Omezené rozpočty a podceňování rizik jsou hlavní překážky k lepší kybernetické bezpečnosti

11. 11. 2025
Tiskové zprávy

Red Hat podporuje digitální suverenitu Evropské unie

11. 11. 2025
Zprávičky

AWS oznamuje Fastnet, specializovaný vysokorychlostní transatlantický kabel spojující USA a Evropu

11. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

NÚKIB nařizuje aktualizovat MS Exchange Server

Podvodníci zneužívají zranitelnost ve službě Windows Server Update Services

Pavel Houser
11. 11. 2025

Experti ze Sophos Counter Threat Unit (CTU) odhalili, že kybernetičtí útočníci zneužívají zranitelnost ve

AWS oznamuje Fastnet, specializovaný vysokorychlostní transatlantický kabel spojující USA a Evropu

Pavel Houser
11. 11. 2025

Amazon Web Services (AWS) oznámil výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí

Fujitsu má novou platformu pro partnerskou spolupráci

SoftBank prodala za téměř 6 miliard dolarů celý svůj podíl v Nvidii

ČTK
11. 11. 2025

Japonský technologický konglomerát SoftBank prodal za 5,83 miliardy dolarů (zhruba 122,5 miliardy Kč) celý

IDC: Globální trh s tablety ve třetím čtvrtletí klesl, jedničkou zůstal Apple

ČTK
11. 11. 2025

Celosvětový trh s počítačovými tablety po šesti čtvrtletích nepřetržitého růstu ve třetím čtvrtletí klesl.

Čína osvobodí od cla vývoz čipů Nexperia pro civilní použití

ČTK
11. 11. 2025

Čína zavedla opatření, která osvobozují od vývozních omezení čipy Nexperia určené pro civilní použití.

Meta hodlá v příštích třech letech v USA investovat 600 miliard dolarů

ČTK
10. 11. 2025

Americká internetová společnost Meta Platforms hodlá v příštích třech letech investovat 600 miliard dolarů

Bílý dům Nvidii nepovolil vývoz nejnovějších zmenšených čipů do Číny

ČTK
10. 11. 2025

Bílý dům podle informací serveru The Information rozhodl nepovolit společnosti Nvidia prodávat své nejnovější

Volkswagen oznámil, že mu výrobce čipů Nexperia obnovil dodávky

ČTK
10. 11. 2025

Společnost Volkswagen oznámila, že jí Čínou vlastněný výrobce čipů Nexperia obnovil přerušené dodávky. Podle

Tiskové zprávy

ZEBRA SYSTEMS: Omezené rozpočty a podceňování rizik jsou hlavní překážky k lepší kybernetické bezpečnosti

Red Hat podporuje digitální suverenitu Evropské unie

ČSÚ: Umělou inteligenci používá třetina populace

Společnosti Pure Storage a Cisco dodávají AI továrny pro podniky ve spolupráci s NVIDIA

Praha 6 získala od Letiště Praha 1200 licencí pro školení žáků ZŠ v otázkách kyberbezpečnosti

ABSL ocenila nejvýznamnější inovace v oboru IT a podnikových služeb roku 2025

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Kalendář

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

Dohledové centrum sítě

Purchasing specialist

Home Page

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.